Författare Ämne: dubbelspår på 280mm modul  (läst 586 gånger)

TNR

• Användare
  • Antal inlägg: 173
dubbelspår på 280mm modul
« skrivet: tor 31 okt 2019, 08:13:27 »
Hej jag skulle vilja veta om det är lämpligt att ha dubbelspår på 280mm bred MMM modul eller är det mot reglerna och för och nackdelar med det
MVH TNR

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.677
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: dubbelspår på 280mm modul
« Svar #1 skrivet: tor 31 okt 2019, 08:24:37 »
Intressant att få veta varför det skulle kunna vara olämpligt att ha ett dubbelspår på en 280 mm bred modul.
Vid våra modulkörningar i Värmlandståg har vi inte sett någon olägenhet med detta.
Finns på broar, duckunder`s etc.

Ett spår hamnar ju 140 mm från kanten enligt MMM-spec och det andra 57 mm c/c ytterligare från de första vilket ger 83 mm mellan spår och andra kanten. 8,3 cm  spår c/c till kant är väl OK?

Frågan togs upp på forumet för 11 år sedan
 https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=2141.msg20335#msg20335
« Senast ändrad: tor 31 okt 2019, 08:44:42 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 / N-skalerallare / Traincontroller
Min hemsida
Min Youtube kanal

TNR

• Användare
« Svar #2 skrivet: tor 31 okt 2019, 08:57:22 »
Tack Paj2 jag ville ha in synpunkter eftersom jag äntligen kommit igång med att bygga moduler så då är det bra med info från dom som har håligt på  ett tag
MVH TNR

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 912
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #3 skrivet: tor 31 okt 2019, 09:02:16 »
Hej jag skulle vilja veta om det är lämpligt att ha dubbelspår på 280mm bred MMM modul eller är det mot reglerna och för och nackdelar med det
Hej!
Man följer inte standarden om man har dubbelspår på 280 mm bred MMM-modul. Standarden säger att "smala dubbelspårs-moduler skall utföras med 337 mm bredd".

Den stora fördelen med 337 mm dubbelspårsmoduler är att de då blir symmetriska och kan vändas åt valfritt håll utan att modulbanans kan blir ojämn. Så jag skulle vilja säga att det är bäst att göra dubbelspårsmoduler 337 mm breda, om man inte har speciella skäl för annat.

Däremot finns det inget större praktiskt problem med att ha dubbelspår på 280-moduler. Det viktiga är att hålla spåravståndet 57 mm. Jag tror att modulen skulle få vara med på de flesta träffar, men det finns en mindre risk att bli ratad på en publik körning där man vill visa en fin bana?

En lösning på problemet kan vara att även bygga två växelmoduler där du går från enkel- till dubbelspår. Då kan modulen vara vara med även om man håller strikt på standarden.

Jag har flera sektioner som har två spår på 280 mm modulbredd. Dessa brukar jag sätta ihop till EN modul på träffar, men det är faktiskt lite begränsande att ibland inte kunna vända dem åt valfritt håll. I mitt fall prioriterar jag att ha en flexibel modul som kan ha olika användningsområden, då är dubbelspår på 280-modul en fördel. Men är man ute efter att verkligen bara skapa en dubbelpårslinje, tror jag det är bättre att satsa på 337 mm bredd.

Är du nyfiken på hur jag har gjort, kan du läsa mer på:
 https://www.infolagret.se/mj/sverigemodul/flexibla-moduler/
 https://www.infolagret.se/mj/artiklar/stommen/modulideer-flex/
 https://www.infolagret.se/mj/artiklar/stommen/modulideer-industrier/

Just my 2 cent
---
Mvh Peter

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.677
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #4 skrivet: tor 31 okt 2019, 09:55:18 »
Tackar Mekanoid för en bra förklaring om detta med 337 mm för att få en "symetrisk" modul.

