Finns det verkligen inget tåg som kan mäta sig med X-2000 när det gäller komfort? 
Varma mj-hälsn Stefan
Många moderna snabbtåg byggs som motorvagnståg med distribuerad drivning. X2000 är ju ett klassikt lok-och-vagnar-koncept vilket ger goda förutsättningar för bra gångdynamik och låg ljudnivå i vagnarna.
Jämför SJ3000 som är ett "motorvagnståg" med X2000 när det gäller komfort i höga hastigheter på vårt spårnät.
Källa AB:
SJ3000 kan gå i 250 kilometer i timmen, men kommer likt X2000 att köras i max 200 knyck. Den förbättrade accelerationen gör SJ3000 lämpligt för sträckor med många stopp. Samtidigt blir det något långsammare på sträckor med få stopp, där X2000 fortfarande är snabbare på grund av bättre kurvtagning i höga hastigheter.
X2 är en motorvagn, per definition. Enligt dåvarande SÄO (säkerhetsordningen) har motorvagn
"särskilda transportutrymmen för t.ex. resande, gods eller arbetsutrustning". X2 har ett mindre godsutrymme.
Enligt JTF (Järnvägsstyrelsens trafikföreskrifter), som ersatte SÄO, definieras den likadant, men med tillägget:
"...motorvagnsenhet som består av flera fast sammankopplade delar". X2 är fast sammankopplad med sina vagnar. När Järnvägsstyrelsen övergick till Transportsyrelsen, 2009, ersattes JTF, men troligen bara till namnet.
Låt oss även skilja på ett par saker. X2000 och SJ3000 är olika koncept. X2 och X55 är fordonsslag - littera. Man kan därför inte säga, att
SJ 3000 kan gå i 250 km/h, men X2000 "bara" i 200 km/h. Jag har kört X2 som Uppsalapendel, och därefter fortstatt med samma tågsätt som X2000. Jag har även kört loktåg som X2000. Då med sth (största tillåtna hastighet) 160 km/h.
Jag har kört X2 som ordinarie regionaltåg (ofta felaktigt benämnt X2-2). Då med endast tre vagnar. Det ger en påtagligt bättre acceleration, mot konceptet X2000, som oftast har sex vagnar+"driven". Det är därför inte rättvisande, att säga att SJ3000, som består av fyra vagnar, accelererar snabbare. X1 accelerera snabbare än X2, i lägre farter. Det beror på X2:ans asynkronmotorer, och att X1 älltid har föhållandet en motorvagn+en manövervagn.
Om jag minns rätt, så är X2 konstruerat för 220 km/h. I USA gick det utlånade tågsättet i 250 (155 mph = 249,5) km/h, på 1990-talet, men då med "driven" + fyra vagnar, vill jag minnas.
https://history.amtrak.com/blogs/blog/on-tour-with-the-x2000-in-america