Författare Ämne: Vad är i HO  (läst 1449 gånger)

Du618

• Användare
  • Antal inlägg: 22
Vad är i HO
« skrivet: tor 17 okt 2019, 20:31:05 »
Hej på er

Har skrivit om Fleischmann och stora tåg, det finns flera.
Köpte för första gången ett Rivarossi lok, det som vissa byggt om till SJ N5. Nr 1114 har det och är för stort och långt. Loket är lika högt som gamla Fl lok och i samma fina tillverkning.

Fick idag hem en godsvagn, FS standardvagn och med bromskur. Den är dock större i format än Fl vagnar och större hjul. Nu är detta modeller från 70-talet, undrar ändå, vad är i HO skala ?.

Du 618

Rörradio

• Användare
  • Antal inlägg: 90
SV: Vad är i HO
« Svar #1 skrivet: tor 17 okt 2019, 20:51:48 »
H0 = "Halv noll"  Skala 1:87 spårvidd 16,5 mm.

(Sedan fanns det en del variationer i storleksförhållandet när skalan var ny på grund av tekniska problem i samband med tillverkningen av såpass små motorer i början av 1950 talet, därför hade en del tidiga modeller (tex mycket tidiga Fleischmann) en större motor som krävde ett något bredare chassi).
« Senast ändrad: tor 17 okt 2019, 20:54:17 av Rörradio »

Rörradio

• Användare
« Svar #2 skrivet: tor 17 okt 2019, 20:58:30 »
Det finns dock en Brittisk skala som kallas 00 (noll noll på svenska) den är något större, skala 1:76.2  men använder samma spårvidd som H0, dvs 16,5mm.
(Den uppstod av samma skäl, därför att man där inte kunde tillverka lika små motorer som man vid denna tid kunde göra i Tyskland, lösningen blev den något större 00 skalan för att kunna hålla med egen tillverkning av motorer)
(Denna skala är dock ganska ovanlig utanför Storbritannien)

Rörradio

• Användare
« Svar #3 skrivet: tor 17 okt 2019, 21:12:09 »
En sak jag kom på nu är att om det är Italienska tåg du har så kanske du råkat komma över 00 tåg för exportmarknaden?
(jag är inte helt 100, så jag kan ha helt fel här, men har för mig att tex Lima tillverkade en del udda skalor avsedda för exportmarknaden, då som nu så fanns det ju en och annan även utanför Storbritannien som var nyfikna på skalan så det finns ju en del material i omlopp även på fastlandet och den har ju som sagt samma spårvidd som H0)

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.577
« Svar #4 skrivet: tor 17 okt 2019, 22:16:12 »
En sak jag kom på nu är att om det är Italienska tåg du har så kanske du råkat komma över 00 tåg för exportmarknaden?
(jag är inte helt 100, så jag kan ha helt fel här, men har för mig att tex Lima tillverkade en del udda skalor avsedda för exportmarknaden, då som nu så fanns det ju en och annan även utanför Storbritannien som var nyfikna på skalan så det finns ju en del material i omlopp även på fastlandet och den har ju som sagt samma spårvidd som H0)

En del av Rivarossis produkter upp till 80-talet  var större än H

https://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=it&tl=en&u=http%3A%2F%2Fwww.rivarossi-memory.it%2FTecnica%2FScala_RR%2FRivarossi_H0.htm
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

71

• Veteran
« Svar #5 skrivet: tor 17 okt 2019, 22:19:26 »
Det finns dock en Brittisk skala som kallas 00 (noll noll på svenska) den är något större, skala 1:76.2  men använder samma spårvidd som H0, dvs 16,5mm.
(Den uppstod av samma skäl, därför att man där inte kunde tillverka lika små motorer som man vid denna tid kunde göra i Tyskland, lösningen blev den något större 00 skalan för att kunna hålla med egen tillverkning av motorer)
(Denna skala är dock ganska ovanlig utanför Storbritannien)

Finns fler varianter på  00  men med  skalenliga spår, inte H0 räls, t ex

https://en.wikipedia.org/wiki/Protofour

Rörradio

• Användare
« Svar #6 skrivet: tor 17 okt 2019, 22:29:44 »
Aha, jag är ganska ny på 00, har bara hållit på med Hornby och Triang på 00, de har ungefär samma storleksdifferens som TS beskrev jämfört med Märklins och Fleischmanns nyare H0 loken jag har framme nu och jämförde (ett hornby 00) mot.

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.528
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #7 skrivet: fre 18 okt 2019, 00:16:22 »
Enda vettiga sättet att verkligen få veta om en modell är i H0-skala är att ta reda på förebildens mått och räkna därifrån.

Exempel... E10 från tråden om Fleischmanns storlekar. 16,49 m långt blir 189,5 mm i H0.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 413
« Svar #8 skrivet: fre 18 okt 2019, 02:35:50 »
Ska man sedan krångla till det ytterligare och räkna efter definitione, 1'=3,5mm d.v.s. ungefär 1/870857 hamnar man på ungefär 189,35mm

clas

• Stammis
  • Antal inlägg: 859
« Svar #9 skrivet: fre 18 okt 2019, 09:23:42 »

Njaää...som ju framgår av din länk heter det inte 00 om skalenligt spår används. För att något minska (eller öka?) förvirringen används ofta benämningen 4mm scale (4 mm på modellen motsvarar 1 fot på förebilden) i synnerhet på byggnader och andra tillbehör som inte har någon spårvidd alls.
Kan f ö nämnas att om man bygger smalspår i H0e (1:87 på 9 mm räls) utan särskild förebild kan mindre lok och vagnar i 009 användas med hyfsat resultat då det ju är samma spårvidd.
Man får vara glad så länge man har en lever och kan hälsa

H0e/HOn30/H09   009

Du618

• Användare
  • Antal inlägg: 22
« Svar #10 skrivet: fre 18 okt 2019, 10:22:53 »
Hej jag tackar alla för svaren.

Visst stora modeller förut, dock görs de nya nu. Det blir konstigt att avyttra "gamla" och köpa samma lok nya. Till ett högre pris dessutom och finare detaljer, går knappt att ta i.

Jag hade velat haft ett mått och en skala på tågen. Det finns en "taklinje", den som går längs långsidan. Den är i linje på de flesta vagnar i verkligheten. Dock inte i modell, det finns en profil för maxmått, UIC standard. För stora tåg, tydligen inte för små tåg

Trevlig Helg
Du618

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 413
« Svar #11 skrivet: fre 18 okt 2019, 11:21:32 »
......................, det finns en profil för maxmått, UIC standard. För stora tåg, tydligen inte för små tåg

Trevlig Helg
Du618
Jodå, men av nyare datum än 50-tals Fleischmann. Inget tvingar dock någon att följa normen.
https://www.morop.eu/index.php/de/nem-normen.html
NEM 102 för raksträckor, NEM 103 för kurvor, bilaga 1 beskriver Sommerfeldts mall för Ho

Rörradio

• Användare
« Svar #12 skrivet: fre 18 okt 2019, 11:48:40 »
Mmm... Var glad att du inte sysslar med nollan, där kan det verkligen vara en riktig pest att försöka hitta hyfsat skalariktiga vagnar och annat till ett och samma lok... Har typ en halv kartong olika vagnar (som följt med i olika batcher med gamla vagnar, en gång, innan man lärt sig detta  och bara tittade på skalorna, fick jag hem en hel batch där inte en enda vagn såg vettig ut till något av mina lok... Även om de var billiga så hade man ju gärna skippat frakten på dem, känndes ju rätt mycket som att kasta 100:- rakt i sjön som man kunde ha använt att tex köpa ett par fina H0 vagnar som passade till de små tågen i ställetför postfrakten... men men... ) som alla tydligen sorterar under ett och samma skalatak, men inte en enda en av dem passar till mina lok över huvud taget...

H0 är betydligt lättare om man inte sysslar med väldigt gamla grejer (vilket jag för visso också gör...).
Numera brukar jag skriva till säljare och fråga om man kan mäta innan jag lägger bud på batcher på nätauktioner och liknande, glöm inte att fråga om både längd och bredd...
Glömmer man tex att fråga om bredden men längd och höjd ser perfekt ut kan man ge sig den på att vagnen ändå inte alls passar om man har otur (jag vet därför att det hänt mig ett par gånger med de större skalorna, de passar för visso men de ser inte helt bra ut ihop med de andra vagnarna, ser ut som att den krympt i tvättmaskinen ungefär jämfört med de andra (nu gav jag i och för sig inte så mycket för den heller, men litet surt var det ändå att den bara "nästanpassade" med tanke på hur svårt det är att hitta fina vagnar i plåt till de större skalorna i Sverige utan att behöva betala frakt från utlandet))...

Modeller tillverkade efter 1980 talet brukar dock vara mer skalariktiga.

Vet någon råd kring hur man sållar när man köper begagnat (oavsett skala) vore jag också oändligt tacksam... :)

« Senast ändrad: fre 18 okt 2019, 11:54:08 av Rörradio »

clas

• Stammis
  • Antal inlägg: 859
« Svar #13 skrivet: fre 18 okt 2019, 13:54:47 »
Skala 0 är väl egentligen åtminstone tre skalor: 1:48 i USA, 1:45 i större delen av Europa samt 1:43, eller däromkring, 1:43,3 eller 1:43,5, även kallad 7mm scale (7 mm på modellen motsvarar 1 fot på förebilden), som dominerar i Storbritannien. Lägg till att en del äldre leksakståg som nyttjade nollans spårvidd 32 mm inte tog någon större hänsyn till skala över huvud taget. Kan förklara en del av skillnaden i storlek mellan olika modeller.
« Senast ändrad: fre 18 okt 2019, 13:57:11 av clas »
Man får vara glad så länge man har en lever och kan hälsa

H0e/HOn30/H09   009

Rörradio

• Användare
« Svar #14 skrivet: fre 18 okt 2019, 16:12:42 »
Skala 0 är väl egentligen åtminstone tre skalor: 1:48 i USA, 1:45 i större delen av Europa samt 1:43, eller däromkring, 1:43,3 eller 1:43,5, även kallad 7mm scale (7 mm på modellen motsvarar 1 fot på förebilden), som dominerar i Storbritannien. Lägg till att en del äldre leksakståg som nyttjade nollans spårvidd 32 mm inte tog någon större hänsyn till skala över huvud taget. Kan förklara en del av skillnaden i storlek mellan olika modeller.

Jo, delvis men dessa var från 70 talet så med den begränsade kunskap man hade då trodde jag att de skulle passa...
Nå, ja ä in't bitter... ha ha

Jag kör (förutom H0 och 00) skala 1:43 och i någon mån 1:45 (har ett lok i den skalan som jag använder).

1:48 brukar ju däremot stämma med varandra bättre då det mesta av det ju är Amerikanska tågset, de efter 1940 talet brukar vara ganska skalariktiga i de större skalorna.
(Jag samlar dock inte själv på dem i egentlig mening även om jag har ett set med ett lok och några vagnar samt (renoverad) transformator och annat från 50 talet i Amerikansk 1:48, för övrigt en i mitt tycke väldigt prisvärd skala att starta med om man vill testa de större skalorna.) Antagligen därför att det är en något nyare skala och man hade tillgång till bättre material och tillverkningsmetoder när det slog igenom stort.  (Tyvärr är tidiga lok i zinklegeringar ofta drabbade av Zinkpest när man skruvar isär dem, (hos Brittiska och Franska lok brukar det vara begränsat till hjulen då övriga delar var gjorda i stål och mässing, men de Amerikanska loken var pressgjutna i Zinklegering, dock brukar kåpan klara si bättre då den mer ofta var gjord i äkta Zamak (Till skillnad mot tennpest har Zinkpest mig veterligen ingenting att göra med hur de förvaras utan beror på orenheter i själva metallen som spränger sönder konstruktionen och gör den skör, har försökt fixa med plast där det går, verkar i allafall hålla tillräckligt bra för att loket skall gå att använda igen ännu) (vanlig oxid skall inte förväxlas med zinkpest, oxid är bara vita fläckar på ytan om detaljen förvarats mycket fuktigt länge, tex på någons läckande vind eller i en gammal fuktig källare i tidigare liv, de brukar gå att polera bort med olja och vid behov något milt polermedel (inte sandpapper!), zinkpest däremot kan spränga bort stora bitar).

När det gäller H0 så brukar modeller tillverkade efter 1950 talet vara mer skalariktiga då man vid denna tid kommit runt de tekniska problemen vad jag vet.
(åtminstone samtliga H0 modeller jag har är det, det är bara det gamla Fleischmann loket som inte är det, men jag har gjort en egen liten bana till det med tidstypiska tillbehör till det då jag tycker att det är charmigt och annorlunda på grund av dess ålder och den historiska utveckling det speglar).

Jag har inte haft problem med zinkpest på H0 modellerna, gissningsvis på grund av att skalan i sig kom betydligt senare än de större skalorna så att tekniken att rena metall nått längre.

71

• Veteran
« Svar #15 skrivet: fre 18 okt 2019, 17:14:23 »

Njaää...som ju framgår av din länk heter det inte 00 om skalenligt spår används. För att något minska (eller öka?) förvirringen används ofta benämningen 4mm scale (4 mm på modellen motsvarar 1 fot på förebilden) i synnerhet på byggnader och andra tillbehör som inte har någon spårvidd alls.
Kan f ö nämnas att om man bygger smalspår i H0e (1:87 på 9 mm räls) utan särskild förebild kan mindre lok och vagnar i 009 användas med hyfsat resultat då det ju är samma spårvidd.

Fast skalan är fortfarande 1/76.....  Brittisk TT och N är också annorlunda än motsvarande skalor på kontinenten, undantaget är Schweiziska Wesa TT med 13 mm spårvidd......j

Rörradio

• Användare
« Svar #16 skrivet: mån 21 okt 2019, 11:09:05 »

Jo, delvis men dessa var från 70 talet så med den begränsade kunskap man hade då trodde jag att de skulle passa...
Nå, ja ä in't bitter... ha ha

Jag kör (förutom H0 och 00) skala 1:43 och i någon mån 1:45 (har ett lok i den skalan som jag använder).

1:48 brukar ju däremot stämma med varandra bättre då det mesta av det ju är Amerikanska tågset, de efter 1940 talet brukar vara ganska skalariktiga i de större skalorna.
(Jag samlar dock inte själv på dem i egentlig mening även om jag har ett set med ett lok och några vagnar samt (renoverad) transformator och annat från 50 talet i Amerikansk 1:48, för övrigt en i mitt tycke väldigt prisvärd skala att starta med om man vill testa de större skalorna.) Antagligen därför att det är en något nyare skala och man hade tillgång till bättre material och tillverkningsmetoder när det slog igenom stort.  (Tyvärr är tidiga lok i zinklegeringar ofta drabbade av Zinkpest när man skruvar isär dem, (hos Brittiska och Franska lok brukar det vara begränsat till hjulen då övriga delar var gjorda i stål och mässing, men de Amerikanska loken var pressgjutna i Zinklegering, dock brukar kåpan klara si bättre då den mer ofta var gjord i äkta Zamak (Till skillnad mot tennpest har Zinkpest mig veterligen ingenting att göra med hur de förvaras utan beror på orenheter i själva metallen som spränger sönder konstruktionen och gör den skör, har försökt fixa med plast där det går, verkar i allafall hålla tillräckligt bra för att loket skall gå att använda igen ännu) (vanlig oxid skall inte förväxlas med zinkpest, oxid är bara vita fläckar på ytan om detaljen förvarats mycket fuktigt länge, tex på någons läckande vind eller i en gammal fuktig källare i tidigare liv, de brukar gå att polera bort med olja och vid behov något milt polermedel (inte sandpapper!), zinkpest däremot kan spränga bort stora bitar).

När det gäller H0 så brukar modeller tillverkade efter 1950 talet vara mer skalariktiga då man vid denna tid kommit runt de tekniska problemen vad jag vet.
(åtminstone samtliga H0 modeller jag har är det, det är bara det gamla Fleischmann loket som inte är det, men jag har gjort en egen liten bana till det med tidstypiska tillbehör till det då jag tycker att det är charmigt och annorlunda på grund av dess ålder och den historiska utveckling det speglar).

Jag har inte haft problem med zinkpest på H0 modellerna, gissningsvis på grund av att skalan i sig kom betydligt senare än de större skalorna så att tekniken att rena metall nått längre.

Nu fick jag svaret på alla konstiga vagnar som hade 32mm spårvidd men såg ut som uppförstorad H0 ungefär, jag tror att de måste ha sin grund i de små urverksdrivna Tyska lok, dessa fanns i åtminstone tre olika storlekar (förmodligen fler, men dessa tre är vanligast) om vi går tillbaka till 1920-30 talet, Av de skalor jag kan någorlunda från den tiden så fanns det, förutom de litet finare modellerna (man kan se exempel på i bilderna jag postade i testartråden, dessa båda är från mitten på 1930 talet (1935 för fransyskan, respektive modell 1936 för den vinröda brittiska madammen tror jag (motorn ser i allafall ut att vara senare än 1935 men före 1940 på den när man skruvar isär motorgondolen (senare motorer hade en enklare omkopplare i form av ett fenolharts hjul (dessa gjordes även efter 1947 om jag inte minns fel, men de senare loken brukar vara enklare gjorda och brukar föreställa för sin tid moderna ellok och liknande, de tillverkades fortfarande med urverk långt in på 50 talet vad jag vet.)  med mässingsbanor i ställetför den tidigare stora backelitrullen)))  men modellen har funnits sedan början på 20 talet (typen togs fram redan i slutet på 1800 talet även om det då främst rörde sig om kraftigt förenklade lok i pressad plåt, senare med detaljer i gjutjärn hos vissa tillverkare), vanligare var att också dessa var urverksdrivna), sedan fanns det en förkortat, enklare variant av de finare loken, det är som regel dessa man hittar på Ebay och liknande då de var mycket billigare att tillverka men fortfarande ganska lyxiga jämfört med de enklare modellerna, sedan fanns det en tredje mindre storlek som var mer budgetinriktad, dessa tåg var bara ungefär hälften så stora, senare kom de även med eldrift, men det är väldigt ovanligt att hitta dem i elektriskt utförande, som regel hade de alla urverksdrift och de kunde köras på enkel "meccanoräls" ofta kom de i ett set med en enkel cirkel samt ett litet urverksdrivet lok med ett par vagnar tillverkade i papperstunn litograferad plåt.

På 1970 talet gjorde Japanerna serier med nytillverkade lok och vagnar som passade med de gamla Tyska loken så att man kunde komplettera dem, eller beställa ett helt nytt set, de gjorde även ganska länge i gamla Östtyskland, de senare liknar Fleischmann vagnarna nåot till färg och utförande men hade ibland stålhjul, men senare vagnar hade ofta plast eller fenolharts (backelit) hjul så att de kunde dras av elektriska lok, man kunde även hänga på en vagn med en batterihållare man anslöt med kablar till loket om man inte hade råd med elektriska system, eller vill återanvända tvåskeneräls till urverkstågen.

Vagnarna jag undrade över tidigare måste vara en Japansk kopia, eller så är det någonting som är gjort i relativt modern tid i Östtyskland tror jag och de stämde faktiskt när jag rotade fram en gammal tysktillverkad vagn till ett sådant urverkslok (har dock inte loket till dem), så vad jag tror är att de måste vara till dessa elektriska miniatyrlok för nollan då de har svartröda plasthjul som skall se ut som backelit och är gjorda i pressad plåt med tryck som skall föreställa äldre litografitryck. Jag fick faktiskt tag på ett sådant elektriskt lok med pannkaksmotor förut, har dock inte fått hem den batchen ännu, men det skall bli spännande att se om de stämmer mot varandra, det betyder ju då att en halv låda vagnar plötsligt går att använda igen och att mina gröna skrivbordsprydnader kan göra riktig tjänst där de hör hemma i ställetför att samla damm som de gör nu, har till och med för mig att det skall ligga en kolvagn i lådan som stämmer med det lilla loket. ("meccanoräls" har man ju rätt mycket av sedan tidigare då jag brukar "samla" på sådan till att köra ångloket på när den dyker upp billigt (mest för att den är billig och för att slippa slabba ner den "fina" rälsen med olja och fukt (Brittiska lok har en tendens att slabba ned i princip allting de passerar med tjock, klibbig olja upplöst i het ånga... (Man vill inte sådär jättegärna sätta ett blänkande nyvaxat ellok på samma sträcka direkt efteråt om man säger så, det brukar generera timmar med bomullstops efteråt...) Har dock bytt till gejderolja nu i avvaktan på att man får tag på riktig ångmaskinsolja i bulk till realistiska priser)) och den passar i treskene systemet så att man kan bygga ihop dem) :)

(Nå, men om nu inga av syskonbarnen vill leka med dem får väl jag göra det själv... ha ha!)

« Senast ändrad: mån 21 okt 2019, 11:41:29 av Rörradio »

gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.298
« Svar #17 skrivet: mån 21 okt 2019, 15:38:47 »
Ska man sedan krångla till det ytterligare och räkna efter definitione, 1'=3,5mm d.v.s. ungefär 1/870857 hamnar man på ungefär 189,35mm

Och varför skulle man göra detta?

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.806
« Svar #18 skrivet: mån 21 okt 2019, 21:41:12 »
Är det rätt räknat?? 1 fot får jag till 305,04 mm, räknat efter 25,42 mm per tum och kvoten får jag till 1:87,154285714285714285714285714286
Är det fel räknat?
I vart fall borde 1/87 duga som närmevärde.

Ja, det finns eller åtminstone fanns rörelse i Breakxitland som ville bygga spåren efter den beräknade skalan. Men det finns väl bara där??
Bengt W
H0 2R DCC

Boris

• Användare
  • Antal inlägg: 215
« Svar #19 skrivet: tis 22 okt 2019, 18:14:18 »
Är det rätt räknat?? 1 fot får jag till 305,04 mm, räknat efter 25,42 mm per tum och kvoten får jag till 1:87,154285714285714285714285714286
Är det fel räknat?
I vart fall borde 1/87 duga som närmevärde.

Ja, det finns eller åtminstone fanns rörelse i Breakxitland som ville bygga spåren efter den beräknade skalan. Men det finns väl bara där??

Möjligen, numera är tummen definierad som exakt 25,4 mm. Finns säkert källor på det. Å andra sidan, på den tiden skalan var 7, 4 eller 3,5 mm per avbildad fot så var också tummen annorlunda definierad, med olika tummar i olika delar av världen.

Notera att  tum, fot etc inte längre är ”imperial”, utan numera kallas de ”US Customary Units”.

Brexitland, aka Britain, is goding metrik inch by inch …
Tågtokig typograf.

Bygge pågår av hemmabana.

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.210
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #20 skrivet: tis 22 okt 2019, 18:21:26 »

:up:
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 344
« Svar #21 skrivet: tis 22 okt 2019, 18:34:12 »
Man ska inte raljera över jänkarna och engelsmännen. Vi mäter fortfarande fälgar och bildskärmar i tum. Förstår inte varför.

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.528
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #22 skrivet: ons 23 okt 2019, 06:17:21 »
Möjligen, numera är tummen definierad som exakt 25,4 mm. Finns säkert källor på det. Å andra sidan, på den tiden skalan var 7, 4 eller 3,5 mm per avbildad fot så var också tummen annorlunda definierad, med olika tummar i olika delar av världen.

Notera att  tum, fot etc inte längre är ”imperial”, utan numera kallas de ”US Customary Units”.

Brexitland, aka Britain, is goding metrik inch by inch …

Boris har helt rätt... inch är numera definierad som 25,4 mm. Tycker man annat bör man ta av sig foliehatten. :P

Från Wikipedia om inch...
"standards for the exact length of an inch have varied in the past, but since the adoption of the international yard during the 1950s and 1960s it has been based on the metric system and defined as exactly 25.4 mm."

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.806
« Svar #23 skrivet: ons 23 okt 2019, 08:18:11 »
Svante, ditt uttryckssätt är fjantigt och stötande. Lägg av med att racka ner andra. Fattar du inte bättre?
« Senast ändrad: ons 23 okt 2019, 08:38:45 av BenWah46 »
Bengt W
H0 2R DCC

Boris

• Användare
  • Antal inlägg: 215
« Svar #24 skrivet: tor 24 okt 2019, 16:56:35 »
Ursäkta felstavningen av ”metrik”, skulle ju varit ”metric”.

Inte helt OT, men den utskällde presidenten Ronald Reagan (iofs har väl alla presidenter fåt mer eller mindre skäll) skrev på ett lagförslag att USA skulle bli metriskt, men motarbetades sannolikt av näringslivet. Dessutom driver diverse lärarförbund på om metrifiering, eftersom det är så mycket lättare att räkna vilket metriskt mått som helst än US customary, som hela tiden måste konverteras. Nog mansplainat, ni kan ju redan det här  ;)
Tågtokig typograf.

Bygge pågår av hemmabana.