Bra att veta att det inte finns något tekniskt hinder för dubbelspår på 280 mm.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 / N-skalerallare / Traincontroller
Min hemsida
Min Youtube kanal

TNR

• Användare
« Svar #5 skrivet: tor 31 okt 2019, 13:26:14 »
Tack Mekanoid för förklaringen och länkarna, jag har kollat på några tidigare och gillar dom lösningarna.Att jag undrar är för jag och några kompisar ska ha visning andra advent och det är lite bråttom med att få fram tillräckligt många moduler att köra på men jag har en lösning som jag ska prova om den funkar, blir den bra så kommer kanske några att bli permanenta och utökas till dubbelspår. Eventuellt kommer rälsen att ligga löst på modulerna för att vi ska hinna få klart
MVH TNR     

tellurian

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 13
« Svar #6 skrivet: sön 10 nov 2019, 22:02:13 »
Anledningen till att man inte önskar 280 mm breda dubbelspårsmoduler är att avståndet till kant blir väl kort och risken för att fordon kör i golvet ökar. Om man däremot sätter upp avåkningsskydd kan ju modulerna vara ännu smalare. Duckunders är ett exempel på detta.

För vanliga linjemoduler vill jag dock starkt rekommendera att man bygger efter standard. När det gäller dubbelspår är byggs det 100% efter MMM-standarden i Sverige (och inga enligt FREMO).

Viktigaste MMM-måttet är spåravstånd c/c 57mm. Sedan får modulerna gärna vara 337 mm breda för att passa bra ihop med andra. Det sagt, så finns det även rätt många ännu bredare dubbelspårsmoduler, en hel del 480 mm, med spårlägena 140 och 197 mm, även detta är enligt MMM-standard.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Medlem i FREMO och ModulSyd

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.641
« Svar #7 skrivet: Igår kl. 09:19:22 »
Det här med närheten till kanten känns som en efterhandskonstruktion.
Jag minns inte att det var uppe när vi ändrade dubbelspårsmodulerna från 280 mm till 337.
Det var bara pga av det som Mekanoid har beskrivit, modulerna blir symmetriska, vändbara, mycket praktiskt vid banbygge, planering osv.

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.528
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #8 skrivet: Igår kl. 12:54:40 »
Det här med närheten till kanten känns som en efterhandskonstruktion.

Närheten till kanten var anledningen till att flytta dubbelspårsläget från framför första spåret till bakom detsamma. Läget framför första spåret var ju ett arv från Västeråsmodulstandarden.
Men detta har inget i sig med tillkomsten av andra modulbredder att göra.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.641
« Svar #9 skrivet: Igår kl. 14:54:43 »
Den diskussionen var nog före min tid.
Jag reagerar lite på snacket om närheten till kanten eftersom det kan ge en bild av att tågen ramlar i golvet hela tiden.

I verkligheten händer det nästan aldrig och dom gånger jag sett någon olycka så har det skett på stationsområdena där spåren verkligen går nära kanten ibland (vi hade problem för några år sedan med tåg som plötsligt drog iväg på egen hand i full fart, det löstes med någon inställning i dekodrarna om jag minns rätt).

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 912
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #10 skrivet: Igår kl. 18:15:55 »
Anledningen till att man inte önskar 280 mm breda dubbelspårsmoduler är att avståndet till kant blir väl kort och risken för att fordon kör i golvet ökar. Om man däremot sätter upp avåkningsskydd kan ju modulerna vara ännu smalare. Duckunders är ett exempel på detta.

Jag tycker det är viktigt att påpeka att detta är en åsikt, inte ett krav i MMM-standarden. Så här säger standarden om kanterna:

"Spår med spårmitt närmare modulens kant än 80 mm skall förses med utökat skydd för avåkning. Detta kan utformas som en del av landskapet eller som en speciell sarg. Höjden är minst 40 mm över r.ö.k."

Ett spår som placeras 57 mm bredvid huvudspåret på en 280 mm bred modul, hamnar 83 mm (140-57) från modulens kant (jag räknar nu spårmitt, enligt standarden).

Och jag håller nog med ub att det är sällsynt med "avåkningar" på moduler som uppfyller standarden... Minns inte att jag hört om eller sett det under mina fem år i modulvärlden.
---
Mvh Peter

Södra station

• Användare
  • Antal inlägg: 255
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
« Svar #11 skrivet: Igår kl. 22:19:22 »
Citera

För vanliga linjemoduler vill jag dock starkt rekommendera att man bygger efter standard. När det gäller dubbelspår är byggs det 100% efter MMM-standarden i Sverige (och inga enligt FREMO).

Viktigaste MMM-måttet är spåravstånd c/c 57mm. Sedan får modulerna gärna vara 337 mm breda för att passa bra ihop med andra.

Hej!
Det finns FREMO-duler med 46 mm C-C och så har vi US-gruppen med C-C på 52 mm i Sverige så MMM är inte allenarådande även om de är störst.
Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka