Modelljärnvägar > Smalspår

Finns 0n2 smalspår?

(1/2) > >>

Rörradio:

Som rubriken lyder så är jag litet nyfiken på om tex 0n2 haft någon större spridning eller om det stannade på en kort historisk parentes?
(litet nyfiken då jag funderar över ett industrispår till 0, i original var det baserat på 2 fot systemet, då 2 fot var ganska vanligt för många tillämpningar (tex små lokomotorer, etc) åtminstone i Sverige funderar jag om det inte borde ha funnits mer material relaterat till detta?).

0n3 och H0n3vet jag en gång fanns, dvs 3fots smalspår i skala 0 och H0 (den senare gissningsvis betydligt mer vanligt förekommande).

Har sett något bredare räls, på ca 28mm (inte en aning om vad det var dock...), men aldrig smalare än ca 22mm (0n3) för de större skalorna. (För H0 är ju dock smalspår ganska vanligt, det fanns ju till och med övergångar och korsningar för smalspår över standardräls till H0 så att man kunde kombinera banorna (tex om man ville göra banor för gamla lokaltåg eller industrilok)). 0n3 verkar dock inte har slagit igenom i egentlig mening (i allafall har jag inte hittat så mycket om äldre material för denna skala, skulle dock vilja veta mer om den).

LLJ:
Du har ju 0n30, smalspår i 1:48  och Oe smalspår i 1:45, båda med 16.5 mm spårvidd (H0) som kan symbolisera 600 - 760 mm i skala 1:1

/Lars

Anders Johansson:
On2 finns och lever i högönsklig välmåga.
Titta på Smalspårsfrämjandets hemsida,
Särskilt under min anläggn.

Rörradio:
Tackar, satt just och tänkte samma tanke om H0, måste faktiskt prova det, ser ju faktiskt helt ok ut när jag lägger skenorna bredvid varandra...
Jag skall avgjort ta en titt på den hemsidan!

(Skulle vilja ha ett Shunterlok med fraktvagnar till ett litet industrispår, påminnande om de (riktiga, fullskala lok och vagnar) man kunde beställa från BE på 1930 talet, de hade just 2fots sektionsräls i original.)

Jan Frelin:
Både 0n2 och 0n30 finns:

http://www.svenskmjwiki.se/0n2
http://www.svenskmjwiki.se/0e_016,5_0n30

Det finns öht många smalspårsskalor i nollan.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion