Författare Ämne: Vem har erfarenheter av ånglok E och E2 från Jeco Lilliput?  (läst 2744 gånger)

Inloggad LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.803
Vem har erfarenheter av ånglok E och E2 från Jeco Lilliput?
« skrivet: tis 08 okt 2019, 22:20:42 »
Finns det någon som vill skriva och posta lite om ånglok E och E2 från Jeco Lilliput? Bilder? Erfarenheter av loket? Hur funkar det på 3R och c-räls? Det har varit märkligt tyst på forumet om det här loket tycker jag.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Utloggad Spirit

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 415
SV: Vem har erfarenheter av ånglok E och E2 från Jeco Lilliput?
« Svar #1 skrivet: ons 09 okt 2019, 06:42:24 »
Upplevde att E-loket var en snackis när det kom, och det fick väl rätt goda omdömen förutom lite låg vikt och att det saknar koppel fram. E2 lär ska vara korrigerat på de punkterna, men har bara gjorts i en liten förserie ännu (såvitt jag vet) så där väntar vi fortfarande med spänning på vad "massan" tycker.

Jag har bokat ett hos Jeco, och det ryktas om att nu snart... vilken dag som helst...  :)
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Utloggad Spirit

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 415
SV: Vem har erfarenheter av ånglok E och E2 från Jeco Lilliput?
« Svar #2 skrivet: ons 09 okt 2019, 06:47:46 »
Det är i vanlig ordning så att man inte hittar något via forumets sökfunktion :disapprove: men däremot via google tillbaka in hit!

https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=19868.50
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Utloggad skanke1

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 72
SV: Vem har erfarenheter av ånglok E och E2 från Jeco Lilliput?
« Svar #3 skrivet: tor 10 okt 2019, 21:37:40 »
Köpte ett E 901, 3R med Zimo dekoder precis när de kom ut. Måste säga att jag är mycket nöjd med loket. Har dock bara kört på C-räls med slanka växlar. Går mjukt och fint, bra strömupptagning, och grymma krypkörningsegenskaper. Det är faktiskt ett av de bästa loken jag har.
Dock kan jag nog hålla med om att dragkraften är lite svag, kanske skulle det bli bättre med lite mer tyngd, och att loket saknar koppel fram är också ett minus.
Men trots det tycker jag att det är ett prisvärt lok. Och det var nog en lyckträff att låta Liliput göra loket. Visst det finns väl kanske vissa detaljer att klaga på som att vissa detaljer är lite grova, och det kanske finns vissa kompromisser jämfört med förebilden. Men jag tycker det ger den rätta känslan av ett E-lok. Ett kul lok att köra, helt enkelt. Jag kommer helt klart även att köpa E2:an också.

Utloggad Loklyktan

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 47
SV: Vem har erfarenheter av ånglok E och E2 från Jeco Lilliput?
« Svar #4 skrivet: ons 23 okt 2019, 11:41:14 »
Köpte ett E 901, 3R med Zimo dekoder precis när de kom ut. Måste säga att jag är mycket nöjd med loket. Har dock bara kört på C-räls med slanka växlar. Går mjukt och fint, bra strömupptagning, och grymma krypkörningsegenskaper. Det är faktiskt ett av de bästa loken jag har.
Dock kan jag nog hålla med om att dragkraften är lite svag, kanske skulle det bli bättre med lite mer tyngd, och att loket saknar koppel fram är också ett minus.
Men trots det tycker jag att det är ett prisvärt lok. Och det var nog en lyckträff att låta Liliput göra loket. Visst det finns väl kanske vissa detaljer att klaga på som att vissa detaljer är lite grova, och det kanske finns vissa kompromisser jämfört med förebilden. Men jag tycker det ger den rätta känslan av ett E-lok. Ett kul lok att köra, helt enkelt. Jag kommer helt klart även att köpa E2:an också.

Har precis samma erfarenheter även om det är 2R DCC jag kör. Ljudet med Zimodekodern är mycket bra. För att råda bot på den bristande dragkraften behöver man barlasta loket. Tror mig ha sett ett byggtips om detta men minns inte var. Jag fick in sammanlagt 48 g barlast i loket, dels wolfram i ångpannan, dels wolframgranulat (från SVLV) i hyttaket och dessutom mässingsplåt i hyttsidorna  under sidofönstren. Dragkraften mätt i antalet vagnar som loket kan dra utan slirning i lutningarna (20 promille) mer än fördubblades. Ska komplettera med koppelficka fram som kommer som reservdel med E2-loket men ska passa till E-loket också.
« Senast ändrad: ons 23 okt 2019, 11:45:31 av Loklyktan »

Utloggad Staffan

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 574
SV: Vem har erfarenheter av ånglok E och E2 från Jeco Lilliput?
« Svar #5 skrivet: ons 23 okt 2019, 21:39:43 »
Håller med, men jag har ett OBK-koppelkrok fram. Fungerar utmärkt och är klart snyggare än alla vanliga koppel. Med reservation för att det skulle kunna vara problem vid 3R med deras i regel mindre radier speciellt i växlar.

Utloggad MattsP

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 327
    • Matts Hobbysida
SV: Vem har erfarenheter av ånglok E och E2 från Jeco Lilliput?
« Svar #6 skrivet: fre 01 nov 2019, 14:40:26 »
E2:an ser ut att finnas på lager nu hos MJ-Hobby. Hoppas få mitt ex till veckan.  :)

/Matts

Utloggad gäddmannen

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 59
SV: Vem har erfarenheter av ånglok E och E2 från Jeco Lilliput?
« Svar #7 skrivet: mån 04 nov 2019, 10:06:21 »
Hej...
Jag har alla 4  E och E2  i 3R och de går utmärkt på banan
lite dålig dragkraft pga att loket är för lätt
Det jag märkt på mina två E som nu är ett år gamla är att när loken börjar slira så kryper slirskydden av
har nu igår provat att byta på det ena men inte hunnit provköra än

loken går mycket jämnt och fint helt i klass med Märklins lok
Ska tillägga att jag har inte ljud och kör på C-räls

Utloggad Loklyktan

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 47
SV: Vem har erfarenheter av ånglok E och E2 från Jeco Lilliput? Ljud
« Svar #8 skrivet: fre 06 dec 2019, 22:40:50 »
Nu har jag testat även nya Jeco E2 DCC med Zimodekoder (ser ut som en MX644D). E2:an har fått ändrat ljud jämfört med E-loket varav särskilt två saker tycker jag har ändrats till det sämre:
Dels har den långa visslan F3 som tidsstyrdes med knappen blivit tidsbestämt kort.
Dels har ångstötarna (tuffandet) blivit mer envetna och slår av enbart omedelbart innan stopp, och när de tystnar efter onormalt snabb fartminskning kommer de igång igen inom kort. Här vill jag ha mer frirullning utan ångstötar, och ångstötar främst under acceleration, uppförsbackar och tunga tåg.

Nu ögnade jag Zimos manual och tror att det är en flera ändringar som måste göras i dekoderns inställningar för att få mer realistiska ångstötar (och tyvärr tycks inte Roco multimaus klara CV över 255 ...). Vet någon vad som behövs av detta?
CV302, testkörning för att kalibrera baslasten (kräver minst 5 m plant och rakt spår - bra anledning att bygga ett testspår tvärs genom bostaden)
CV275-CV286, olika inställningar för ångstötar beroende på last, acceleration och inbromsning

Kan också bekräfta att E2-loket har betydligt bättre dragkraft än E-loket i original eftersom det är något barlastat och ännu så länge har färska slirskydd.



Utloggad Loklyktan

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 47
SV: Vem har erfarenheter av ånglok E och E2 från Jeco Lilliput?
« Svar #9 skrivet: ons 19 feb 2020, 19:13:12 »
Jag har skaffat utrustning att ställa om högre CV och med information från Matts P och MJ-hobbyexperten har jag testat nya ljudinställningar på dekodern i E2-loket för att få bättre och mer realistiskt ljud av ångstötarna. Mina inställningar skiljer sig i några detaljer men annars är det i grunden samma recept som på E-loket.

CV3 32 Accelerationströghet, kan sättas till önskat körbeteende men detta värde ger rimlig acceleration även vid rangering utan knapp F6
CV4 16 Retardationströghet, kan sättas till önskat körbeteende men detta värde ger rimlig inbromsning även vid rangering utan knapp F6

CV267 175>180; kalibrerat för exakt fyra ångstötar per hjulvarv

CV275 220>60; ljudvolym ångstötar vid låg hastighet (efterliknar mest frirullning)
CV276 220>120; ljudvolym ångstötar vid hög hastighet (efterliknar gång med liten fyllning)
CV282 80>30; tid som ångstötarna fortsätter efter acc upphört, i 0,1 s-steg (dvs nu 3 s)
CV284 10>2; tröskelvärde för inbromsnings-ångstötarna
CV285 30>255; tid som loket rullar utan ångstötar efter inbromsning upphört, i 0,1 s-steg (dvs nu 25 s; bryts dock av ny acc.)
CV286 225>20; ljudvolym ångstötar under inbromsning

