Författare Ämne: Bombdåd  (läst 1937 gånger)

CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.179
Bombdåd
« skrivet: ons 30 okt 2019, 10:00:32 »
I en annan tråd har jag visat ett par vinterbilder från Vaxholms hembygdsgård, ett par gamla fina trähus i den mest idylliska delen av Vaxholm:

Natten mot torsdagen för två veckor sedan var det någon som detonerade en sprängladdning inne i huset. När jag kom dit på morgonen var nästan alla fönsterglas på huvudbyggnadens nedervåning bortblåsta av tryckvågen. Gardinerna fladdrade i vinden. På den högra delen av huvudbyggnadens tak syns att tegelpannorna hamnat snett. I utrymmet mellan byggnaderna har en dörr slitits loss.

Den nyrenoverade verandan har fått stora skador.

Under fredagen täcktes fönster- och dörröppningar och området spärrades av.

Från sjösidan syns tydligt att explosionen skett i utbyggnaden där köket ligger. Det mesta av teglet har rasat av taket.

Det ser ut som om någon har ställt ett antal lösa brädor mot gaveln, det är i själva verket husväggen som har tryckts ut nästan en meter i nederkant.

För övrigt är de glaserade tegelpannorna återanvända, de låg tidigare på ett av kallbadhusen. Nu återstår att se hur många som har klarat fallet.

Från andra hållet syns tydligt hur väggen lutar. Enligt säker källa är det timmerstomme även i den här delen av huset, och det blir nog svårt att få ihop den igen.

Den nyrenoverade verandan behöver renoveras igen.

Kuriosa: den som donerade fastigheten till staden var kamrer Fredrik Georg Blomberg. När han gick bort 1887 hölls begravningen i Vaxholms kyrka, sedan skulle han gravsättas i Stockholm. Det var i februari så Blomberg fick tillbringa en sista natt här på sin veranda i väntan på nästa ångbåt.
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.043
SV: Bombdåd
« Svar #1 skrivet: ons 30 okt 2019, 12:05:39 »
Så fruktansvärt, och man vet inte om det är en olyckshändelse eller om det skett med avsikt? Var huset tomt?
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

Robban

• Användare
  • Antal inlägg: 337
« Svar #2 skrivet: ons 30 okt 2019, 22:38:00 »
Är det fastställt att det var ett bombdåd?
Med tanke på att det verkar vara köket så är gasol inte helt otänkbart.
Var hemma när det small en tub hos grannen 300m bort i Tyresö för några år sedan, då hade väggen på huset närmast förrådet som försvann flyttat sig ca 10cm på grunden.

Robban
V8

CalleA

• Veteran
« Svar #3 skrivet: tor 31 okt 2019, 22:30:59 »
Så fruktansvärt, och man vet inte om det är en olyckshändelse eller om det skett med avsikt?

Det finns inget som tyder på en olycka. Det fanns inget i köket som kan explodera på det här sättet, varken gasol eller annat. Polisens bombtekniker tog prover och borde ha fått resultatet vid det här laget, men det har inte offentliggjorts.

Var huset tomt?

Delar av huset inrymmer hembygdsföreningens museum, som verkar ha klarat sig. I huvudbyggnadens nedervåning är det kafé på somrarna, övriga delar av året kan man hyra lokalen för fester, minnesstunder, föreningsmöten m m. Det var ingen i huset natten när det smällde (förutom möjligen gärningsmannen), men det kunde ha varit det.

CalleA

• Veteran
« Svar #4 skrivet: tor 31 okt 2019, 22:32:13 »
Är det fastställt att det var ett bombdåd?
Med tanke på att det verkar vara köket så är gasol inte helt otänkbart.
Var hemma när det small en tub hos grannen 300m bort i Tyresö för några år sedan, då hade väggen på huset närmast förrådet som försvann flyttat sig ca 10cm på grunden.

Robban

Ja, gasol kan vara läskigt. Jag minns en gång när jag var på Möja, jag kan ha varit i tio-tolvårsåldern. Medan mamma var på Konsum gick jag och pappa för att köpa en grå gasolkruka. Vi hade med oss en tom och när försäljaren såg att den saknade plastkåpan över ventilen så tog han loss kåpan som satt på den nya krukan, varpå det hände något med ventilen så att det började pysa ut gas - mitt i plåtskjulet med alla gasolbehållare i olika storlekar. Han fick väldigt bråttom att få ut den i friska luften. Efteråt var pappa lite kallsvettig vid tanken på att det kunde ha börjat läcka inne i vår sommarstuga istället.  :O

