Författare Ämne: Hjulmarknaden i Solna?  (läst 2237 gånger)

FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 708
Hjulmarknaden i Solna?
« skrivet: lör 12 okt 2019, 17:11:49 »
Hej på er! Hjulmarknaden i Solna, är det en mj-mässa med försäljningar av mj och dylikt? Jag har aldrig varit där, så det vore kul att få lite info ifrån er som har besökt Hjulmarknaden. Tyvärr är det länge :disapprove: sedan det var någon mässa i Örebro och den närmaste som har varit, är den i Köping. Vet inte om den heller finns kvar och dom andra mässorna är ju tyvärr i Skåne eller Göteborg och lite långt att åka till. Tacksam för svar.

Mvh

jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.064
SV: Hjulmarknaden i Solna?
« Svar #1 skrivet: lör 12 okt 2019, 17:40:53 »
Hej Fontana

Det är en mässa, ibland med en liten bana med. Men det är en blandning av dels privat personer som säljer, dels föreningar och dels butiker. Både böker, byggsattser och massa tillbehör brukar finnas till försäljning. Det är mest MJ saker, men det är även gamla skyltar från tåg etc.
Tycker det brukar vara en trevlig mässa, dock svårt få parkering utanför. Men tvärbanan går från Solna station (eller Sundbyberg beroende vart på riktning) straxt utanför eller så går bussar i närheten, samt inte så långt ifrån en t-bana.
// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, C-räls.

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055

H-nollan

• Användare
  • Antal inlägg: 159
« Svar #2 skrivet: sön 27 okt 2019, 14:22:06 »
Hej

Varit på Hjulmarknaden några år i rad och rekommenderar den skarpt.
Alltid hittat något att ta med hem till vettigt pris.
Som nämnts är det en salig blandning av klubbar, privatpersoner, MJ-butiker, bokhandlare med järnvägsanknytning och någon bana eller två samt allt som hör till hobbyn.
PS. Parkerar man lite längre bort än vid själva Solnahallen så finns det alltid parkeringar.

//H-nollan

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.649
« Svar #3 skrivet: sön 27 okt 2019, 14:32:05 »
OT: Det är även en mj-marknad i Håverud den 9/11

/Lars

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 365
« Svar #4 skrivet: sön 27 okt 2019, 22:43:41 »
Hjulmarknaden är väl värd ett besök, och man brukar alltid göra ett par fynd!  :up: Eller... hmm... jag brukar göra FÖR många fynd...  :emm:

FONTANA

• Stammis
« Svar #5 skrivet: mån 28 okt 2019, 17:05:57 »
Tack Spirit :D, precis vad jag önskar mig. Väldigt bra att swish finns idag, men det ska bli roligt. Har bokat bussbiljetter till Stockholm redan för mig och ett par polare! Väl mött!  :up:

mvh

Per Lind

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.969
« Svar #6 skrivet: mån 28 okt 2019, 21:43:16 »
Backa upp med kontanter då Swish och kort inte fungerar ibland, t.ex. i denna vecka d¨å allt låg nere.-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Robban

• Användare
  • Antal inlägg: 337
« Svar #7 skrivet: ons 30 okt 2019, 22:26:10 »
dock svårt få parkering utanför

Jag parkerade vid Solna-C senast och tog moppen sista biten.
Har viktkompenserat ordentligt i år, så jag måste nog parkera längre bort så jag får leka av mig  :evil:

Robban
V8

cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 268
« Svar #8 skrivet: tor 31 okt 2019, 19:09:34 »
Parkering rekommenderas inte utanför hallen eller ens i bostadsområdet, jag har kanske haft tur men på andra sidan stora leden, Frösundaleden inklusive spårväg, har det hittills funnit plats, dvs. i bostadsområdet Vireberg. Max 1-300 meter gå. Från Solna C är det 5-600 sådana måttenheter.
Mvh /CGN

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 313
« Svar #9 skrivet: fre 01 nov 2019, 20:04:24 »
Några bilder från förra året. Missa inte att Hjulmarknaden hålls i två lokaler men en smal dörr mellan. Mycket begagnat och många småtillverkare. Några som säljer begagnade böcker verkar inte tycka att det är värt besväret att släpa hemgamla böcker som försäljarna hittat i något dödsbo så soptunnorna kan bli lite välfylda när mässan stänger. Lite köpläge om man stannar kvar tills mässan stänger?
I år var det ingen hobbymässa i Älvsjö så jag hoppas att det blir fler företag som ställer upp.
Annars hoppas jag på att det blir en separat hobbymässa i samma hall nästa år. Många besökare tyckte säkert att inträdet i Älvsjömässan var lite för hög och många företag tyckte att deras kostnader skulle bli så hög att det inte var värt att ställa ut i Älvsjö. Gissar att en ny mässa i Älvsjö kommer att bli ett döfött projekt.
Ps. Förra året var det en norsk tillverkare som hade bra priser för godsvagnar så jag kom hem med 10 godsvagnar. Dessvärre strulade jag runt i hallen vilket resulterade i att sortimentet inte var lika stor som när mässan öppnade. Rekommenderar stora plånboken en stor ryggsäck och flera stora kassar som man kan fulla med det man vill ha.
Är man sedan som jag singel så är man lycklig hela dagen eftersom man vet att ingen kommer att bråka på en för att man köpt julklappar åt sig själv för flera tusen kronor.
Inga problem att ta sig ut till mässan. Faktiskt gångavstånd från Stockholm C för min del och tar man lokaltåget är det bara att kliva av i Solna och kolla in den stora bron över spåret.  Bara att följa spåret som går över bron mot nord östlig riktning så kommer man fram till Solnahallen efter att spåret gjort en högersväng och sedan en vänstersväng. Efter ca 300 meter ser du en stor sporthall på höger sida och gissningsvist en massa äldre män som spänstigt siktar in sig mot hallen.

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.554
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #10 skrivet: fre 01 nov 2019, 20:47:31 »
Inga problem att ta sig ut till mässan. Faktiskt gångavstånd från Stockholm C för min del och tar man lokaltåget är det bara att kliva av i Solna och kolla in den stora bron över spåret.  Bara att följa spåret som går över bron mot nord östlig riktning så kommer man fram till Solnahallen efter att spåret gjort en högersväng och sedan en vänstersväng. Efter ca 300 meter ser du en stor sporthall på höger sida och gissningsvist en massa äldre män som spänstigt siktar in sig mot hallen.

Om man som Hr Maripuu kommer med fd SWB till Tjockhult är bästa alternativet att kliva av i Sumpan och ta buss 152 eller 509 direkt till Solnahallen.
Så här ser hållplatsskylten strax före Solnahallen ut (om man kommer från Sumpan)
https://www.google.se/maps/@59.3581656,17.9855278,3a,15y,158.2h,91.2t/data=!3m6!1e1!3m4!1s845d9dbvYhz66b47ucwwIQ!2e0!7i16384!8i8192?hl=sv

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

FONTANA

• Stammis
« Svar #11 skrivet: ons 06 nov 2019, 16:40:41 »
Tack för info ang hitta till Hjulmarknaden Helmut och Svante. Då bör ju vi , några gubbar :geek: ifrån Örebro hitta oss fram. Swish funkar väl bra i dagens läge när man ska handla på mässan?

Mvh

FONTANA

• Stammis
« Svar #12 skrivet: ons 06 nov 2019, 16:44:39 »
Glömde fråga Svante, sumpan är Sundbyberg? :emm:

Svante Andersson

• Veteran
« Svar #13 skrivet: ons 06 nov 2019, 17:01:29 »

Stämmer bra det!

Jag har en jävulsk plan att bygga en serie moduler som passerar en bebyggelse som liknar Sundbyberg men den ska vara totalt nedsunkad och kallas Slumbyberg...  :O

SA

The Tram Man

• Användare
  • Antal inlägg: 389
« Svar #14 skrivet: ons 06 nov 2019, 22:09:20 »

Stämmer bra det!

Jag har en jävulsk plan att bygga en serie moduler som passerar en bebyggelse som liknar Sundbyberg men den ska vara totalt nedsunkad och kallas Slumbyberg...  :O

SA

Sunkan funkar också.  ;)

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.947
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #15 skrivet: tor 07 nov 2019, 15:14:51 »
Nu gillar vi ju järnvägar i de flesta former, så vill man hellre åka spårvagn så funkar Tvärbanan, man får dock gå lite längre då Solnahallen ligger ungefär mitt emellan Solna Centrum(600m)  och Solna Business Park (650m)

/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 313
« Svar #16 skrivet: tor 07 nov 2019, 19:47:28 »
NMJ firar 40 års jubileum så har man brist på vagnar kan det vara läge och kolla in deras monter om det kanske skulle finnas bra jubileumspriser.
https://www.nmj.no/

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.136
  • Lindome
« Svar #17 skrivet: fre 08 nov 2019, 06:04:22 »

Stämmer bra det!

SA
Hinner du bygga dom modulerna innan marknaden är då?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Svante Andersson

• Veteran
« Svar #18 skrivet: fre 08 nov 2019, 14:37:02 »

Stämmer bra det!

SA
Hinner du bygga dom modulerna innan marknaden är då?

Varma mj-hälsn Stefan

Ingen risk... kommer nog att förbli en mental distraktion.

SA