Med dessa inställningar tycker jag loket låter mycket likt förebilden med ett undantag: jag lyckades inte få den lastavkännande funktionen (CV277-CV279) att fungera med normala tåglaster som inte ger tillräckligt stort motstånd (men det gick med "osynliga handen"). Funktionen skulle ge ökade ångstötar i uppförsbackar och vid tyngre tåg. Jag tror att lokets baslast behöver kalibreras om, alternativt bättre mjukvara som Zimo nämner i sin manual. Vet någon hur det skulle kunna fungera? 

Utloggad MattsP

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 327
    • Matts Hobbysida
SV: Vem har erfarenheter av ånglok E och E2 från Jeco Lilliput?
« Svar #10 skrivet: ons 19 feb 2020, 21:45:55 »
Jag har skaffat utrustning att ställa om högre CV och med information från Matts P och MJ-hobbyexperten har jag testat nya ljudinställningar på dekodern i E2-loket för att få bättre och mer realistiskt ljud av ångstötarna. Mina inställningar skiljer sig i några detaljer men annars är det i grunden samma recept som på E-loket.

CV3 32 Accelerationströghet, kan sättas till önskat körbeteende men detta värde ger rimlig acceleration även vid rangering utan knapp F6
CV4 16 Retardationströghet, kan sättas till önskat körbeteende men detta värde ger rimlig inbromsning även vid rangering utan knapp F6

CV267 175>180; kalibrerat för exakt fyra ångstötar per hjulvarv

CV275 220>60; ljudvolym ångstötar vid låg hastighet (efterliknar mest frirullning)
CV276 220>120; ljudvolym ångstötar vid hög hastighet (efterliknar gång med liten fyllning)
CV282 80>30; tid som ångstötarna fortsätter efter acc upphört, i 0,1 s-steg (dvs nu 3 s)
CV284 10>2; tröskelvärde för inbromsnings-ångstötarna
CV285 30>255; tid som loket rullar utan ångstötar efter inbromsning upphört, i 0,1 s-steg (dvs nu 25 s; bryts dock av ny acc.)
CV286 225>20; ljudvolym ångstötar under inbromsning

Med dessa inställningar tycker jag loket låter mycket likt förebilden med ett undantag: jag lyckades inte få den lastavkännande funktionen (CV277-CV279) att fungera med normala tåglaster som inte ger tillräckligt stort motstånd (men det gick med "osynliga handen"). Funktionen skulle ge ökade ångstötar i uppförsbackar och vid tyngre tåg. Jag tror att lokets baslast behöver kalibreras om, alternativt bättre mjukvara som Zimo nämner i sin manual. Vet någon hur det skulle kunna fungera?

Jag kopierade "ångstötsinställningarna" rakt av från E-loket. Ser att du finlirat lite och när jag får tid ska jag testa dina värden.

Något jag störs lite av är slamret från maskineriet. Saknades helt på E-loket och tillför ju på E2 lite realism vilket är kul. Men jag lyckas inte sänka ljudnivån på slamret som jag tycker är för högt.

/Matts

Utloggad Rio Grande

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 56
SV: Vem har erfarenheter av ånglok E och E2 från Jeco Lilliput?
« Svar #11 skrivet: ons 19 feb 2020, 22:09:25 »
Citera

Jag kopierade "ångstötsinställningarna" rakt av från E-loket. Ser att du finlirat lite och när jag får tid ska jag testa dina värden.

Något jag störs lite av är slamret från maskineriet. Saknades helt på E-loket och tillför ju på E2 lite realism vilket är kul. Men jag lyckas inte sänka ljudnivån på slamret som jag tycker är för högt.

/Matts


Ja det där slamret / klanket kan ibland
höras tydligt på de riktiga loken E / E2.
Kör på Märklin C-räls - Kör med MS 1 / 60652

Utloggad Loklyktan

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 47
SV: Vem har erfarenheter av ånglok E och E2 från Jeco Lilliput?
« Svar #12 skrivet: tor 20 feb 2020, 18:45:33 »
Citera

Jag kopierade "ångstötsinställningarna" rakt av från E-loket. Ser att du finlirat lite och när jag får tid ska jag testa dina värden.

Något jag störs lite av är slamret från maskineriet. Saknades helt på E-loket och tillför ju på E2 lite realism vilket är kul. Men jag lyckas inte sänka ljudnivån på slamret som jag tycker är för högt.

/Matts




Ja det där slamret / klanket kan ibland
höras tydligt på de riktiga loken E / E2.

Märkligt, på mitt E2-exemplar hörs enbart lite beskedligt klonkande när det saktar farten. Men jag har förvånats förr över att modeller som man tror är serietillverkade med samma maskiner och ljudprojekt blir olika ... I verkligheten beror det mesta klonkandet på hur mycket glapp det är i lagren till vevstakar och koppelstänger och det hörs nog tydligast ombord på loket.

Utloggad Loklyktan

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 47
SV: Vem har erfarenheter av ånglok E och E2 från Jeco Lilliput?
« Svar #13 skrivet: fre 21 feb 2020, 20:03:18 »
Nu har jag jobbat med de lastberoende ångstötarna på E2-loket. Nu tuffar det mer vid tyngre tåg, vid högre hastigheter och i motlut, och rullar mer utan pådrag med lätta tåg, i låga hastigheter och i medlut. Precis som förebilden!

Det är arbetskrävande att ställa in värdena eftersom allt måste provköras, ändras, provköras osv. Grunden är lastavkänningen och en kalibrerad baslast vars värden läggs in i CV777-780. Men i E2-lokets dekoder var det värden som gjorde loket för okänsligt för belastning - definitivt inte upptagna enligt Zimos dekodermanual ... . I E-loket är värdena 0 som fabriksinställning, har någon testat om det går med motsvarande i E-loket?

Det här receptet fungerar för mitt E2-lok på hemmabanan - men det kan skilja beroende på lutningar, kurvradier, tågvikter, slitage etc och i så fall behöver det kalibreras för dina förhållanden.

Baslast E2
CV777 60>32 (framåt, långsammare)
CV778 30>18 (framåt, snabbare)
CV779 60>32 (bakåt, långsammare)
CV780 30>18 (bakåt, snabbare)

Lastberoende ångstötar
CV277 0>120 (ångstötar, medium cylinderfyllning)
CV278 0>20 (tröskelvärde för förändring beroende av belastning)
CV279 0>10 (tröghet beroende av belastning)

Ren njutning att höra loket tuffa upp och rulla ner i lutningarna på banan, eller kämpa med tungt godståg!

Utloggad MattsP

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 327
    • Matts Hobbysida
SV: Vem har erfarenheter av ånglok E och E2 från Jeco Lilliput?
« Svar #14 skrivet: fre 21 feb 2020, 22:47:24 »
Nu har jag jobbat med de lastberoende ångstötarna på E2-loket. Nu tuffar det mer vid tyngre tåg, vid högre hastigheter och i motlut, och rullar mer utan pådrag med lätta tåg, i låga hastigheter och i medlut. Precis som förebilden!

Det är arbetskrävande att ställa in värdena eftersom allt måste provköras, ändras, provköras osv. Grunden är lastavkänningen och en kalibrerad baslast vars värden läggs in i CV777-780. Men i E2-lokets dekoder var det värden som gjorde loket för okänsligt för belastning - definitivt inte upptagna enligt Zimos dekodermanual ... . I E-loket är värdena 0 som fabriksinställning, har någon testat om det går med motsvarande i E-loket?

Det här receptet fungerar för mitt E2-lok på hemmabanan - men det kan skilja beroende på lutningar, kurvradier, tågvikter, slitage etc och i så fall behöver det kalibreras för dina förhållanden.

Baslast E2
CV777 60>32 (framåt, långsammare)
CV778 30>18 (framåt, snabbare)
CV779 60>32 (bakåt, långsammare)
CV780 30>18 (bakåt, snabbare)

Lastberoende ångstötar
CV277 0>120 (ångstötar, medium cylinderfyllning)
CV278 0>20 (tröskelvärde för förändring beroende av belastning)
CV279 0>10 (tröghet beroende av belastning)

Ren njutning att höra loket tuffa upp och rulla ner i lutningarna på banan, eller kämpa med tungt godståg!

Grymt!

Detta måste provas  :handshake:

/Matts

Utloggad sintra

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.193
SV: Vem har erfarenheter av ånglok E och E2 från Jeco Lilliput?
« Svar #15 skrivet: lör 22 feb 2020, 07:51:17 »
Ja, klart intressant inlägg med information som blir värd att pröva.  :up: