Författare Ämne: SJ:s nya storsatsning!  (läst 1435 gånger)

FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 708
SJ:s nya storsatsning!
« skrivet: ons 23 okt 2019, 16:07:58 »
Läste på nätet att SJ går bra ekonomiskt och har beslutat att köpa in 30 nya snabbtåg med 250 km/timman och 30 st regionaltåg. Någon som vet vad det är för tåg dom har tänkt sig att köpa? Åkte i somras både tyska ICE tåg :disapprove: och franska TGV och jag måste bara säga att X 2000 står sig helt klart bäst när det gäller komfort och ben utrymmen. I artikeln stod också att dom ska rusta upp X 2000 ännu mera. Heja SJ!! :D Tacksam för svar!

MVH

cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 269
SV: SJ:s nya storsatsning!
« Svar #1 skrivet: ons 23 okt 2019, 17:24:24 »
Det går inte att svara på idag vilken leverantör eller vilken typ av tåg det blir. SJ (och några andra av oss) avvaktar ett besked från EU-domstolen om SJ ska få upphandla utan LOU/LUF eller måste in i ledet (som de flesta offentliga verksamheter, SJ är 100 % offentlig verksamhet/bolag).

Så jag tror inte SJ börjar en upphandling nu utan måste avvakta denna dom, samtidigt kan de ju börja med kravspecen, det har de sannolikt redan gjort.
Mvh /CGN

cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 269
« Svar #2 skrivet: ons 23 okt 2019, 17:25:44 »
Alla X2000 ska ju moderniseras för några miljarder kr, de första är väl redan på G (görs i Schweiz har jag för mig).
Mvh /CGN

Fredrik

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 1.375
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #3 skrivet: ons 23 okt 2019, 23:54:31 »
Alla X2000 ska ju moderniseras för några miljarder kr, de första är väl redan på G (görs i Schweiz har jag för mig).

De första är sedan länge tillbaka från Schweiz och är såvitt jag vet fortfarande i testfas.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B1/MJ-fjärren

FONTANA

• Stammis
« Svar #4 skrivet: tor 24 okt 2019, 17:15:34 »
Tack för svaren! Det ska bli kul att se vilka lok/motorvagnar det blir.  :D

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.221
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #5 skrivet: lör 26 okt 2019, 13:17:24 »
Om man ska tro detta:
Nya X2000-tågen byggs i Tillberga

Filmen är utlagd: Nov 28, 2017 enligt Youtube.
Så byggs de i Tillberga.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.136
  • Lindome
« Svar #6 skrivet: lör 26 okt 2019, 18:58:43 »
Finns det verkligen inget tåg som kan mäta sig med X-2000 när det gäller komfort?  :emm:

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Cosinus

• Användare
  • Antal inlägg: 111
« Svar #7 skrivet: lör 26 okt 2019, 20:02:54 »
Finns det verkligen inget tåg som kan mäta sig med X-2000 när det gäller komfort?  :emm:

Varma mj-hälsn Stefan

Många moderna snabbtåg byggs som motorvagnståg med distribuerad drivning. X2000 är ju ett klassikt lok-och-vagnar-koncept vilket ger goda förutsättningar för bra gångdynamik och låg ljudnivå i vagnarna.

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.710
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #8 skrivet: lör 26 okt 2019, 21:07:28 »

Varma mj-hälsn Stefan

Många moderna snabbtåg byggs som motorvagnståg med distribuerad drivning. X2000 är ju ett klassikt lok-och-vagnar-koncept vilket ger goda förutsättningar för bra gångdynamik och låg ljudnivå i vagnarna.

Jämför SJ3000 som är ett "motorvagnståg" med X2000 när det gäller komfort i höga hastigheter på vårt spårnät.

Källa AB:

SJ3000 kan gå i 250 kilometer i timmen, men kommer likt X2000 att köras i max 200 knyck. Den förbättrade accelerationen gör SJ3000 lämpligt för sträckor med många stopp. Samtidigt blir det något långsammare på sträckor med få stopp, där X2000 fortfarande är snabbare på grund av bättre kurvtagning i höga hastigheter.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skalerallare /Traincontroller / MGP
Min hemsida
Min Youtube kanal

HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.113
« Svar #9 skrivet: sön 27 okt 2019, 18:29:31 »

Varma mj-hälsn Stefan

Jämför SJ3000 som är ett "motorvagnståg" med X2000 när det gäller komfort i höga hastigheter på vårt spårnät.

Källa AB:

SJ3000 kan gå i 250 kilometer i timmen, men kommer likt X2000 att köras i max 200 knyck. Den förbättrade accelerationen gör SJ3000 lämpligt för sträckor med många stopp. Samtidigt blir det något långsammare på sträckor med få stopp, där X2000 fortfarande är snabbare på grund av bättre kurvtagning i höga hastigheter.
X2 är en motorvagn, per definition. Enligt dåvarande SÄO (säkerhetsordningen) har motorvagn "särskilda transportutrymmen för t.ex. resande, gods eller arbetsutrustning". X2 har ett mindre godsutrymme. 
Enligt JTF (Järnvägsstyrelsens trafikföreskrifter), som ersatte SÄO, definieras den likadant, men med tillägget: "...motorvagnsenhet som består av flera fast sammankopplade delar". X2 är fast sammankopplad med sina vagnar. När Järnvägsstyrelsen övergick till Transportsyrelsen, 2009, ersattes JTF, men troligen bara till namnet.

Låt oss även skilja på ett par saker. X2000 och SJ3000 är olika koncept. X2 och X55 är fordonsslag - littera. Man kan därför inte säga, att 
SJ 3000 kan gå i 250 km/h, men X2000 "bara" i 200 km/h. Jag har kört X2 som Uppsalapendel, och därefter fortstatt med samma tågsätt som X2000. Jag har även kört loktåg som X2000. Då med sth (största tillåtna hastighet) 160 km/h.
Jag har kört X2 som ordinarie regionaltåg (ofta felaktigt benämnt X2-2). Då med endast tre vagnar. Det ger en påtagligt bättre acceleration, mot konceptet X2000, som oftast har sex vagnar+"driven". Det är därför inte rättvisande, att säga att SJ3000, som består av fyra vagnar, accelererar snabbare. X1 accelerera snabbare än X2, i lägre farter. Det beror på X2:ans asynkronmotorer, och att X1 älltid har föhållandet en motorvagn+en manövervagn.
Om jag minns rätt, så är X2 konstruerat för 220 km/h. I USA gick det utlånade tågsättet i 250 (155 mph = 249,5) km/h, på 1990-talet, men då med "driven" + fyra vagnar, vill jag minnas.
https://history.amtrak.com/blogs/blog/on-tour-with-the-x2000-in-america
« Senast ändrad: sön 27 okt 2019, 21:42:27 av HJP »

FONTANA

• Stammis
« Svar #10 skrivet: tis 19 nov 2019, 16:14:16 »
Grävarn, jag åkte tyska IC i somras ifrån Hamburg till Zürich och dom var värdelösa jämfört med X2000 ang komfort. Bokade kupe` tänkte det blir mysigt. Nä nä, trångt som satan, fick inte plats med knäna emot passageraren mitt i mot. Satt i Bistrovagnen nästan hela resan (nästan 12 tim) för att kunna få plats. Heja X2000, där sitter man riktigt bra.  Min syster bor i Zürich och har åkt TGV några ggr och hon tycker dom är ganska trista och framförallt ganska "smutsiga " invändigt, subjektivt naturligtvis, men vi är nog inte så jämra dåliga i Sverige. ;)

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.136
  • Lindome
« Svar #11 skrivet: ons 20 nov 2019, 06:12:37 »
Grävarn, jag åkte tyska IC i somras ifrån Hamburg till Zürich och dom var värdelösa jämfört med X2000 ang komfort. Bokade kupe` tänkte det blir mysigt. Nä nä, trångt som satan, fick inte plats med knäna emot passageraren mitt i mot. Satt i Bistrovagnen nästan hela resan (nästan 12 tim) för att kunna få plats. Heja X2000, där sitter man riktigt bra.  Min syster bor i Zürich och har åkt TGV några ggr och hon tycker dom är ganska trista och framförallt ganska "smutsiga " invändigt, subjektivt naturligtvis, men vi är nog inte så jämra dåliga i Sverige. ;)
Det var intressant att läsa o framförallt roligt för X2000`s räkning  ;) tack så mycket för infon.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II