Författare Ämne: Vem har erfarenheter av ånglok E och E2 från Jeco Lilliput?  (läst 1369 gånger)

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.744
Vem har erfarenheter av ånglok E och E2 från Jeco Lilliput?
« skrivet: tis 08 okt 2019, 22:20:42 »
Finns det någon som vill skriva och posta lite om ånglok E och E2 från Jeco Lilliput? Bilder? Erfarenheter av loket? Hur funkar det på 3R och c-räls? Det har varit märkligt tyst på forumet om det här loket tycker jag.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 344
SV: Vem har erfarenheter av ånglok E och E2 från Jeco Lilliput?
« Svar #1 skrivet: ons 09 okt 2019, 06:42:24 »
Upplevde att E-loket var en snackis när det kom, och det fick väl rätt goda omdömen förutom lite låg vikt och att det saknar koppel fram. E2 lär ska vara korrigerat på de punkterna, men har bara gjorts i en liten förserie ännu (såvitt jag vet) så där väntar vi fortfarande med spänning på vad "massan" tycker.

Jag har bokat ett hos Jeco, och det ryktas om att nu snart... vilken dag som helst...  :)

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 344
« Svar #2 skrivet: ons 09 okt 2019, 06:47:46 »
Det är i vanlig ordning så att man inte hittar något via forumets sökfunktion :disapprove: men däremot via google tillbaka in hit!

https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=19868.50

skanke1

• Användare
  • Antal inlägg: 61
« Svar #3 skrivet: tor 10 okt 2019, 21:37:40 »
Köpte ett E 901, 3R med Zimo dekoder precis när de kom ut. Måste säga att jag är mycket nöjd med loket. Har dock bara kört på C-räls med slanka växlar. Går mjukt och fint, bra strömupptagning, och grymma krypkörningsegenskaper. Det är faktiskt ett av de bästa loken jag har.
Dock kan jag nog hålla med om att dragkraften är lite svag, kanske skulle det bli bättre med lite mer tyngd, och att loket saknar koppel fram är också ett minus.
Men trots det tycker jag att det är ett prisvärt lok. Och det var nog en lyckträff att låta Liliput göra loket. Visst det finns väl kanske vissa detaljer att klaga på som att vissa detaljer är lite grova, och det kanske finns vissa kompromisser jämfört med förebilden. Men jag tycker det ger den rätta känslan av ett E-lok. Ett kul lok att köra, helt enkelt. Jag kommer helt klart även att köpa E2:an också.

Loklyktan

• Användare
  • Antal inlägg: 30
« Svar #4 skrivet: ons 23 okt 2019, 11:41:14 »
Köpte ett E 901, 3R med Zimo dekoder precis när de kom ut. Måste säga att jag är mycket nöjd med loket. Har dock bara kört på C-räls med slanka växlar. Går mjukt och fint, bra strömupptagning, och grymma krypkörningsegenskaper. Det är faktiskt ett av de bästa loken jag har.
Dock kan jag nog hålla med om att dragkraften är lite svag, kanske skulle det bli bättre med lite mer tyngd, och att loket saknar koppel fram är också ett minus.
Men trots det tycker jag att det är ett prisvärt lok. Och det var nog en lyckträff att låta Liliput göra loket. Visst det finns väl kanske vissa detaljer att klaga på som att vissa detaljer är lite grova, och det kanske finns vissa kompromisser jämfört med förebilden. Men jag tycker det ger den rätta känslan av ett E-lok. Ett kul lok att köra, helt enkelt. Jag kommer helt klart även att köpa E2:an också.

Har precis samma erfarenheter även om det är 2R DCC jag kör. Ljudet med Zimodekodern är mycket bra. För att råda bot på den bristande dragkraften behöver man barlasta loket. Tror mig ha sett ett byggtips om detta men minns inte var. Jag fick in sammanlagt 48 g barlast i loket, dels wolfram i ångpannan, dels wolframgranulat (från SVLV) i hyttaket och dessutom mässingsplåt i hyttsidorna  under sidofönstren. Dragkraften mätt i antalet vagnar som loket kan dra utan slirning i lutningarna (20 promille) mer än fördubblades. Ska komplettera med koppelficka fram som kommer som reservdel med E2-loket men ska passa till E-loket också.
« Senast ändrad: ons 23 okt 2019, 11:45:31 av Loklyktan »

Staffan

• Stammis
  • Antal inlägg: 523
« Svar #5 skrivet: ons 23 okt 2019, 21:39:43 »
Håller med, men jag har ett OBK-koppelkrok fram. Fungerar utmärkt och är klart snyggare än alla vanliga koppel. Med reservation för att det skulle kunna vara problem vid 3R med deras i regel mindre radier speciellt i växlar.

MattsP

• Användare
  • Antal inlägg: 301
    • Matts Hobbysida
« Svar #6 skrivet: fre 01 nov 2019, 14:40:26 »
E2:an ser ut att finnas på lager nu hos MJ-Hobby. Hoppas få mitt ex till veckan.  :)

/Matts

gäddmannen

• Användare
  • Antal inlägg: 59
« Svar #7 skrivet: mån 04 nov 2019, 10:06:21 »
Hej...
Jag har alla 4  E och E2  i 3R och de går utmärkt på banan
lite dålig dragkraft pga att loket är för lätt
Det jag märkt på mina två E som nu är ett år gamla är att när loken börjar slira så kryper slirskydden av
har nu igår provat att byta på det ena men inte hunnit provköra än

loken går mycket jämnt och fint helt i klass med Märklins lok
Ska tillägga att jag har inte ljud och kör på C-räls