Författare Ämne: Kan tåg backa  (läst 841 gånger)

PerH

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.211
Kan tåg backa
« skrivet: ons 16 okt 2019, 22:18:29 »
I dagens alla mot alla var ena frågan om tåg kan backa.
Skall man vara noggrann så är det väl loket som kan backa, alternativt det är ett motorvagnståg och då är det väl förarplatser i bägge ändar varpå den kör framåt i bägge riktningarna?
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Fredrik

  • Global Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 1.345
    • SaFre Modelrailroading
SV: Kan tåg backa
« Svar #1 skrivet: ons 16 okt 2019, 22:19:44 »
Ja - tåg kan backa.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 A4/MJ-fjärren

PerH

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.211
SV: Kan tåg backa
« Svar #2 skrivet: ons 16 okt 2019, 22:29:33 »
Ja - tåg kan backa.
Jo, men heter det backa när man kör ”framåt” från sin hytt?
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Fredrik

  • Global Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 1.345
    • SaFre Modelrailroading
SV: Kan tåg backa
« Svar #3 skrivet: ons 16 okt 2019, 22:39:09 »
Ja - tåg kan backa.
Jo, men heter det backa när man kör ”framåt” från sin hytt?

Om tåget rör sig i motsatt riktning mot den i körplanen angivna så är det per definition att backa - ja. Oavsett varifrån tåget framförs.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 A4/MJ-fjärren

Guran

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 27
SV: Kan tåg backa
« Svar #4 skrivet: lör 19 okt 2019, 18:27:42 »
Hej alla!
 Vad gör X2 orna när dom går med driver sist?
//Guran

Fredrik

  • Global Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 1.345
    • SaFre Modelrailroading
SV: Kan tåg backa
« Svar #5 skrivet: lör 19 okt 2019, 19:37:21 »
Hej alla!
 Vad gör X2 orna när dom går med driver sist?
//Guran

Sitter man i manövervagnen och kör, så kör tåget framåt om färdriktningen för tåget är i den riktningen. För tåg finns alltid en bestämd färdriktning - kör man mot den så backar man oavsett vart man sitter och kör. Man kan alltså backa fast man sitter i färdriktningen och kör...  :???:

Vid växling kan det vara mer komplicerat...  :cool:

Så vad X2:an gör i det aktuella fallet beror på om det kör som tåg, och i så fall på om det kör i tågets färdriktning. Gör det det, då kör det framåt även om driven går sist. Går det mot tågets färdriktning så backar man.

T.ex. om en X2 kör tåg 400 så går det tåget från Göteborg till Stockholm. Rör sig tåget mot Stockholm så kör det framåt. Den fysiska riktningen på X2:an har ingen betydelse.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 A4/MJ-fjärren

HJP

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 3.108
SV: Kan tåg backa
« Svar #6 skrivet: tor 24 okt 2019, 00:29:06 »
Hej alla!
 Vad gör X2 orna när dom går med driver sist?
//Guran

Vid växling kan det vara mer komplicerat...  :cool:

T.ex. om en X2 kör tåg 400 så går det tåget från Göteborg till Stockholm. Rör sig tåget mot Stockholm så kör det framåt. Den fysiska riktningen på X2:an har ingen betydelse.
****
Låt oss klargöra ett par saker. Alla tåg har ett nummer. De som går norrut har jämna nummer. De som går söderut har udda nummer. I Fredriks exempel, går Rst (resandetåg) 400 mycket riktigt, från Göteborg till Stockholm. Tåg 401 går åt motsatt håll. I Alingsås, missar 400 plattformen, och måste backa. Lokföraren kan då sitta kvar i manövervagnens hytt, be tågmästaren sätta sig i bakhytten, för att titta bakåt. Därefter backar han. Alternativet är att byta ände, och backa in till plattformen, men det tar längre tid.

"Växling" är inte "tåg". Det är två olika företeelser. Här utmärker tänd slutsignal, bakänden på växlingsrörelsen. Detta för att signalgivaren ska veta om han/hon ska visa "framåt", eller "back". På X2, eller annan motorvagn, tänds slutsignalen i andra änden, när man tänder strålkastarna i den hytt man kör.
Om man däremot kör ett växellok, så tänder man i slutsignalen i den ände som är lämpligast för bangården, i samråd med växlingspersonalen. Backar man loket mot vagnar, så är det enkelt. Vid framåtsignal, drar man vagnarna. Kör man däremot loket  framåt, mot vagnar, så gäller framåt att man ska dra vagnarna, trots att slutsignalen är tänd i färdriktningen. Dragande lok är alltid framåt. Har man vagnar kopplade i båda ändar av loket, gäller detsamma som för ensamt lok. Krångligt? Man vänjer sig snabbt.
« Senast ändrad: tor 24 okt 2019, 00:38:22 av HJP »

Fredrik

  • Global Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 1.345
    • SaFre Modelrailroading
SV: Kan tåg backa
« Svar #7 skrivet: tor 24 okt 2019, 02:03:04 »
Hej alla!
 Vad gör X2 orna när dom går med driver sist?
//Guran

Vid växling kan det vara mer komplicerat...  :cool:

T.ex. om en X2 kör tåg 400 så går det tåget från Göteborg till Stockholm. Rör sig tåget mot Stockholm så kör det framåt. Den fysiska riktningen på X2:an har ingen betydelse.
****
Låt oss klargöra ett par saker. Alla tåg har ett nummer. De som går norrut har jämna nummer. De som går söderut har udda nummer. I Fredriks exempel, går Rst (resandetåg) 400 mycket riktigt, från Göteborg till Stockholm. Tåg 401 går åt motsatt håll. I Alingsås, missar 400 plattformen, och måste backa. Lokföraren kan då sitta kvar i manövervagnens hytt, be tågmästaren sätta sig i bakhytten, för att titta bakåt. Därefter backar han. Alternativet är att byta ände, och backa in till plattformen, men det tar längre tid.

"Växling" är inte "tåg". Det är två olika företeelser. Här utmärker tänd slutsignal, bakänden på växlingsrörelsen. Detta för att signalgivaren ska veta om han/hon ska visa "framåt", eller "back". På X2, eller annan motorvagn, tänds slutsignalen i andra änden, när man tänder strålkastarna i den hytt man kör.
Om man däremot kör ett växellok, så tänder man i slutsignalen i den ände som är lämpligast för bangården, i samråd med växlingspersonalen. Backar man loket mot vagnar, så är det enkelt. Vid framåtsignal, drar man vagnarna. Kör man däremot loket  framåt, mot vagnar, så gäller framåt att man ska dra vagnarna, trots att slutsignalen är tänd i färdriktningen. Dragande lok är alltid framåt. Har man vagnar kopplade i båda ändar av loket, gäller detsamma som för ensamt lok. Krångligt? Man vänjer sig snabbt.

Antar att jag inte ska vara petig och påpeka att 400 inte har uppehåll i Alingsås då det är direkttåg till Stockholm ;) - men tanken är helt korrekt. Däremot får det stora flertalet av ombordpersonalen inte agera signalgivare (trots att vi förare ofta önskar så vore fallet), varför det brukar sluta med att föraren måste byta ände för att backa tillbaka i ett sådant fall (och sedan byta ände igen för att fortsätta resan).  :(

Växling är som sagt en annan sak med andra regler och ja - man vänjer sig...  :D
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 A4/MJ-fjärren

rcmodeler

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 75
SV: Kan tåg backa
« Svar #8 skrivet: tor 24 okt 2019, 06:35:51 »
I dagens alla mot alla var ena frågan om tåg kan backa.
Skall man vara noggrann så är det väl loket som kan backa, alternativt det är ett motorvagnståg och då är det väl förarplatser i bägge ändar varpå den kör framåt i bägge riktningarna?
Vad var svaret på frågan i programmet?

HJP

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 3.108
SV: Kan tåg backa
« Svar #9 skrivet: tor 24 okt 2019, 10:27:57 »
Hej alla!
 Vad gör X2 orna när dom går med driver sist?
//Guran

Vid växling kan det vara mer komplicerat...  :cool:

T.ex. om en X2 kör tåg 400 så går det tåget från Göteborg till Stockholm. Rör sig tåget mot Stockholm så kör det framåt. Den fysiska riktningen på X2:an har ingen betydelse.
****
Låt oss klargöra ett par saker. Alla tåg har ett nummer. De som går norrut har jämna nummer. De som går söderut har udda nummer. I Fredriks exempel, går Rst (resandetåg) 400 mycket riktigt, från Göteborg till Stockholm. Tåg 401 går åt motsatt håll. I Alingsås, missar 400 plattformen, och måste backa. Lokföraren kan då sitta kvar i manövervagnens hytt, be tågmästaren sätta sig i bakhytten, för att titta bakåt. Därefter backar han. Alternativet är att byta ände, och backa in till plattformen, men det tar längre tid.

"Växling" är inte "tåg". Det är två olika företeelser. Här utmärker tänd slutsignal, bakänden på växlingsrörelsen. Detta för att signalgivaren ska veta om han/hon ska visa "framåt", eller "back". På X2, eller annan motorvagn, tänds slutsignalen i andra änden, när man tänder strålkastarna i den hytt man kör.
Om man däremot kör ett växellok, så tänder man i slutsignalen i den ände som är lämpligast för bangården, i samråd med växlingspersonalen. Backar man loket mot vagnar, så är det enkelt. Vid framåtsignal, drar man vagnarna. Kör man däremot loket  framåt, mot vagnar, så gäller framåt att man ska dra vagnarna, trots att slutsignalen är tänd i färdriktningen. Dragande lok är alltid framåt. Har man vagnar kopplade i båda ändar av loket, gäller detsamma som för ensamt lok. Krångligt? Man vänjer sig snabbt.

