Författare Ämne: Jeco Ma äldre  (läst 3292 gånger)

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.554
  • On the foothills of the Headlines...
SV: Jeco Ma äldre
« Svar #25 skrivet: tis 05 nov 2019, 09:40:04 »
Jag köpte en metallkåpa och en av de nyare underredena för ett par år sedan.
I den här tråden fick jag hjälp med hur jag skulle korta av underredet:

http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=27&t=4730

Vore kul att veta lite mer om vilket Roco-underrede som användes..

Original Jeco/DJH Ma har en helt egen vitmetallgjutning med boggier och övrig utrustning från Rcoo SBB Ae 6/6.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.655
« Svar #26 skrivet: fre 08 nov 2019, 22:27:50 »
Jag funderar på en grej, spelar det egentligen någon roll om ett H0-lok driver på fyra eller sex axlar?
Borde inte dragkraften bli densamma eller till och med något bättre på fyra axlar än sex så länge det är en motor som driver?
Jag tänker att något av kraften går förlorad i kugghjulens motstånd, fyra axlar känns optimalt men jag kanske tänker fel?

Stefan E

• Användare
  • Antal inlägg: 450
    • -
« Svar #27 skrivet: lör 09 nov 2019, 09:57:51 »
Hejsan!

Ju flera punkter hjul du sprider vikten på, desto lägre tryck på varje hjul.

Jag tror knappt att det spelar någon större roll för de tåglängder vi kör på våra modelljärnvägar, även om ett lok bara driver på fyra axlar i stället för sex.

Det som spelar roll är hur tungt loket är och hur bra strömupptagning det har.

Stefan E
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 365
« Svar #28 skrivet: sön 10 nov 2019, 14:46:12 »
Drivning på 4 eller 6 axlar är inte döviktigt kanske, då tycker jag det är en desto större brist att man inte har strömupptagning på alla hjul.

Loklyktan

• Användare
  • Antal inlägg: 35
SV: Jeco Ma ny
« Svar #29 skrivet: tis 03 dec 2019, 19:27:45 »
Drivning på 4 eller 6 axlar är inte döviktigt kanske, då tycker jag det är en desto större brist att man inte har strömupptagning på alla hjul.

Det är inte sant. Det finns strömavtagarbleck till hjulen på alla 6 axlar i Jeco nya Ma, i alla fall den gröna jag köpt. Däremot har ett hjul på vardera sidan slirskydd, återstår 5 hjul per sida. Har också noterat att mittaxlarna i boggierna fjädrar men bottenplattan/kåpan i boggin stoppar nedåt. Det gör att i konkava vertikalkurvor och diverse spårfel lättar mittaxlarna från rälsen. Återstår (stundtals) 3 hjul per sida och det kan ju vara kritiskt. Men det sista är lätt att åtgärda genom att fila upp urtagen för mittaxlarna.

Loket väger faktiskt 419 g och har såväl chassi som boggier i zinkgjutgods (ser det ut som), och med 2 slirskydd och 4 drivaxlar är dragkraften tillräcklig för de flesta tåg. Däremot är kopplet fäst med kortkoppelkuliss i korgen, inte i boggin. Det gör att lokkorgen svajar betänkligt vid större dragkraft, som i den S-kurva i uppförsbacke jag har.

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 365
« Svar #30 skrivet: tis 03 dec 2019, 20:50:47 »

Det är inte sant. Det finns strömavtagarbleck till hjulen på alla 6 axlar i Jeco nya Ma, i alla fall den gröna jag köpt.

Ja, jag har naturligtvis fel! :O  Tittade efter, och jag har blandat ihop loken. Mitt orange har strömupptagning på alla axlar. Det var ett äldre brunt Jeco Ma som bara hade strömupptagning på fyra axlar, köpte detta begagnat några veckor innan och fick på något sätt för mig att det var det nya som bara hade strömupptagning på fyra axlar. Sorry.

hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 834
« Svar #31 skrivet: tis 03 dec 2019, 21:26:23 »
Hej, intressant. Har två stycken Ma i 2R i vitmetallserien med Roco-driv (ett SJ, ett TGOJ) och dessa lok har strömupptagning på samtliga axlar och driv på samtliga axlar. Ersatt slirskyddsaxlarna med axlar utan slirskydd. Loken är digitala, ca 20 år gamla, går fint. Sedan har jag ytterligare ett Ma med marshall-strålkastare, ca tio år gammalt och där är det också Roco-driv med plastkåpa. Detta är en monteringssats från Jeco och noterade efter köpet att det är driv på samtliga axlar, men bara strömupptagning på fyra axlar...dom som sitter "inåt". Lite förvånande måste jag säga... :???:

Ma-lokserien som utgavs 2012-2013 från Jeco (hade ett sånt i 3R) har strömupptagning på fyra axlar och driv på fyra axlar (mittaxeln på respektive boggie sitter mest för syns skull). Var ju tyvärr rätt stora driftproblem med denna serie Ma-lok.

Som jag förstått det skall det vara driv på fyra axlar och strömupptaghning på fyra axlar på serien från 2019, men det var ju bra att det är strömupptagning på samtliga axlar då :up:. Följer det med slirskyddsfria axlar med loket? Har förbeställt ett SJ-brunt sådant till bra förbokningspris, men är lite skeptisk till kvalitén på loket, gillar heller inte koppelkulisser.

/hanlof
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

Loklyktan

• Användare
  • Antal inlägg: 35
« Svar #32 skrivet: tor 05 dec 2019, 21:02:00 »

Följer det med slirskyddsfria axlar med loket? Har förbeställt ett SJ-brunt sådant till bra förbokningspris, men är lite skeptisk till kvalitén på loket, gillar heller inte koppelkulisser.

/hanlof

Nej det medföljer inte, men kanske finns slirskyddsfria axlar som reservdel?