Författare Ämne: Roco har fått ny ägare  (läst 3183 gånger)

JesperL

• Användare
  • Antal inlägg: 130
Roco har fått ny ägare
« skrivet: ons 19 sep 2007, 11:12:13 »
Tydligen har man nu hittat en ny ägare till Roco, se länken nedan till tyska Drehscheibe.

För de som inte är helt bevandrade i tyska språket så är det tydligen en tysk stormagnat inom byggvaror som sedan i tisdags äger 74% av Roco och avser att köpa hela bolaget.

http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?10,3474491
/Jesper
Bygger i 1:160 epok V (VI?) och kör digitalt

Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.525
Roco har fått ny ägare
« Svar #1 skrivet: ons 19 sep 2007, 12:16:09 »
Tja, det borde ju trygga Roco ett tag i alla fall... får väl hoppas att den nye storägaren även gillar MJ. Kanske att man även kan hoppas på en annan ägare till resterande 26% för att få lite motvikt.  Däremot tror jag inte att den österrikiska personalen kan vara helt säker på att få behålla sin jobb i framtiden (det var ju annars det primära skälet till att Raiffeisen Bank gick in som jag förstått det). Beroende på lönsamhet och annat så finns det nog en fortsatt risk/möjlighet att all produktion flyttas till Kina eller annorstädes och troligen kommer nog inte Raiffeisen Bank vara lika positiv till att sponsra om det skulle skaka igen.

En annan sak är ju den avslutande meningen om att förre ägaren Peter Magdefrau ska upp inför tinget i november för att inför en jury svara för anklagelser om bedräglig konkurs (i alla fall tolkar jag "betrügerischer krida" som det) i samband med Rocos tidigare problem.
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Magnus P3

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.208
Roco har fått ny ägare
« Svar #2 skrivet: ons 19 sep 2007, 19:40:22 »
Jag tror att banken gick in i första hand för att rädda så mycket som möjligt av sina fordringar. Nu har man "stabiliserat" företaget och kan påvisa att verksamheten går plus. Då säljer man av och tjänar en hacka. Det är en mycket bättre affär för banken än vad det hade varit att sälja konkursboet tidigare. Argumentet om att rädda arbetsplatser lokalt tror jag mest användes för att få politiskt stöd för rekonstruktionsplanen.

För oss som är intresserade av Roco produkter tror jag att bankens insats varit mycket bra. Nu får vi se vad den nye ägaren vill. Vi får hoppas att han är kompetent och långsiktig.
H0 2R DCC

Agge

• Gäst
Roco har fått ny ägare
« Svar #3 skrivet: ons 19 sep 2007, 19:53:53 »
Ja,där ser man...

Likadant har det varit för Märklin med en ny ägare.

Nu har Märklin tagit över LGB och Hubner också...

Vad blir det nästa nyhet...?

Märklin tar över Fleischmann...?

HA HA HA...

Agge  :lol:

Deskgrunt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.282
Roco har fått ny ägare
« Svar #4 skrivet: ons 19 sep 2007, 20:00:17 »
Citat från: Agge
Ja,där ser man...

Märklin tar över Fleischmann...?

HA HA HA...

Agge  :lol:

Ähum, jag tror mer på att Fleischmann tar över Märklin då  :P

Skit samma, bara Roco fortsätter ge ut bra modeller intressanta för oss i sverige så struntar jag i vem som äger eller var det tillverkas. Får hoppas att nya ägaren tänker långsiktigt och gör företaget stabilt som sagt.  :)
MVH Patrik -- H02R DCC, LocoNet -- Tillig Testbana

Agge

• Gäst
Roco har fått ny ägare
« Svar #5 skrivet: ons 19 sep 2007, 20:15:36 »
Och att Roco fortsätter med bra utdelning inom skandinaviska marknaden...!

Agge