Antar att jag inte ska vara petig och påpeka att 400 inte har uppehåll i Alingsås då det är direkttåg till Stockholm ;) - men tanken är helt korrekt. Däremot får det stora flertalet av ombordpersonalen inte agera signalgivare (trots att vi förare ofta önskar så vore fallet), varför det brukar sluta med att föraren måste byta ände för att backa tillbaka i ett sådant fall (och sedan byta ände igen för att fortsätta resan).  :(

Växling är som sagt en annan sak med andra regler och ja - man vänjer sig...  :D
****
Så petig behöver man inte vara. Det är nu några år sedan jag körde X2 på sträckan, och hade ingen tanke på att 400 är ett direkttåg. Jag valde 400, för att haka på ditt exempel. Men det spelar ingen roll för exemplet.

Jag vet inte om "vi förare" generellt, önskar att flertalet "ombordare" skulle kunna vara signalgivare. Det kräver en säkerhetsutbildning för något som de sällan eller aldrig, kommer att tillämpa. Det man inte tillämpar, glömmer man lätt. Det gäller generellt i alla sammanhang. Inte bra i säkerhetssammanhang.
På den tiden X2000 vände i Växjö, skulle tågsättet växlas till ett spår där det backades in, för att ställas av. Tanken var att en tågmästare (dessa är säkerhetsutbildade) satt i bakänden, och hade telefonkontakt med föraren. En växel skulle läggas om, av tågmästaren. Växelomläggaren var av en äldre typ, som krävde att knappen hölls intryckt, tills växeltunga slöt. Jag anade att några kände sig osäkra, och erbjöd mig att byta ände, och själv lägga om växeln. Ofta mottogs det erbjudandet tacksamt, för att de kände sig osäkra. Inte konstigt alls, så ingen skugga ska falla över tågmästarna. Vanligtvis krävs ju bara en kort tryckning på knappen, för att starta växelmotorn, som lägger om växeln helt. I Växjö skulle de själva kontrollera att växeln slöt, i vintermörker med snöfall, som i solsken. Men nu är vi långtifrån trådskaparen fråga; "Kan tåg backa?"  ;)
« Senast ändrad: tor 24 okt 2019, 10:30:17 av HJP »

Fredrik

  • Global Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 1.345
    • SaFre Modelrailroading
SV: Kan tåg backa
« Svar #10 skrivet: tor 24 okt 2019, 11:00:42 »
****
Så petig behöver man inte vara. Det är nu några år sedan jag körde X2 på sträckan, och hade ingen tanke på att 400 är ett direkttåg. Jag valde 400, för att haka på ditt exempel. Men det spelar ingen roll för exemplet.

Jag vet inte om "vi förare" generellt, önskar att flertalet "ombordare" skulle kunna vara signalgivare. Det kräver en säkerhetsutbildning för något som de sällan eller aldrig, kommer att tillämpa. Det man inte tillämpar, glömmer man lätt. Det gäller generellt i alla sammanhang. Inte bra i säkerhetssammanhang.
På den tiden X2000 vände i Växjö, skulle tågsättet växlas till ett spår där det backades in, för att ställas av. Tanken var att en tågmästare (dessa är säkerhetsutbildade) satt i bakänden, och hade telefonkontakt med föraren. En växel skulle läggas om, av tågmästaren. Växelomläggaren var av en äldre typ, som krävde att knappen hölls intryckt, tills växeltunga slöt. Jag anade att några kände sig osäkra, och erbjöd mig att byta ände, och själv lägga om växeln. Ofta mottogs det erbjudandet tacksamt, för att de kände sig osäkra. Inte konstigt alls, så ingen skugga ska falla över tågmästarna. Vanligtvis krävs ju bara en kort tryckning på knappen, för att starta växelmotorn, som lägger om växeln helt. I Växjö skulle de själva kontrollera att växeln slöt, i vintermörker med snöfall, som i solsken. Men nu är vi långtifrån trådskaparen fråga; "Kan tåg backa?"  ;)

Nej, jag vet - för exemplet spelar det ingen roll.  ;)

Och jag korrigerar: ”Jag som förare skulle önska...”. Det innefattar då naturligtvis att ”de” får göra det tillräckligt ofta för att vara bekväma med det.

Men jag undrar också: Vad gavs för svar i programmet?   :???:
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 A4/MJ-fjärren

HJP

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 3.108
SV: Kan tåg backa
« Svar #11 skrivet: tor 24 okt 2019, 11:15:47 »
Men jag undrar också: Vad gavs för svar i programmet?   :???:
****
Programmet?

sintra

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 985
SV: Kan tåg backa
« Svar #12 skrivet: tor 24 okt 2019, 11:19:13 »
Programmet "Alla mot Alla"

PerH

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.211
SV: Kan tåg backa
« Svar #13 skrivet: tor 24 okt 2019, 23:19:46 »
I dagens alla mot alla var ena frågan om tåg kan backa.
Skall man vara noggrann så är det väl loket som kan backa, alternativt det är ett motorvagnståg och då är det väl förarplatser i bägge ändar varpå den kör framåt i bägge riktningarna?
Vad var svaret på frågan i programmet?
Svaret var ja, det kan backa.
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)