Författare Ämne: Signaler inom och i anslutning till en station  (läst 2707 gånger)

Daidalos

• Användare
  • Antal inlägg: 153
  • Litet verkar vara stort!
Signaler inom och i anslutning till en station
« skrivet: fre 25 okt 2019, 23:55:03 »
Hej!

Jag har efter ett långt "sommaruppehåll" nu åter hittat in i tågrummet och precis satt igång med planering av ett område där jag helt saknar erfarenheter - signaler. Har försökt läsa på, både på forumet och andra ställen, och kommit fram till ett upplägg som jag hoppas är någorlunda vettigt. Mina tankar sammanfattas i principskissen nedan. Hittar ni något som ser helt tokigt ut, saknas viktiga signaler eller är det för mycket/omotiverat? Feedback mottages tacksamt.

Lite bakrundsinformation kring den stationen som utgör fokus för mina funderingar:

Det är någonstans mellan mitten 80-tal och sent 90-tal/millennieskiftet. Stationen ligger i en mindre stad/samhälle längs en dubbelspårig bibana. Utöver spår och perronger för persontrafik finns en mindre godsbangård som servar en liten industri samt några tillverkningsföretag med egna lastkajer. Det finns även ett sidospår bort till ett magasin och en gammal lokstation. Områden inramade med lila rutor i skissen huserar industrin, lastkajerna och lokstationen. Röda streck anger blockskarvar.

Spår 1-3 används för persontrafik med uppehåll på stationen samt genomgående gods- och persontrafik.
Spår 4 och till viss del även spår 5 fungerar som ankommande/avgångsspår för godståg. Även delning/sammansättning av tågsätt sker här i samband med rangering.
Spår 6 och 7 fungerar som ranger- och rundgångsspår samt för tillfällig uppställning av godsvagnar.

Tankar bakom signalerna på skissen:

Linjeblocksignaler
Har tänkt mig använda fyrskens linjeblocksignaler då jag tolkar det som att det enda besked en femskenssignal kan ge som inte även en fyrsken klarar är kör 40 kort väg, eller har jag missförstått?

Infartsignaler
I normalfallet med vänstertrafik såväl innan som efter stationen har jag har inga spår på stationen som är "rakt genomgående", d.v.s. där man inte passerar någon växel i sidoläge.  I teorin har jag förvisso möjlighet att skapa en rak genomgång i båda riktningar genom att gå in på vänster spår och (efter passage på spår två) ut på höger spår, eller vice versa. Detta ser jag dock inte kommer förekomma i någon egentlig utsträckning. Från detta resonemang ser jag bara behov att kunna signalera stopp och kör 40, varsamhet och har därför tänkt mig treskenssignaler vid infarterna.

Försignalering till stationsinfarterna
Hur bör jag tänka? Har nu ritat in fyrskenssignaler vid ingången till blocken innan stationsinfarterna med tanken att jag i normalfallet kommer signalera kör vänta stopp eller kör vänta kör 40 (hastighet inom stationen kommer ju normalt vara begränsad av gång genom sidolagda växlar). Kan/bör jag här istället använda treskens försignaler?

Signaler inom stationsområdet (mellansignaler?)
Tänker att jag här bör använda treskenssignaler för att kunna signalera stopp, kör och kör 40.

Utfartsignaler
Med samma motivering som för linjeblocken tänker jag mig här fyrskenssignaler.

Dvärgar vet jag inte alls hur jag skall se på och har bara slängt ut några mer eller mindre på måfå. Vad är lämpligt avseende signaler inom och i anslutningarna till industrin/lastkajerna etc?

Hälsningar,
Andreas

SaFre Modelrailroading

• Handlare
  • Antal inlägg: 6
    • SaFre Modelrailroading
SV: Signaler inom och i anslutning till en station
« Svar #1 skrivet: lör 26 okt 2019, 02:23:40 »
Jag har efter ett långt "sommaruppehåll" nu åter hittat in i tågrummet och precis satt igång med planering av ett område där jag helt saknar erfarenheter - signaler. Har försökt läsa på, både på forumet och andra ställen, och kommit fram till ett upplägg som jag hoppas är någorlunda vettigt. Mina tankar sammanfattas i principskissen nedan. Hittar ni något som ser helt tokigt ut, saknas viktiga signaler eller är det för mycket/omotiverat? Feedback mottages tacksamt.

