Författare Ämne: Kontaktledning eller inte på dolda utrymmen  (läst 1098 gånger)

H-nollan

• Användare
  • Antal inlägg: 159
Kontaktledning eller inte på dolda utrymmen
« skrivet: sön 27 okt 2019, 15:18:23 »
Hej

Jag har alltid drömt om att ha en anläggning med kontaktledning varför mitt blivande projekt kommer få detta.
Är nu i tagen att börja bygga. Märklin C, K och M är planen.
Eftersom jag vill ha dolda bangårdar undrar jag hur ni, mina MJ-vänner, löst problemet?
Vill man komma åt en lite större dold bangård blir det ju problem med utrymmet, iaf med mina tjocka armar, vid tex en urspårning.  :D
Funderar därför, eftersom jag inte avser köra via kontaktledningen, om man inte bara kan spänna en en tråd eller montera en pianotråd i lutning för att fånga upp strömavtagarna därmed strunta i kontaktledning helt på dolda sträckor och låta elloken köra med dem uppe där.
Någon som provat detta?
Hur har ni gjort?
Andra tips avs fritt utrymme, lämplig maxbredd och minimihöjd på dold bangård?

En nyfiken
//H-nollan

Turbocab

• Användare
  • Antal inlägg: 467
SV: Kontaktledning eller inte på dolda utrymmen
« Svar #1 skrivet: sön 27 okt 2019, 19:35:03 »
Ingen kontakt-ledning i dolda utrymmen är nog mitt tips. En sån där "fång-tråd" har jag kört med på några ställen. Vet inte hur gammal du är eller vilka utrymmen du har men det blir snabbt trångt i dolda utrymmen. Man är entusiastisk och knökar, snålar med höjden, monterar kontakt-ledning mm. 10 år senare ligger man där på knä, når inte riktigt, stolparna är i vägen och den där växeln man slarvade med ligger längst in såklart. Så tänk framåt, det skall underhållas och rengöras om ett par år. Då är kontakt-ledningen bara i vägen, och tänk allmänt hur du kommer åt.

En liten hård ståltråd som man böjer till lite fint brukar funka att fånga upp ström-avtagare. Sen är ju frågan vilka lok du har. Märklins material är någorlunda användbart fortfarande att ha fungerande kontakt-ledning, men övriga märken är svårt med.... Vi har rätt många lok där vi lött på en bredare glidskena ovanpå pantografen. Ur skala och utseende synpunkt såklart förkastligt, men ville prioritera funktion på dom loken. VI började digitalisera banan bara på luftledningen och då var funktion där före allt annat. Idag finns väl ingen större anledning att ha ström alls i luftledningen. Men jag har alltjämt digital spänning i hela Märklin järnvägens luftledning och många ellok har ingen släpsko längre utan får ström bara via avtagarna. Det funkar kanon.

Mkt nöje med byggandet!  :)

/Martin.

H-nollan

• Användare
« Svar #2 skrivet: sön 27 okt 2019, 22:19:03 »
Tack.

Spännande lösning att köra digitalt på fungerande luftledning a´la Milton.

Inte slutat arbeta än men om inte allt för länge blir det mer tid för mina hobbisar om jag säger så.
Utrymmet är 5,20 x 4,20 med ca 1,8 m takhöjd.

Jag vill bara ha kontaktledning för utseendets skull. Funktion behöver jag inte och jag har nog resonerat lite som du beskriver Turbocab.
Är bara nyfiken på fungerande lösningar.
Inte sett någon variant med "fångtråd" men det var precis så jag tänkte, om det fungerar....
Vore kul att se en dylik fungerande lösning.
Lok har jag många. Märklin, Roco, Jeco.
Är svag för malmtåg så detta är ett av skälen till min fråga. Synd att köra utan tråd även om tanken på stolpar utan tråd varit ett alternativ som jag valt bort. Vill prova med ledning men ha vettig funktion.

Lämplig fri höjd mellan nivåerna när man kör med strömavtagarna helt uppe?
Maxdjup är jag inne på 60cm. Vad tror ni om det?

//H-nollan

sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 990
« Svar #3 skrivet: mån 28 okt 2019, 06:44:37 »
Jag har kontaktledning, dock ej elektriskt fungerande, på min MJ.
Strömavtagarna på mina lok har jag begränsat "uppåtrörelsen" med en tunn tråd, så att avtagaren går någon millimeter fritt under tråden.
På det sättet klarar jag mig ifrån en perfekt monterad kontaktledning och avtagaren behåller sin höjdnivå även inne i dolda utrymmen där det inte finns någon kontaktledning.

