Författare Ämne: Signaler på stolpar - stambanan  (läst 411 gånger)

plzeta

• Användare
  • Antal inlägg: 163
Signaler på stolpar - stambanan
« skrivet: tor 10 okt 2019, 19:41:53 »
Hej MJ-vänner ! :hug:
Var ute och åkte längs med stambanan nere runt Sommern-Tranås och gjorde några iaktagelser som jag vill ha synpunkter på.
Man har tydligen renoverat kontaktledningen och satt nya stolpar mm.
Vad som slog mig att signalerna sitter på stumpar av de gamla. Det verkar dessutom som man ö h t inte monterat signaler på de nya stolparna där jag kunde se. På några ställen satt signalerna på egna nya rör i det fall de inte satt på "modell-Ä-stumparna".

Någon som har sakkunskap om detta förfarande. ? Spara tid, pengar, inte pilla i signalsystemet eller kombo av dessa eller annat ?

Bilder tagna i farten från mitt fordon att begrunda

m v h

// PZ  :beer:

« Senast ändrad: tor 10 okt 2019, 20:16:08 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

Fredrik

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 1.345
    • SaFre Modelrailroading
SV: Signaler på stolpar - stambanan
« Svar #1 skrivet: tor 10 okt 2019, 21:54:01 »
Det är nog helt enkelt så att de nya kontaktledningsstolparnas position(er) är för långt från spårledningarnas isolskarvar för att man ska kunna montera signalerna på dem. Lättare att låta signalerna vara kvar på sina gamla platser och slippa ingrepp i ställverket, samt flytta (och koda om) baliser och skarvar.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 A4/MJ-fjärren

Railroader

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.001
« Svar #2 skrivet: tor 10 okt 2019, 23:26:39 »
De gamla kontaktledningsstolparna var i dåligt skick så mellan 2011 och 2014 byttes alla stolpar ut mellan Nässjö och Mjölby. Man rörde inte signalsystemet då. Signalerna på rörstolpar tror jag tillkom när järnvägsövergångarna och stationsområdet revs.

plzeta

• Användare
  • Antal inlägg: 163
« Svar #3 skrivet: tor 10 okt 2019, 23:46:27 »
Hej.
Tack för svar.   :up:
Misstänkte att det kunde vara så. Stolparna eller snarare de gamla stumparna är rejält "vädrade" på sina håll  :)

Intreesant detalj detta om man vill återskapa en miljö måste jag säga. Har några avbrutna stolpar liggande.  :approve:

m v h

//  :beer:
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

Boris

• Användare
  • Antal inlägg: 215
« Svar #4 skrivet: fre 11 okt 2019, 22:00:25 »
Det är nog helt enkelt så att de nya kontaktledningsstolparnas position(er) är för långt från spårledningarnas isolskarvar för att man ska kunna montera signalerna på dem. Lättare att låta signalerna vara kvar på sina gamla platser och slippa ingrepp i ställverket, samt flytta (och koda om) baliser och skarvar.

Som gammal vapenfri signalreparatör så får jag nog bara säga ”spot on” om det svaret. Tror det får skilja högst fem meter mellan spårledningsskarv och signal. Så var det på min tid, när farfar var ung.
Tågtokig typograf.

Bygge pågår av hemmabana.