Du får säkert andra svar på dina frågor, men även här finns hjälp att få:

Har du funderingar över hur du ska placera ut signaler på din bana? Skicka din spårplan, så placerar vi ut signaler korrekt åt dig, det kan t.o.m. bli aktuellt med att ge flera alternativ i vissa fall. Detta gäller modern svensk och tysk signalering, samt div. äldre signaleringsformer. Minsta debitering för tjänsten är en timmes arbetstid - i komplicerade fall mer.

Återkoppling och spårledningar (detektering) är ytterligare ett ämne där vi sett ett behov av hjälp, så även här kommer någon form av insats att göras. Om det blir som en kursdag där vi tittar på, och provar, olika lösningar eller något annat – återstår att se. Intresserade får gärna anmäla sig via kontaktsidan och berätta vad ni önskar få reda på.

Jag hjälper gärna till med sån't här - men i form av betald tjänst. Dvärgsignalerna kräver lite mer info innan det kan göras rätt - men det tar jag om det blir aktuellt.
Mvh,

Fredrik

SaFre Modelrailroading

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 910
« Svar #2 skrivet: lör 26 okt 2019, 08:17:49 »
Lite gratisinformation hittar du här. Om du tänker igenom ditt behov av växlingsrörelser och försöker placera ut dvägar utifrån det är jag rätt säker på att du kommer få hjälp här på forumet. Tänk på att huvuddvärgar har funktion både som huvudsignal och dvärg, dvs. två signaler i en.

Ett tips kan också vara att fundera igenom vilka signaer som verkligen syns på din bana. Är några vända bort från betraktaren, kan de ju vändas bort från betraktaren. Åtminstone MGPs signalstyrningssystem har stöd för "spöksignaler".
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Daidalos

• Användare
« Svar #3 skrivet: lör 26 okt 2019, 18:06:03 »
Tack för svaren.

Tydal är en av de informationskällor jag tittat på och jag känner att jag tillgodogjort mig de huvudsakliga skillnaderna mellan olika varianter av dvärgsignaler (huvud, medgivande och växling). Jag tycker dock det är svårt att få en känsla för hur de olika typerna tillämpas i praktiken och vilka varianter som är motiverade utifrån min tänkta trafik. Och med motiverade menar jag i detta sammanhang mest att det inte ska se direkt tokigt ut. Har inget emot att det blir många signaler, tvärtom :D

Gällande koppling till min tänkta trafik ser jag att dvärgarna skall uppkevas som relevanta för växlingsrörelser inom godsbangården samt till/från industri och lastkajerna. Åtminstone för spår 4 och 5, från vilka tåg kan avgå direkt ut på linjen, känns det som att huvuddvärgsignaler kan motiveras och jag har därför satt ut sådana i respektive spårände. För övriga spår är jag mer osäker och även placeringen av enskilda dvärgar känner jag mig väldigt osäker kring.

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.824
« Svar #4 skrivet: lör 26 okt 2019, 18:31:43 »
Om Jag förstår Tydal rätt kan medgivandedvärgar stå på spår 1,2 och 3 om du vill föra växlingsrörelser förbi dem, t.ex om du delar upp tåg som gått in där för att ta in en del på "godsbangården"
Se även detta på Tydal:  http://www.tydal.nu/php/tag/jtf.php?pID=510

Mycket står i JvSFS 2008:7 bilaga 3 H, Utkom från trycket, den 11 juli 2008 (den kanske är föråldrad, vad vet jag).
Järnvägsstyrelsens trafikföreskrifter  Bilaga 3 H Signaler - System H.
Tavlorna där kan man ju printa och klippa ut. Undrar om inte Bo Andersson erbjudit etsade plåttavlor där detta kan klistras upp. (modellbyggare.se)
Återfinns med Google.
« Senast ändrad: lör 26 okt 2019, 18:46:08 av BenWah46 »
Bengt W
H0 2R DCC

N_Rallaren

• Stammis
« Svar #5 skrivet: lör 26 okt 2019, 18:53:50 »
Gunnar Ekevings hemsida och på Bangardar.se finns ju massor med bangårdskisser inkl. utplacering av signaler som man kan inspireras av. Hittade även en del inlägg om praktiskt nyttjande av dvärgar på Järnvägshistoriskt forum. De verkar ju användas lite olika i kombination med manuella rutiner (och tidigare även i kombination med huvudsignaler enligt särskilda instruktioner) på olika platser.
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.960
« Svar #6 skrivet: lör 26 okt 2019, 21:08:52 »
Tänker du dig en svensk förebild? För i Sverige finns det knappast dubbelspåriga bibanor.