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.549
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #4 skrivet: mån 28 okt 2019, 07:53:19 »

Lämplig fri höjd mellan nivåerna när man kör med strömavtagarna helt uppe?
Maxdjup är jag inne på 60cm. Vad tror ni om det?

//H-nollan

Teoretiskt sett behöver du bara ha frigång för strömavtagaren. Ställ ett lok på den spårtyp du tänker använda och mät.
Men rent praktiskt blir det en helt annan värld. Gör även här ett enkelt prov... du har väl underskåp i köket 60 cm djupa? Ställ några fordon på spår bredvid varandra där du har en hylla ovanför... når du de bakersta fordonen med en hyllhöjd på exempelvis 30 cm? Du måste ju kunna fixa eventuella urspåringar och rengöra spår....

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

H-nollan

• Användare
« Svar #5 skrivet: mån 28 okt 2019, 16:48:16 »
Tack sintra

Har tänkt på det men gillar tanken på att strömavtagaren följer kontaktledningen lite upp och ner samt vill slippa att "knyta ner" dem. Ibland vill man ju byta riktning på loken osv och något lok jag har, har höj och sänkbar pantograf som extra funktion.

Tack Svante

Bra tips där.  :up: Ska prova.
Blir ju alltid en kompromiss för att slippa stora nivåskillnader men ändå komma åt.

Trevligt med goda tips och förslag.  :up:

Ingen som har en bild på fungerande pantograffångare?  ;)

//H-nollan

PLj

• Användare
  • Antal inlägg: 457
« Svar #6 skrivet: ons 30 okt 2019, 19:52:12 »
På en mycket gammal bana hade jag ett "dolt spår" under en del av ett bord. Då jag ville kunna köra med ellok med uppfälld strömavtagare och fria höjden var  var för liten satte jag en lutande koppartråd utanför tunnelingången och sedan lät jag koppartråden följa spåret och gjorde en likadan styrtråd i andra ändan. Koppartråden löddes på plåtbitar som sedan skruvades fast i de reglar som satt under bordet. Själva spåret gick på en borttagbar skiva så att man kom åt att fästa "kontaktledningen". Det hela fungerade utan problem.
Jag kan ju tillägga att resten av banan saknade kontaktledning. Det var endast för att skydda strömavtagarna som jag gjorde ovanstående.
PLj

H-nollan

• Användare
« Svar #7 skrivet: fre 01 nov 2019, 12:43:01 »
Tack PLj

Fler som tänkt samma tanke och förverkligat. Bra tips där.  :up:

Väntar fortfarande på bild, om någon har?  ;)

//H-nollan

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.744
« Svar #8 skrivet: fre 01 nov 2019, 20:43:53 »
Med tanke på vad en strömavtagare kostar som reservdel om de ens går att få tag i, och hur snabbt de slits ned vid flitig trafik så är det för mig helt uteslutet att ha strömavtagare som har kontakt med ledning. Dessutom ökad risk för haveri av strömavtagaren vid urspårning.

De andra skälen är att ledningen syns oftast för mycket, den är i vägen, är relativt dyr så jag föredrar enbart stolpar och nedbunden avtagare.

Det fanns ju någon här som visade på nedbundna strömavtagare (eller om det var i MJ-magasinet) där tråden löper under taket mellan två strömavtagare, så när man sänker den ena så åker den andra upp.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

H-nollan

• Användare
« Svar #9 skrivet: fre 01 nov 2019, 21:14:20 »
Tack för input LeoArietis

Kul lösning med "lina under taket".
Men... som jag nämnt är jag inte intresserad av nedbundna strömavtagare. Då hade jag inte behövt ställa frågan.
Slitage på strömavtagare har jag inte hört som argument tidigare dock. Nytt för mig.
Upplever jag slitage som påtagligt får jag väl tänka om men det får visa sig.
Att linorna inte blir skalenligt tjocka kan jag leva med. Värre kan vara problemet att trassla ut fordon vid tex en urspårning.
Blir det för jobbigt kanske själva kontaktledningen ryker men även det får visa sig.
Frågan gällde ju dolda utrymmen.  ;)

//H-nollan

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 356
« Svar #10 skrivet: fre 01 nov 2019, 21:25:58 »
Slitage på strömavtagare har jag inte hört som argument tidigare dock. Nytt för mig.

Slitage vet jag inte, men däremot så kan förebildsenlig nedrivning förekomma. Antingen vid urspårning eller annat missöde. Detta kan bli dyrt om strömavtagare och lok skadas. Även detta är helt förebildsenligt :)

« Senast ändrad: fre 01 nov 2019, 21:27:51 av Spirit »

plzeta

• Användare
  • Antal inlägg: 207
« Svar #11 skrivet: fre 01 nov 2019, 21:52:09 »
Hej hopp! :hug:
Får väl kasta mig in kontaktledningsdiskussionen.
Jag har byggt dolt och egenkomponerat där. Mina kriterier har varit att ha så robust som möjligt i dolda utrymmen.
Min tråd https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=21876.0

Tycker att i öppet landskap är det inget problem med vare sig uppfällda byglar eller tråden som sådan.
Men det gäller att vara noga med montaget. Kolla noga att det sitter som det ska.

m v h
 :beer:
// PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

Loklyktan

• Användare
  • Antal inlägg: 33
« Svar #12 skrivet: fre 01 nov 2019, 22:36:24 »

Slitage vet jag inte, men däremot så kan förebildsenlig nedrivning förekomma. Antingen vid urspårning eller annat missöde. Detta kan bli dyrt om strömavtagare och lok skadas. Även detta är helt förebildsenligt :)

Jag har byggt kontaktledning i tunnel/dolda spår just för att få ner den fria höjden (men har inte hunnit bygga på öppen bana). Ännu så länge enbart lite ytligt slitage på slitskenan på strömavtagarna, men kanske skulle det bli mindre om man smorde ledningen med lite olja? Har också haft ett par strömavtagarhaverier. I båda fallen berodde det på att ledningens trådände vid tunnelmynningen inte var rätt justerad. Strömavtagarna klarade sig dock bra tack vare att de enbart var istuckna i hål på lokets tak, de var inte fixerade, och lossnade utan större skador. Så det rekommenderas.

Det finns ju två principer för hur man bygger kontaktledning: Antingen en rigid konstruktion, dvs. grova dimensioner á la Märklin/Sommerfeldt, eller avspänd ledning som möjliggör tunnare nästan skalenliga ledningar. Avspänningen kan man ordna t.ex. med små spiralfjädrar (någon använder också fjädrande smyckestråd) och genom att ledningen fjädrar tål den en hel del innan den går sönder, dock måste man se till att strömavtagarna inte har för högt upptryck. I princip gäller det alltså att välja mellan den rigida eller den avfjädrade modellen för ledningen och ha matchande strömavtagare.
« Senast ändrad: fre 01 nov 2019, 22:44:46 av Loklyktan »

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.584
« Svar #13 skrivet: lör 02 nov 2019, 15:36:32 »
För många år sedan var jag med i en förening som byggde en stor Märklinbana. Vi köpte en speciell luftledning tänkt att ha i tunnlar från Noch, köpt från Larsson Maskin & Hobby.  https://modellbahnshop-baumann.de/epages/b5692ae0-83ac-468e-9742-ce31282cae5a.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/b5692ae0-83ac-468e-9742-ce31282cae5a/Products/1230

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

H-nollan

• Användare
« Svar #14 skrivet: mån 04 nov 2019, 18:45:04 »
Tack för all input. Intressant.

Jag har nog bestämt mig för att hålla mig till en blandning av gammalt och nytt från Märklin i huvudsak men Entecs svenska stolpar är ju så vackra. :heart: Inte sett någon som använder dem med lina dock?

Jeco har ju också helt ok stolpar i gammal SJ-stil.

Kommer hoppa över kontaktledning på skuggbangårdar och försöka mig på någon sorts fångkontruktion.
Utrymmet som krävs för att köra med strömavtagarna uppe där lär nog behövas ändå för att kunna komma åt vid haveri.

plzeta; dina hempulade stolpar har jag kikat på och gillar konstruktionen.
De är ett skäl till min ursprungliga fundering. Skulle jag valt kontaktledning i dolda utrymmen så vore de helt klart ett alternativ.
Det andra alternativet var gammal Märklindito som går att köpa till vettig peng, tycker jag.

Vore som sagt var kul att se hur ni andra löst detta.  ;)

//H-nollan