Författare Ämne: Gamla Fleischmann  (läst 1305 gånger)

Du618

• Användare
  • Antal inlägg: 54
Gamla Fleischmann
« skrivet: mån 14 okt 2019, 21:27:48 »
Ja det är med lite funderingar i huvudet jag skriver om detta märke. Som jag älskat sedan tidig ålder, hade dock Märklin själv. Fleischmann såg jag på annat håll, gick mycket tystare.

Jag har nu fått tag på en del gammalt Fl material, både lok och vagnar. Skalan varierar mellan 1:82, 1:85 och 1:87 ?. Ja för jag undrar om något är i skala 1:87.  Jag älskar modellerna som var finare än sina Mä bröder.

Br 80, Br 70 och fint E10 ellok helt i metall.

Du 618

Knuttepuffing

• Användare
  • Antal inlägg: 37
SV: Gamla Fleischmann
« Svar #1 skrivet: tis 15 okt 2019, 15:30:50 »
Håller med om synpunkterna om Fleischmann. Själv körde jag och min bror Trix Express på fast anläggning om med 6 lok. Trix var på många sätt kompromissen mellan Märklin och Fleischmann; likström och tyst gång, men med den alltid irriterande mittskenan. Fleischmann var ofta (för oss här i Sverige i alla fall) första kontakten med tvårälssystem i HO, och framstod därför som mer realistiskt. Det skulle ju komma att visa sig att tvåräls mer eller mindre skulle erövra allt mer mark. När sedan DCC kom var väl slaget i stort sett avgjort. Enda fördelen med Märklin i DCC verkar vara enkelheten med att bygga vändslingor. Nu hävdar väl märklinisterna strömupptagning också, men jag är skeptisk. Nu när vi blandar materiel från en uppsjö tillverkare verkar det som om konverteringar  av lok ursprungligen byggda för tvåräls  till treräls skapar nog så många problem.
Mest skala HO samt G, och N. Roco Z21. Bergslagen - Hälsingland 1962

Du618

• Användare
« Svar #2 skrivet: tis 15 okt 2019, 15:41:56 »
Hej Knuttepuffing och tack för ditt svar.

Visst är Trix bra, köpte en T3a av deras. Det har "släpskor" på båda sidor och går köra på 2R. Synd deras räls har små kurvradier annars erbjuder Trix räls till tvåtågsdrift. Precis som Märklins K räls gör.

Roligt när man köper Br 80 och Br70, lyfter på kåpan och får se. Bytt motordrevens placering och gjort gången bättre. De gjorde dom på 60-70 talet redan.

Jag växte upp med Märklin slinga och Br 89 med tre godsvagnar, rundbana med växelpar och förbigångsspår.
Nu mera tillfredställer man tonårsbegäret  ;)

Du 618

Rörradio

• Användare
  • Antal inlägg: 100
« Svar #3 skrivet: tis 15 okt 2019, 18:56:49 »
Jo, de är trevliga lok, Fleishmann gjorde även ännu större lok för nollan med metallhöljet.
Mycket tidiga fleishmann lok hade tydligen samma problem med att få plats med motorn som de Brittiska tillverkarna hade vid samma tidpunkt, Hornby, Triang, med flera skapade därför tågserier för 00 skalan,  1:76.2 (men samma spårvidd som H0) som ett resultat av detta, fleishmann skapade i stället dessa skalahybrider som påminde om små tjocka, nedkortade 00 lokomotiv, även vagnarna till dessa var något större än Märklins "äkta" H0 vagnar. (Jag har själv ett litet set med lok och vagnar från 50 talet samt den gröna originaltransformatorn med selenlikriktare och glödlampsindikator som jag renoverade för något år sedan, fick även tag på det lilla setet med den bruna minitransformatorn och en spak med reostatslingor som kom något senare, dock är det lilla setet väldigt svagt, transformatorn orkar bara driva ett lok i original på det, så jag använder den gröna som var baserad på 14V radiotransformatorer och en liten vridtransformator man kopplade in till den, Fleishmann tillverkade även egna "radiotransformatorer" för den som inte redan hade en hemma vid denna tid (Jag har ett exemplar av dessa, det var en grön plåtkub med formpressad översida man kopplade ihop med vridtransformatorns pultlåda med hjälp av en kort kabel som liknar bananstift men är något smalare, gissningsvis någon mycket gammal radio/TV kontakt från början).).

Du618

• Användare
« Svar #4 skrivet: ons 16 okt 2019, 09:17:00 »
Hej Rörradio och tack !

Det känner jag till om Fleischmann och Nollan, dom hade "lite " stora vagnar. Jämför man Fl och Roco vagn av samma typ, så ser man. Längd, bredd och höjd, är större på Fleischmann vagnen.

Ändå förstår jag inte varför Fleischmann lades ner, för de gjorde fina modeller nu på 2000-talet.

Nu ska ju Roco ge ut och har gett lok av Fl sortiment, men varför lägga ner en konkurrent ?.

Du 618

gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.307
« Svar #5 skrivet: ons 16 okt 2019, 13:12:34 »

Ändå förstår jag inte varför Fleischmann lades ner, för de gjorde fina modeller nu på 2000-talet.

Fleischmann är inte nerlagt, men det är bara N-sortimentet som säljs under det namnet för tillfället.

De senaste modellerna som Fleischmann gjorde innan uppköpet har dykt upp i Roco-sortimentet då och då.

Rörradio

• Användare
« Svar #6 skrivet: ons 16 okt 2019, 15:45:59 »
Jodå, både Fleischmann (de är ju numera uppköpta av Rocco såvitt jag fattat, men de har ju olika nischer så jag hoppas att man behåller båda linjerna) och Märklin blev lyckligtvis räddade, även om det var på håret att båda försvann.

Jag hoppas också att man återupptar tillverkningen av fler skalor, men det verkar vara en generationsfråga, verkar tyvärr inte vara så många yngre personer som håller på med modelltåg längre i egentlig mening, vet inte varför, men man hoppas ju att det får revansch.
Nollan är det i princip ingen mer än jag som ens känner till där jag bor, tyvärr. (Amerikansk nolla skall dock vara populärt tex i Gävle vad jag hört, så nischer verkar ju dock leva kvar ännu.)
När det gäller (aktiva) Hornby loken så kände till och med jag mig yngst i skaran, hur otroligt det än kan låta... Fast där jag jag i och för sig förstå om få kan relatera till gamla plåtleksaker idag.
H0 vet jag inte om det bara beror på att jag predikat så mycket om det eller om det faktiskt fortfarande finns ett genuint intresse bland de som är födda efter 80 talet (eller så har folk bara ledsnat och försöker att spela med när jag talar om tågen för att det skall bli tyst någon gång... ha ha. ).

Jag är med i en båtklubb för segelbåtar också, där är det om möjligt ännu mer dött när det gäller tillskott av yngre personer, så jag vet inte om alla bara hänger över telefoner och datorer idag, eller vad det är som hänt. Det är ju en tråkig utveckling om allt kreativt skapande med händerna verkligen är på utdöende.

« Senast ändrad: ons 16 okt 2019, 15:50:43 av Rörradio »

x137abe

• Användare
« Svar #7 skrivet: ons 16 okt 2019, 19:02:41 »
Här är min spaning. Vad tror ni om detta:

Den generation som nu växer upp med en skärm i handen från ettårsåldern, när de blir 7, 8 eller 9 och är helt less på sådant, när de upptäcker att det finns saker som rör sig i verkligheten, ... då kanske det blir en renässans.
Vänligen
Anders

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 366
« Svar #8 skrivet: ons 16 okt 2019, 21:22:58 »

Den generation som nu växer upp med en skärm i handen från ettårsåldern, när de blir 7, 8 eller 9 och är helt less på sådant, när de upptäcker att det finns saker som rör sig i verkligheten, ... då kanske det blir en renässans.

Jag är tveksam. Inte till att de vill ha saker som rör sig i verkligheten, det tror jag absolut, men då finns det så mycket mer som idag är high-tech och som våra yngre kan relatera till närmare. Det är tågen jag är tveksam till. Jag och många andra har ju växt upp i den tid när tågen fortfarande var lite intressanta, i en värld där teknik ofta förknippades med oljedoftande verkstäder, mekanik och hantverksmässig skicklighet som man kunde se upp till.

Det känns inte som om sådant lockar särskilt många av våra yngre. Dessutom är begreppet "hobby" något annat idag. Våra yngre har helt enkelt inte tid med kreativt skapande när det finns så otroligt många andra intressanta och mer lättfångade saker som lockar.

Ber om ursäkt för en något pessimistisk syn, men jag tror tyvärr vi är ett långsamt borttynande släkte.

Rörradio

• Användare
« Svar #9 skrivet: tor 17 okt 2019, 00:25:52 »
Man sade mig dock att sömnad och tygslöjdande verkar ha fått ett litet uppsving, så förhoppningsvis kanske det även drar med andra saker när dagens generation börjat tröttna på mobiltelefoner och facebook. Jag hoppas verkligen att det kommer att finnas fortsatt brett underlag för tillverkare av modelltåg och att man kan hålla ett brett sortiment även i framtiden, många av min och brorsans generation har ju börjat damma av lådorna man hade när man var liten med gamla Märklin och Fleischmann set från 70-80 talet + diverse ärvda delar, särskilt som det ju går att digitalisera många äldre system relativt enkelt, de gamla loken var ju näst intill outslitliga så kostnaden är ju dessutom låg eller ingen (typ några droppar symaskinsolja och en bit hushållspapper... Det var i stort sett allt jag behövde göra, samt löda fast ett par kablar vilket tog max fem minuter) att sätta dem i körbart skick igen.

Så kanske det ändå finns hopp. :)

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.584
« Svar #10 skrivet: tor 17 okt 2019, 16:53:26 »
Man sade mig dock att sömnad och tygslöjdande verkar ha fått ett litet uppsving, så förhoppningsvis kanske det även drar med andra saker när dagens generation börjat tröttna på mobiltelefoner och facebook. Jag hoppas verkligen att det kommer att finnas fortsatt brett underlag för tillverkare av modelltåg och att man kan hålla ett brett sortiment även i framtiden, många av min och brorsans generation har ju börjat damma av lådorna man hade när man var liten med gamla Märklin och Fleischmann set från 70-80 talet + diverse ärvda delar, särskilt som det ju går att digitalisera många äldre system relativt enkelt, de gamla loken var ju näst intill outslitliga så kostnaden är ju dessutom låg eller ingen (typ några droppar symaskinsolja och en bit hushållspapper... Det var i stort sett allt jag behövde göra, samt löda fast ett par kablar vilket tog max fem minuter) att sätta dem i körbart skick igen.

Så kanske det ändå finns hopp. :)

Bygga och framför allt måla Warhamer och andra spelfigurer är ju populärt bland många ungdomar och även att bygga plastmodeller.  Och utbudet av just plastmodeller ökar ju hela tiden.  Sen undrar jag också när gamlingarna ska  tröttna med att alltid sitta med sina nallar..... :D
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

71

• Veteran
« Svar #11 skrivet: tor 17 okt 2019, 16:58:43 »

Jag är tveksam. Inte till att de vill ha saker som rör sig i verkligheten, det tror jag absolut, men då finns det så mycket mer som idag är high-tech och som våra yngre kan relatera till närmare. Det är tågen jag är tveksam till. Jag och många andra har ju växt upp i den tid när tågen fortfarande var lite intressanta, i en värld där teknik ofta förknippades med oljedoftande verkstäder, mekanik och hantverksmässig skicklighet som man kunde se upp till.

Det känns inte som om sådant lockar särskilt många av våra yngre. Dessutom är begreppet "hobby" något annat idag. Våra yngre har helt enkelt inte tid med kreativt skapande när det finns så otroligt många andra intressanta och mer lättfångade saker som lockar.

Ber om ursäkt för en något pessimistisk syn, men jag tror tyvärr vi är ett långsamt borttynande släkte.

Du har nog fel på några punkter, har du sett unga sitta och måla Warhamer figurer? Där man man prata om tålamod. Även plastmodeller intresserar många unga som jag såg förra fredagen då min svärdotters bror och två söner från Skottland besökte mej 

De fotograferades en hel del av mina modeller :cool:

Stefan

71

• Veteran
« Svar #12 skrivet: tor 17 okt 2019, 17:03:23 »
Jodå, både Fleischmann (de är ju numera uppköpta av Rocco såvitt jag fattat, men de har ju olika nischer så jag hoppas att man behåller båda linjerna) och Märklin blev lyckligtvis räddade, även om det var på håret att båda försvann.

Jag hoppas också att man återupptar tillverkningen av fler skalor, men det verkar vara en generationsfråga, verkar tyvärr inte vara så många yngre personer som håller på med modelltåg längre i egentlig mening, vet inte varför, men man hoppas ju att det får revansch.
Nollan är det i princip ingen mer än jag som ens känner till där jag bor, tyvärr. (Amerikansk nolla skall dock vara populärt tex i Gävle vad jag hört, så nischer verkar ju dock leva kvar ännu.)
När det gäller (aktiva) Hornby loken så kände till och med jag mig yngst i skaran, hur otroligt det än kan låta... Fast där jag jag i och för sig förstå om få kan relatera till gamla plåtleksaker idag.
H0 vet jag inte om det bara beror på att jag predikat så mycket om det eller om det faktiskt fortfarande finns ett genuint intresse bland de som är födda efter 80 talet (eller så har folk bara ledsnat och försöker att spela med när jag talar om tågen för att det skall bli tyst någon gång... ha ha. ).

Jag är med i en båtklubb för segelbåtar också, där är det om möjligt ännu mer dött när det gäller tillskott av yngre personer, så jag vet inte om alla bara hänger över telefoner och datorer idag, eller vad det är som hänt. Det är ju en tråkig utveckling om allt kreativt skapande med händerna verkligen är på utdöende.

Heljan har ju en hel del lok i :an och även Dapol som har ett lok som funnits i Sverige

http://www.heljan.dk/shop/spor-0-lokomotiver-26c1.html

https://www.dapol.co.uk/shop/o-gauge

Stefan

FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 708
« Svar #13 skrivet: tor 17 okt 2019, 17:19:00 »
Tycker precis att Spirit slår huvudet på spiken, håller med. Vi växte upp med järnvägen som tog oss långt bort, och man stod på perrongen och såg när D-loken spann loss och sedan iväg mot mål långt borta (på den tiden) typ till Alvesta ifrån Örebro. Mina/våra ungar pratar ju om Bali Thailand USA Australien bla bla.

Del av inlägget har raderats enl. §6. /Fredrik
« Senast ändrad: tor 17 okt 2019, 18:31:35 av Fredrik »

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.655
« Svar #14 skrivet: tor 17 okt 2019, 18:00:20 »
Men tågen upplever just nu en renässans tack vare klimatproblemen och det är troligt att många, framförallt unga, kommer att välja mer tåg i framtiden.
Det händer en hel del spännande saker när det gäller tekniken också, höghastighetståg osv.

Sedan tror jag att mjhobbyn lockar nya 50-55-åringar hela tiden som söker efter en hobby att pyssla med när barnen har blivit stora.
Jag tror också att hobbyn alltid har ¨burits¨ av vuxna, det är dom som har råd att konsumera mj.
Barn fick oftast nöja sig med en startsats som kompletterades med lite mer räls och några vagnar, det var dom vuxna som köpte dom dyra loken i katalogerna.
Vuxna samlare av mj tror jag också är en orsak till att mj fortfarande är en ganska stor hobby för vuxna.

Rörradio

• Användare
« Svar #15 skrivet: tor 17 okt 2019, 18:34:38 »
Men tågen upplever just nu en renässans tack vare klimatproblemen och det är troligt att många, framförallt unga, kommer att välja mer tåg i framtiden.
Det händer en hel del spännande saker när det gäller tekniken också, höghastighetståg osv.

Sedan tror jag att mjhobbyn lockar nya 50-55-åringar hela tiden som söker efter en hobby att pyssla med när barnen har blivit stora.
Jag tror också att hobbyn alltid har ¨burits¨ av vuxna, det är dom som har råd att konsumera mj.
Barn fick oftast nöja sig med en startsats som kompletterades med lite mer räls och några vagnar, det var dom vuxna som köpte dom dyra loken i katalogerna.
Vuxna samlare av mj tror jag också är en orsak till att mj fortfarande är en ganska stor hobby för vuxna.

Stämmer nog det, de flesta tillverkare av modelltåg, ångmaskiner och annat insåg ju redan från början att dessa skulle komma att bli för dyrbara för barn att köpa själva, men att när man kom i kontakt med grejerna, tex detdär startkitet från farfar, så skulle det sspänna över flera generationer och man kunde köpa till senare och vid behov ursäkta det med att det var saker man skulle visa för barnen (sedan fanns det ju redan från början dyra "gubbleksaker" som uppenbart aldrig var menade för barn i egentlig mening, tex dessa samlarmodeller som kostade typ 18 000:- och liknande man kunde smyga in själv i samlingarna).

Ångmaskinerna var ju bland mina högsta önskningar när man var liten, men man hade naturligtvis aldrig råd att köpa någon då, nu har man ju dock realiserat de gamla barndomsdrömmarna (håller faktiskt på att renovera ett par halvgamla ångmaskiner som jag tänkte ha att driva saker i bakgrunden till Vintage tågen, fick tag på en liten generator och hela kittet till den också för inte så länge sedan. :) ).

Insåg också igårkväll att jag faktiskt inte åkt tåg i "modern tid" på flera år, men man minns ju fortfarande de gamla vagnarna med teakpaneler och glaskaraffen samt detdär klassiska rälsdunket i bakgrunden när man åkte nattåget till farmor och farfar, inte behövde man åka länge än till Blekinge på den tiden för att ha minst lika roligt som dagens ungar i något främmande land fyllt av svenska turister idag. :)

x137abe

• Användare
« Svar #16 skrivet: tor 17 okt 2019, 23:07:42 »
Trevliga kommentarer på min spaning!

Själv växte jag upp med Märklin och Faller AMS på det glada 60-talet. Då var det lek, och det var kombinationen av motorerna, elektriciteten, spåren och loken och vagnarna och landskapsbygge med kuddar och grön filt på golvet och hus och en massa småsaker som var skoj. Gjorde sedan ett försök att bygga fast bana på spånskiva. Det blev inte klart. Byggde så en anläggning med en av mina söner på 90-talet.

Vart vill jag komma?

Jo, när jag sedan återvände för tredje gången för några år sedan med planer på en något större "modern" anläggning, då blev jag positivt överraskad av att se hur stor hobbyn faktiskt är. Så många tillverkare av lok och vagnar och landskapsmaterial och hus och allt! Och andrahandsmarkanden också.

MJ-hobbyn lever nog vidare, tror jag. Och jag har inga problem att erkänna att det fortfarande är lek. Alltså, man har ju skoj! Det märker en del av de yngre.
Vänligen
Anders

kattjaevel

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.209
« Svar #17 skrivet: fre 18 okt 2019, 08:56:42 »
Jag hade gamla Fleischmann. Det med batteri och pappunderlag.

Min kusin hade stor anläggning och nu blir jag sugen Fleischmann i H0
Torbjörn

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 313
« Svar #18 skrivet: tis 22 okt 2019, 00:02:08 »
Köpte mitt första Da lok för 90 kronor i hobbybutiken.

Rörradio

• Användare
« Svar #19 skrivet: sön 10 nov 2019, 18:36:25 »
Jag hade gamla Fleischmann. Det med batteri och pappunderlag.

Min kusin hade stor anläggning och nu blir jag sugen Fleischmann i H0

De är riktigt billiga just nu, jag köpte själv på mig litet mer nostalgiprylar häromdagen, bland annat en reglagereostat till papprälsen.
Ligger en originaltransformator (tror 60-70 tal) på tradera för typ 25:- också om den inte gått iväg.
Du kan ju använda samma skenor från trix och andra, de kostar inte många kronor för en bunt, jag är helnöjd med mina, har inte haft några problem med Fleischmann loket på dem.
(brukar dra av litet på ovansidan med baksidan av ett smärgelband (dvs den släta sidan) eller fin stålull om man behöver polera bort oxid.)