För svenska stationer finns det en del allmänna tips här: http://www.svenskmjwiki.se/Svenska_signaler_i_modell

http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

PeFu

• Användare
  • Antal inlägg: 141
« Svar #7 skrivet: sön 27 okt 2019, 07:17:32 »
Tänker du dig en svensk förebild? För i Sverige finns det knappast dubbelspåriga bibanor.

För svenska stationer finns det en del allmänna tips här: http://www.svenskmjwiki.se/Svenska_signaler_i_modell

Banan till Göteborgs hamn är väl på god väg att bli en sådan? Det finns en förebild till allt...  ;)
Inspirerad av schweiziska järnvägar (SBB/BLS/SOB), Märklin C- och K-räls, Märklin CS2, TrainController Gold V9

Daidalos

• Användare
« Svar #8 skrivet: sön 27 okt 2019, 09:29:19 »

Om Jag förstår Tydal rätt kan medgivandedvärgar stå på spår 1,2 och 3 om du vill föra växlingsrörelser förbi dem, t.ex om du delar upp tåg som gått in där för att ta in en del på "godsbangården"
Se även detta på Tydal:  http://www.tydal.nu/php/tag/jtf.php?pID=510

Mycket står i JvSFS 2008:7 bilaga 3 H, Utkom från trycket, den 11 juli 2008 (den kanske är föråldrad, vad vet jag).
Järnvägsstyrelsens trafikföreskrifter  Bilaga 3 H Signaler - System H.
Tavlorna där kan man ju printa och klippa ut. Undrar om inte Bo Andersson erbjudit etsade plåttavlor där detta kan klistras upp. (modellbyggare.se)
Återfinns med Google.
Hej Bengt,
jag tänker nog undvika all form av växling på spår 1-3 för att låta dessa vara fria för genomgående trafik och möten. Allt gods som skall hanteras inom stationen är tänkt att direkt vid ankomst ledas in till spår 4 eller 5 varifrån växling sen får utgå. Tavlan "gräns för växling" skulle jag kanske kunna använda vid växlarna mellan spår 3 och 4 för att visa att växling inte får gå utanför bangården. Sen skulle kanske några medgivandedvärgar ändå vara prydande på spår 1-3. Det är ju bara kul om man kan få till lite olika signalkombinationer runt om på anläggningen, oavsett om de är strikt nödvändiga för den tänkta trafiken eller ej.

Ska även läsa igenom föreskrifterna du hänvisar till, tack för tipset!

Gunnar Ekevings hemsida och på Bangardar.se finns ju massor med bangårdskisser inkl. utplacering av signaler som man kan inspireras av. Hittade även en del inlägg om praktiskt nyttjande av dvärgar på Järnvägshistoriskt forum. De verkar ju användas lite olika i kombination med manuella rutiner (och tidigare även i kombination med huvudsignaler enligt särskilda instruktioner) på olika platser.
Tack Jonas, då har jag lite mer läsning att göra  :up:

Hej Jan,
svensk förebild gäller. Blir osäker på om jag missbrukat benämningen bibana men det jag försökte beskriva är att min anläggning inte utgör del av någon av stambanorna. Dvs, mina anläggning ska föreställa en "utgrening" från någon av stambanorna och där framtida tågmagasin får representera knutpunkt med anslutning till just stambanan. Om det för en sådan utgrening fortfarande är ovanligt med dubbelspår får jag acceptera det som kompromiss då jag ser dubbelspår som en förutsättning för att både jag och sonen ska få ut det vi vill av anläggningen (jag är mer intresserad av godshanteringen i allmänhet och ser några lokdragna persontåg som går runt "i bakgrunden" som en upplevelseförhöjande detalj, medan sonen vill sätta fartrekord med sin ögonsten - X2  :D).

Ska även kolla wikin, den borde jag tänkt på redan från början. Passar på att tacka för det fantastiska jobb du gjort med wikin överlag.

Banan till Göteborgs hamn är väl på god väg att bli en sådan? Det finns en förebild till allt...  ;)
Tack PeFu! Bra lösningsfokus i inlägget :up:, även om just Göteborgs hamn kanske inte är helt relevant som referens för min bana...än i alla fall :D

PLj

• Användare
  • Antal inlägg: 457
« Svar #9 skrivet: sön 27 okt 2019, 10:28:38 »
När jag ser alla dvärgsignaler omkring de "nedersta"  godsspåren ställer jag mig frågan om de verkligen är behövliga? Signaler behövs för att säkra utfarter och infarter på spår där tåg ska rulla. Men där man växlar och genom utdragspår inte behöver komma ut på "tågspår" behövs knappast signaler. Den ritade stationen är ju relativt liten och därmed är väl sannolikt endast ett växlingslag åt gången aktivt. Och de får hålla koll på växlarna manuellt och samråda om det eventuellt skulle förekomma fler växlingsrörelser. Dessutom kommer det väl att stå ett antal vagnar på spåren. Är jag helt fel ute med dessa synpunkter?
PLj

N_Rallaren

• Stammis
« Svar #10 skrivet: sön 27 okt 2019, 10:44:38 »
När jag ser alla dvärgsignaler omkring de "nedersta"  godsspåren ställer jag mig frågan om de verkligen är behövliga? Signaler behövs för att säkra utfarter och infarter på spår där tåg ska rulla. Men där man växlar och genom utdragspår inte behöver komma ut på "tågspår" behövs knappast signaler. Den ritade stationen är ju relativt liten och därmed är väl sannolikt endast ett växlingslag åt gången aktivt. Och de får hålla koll på växlarna manuellt och samråda om det eventuellt skulle förekomma fler växlingsrörelser. Dessutom kommer det väl att stå ett antal vagnar på spåren. Är jag helt fel ute med dessa synpunkter?

Det låter rimligt i mina ögon. Däremot hade jag ändå övervägt huvuddvärgar på spår 1-3 för att möjliggöra t ex delning av täg mot olika destinationer, växling av resgods och kursvagnar för passerande tåg. Jag tror det skulle öppna för större flexibilitet avseende trafik.
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Daidalos

• Användare
« Svar #11 skrivet: sön 27 okt 2019, 13:04:09 »
Tack för feedback PLJ. Och nej, du är inte fel ute med dina tankar, snarare tvärtom. Precis den typ av resonemang jag är ute efter :up:

Även om jag tycker det skulle vara kul med ganska omfattande förekomst av olika signaler så är det som du säger en liten station och jag vill inte att den skall upplevas som överbelamrad med en massa signaler som (uppenbart) inte fyller någon funktion. Det kommer sannolikt inte bli aktuellt med flera parallellt pågående växlingsrörelser utan det kommer nog var ett växlarlag som sköter rangering. Möjligen kan jag se att växling kan pågå på spår 5-7 samtidigt som tåg ankommer/avgår till/från spår 4. Vagnar kommer dock endast tillfälligt stå på något av själva bangårdens spår. Längre uppställning ska i huvudsak ske hos respektive kund eller på utdragsspår.

Om jag rensar undan dvärgarna från spår 6 och 7, finns det i din mening något existensberättigande för huvuddvärgarna på spår 4 och 5? Jag tänker att de kan fylla två funktioner som de nu står, dels att visa var ankommande tåg ska stanna, dels för att fungera som mellansignal eller "lokal utfartssignal" för trafik som lämnar bangården. Eller ska jag ta bort även dessa och bara ha huvuddvärgar vid växlarna ut till spår 3, som får agera utfartssignal för trafik från bangården? För någon signal som ger klart att lämna bangården borde väl vara motiverat?

@ N_Rallaren: Menar du att du skulle bytt "mellansignalerna" på spår 1-3 mot huvuddvärgar, eller att huvuddvärgar skulle komplettera mellansignalerna? Överväger efter BenWahs förslag att komplettera med medgivandedvärgar på spår 1-3 (i anslutning till mellansignalerna) vilket också borde möjliggöra ex. delning som du är inne på? Funderar vad som skulle se "bäst" ut i mitt fall.

