Digitalt & elektronik > Datorstyrning

TC och körnin med handkontroll

(1/1)

TNR:
Hej jag undrar om det går att använda TC som typ ATC dvs. att man är flera stycken som  kör med handkontroller och låter TC styra växlar och vägval så att det inte blir krockar mellan tågen som är på samma spår.Jag har TC silver och CS2a och ms2or
MVH TNR

Hans O:
Go kväll

Ett nej med ett ja efter....  Om man använder TC,s "smart hand" skall det gå, då har du din telefon eller padda och kör med och alla inbyggda "TC block signaler" kommer upp i fönstret och behöver då inte finnas på "riktigt" på banan, du ser även två block framåt. Dock kräver det en TKL vid datorn som lägger tågvägarna och alla måste förstås följa signalerna. Finns lite olika nivåer på hur TC kan påverka och jag tror att TC kan stoppa ett tåg som kör mot "rött".

Har du bara ms2 or så får man aldrig någon signal bild om du inte har hela banan full med signaler förstås och du kan se dom som "förare", smarthand har väl egen manual föreslår att du kikar lite i den då jag kan inte lova att allt jag skrev är rätt nu så här från minnet.

Jag har smarthand installerat men aldrig varit flera som kört över mobilerna, dock har den hjälpt mig då jag grejar med något på banan så kan jag använda paddan som hjälpmedel för o se om feedback funkar eller testa  lägga om växlar tex, tung hjälp om man har klättrat en bit för att nå något.

Vet heller inte om det kräver guld ver eller ej.

Med vänlig hälsning Hans O   

TNR:
Tack HansO jag testade lite igår kväll innan ditt svar och hittade flera knappar som jag inte viste vad dom betydde så jag gick in i manualen och fick svar.Det går tydligen at köra helt manuellt utan att tc lägger sig i och ett läge där tc stoppar om man kör mot rött.Just nu har jag inga signaler på banan men jag har några gamla som ligger kanske kan ta dom så länge.
MVH TNR 

PeFu:

--- Citat från: TNR skrivet ons 16 okt 2019, 09:08:30 ---Tack HansO jag testade lite igår kväll innan ditt svar och hittade flera knappar som jag inte viste vad dom betydde så jag gick in i manualen och fick svar.Det går tydligen at köra helt manuellt utan att tc lägger sig i och ett läge där tc stoppar om man kör mot rött.Just nu har jag inga signaler på banan men jag har några gamla som ligger kanske kan ta dom så länge.
MVH TNR

--- Slut citat ---

Det finns flera lägen:

1. Du kör tåget helt manuellt utan påverkan av signaler
2. Du kör manuellt men TC nödstoppar (tvärstannar) tåget vid rött
3. Du kör manuellt men TC ser till att tåget bromsar elegant och stannar vid rött
4. TC kör tåget

Här är ett test av läge 3:

Man kan ”blanda” körningen med flera tåg med olika lägen 1-4 ovan.

TNR:
Tack PerFu nu har jag testat alla lägen och fått svar på min fråga det blir nog läge 3 när jag bjuder hem mina mj kompisar eftersom jag inte har några fysiska signaler på anläggningen.
MVH TNR

Navigering

[0] Meddelandeindex

Gå till fullversion