Författare Ämne: Var får man tag på bansignalljus till modelltåg?  (läst 765 gånger)

Utloggad Rörradio

• Användare
  • Antal inlägg: 117
Var får man tag på bansignalljus till modelltåg?
« skrivet: tis 22 okt 2019, 19:25:46 »
Som är gjutna i metall, helst mässing och som passar till skala 1:43, tror dock vanlig skala 0 borde stämma, skala 1 stämmer också hyggligt så det bör fungera till det jag tänkt använda det till.

(som vanligt är det till vintage tåg därav önskemålet om metall, det måste dock inte vara just mässing då jag ändå tänkt måla de , men bör vara skapligt hårt så de tål att bli påkörda av tunga järnlok om olyckan är framme... (tänkte mig att den skulle lossna från fästpunkten ungefär som på riktigt om det hände (om den tex hakar i en vagn eller loket slidar mot den om det spårar ur (boggierna är barlastade med blytackor för på denna typ av lok som jag använder (senare lok var gjorda på ett annat sätt så att de klarar sig med mindre barlast) jag har även ökat barlasten något på bakre boggien på en del av dem för att ge loken en mer naturtrogen start och stopp cykel samt bättre kontroll av vagnkopplet (de Franska loken hade ganska rejäl dubbel barlast från fabrik, de brittiska hade asymmetrisk barlast (den har ibland försvunnit, men den skall vara där för att undvika problem med vagnkoppel arrangemanget, har dock för mig att tidiga Tyska lok inte behövde detta då de var bättre designade)), men typ gömma en pärla med smältlim eller annat under som brytsäkring man inte ser för att skydda loken) ).

Det behöver bara vara tomma höljen, resten tänkte jag bygga själv med lampor och annat jag redan har, men jag har bara tillgång till enkla sandformar i två halvor så det är svårt att få dem såpass detaljerade med lyktskärmar och annat med den metoden om de inte är absolut liksidiga, originalen har ju dock en massa vinklar på lamphusen.

Kinakopia duger utmärkt, det behöver inte vara perfekt, huvudsaken är att det går att fila till så att det ser bra ut och att det finns tillräckligt med material för att det skall gå att snygga upp dem om så krävs.

Behöver inte jättemängder.

Det är mest små, bansignaler i form av lyktor man ser från själva lokets perspektiv som är intressant.

« Senast ändrad: tis 22 okt 2019, 19:29:13 av Rörradio »

Utloggad Rörradio

• Användare
SV: Var får man tag på bansignalljus till modelltåg?
« Svar #2 skrivet: tor 24 okt 2019, 22:12:13 »
Nått sånt här kanske:
https://www.ebay.de/itm/AX659-0-5-3x-PZ-Model-Spur-0-1-45-Blech-Lichthauptsignal-gepruft-2x-OVP/282390367192?hash=item41bfc70bd8:g:e20AAOSwsW9YwqTn

Ja, det är ju ok pris utslaget per del på dem egentligen.
Har några liknande men äldre sedan tidigare, huvudsaken är ju att de stilmässigt ser någorlunda lika ut, den kategori jag håller på med (tinplates) var sällan så exakta i original (åtminstone inte de i något så när realistisk prisklass).
Magnethus och liknande i backelit eller hårdplast som ser ut så borde också fungera tror jag, hade varit finare med de i falsad plåt, men backelit fanns ju ganska tidigt, H0 grejerna jag har i plast från modernare tid ser dock inte matchande ut när man ställer de bredvid de äldre.

Men har för mig att det en gång fanns nytillverkade signalhus i mässing för dvärgsignaler och liknande, jag hittade till H0, så jag funderar om det även gjordes till de större skalorna?

Håller på med en Julsetup jag tänkte visa syskonbarnen. :)

Håller mest på för att jag gillar byggkvaliteten på dessa tidiga lok, vill man ha landskap och annat tillverkades det ju mycket finare 1:48 lok på 1950 talet som var mer detaljerade.
Men till "plåtloken" fungerar det till och med med grönmålade tallkottar inborrade i en träskiva, det var så man gjorde då om man inte hade råd att köpa färdiga. :)

Här är en film jag hittade (även om mina samlingar givetvis inte är jämförelsevis i närheten)

Utloggad Rörradio

• Användare
« Svar #3 skrivet: tor 24 okt 2019, 22:28:08 »
För att gå off topic igen så har jag försökt att felsöka och konstaterat att jag nog gjorde ett klassiskt misstag och drog på för hög intialhastighet med loket och för lätta vagnar, barlasten skall stämma, men vagnarna har ju dock fortfarande olika rörelsemoment inbördes om de har olika vikt... Humm... Till ett mindre lok hade det nog stämt. (Större Hornby dubbelboggi vagnar har länge stått på önskelistan... Men JEP vagnarna i pressgods skall vara original till det loket så det skall stämma, kanske bara att man är ovan om man går från Amerikanska lok med tyngre vagnar till detta (på Amerika loket beter sig ungefär som ett stort Märklinlok)... Troligen var den vagnmodellen och kombinationen samma de skickade med till alla lok i dåtidens startsatser vad det verkar, till ett lättare urverksdrivet lok hade det nog stämt, elektriska lok behöver man nog mjukstarta litet mer försiktigt.) Kopplen stämmer inte heller med de nyare vagnarna även om de är i övrigt lika så kan ju ha bidragit, det loket är också en starkare och tyngre modell.
Sedan är väl inte den tidens räls den bästa heller för högre hastigheter, särskilt som den också lär ha hängt med i 75 år...

Ah, får göra ett nytt försök i morgon och se om det bara var det, jag kan inte hitta något fel på lok eller vagnar...
(Första gången jag kör ett helt, långt, vagnset på just det loket)

Skall prova att mjukstarta det med hjälp av en Märklintransformator och se vad som händer.
(Är väl ärligt talat ganska mycket jag lagt till på tågen som egentligen inte är direkt nödvändigt, som att beräkna barlast, mm  men det är ju roligare att köra om de beter sig som riktiga tåg)
.

Fast, det är roligt när man faktiskt måste tänka och planera litet som med riktiga tåg för att inte råka på samma typ av problem som förebilderna tycker jag. :)

.

« Senast ändrad: tor 24 okt 2019, 23:04:25 av Rörradio »

Utloggad Rörradio

• Användare
« Svar #4 skrivet: tor 24 okt 2019, 22:54:42 »
Här är ett roligt exempel på hur extremt barlastförhållandet kunde vara på mindre industrilok i full skala...