Författare Ämne: Jeco Ma äldre  (läst 2161 gånger)

Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.528
  • On the foothills of the Headlines...
SV: Jeco Ma äldre
« Svar #25 skrivet: tis 05 nov 2019, 09:40:04 »
Jag köpte en metallkåpa och en av de nyare underredena för ett par år sedan.
I den här tråden fick jag hjälp med hur jag skulle korta av underredet:

http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=27&t=4730

Vore kul att veta lite mer om vilket Roco-underrede som användes..

Original Jeco/DJH Ma har en helt egen vitmetallgjutning med boggier och övrig utrustning från Rcoo SBB Ae 6/6.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.641
SV: Jeco Ma äldre
« Svar #26 skrivet: fre 08 nov 2019, 22:27:50 »
Jag funderar på en grej, spelar det egentligen någon roll om ett H0-lok driver på fyra eller sex axlar?
Borde inte dragkraften bli densamma eller till och med något bättre på fyra axlar än sex så länge det är en motor som driver?
Jag tänker att något av kraften går förlorad i kugghjulens motstånd, fyra axlar känns optimalt men jag kanske tänker fel?

Stefan E

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 445
    • -
SV: Jeco Ma äldre
« Svar #27 skrivet: lör 09 nov 2019, 09:57:51 »
Hejsan!

Ju flera punkter hjul du sprider vikten på, desto lägre tryck på varje hjul.

Jag tror knappt att det spelar någon större roll för de tåglängder vi kör på våra modelljärnvägar, även om ett lok bara driver på fyra axlar i stället för sex.

Det som spelar roll är hur tungt loket är och hur bra strömupptagning det har.

Stefan E
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

Spirit

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 344
SV: Jeco Ma äldre
« Svar #28 skrivet: sön 10 nov 2019, 14:46:12 »
Drivning på 4 eller 6 axlar är inte döviktigt kanske, då tycker jag det är en desto större brist att man inte har strömupptagning på alla hjul.