Rörradio

• Användare
  • Antal inlägg: 100
« Svar #5 skrivet: fre 08 nov 2019, 21:13:18 »
Gasol är dock inte lika farligt om det "torrläcker" jämfört med tex en Acetylentub, gasol består huvudsakligen av propan/butan blandningar vad jag vet, så det skall vara relativt jämförbart med "tändargas"men det är i mitt tycke ändå riktigt läskigt då det inträffar, eller om en tub välter så att det bubblar ut flytande gas, men tuben skall inte kunna explodera eller självantända på grund av värmestegring som det kan göra med AC tuber, skadade svetsgastuber är däremot läskiga på riktigt tycker jag, har varit med om brand i ventiler direkt på Acetylentuber och liknande, de mer härdade verkstadskillarna verkade dock ta det hela med ro... "Ah, vi byter dendär när den är slut" ungefär... :D

Märkligt dock om det verkligen är någon som sprängt med flit på en Hembygdsgård tycker jag, men man hör ju så mycket underligheter nuförtiden så jag skulle tyvärr inte alls bli förvånad om så är fallet.

Tur att ingen människa skadades åtminstone.

Hoppas det går att reparera byggnaderna.

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.136
  • Lindome
« Svar #6 skrivet: lör 09 nov 2019, 09:17:48 »
Just acetylentuber ska man vara riktigt försiktiga med för om dom ex välter o typ landar på en sten mutter eller annat som ger en koncentrerad träffyta på tuben så bildas det ett sk sönderfall inuti tuben, man kan om det uppstår känna att det blir varmt på själva träffytan o då är det bäst att springa därifrån för när den exploderar då är det kraft vi talar om, lämpligtvis så underrättas brandkåren för dom stänger av flera kvarter när det är skarpt läge. Kan ju även ge ett varnande finger om oxygen tuber oxå eftersom dom ofta är tillsammans oxygen är inte bra tillsammans med olja, just nu kommer jag inte ihåg ifall den smäller eller exploderar ihop med olja det får gärna nån annan fylla i. :D

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Railroader

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.004
« Svar #7 skrivet: lör 09 nov 2019, 12:25:36 »
Kan ju även ge ett varnande finger om oxygen tuber oxå eftersom dom ofta är tillsammans oxygen är inte bra tillsammans med olja, just nu kommer jag inte ihåg ifall den smäller eller exploderar ihop med olja det får gärna nån annan fylla i. :D

Varma mj-hälsn Stefan

Faran med Oxygen är den att om den läcker ut i ett brinnande utrymme så kommer det börja brinna utav bara he***te.

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.837
« Svar #8 skrivet: lör 09 nov 2019, 16:18:27 »
Men vi vet väl ännu inte hur det kom sig att huset flög i luften?
Men det verkar ju blivit lättantändligt lite här och var. Man får svårare att värja sig både för explosioner och konspirationsteorier.
Håll huvudet och gasbehållare kallt.
Bengt W
H0 2R DCC

Patjo

• Användare
  • Antal inlägg: 157
« Svar #9 skrivet: lör 09 nov 2019, 17:26:57 »
Jag gissar på någon form av gasläcka. Jag drar mig även till minnes ett badrumsskåp som reste i luften när en flaska aerosoldeoderant stod för nära belysningen i detsamma.

Faran med Oxygen är den att om den läcker ut i ett brinnande utrymme så kommer det börja brinna utav bara he***te.

Oxygen, lite populärvetenskapligt också kallat syre eller syrgas, underlättar även för brand att uppstå. Apollo 1 är ett dyrköpt exempel.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Apollo_1

Rörradio

• Användare
« Svar #10 skrivet: sön 10 nov 2019, 15:22:31 »
Om det bildas en stor "kudde" av ackumulerad gas som är utspädd med luft (som innehåller syre), tex i ett slutet rum där man stängt dörren för natten kan det för visso uppstå en våldsam reaktion om det antänds, detta kan mycket väl orsaka skador av denna dimension även med gasol (eller gengas/stadsgas) om det tex stått och läckt i flera timmar under natten.

Så det kan mycket väl vara så om ni tror det.

Boris

• Användare
  • Antal inlägg: 215
« Svar #11 skrivet: mån 11 nov 2019, 19:37:56 »
Om det bildas en stor "kudde" av ackumulerad gas som är utspädd med luft (som innehåller syre), tex i ett slutet rum där man stängt dörren för natten kan det för visso uppstå en våldsam reaktion om det antänds, detta kan mycket väl orsaka skador av denna dimension även med gasol (eller gengas/stadsgas) om det tex stått och läckt i flera timmar under natten.

Det kan väl till och med hända med tillräckliga mängder brännbart damm i ett slutet utrymme?
Tågtokig typograf.

Bygge pågår av hemmabana.

Rörradio

• Användare
« Svar #12 skrivet: mån 11 nov 2019, 23:38:02 »

Det kan väl till och med hända med tillräckliga mängder brännbart damm i ett slutet utrymme?

Teoretiskt sett tror jag, har dock bara hört talas om det i kolgruvor och liknande industrimiljöer då dammet måste vara finfördelat i luften och av lättantändlig karaktär och ha en extremt hög koncentration vad jag vet, däremot kan bränder inträffa i fläktar och liknande på grund av detta.
Dock brukar ju förloppet vara ett annat vid brandtillbud och dammexplosioner utanför gruvor och industriugnar i jämfört med gas/förgasade kemikalier.

Skulle säga att det är mindre sannolikt, men det är ju dock måhända teoretiskt möjligt (eller)?

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.837
« Svar #13 skrivet: tis 12 nov 2019, 00:05:02 »
Förr kunde dammiga TV-apparater vara brandstiftare.
Bengt W
H0 2R DCC

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.124
« Svar #14 skrivet: tis 12 nov 2019, 00:21:07 »
Aluminium damm på golvet och nån som svetsar eller gnistbildning i närheten kan gå hett till.

För den som är intresserad kan läsa mer om damm explosioner här och hur man kan skydda sig.
https://www.brandskyddsforeningen.se/om-oss/pressrum/artiklar-fran-brandsakert/sa-skyddar-du-dig-mot-dammexplosioner/

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Rörradio

• Användare
« Svar #15 skrivet: tis 12 nov 2019, 00:25:41 »
Jo, aluminium, titan, magnesium, etc är ju ett kapitel för sig om det är finfördelat, i synnerhet titan kan vara extremt otrevligt... men jag undrar mest om detta går att applicera på ett fall som detta, i köket på en hembygdsgård.

Grävarn

• Veteran
  • Lindome
« Svar #16 skrivet: tis 12 nov 2019, 06:01:40 »
Förr kunde dammiga TV-apparater vara brandstiftare.
Ja numera så får väl det inte plats något damm så tunna som dom är  :emm:

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

CalleA

• Veteran
« Svar #17 skrivet: sön 17 nov 2019, 09:03:56 »
Vi pratar om ett kök i ett kafé, godkänt av hälsovårdsnämnden. Det fanns varken gasol, acetylen, syrgas, stadsgas eller någon annan gas som kunde läcka ut. Det fanns inte stora mängder brännbart damm. Det finns inga tecken på brand, bara en explosion.

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 912
« Svar #18 skrivet: sön 17 nov 2019, 09:27:25 »
Vi pratar om ett kök i ett kafé, godkänt av hälsovårdsnämnden. Det fanns varken gasol, acetylen, syrgas, stadsgas eller någon annan gas som kunde läcka ut. Det fanns inte stora mängder brännbart damm. Det finns inga tecken på brand, bara en explosion.
Har polisen gjort en brottsplatsundersökning (vilket du ju skrivit att de gjort) lär det ju komma besked om det finns spår av sprängmedel och då vet ni ju iaf orsaken vilket år som helst. Borde vara av intresse även för försäkringsbolaget.
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Grävarn

• Veteran
  • Lindome
« Svar #19 skrivet: sön 17 nov 2019, 09:54:03 »
Jo jag har koll på det, jag svarade bara på en som skrev om det innan.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Rörradio

• Användare
« Svar #20 skrivet: ons 20 nov 2019, 21:40:21 »
Ja, då verkar det ju väldigt skumt, här där jag bor var det ju annars en tid populärt att installera gasolspisar som skulle föreställa stadsgasdrivna "mästerkock" spisar och krävde flera seriekopplade stortuber, vet inte riktigt vad det skulle vara bra för, antagligen inspirerat från någon profil från något TV program eller liknande tippar jag på, så trodde det var det när någon nämnde gas.
(Dammexplosion av den digniteten är helt enkelt inte realistiskt i ett sammanhang som detta oavsett hur dammigt man eventuellt skulle ha haft det därinne)

Frågan återstår ju onekligen då, varför någon uppenbarligen har haft ett intresse av att spränga en hembygdsgård i luften och dessutom vara mentalt kapabel att också göra det är mer än jag begriper... Fast man blir ju knappt förvånad över någonting längre nuförtiden.

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 313
« Svar #21 skrivet: ons 11 dec 2019, 20:19:46 »
Kan inte se på bilderna att det finns några spår av brand? Och då borde man kunna utesluta en exploderande gastub.

Robban

• Användare
  • Antal inlägg: 337
« Svar #22 skrivet: ons 11 dec 2019, 23:37:18 »
Inga spår efter brand här heller
https://www.expressen.se/nyheter/gasoltub-bakom-explosionen/

Robban
V8