Mitt största praktiska problem med att tillåta delning/växling på spår 1-3 är annars att jag inte var förutseende nog i planering av stationsgränserna i förhållande till infartsväxlarna. Som det är nu har jag växlarna för "långt ut" och kommer inte kunna göra någon egentlig växling från spår 1 och 2 utan att korsa stationsgränsen och komma ut på linjen :emm:. Från spår 3 kan jag möjligen klara av växling till bangården av någon/några enstaka vagn(ar). Detta är dessvärre inget jag kan göra något åt då jag av platsskäl inte har möjlighet att flytta ut stationsgränserna längre ut från växlarna. I "värsta fall" får jag väl leva med detta och vid behov ta linjen i anspråk. Bara inte sonen kommer med sitt x2 precis då i försök att slå personbästa... :D

N_Rallaren

• Stammis
« Svar #12 skrivet: sön 27 okt 2019, 13:41:35 »

@ N_Rallaren: Menar du att du skulle bytt "mellansignalerna" på spår 1-3 mot huvuddvärgar, eller att huvuddvärgar skulle komplettera mellansignalerna? Överväger efter BenWahs förslag att komplettera med medgivandedvärgar på spår 1-3 (i anslutning till mellansignalerna) vilket också borde möjliggöra ex. delning som du är inne på? Funderar vad som skulle se "bäst" ut i mitt fall.

Mitt största praktiska problem med att tillåta delning/växling på spår 1-3 är annars att jag inte var förutseende nog i planering av stationsgränserna i förhållande till infartsväxlarna. Som det är nu har jag växlarna för "långt ut" och kommer inte kunna göra någon egentlig växling från spår 1 och 2 utan att korsa stationsgränsen och komma ut på linjen :emm:. Från spår 3 kan jag möjligen klara av växling till bangården av någon/några enstaka vagn(ar). Detta är dessvärre inget jag kan göra något åt då jag av platsskäl inte har möjlighet att flytta ut stationsgränserna längre ut från växlarna. I "värsta fall" får jag väl leva med detta och vid behov ta linjen i anspråk. Bara inte sonen kommer med sitt x2 precis då i försök att slå personbästa... :D

Det finns säkert många fler här som kan detta bättre IRL, men en huvuddvärg är ju i princip en kombination av en dvärg och en huvudsignal, vilket rimligen innebär att den kan ersätta kombinationen huvudsignal/medgivandedvärg vid dina "mellansignaler". "Gräns för växling" kan du ju annars säkerställa med att även påföljande block visar stopp när växling pågår. Kanske inte helt förebildsriktigt, men det förhindrar ju olyckor i 1/87 om sonen håller koll på signalerna  ;). Annars föreställer jag mig att en tänkbar placering för en dvärg är i slutet på ett utdragsspår för att signalera till föraren att det är klart för att backa tillbaka.
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Daidalos

• Användare
« Svar #13 skrivet: sön 27 okt 2019, 14:00:32 »
Jo, att huvuddvärg - i vissa situationer - kan ersätta en vanlig huvudsignal är jag nog med på. Men för stunden känns det lite "naket" med endast dvärgar på genomgångsspåren. Får se hur jag landar, oavsett uppskattar jag hjälpen i resonerandet  :up:

Gällande sonen och signalefterlevnad lär väl tiden utvisa vad som går och inte. Får väl betinga nytillskott till hans loksamling med att han ska lära sig alla väsentliga signalbesked. Då kanske han kan börja göra nytta också, som första steg med att utbilda farsgubben :D

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.824
« Svar #14 skrivet: sön 27 okt 2019, 15:28:52 »
Du får väl aktivera  någon from av ATC på linjen så att det går att utan alltför stor risk överskrida stationsgränsen fram till infartssignalen.
Bengt W
H0 2R DCC

Kristian_K

• Användare
  • Antal inlägg: 44
« Svar #15 skrivet: sön 27 okt 2019, 23:22:01 »
Spontant tycker jag att det ser bra ut! Några småsaker:

De industrispår som är omgärdade av en lila ram skulle behöva en växlingsdvärg ut mot huvudspåren/bangården, samt en dvärgsignalsluttavla på samma plats när man åker in på industrispåren. En dvärgsignalsluttavla markerar slutet på signalreglerat spår och växlingssättet rullar då in i "vilda västern".

Behåll huvuddvärgarna på spår 4 och 5, annars blir det klurigt att starta tågfärd. Eller ja... det går ju att starta en växling som sedan övergår i tågfärd, men i detta fall känns det onödigt.

Och som nämnts, mellansignalerna vid perrongerna kan med fördel kompletteras med dvärgar (huvudljussignal + växlingsdvärg eller huvudljussignal + huvuddvärg, båda varianterna funkar) för rundgång med lok eller liknande.
Lokförare till yrket. Än så länge har jag dessvärre inget hobbyrum för MJ-utövande, men materiel i N och H0 finns i gömmorna.

N_Rallaren

• Stammis
« Svar #16 skrivet: mån 28 okt 2019, 00:57:45 »
@Kristian: Behövs huvudljussignal i kombination med huvuddvärg; räcker det inte med huvuddvärgen?
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Kristian_K

• Användare
  • Antal inlägg: 44
« Svar #17 skrivet: mån 28 okt 2019, 01:30:05 »
@Kristian: Behövs huvudljussignal i kombination med huvuddvärg; räcker det inte med huvuddvärgen?
Behövs och behövs, det är en förekommande variant av medgivandedvärg som kan efterliknas i modell om så önskas. :)
« Senast ändrad: mån 28 okt 2019, 01:35:12 av Kristian_K »
Lokförare till yrket. Än så länge har jag dessvärre inget hobbyrum för MJ-utövande, men materiel i N och H0 finns i gömmorna.

N_Rallaren

• Stammis
« Svar #18 skrivet: mån 28 okt 2019, 08:04:16 »
Behövs och behövs, det är en förekommande variant av medgivandedvärg som kan efterliknas i modell om så önskas. :)

Låter som ett bra exempel på att verkligheten ofta överträffar dikten i modelljärnvägssammanhang. Mao, man ska inte vara rädd för att ta sig lite friheter på sin bana ;).
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Daidalos

• Användare
« Svar #19 skrivet: mån 28 okt 2019, 18:35:48 »
Tack för kommentarerna Kristian, ger bra guidning hur jag kan tänka :up:

Har nu även dragit igenom JTF, bilaga 3h - som BenWah tidigare hänvisade till - och tycker det hela börjar klarna. Har lite mer läsning att göra innan jag går vidare med en konkret plan. Sen är det bara det praktiska kvar, införskaffa signaler samt montera och konfigurera dem. Ser många timmar skoj framför mig  :)

Jan Frelin

• Stammis
« Svar #20 skrivet: mån 28 okt 2019, 19:43:09 »

Är det linje eller ingår den i stationsområdet?
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Jan Frelin

• Stammis
« Svar #21 skrivet: mån 28 okt 2019, 19:45:31 »

Fast då används inte en huvuddvärg, utan en "vanlig"  dvärgsignal.

Jan Frelin

• Stammis
« Svar #22 skrivet: mån 28 okt 2019, 19:50:31 »

Tack PeFu! Bra lösningsfokus i inlägget :up:, även om just Göteborgs hamn kanske inte är helt relevant som referens för min bana...än i alla fall :D

Västeråsbanan kanske kommer närmare vad du söker, den är delvis dubbelspårig sedan länge och håller på att bli fyrspårig här och där. Det är väl  ingen stambana, men jag hade nog inte kallat den bibana heller...

Jan Frelin

• Stammis
« Svar #23 skrivet: mån 28 okt 2019, 19:58:45 »
Och apropå Västeråsbanan, Sundbyberg eller Spånga kan kanske tjäna som inspiration:
https://www.ekeving.se/r/sr_SJ/K-M/Jvm1184_J5_-1470.jpg (Sundbyberg)
https://www.ekeving.se/r/sr_SJ/K-M/Jvm1184_J5_-1057.jpg (Spånga)

N_Rallaren

• Stammis
« Svar #24 skrivet: mån 28 okt 2019, 22:38:21 »
Och apropå Västeråsbanan, Sundbyberg eller Spånga kan kanske tjäna som inspiration:
https://www.ekeving.se/r/sr_SJ/K-M/Jvm1184_J5_-1470.jpg (Sundbyberg)
https://www.ekeving.se/r/sr_SJ/K-M/Jvm1184_J5_-1057.jpg (Spånga)
Spännande. Sundbyberg liknar ju närmast "dvarf heaven"  :up:.
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas