Författare Ämne: Kan någon förklara för mig, 00 vs H0  (läst 345 gånger)

Rörradio

• Användare
  • Antal inlägg: 90
Kan någon förklara för mig, 00 vs H0
« skrivet: tor 10 okt 2019, 20:39:04 »
Jo, jag håller just nu på att renovera ett Brittiskt 00 lok (Har inte hittat några stämplar på det, men Ser ut som ett Hornby), på mitt skrivbord stod sedan tidigare en "dekoration" i form av ett äldre Fleishmann lok som jag använder för DC tester av H0 utrustning.

Jag har tidigare noterat att detta är något större än Märklin loket jag också har stående bredvid detta.
Jag har tidigare trott att skillnaden i storlek bara berodde på att de var tillverkade vid olika tidsperioder samt därför att de var av olika fabrikat.

När jag ställer 00 loket bredvid Fleishmann loket så verkar de dock ganska skalariktiga mot varandra?
(Frånsett att de föreställer olika lokmodeller så jag kan inte jämföra dem exakt just nu)

Jag har alltid föreställt mig att 00 (Skala 1:76.2 ) var märkbart större än H0 (1:87).

(Hos de större loken ser man i allafall ganska tydligt skillnad mellan de som är 1:43 och de som är 1:45, 1:45 och 1:48 är skillnaden dessutom såpass tydlig att de inte ens passar ihop med varandra utan att det ser underligt ut).

Vet någon mer om detta?
Vagnarna till det Fleishmann loket är också något större än de jag har till Märklinloken.

(Då jag för en gångs skull kan min historiebok när det gäller 00 så finner jag det ganska osannolikt att Fleishmann tillverkade äkta 00 lok, eller? Mitt (Fleishmann)lok är från jag tror från 50 eller början på 60 talet, tippar på att det Brittiska loket är från samma tidsperiod, möjligen kan det vara något senare, men det ser ut att ha original Hornby (eller möjligen Triang) chassi och metallkåpa så det är ingen sentida asienkopia (drevet och motorvaggan är annorlunda på de importerade, så jag tippar på före 1980.)).

(Då ju 00 och H0 använder samma spårvidd ger ju detta inga ledtrådar)

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.806
SV: Kan någon förklara för mig, 00 vs H0
« Svar #1 skrivet: tor 10 okt 2019, 21:11:37 »
Det du ser är korrekt. Äldre Fleishmann marknadsfördes som H0 och borde då ligga på 1:87, men var snarare 1:76 i bredd och höjd. Om du tar nyare Fleischmann kommer du att finna att loken är lite nättare. Tekniken klarade inte att industriellt bygga motorer och drivningar som var smala nog för H0, så antingen fick loken stora bulor där drivaxlarna fanns eller så blev de en smula för stora. När jag för några år sedan (i början på 1950-talet) började med elektriska tåg  talade man mer om spårvidd än skala. Allt var för stort, rälerna för höga, flänsarna på tok för stora, loken förkorta och med för få axlar. De var grova närmevärden av sina förebilder. Preisergubbarna var små tjockisar täljda i trä och rätt märkliga. Men det var kul ändå.
Bengt W
H0 2R DCC

Rörradio

• Användare
  • Antal inlägg: 90
SV: Kan någon förklara för mig, 00 vs H0
« Svar #2 skrivet: tor 10 okt 2019, 21:47:15 »
Tackar!

Jo, Jag har alltid undrat över förebilden till det loket, det ser liksom ihoptryckt ut på något vis, det du sade förklarar saken, har hört om detdär tidigare, men trodde bara att det gällde de Brittiska 00 loken.

(Håller så smått på med en liten nostalgibana till det med tidsenlig kringutrustning underhand jag får tag på det och det är rimligt att frakta. Fick tag på en näve DC räls till det förut som nästan räcker till en hel rundel, men DC räls är inte dyr begagnad idag, tror det blir en klassisk oval eller någonting till att börja med.)

Är det någon som vet om det går att få tag på nya koppelstänger till dessa äldre Fleishmann "tanklok" (vet ej vad de heter på svenska, men modellen som föreställer ett lok med inbyggda vattentankar och hade ett litet kolförråd bakom hytten) förresten?
(Tyvärr saknas de på mitt exemplar, det är inte samma som till Märklinloken).