Författare Ämne: Kan någon förklara Märklins avbrottskenor för mig?  (läst 713 gånger)

Rörradio

• Användare
  • Antal inlägg: 90
Kan någon förklara Märklins avbrottskenor för mig?
« skrivet: tis 01 okt 2019, 11:44:37 »
Märklin, H0, Växelström, plåträls.

De flesta skenor i systemet är väl ganska självförklarande, men jag har en skena, gissningsvis från 80 talet (då den ser ut att ha den "moderna" blankare undersidan samt den nyare typen av avstörningskondensatorer), som följde med i en batch med andra saker förut, jag inte riktigt begriper mig på sammanhanget för, det är alltså en fullängds segmentkurvskena, det jag inte begriper mig på är att en av rälsskenorna, alltså inte mittenskenan, men bara en av sidoskenorna är elektriskt isolerad på en lång bit, det se rut som att det är meningen att man skall ansluta någonting till den, jag trodde det helt enkelt var för en strömbrytare så att man kunde planera in fjärrkontrollerade tågstopp på önskade sektioner, men jag får inte ihop det med att den bara bryter på en ensam jordskena, samtliga Märklinlok jag har har ju helsvarvad axel och kontakt mot jord på samtliga hjul, något går ju dock att ställa om mellan släpskon och luftledning, men även dessa tar ju upp ström på samma sätt genom hjulen, skenan verkar inte heller konstruerad för likströmslok då den i var ände går över till vanlig Märklinskena igen som har kontakt på bägge skenor.

Det enda jag kan komma på är att den möjligen skulle kunna vara konstruerad för mutipla tågset med gamla Trix lok ihop med luftledning och att man då kan stoppa ett förvalt lok medan det andra kör? (Detta fungerar ju dock inte med de äldre Märklin loken då dessa inte använder samma system som Trix multipel lok (minns inte vad det systemet hette med korrekt benämning, men har för mig att det fanns en period på 60-70 talet på en del Trix lok så att man kunde köra upp till flera lok på samma linje om man använde luftledning till ett av dem, samt två lok om man använde DC räls och någon form av treledar system (upp till tre lok om man använde bäggedera om jag inte minns totalt fel...))).

janaagersten

• Användare
  • Antal inlägg: 37
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
SV: Kan någon förklara Märklins avbrottskenor för mig?
« Svar #1 skrivet: tis 01 okt 2019, 12:02:34 »
Hej
Utan att veta artikelnummer så kan jag svära på att det är en kontaktskena där den isolerade rälsbiten skall anslutas till S88 återkopplings modul.
Hälsningar
Janne

Fredrik

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 1.345
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #2 skrivet: tis 01 okt 2019, 12:11:02 »
Sannolikt en 5116 kontaktskena (finns en liknande rak med nummer 5115). Dessa används för att förlänga kontaktsträckan för de elektriska järnvägsövergångarna så att bommarna fälls tidigare.

De kan förstås även användas till (t.ex.) S88-anslutning, men då hela ena rälen längs skenan är isolerad så krävs att man använder den till järnvägsövergången medföljande halvskenan med kapad räl på ena sidan för att avsluta/påbörja kontaktsträckan.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 A4/MJ-fjärren

plzeta

• Användare
  • Antal inlägg: 159
« Svar #3 skrivet: tis 01 okt 2019, 14:46:30 »
Hej. :handshake:
Troligen en jvg-ögångskena som ärade forumkollega skrev tidigare.
Finns variant om det är platsbrist på längden.
Kapa med Dremel i båda ändar någon cm in och du skapar därmed en "vanlig" kontaktskena.
Sedan får du löda på en kabel på den biten som blir isolerad. Så gjorde jag på en skena p g a materialbrist en gång för länge sedan.

m v h
 :beer:
//PZ

MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

Rörradio

• Användare
« Svar #4 skrivet: tis 01 okt 2019, 19:43:34 »
Stort tack för svar!
Jag kan inte se något nummer på den (det var som sagt en lös skena som låg med i en batch med vanliga skenor).
Har försökt att googla på Märklin + avbrotts skena men hittade ingenting.

Tänkte behålla den som den är och experimentera med, det var onekligen en intressant grej.

Skulle faktiskt behöva göra en liknande grej som ni beskriver för signaler till ett nollspår, så skall forska mer i detta.

Idén att kunna ta ut en markörsignal till någonting lät onekligen högst intressant.

« Senast ändrad: tis 01 okt 2019, 19:51:53 av Rörradio »

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.744
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Fredrik

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 1.345
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #6 skrivet: tis 01 okt 2019, 21:51:44 »
En sån här? Annars hjälper ju en bild på rälsbiten ifråga en hel del... ;)

Länkad bild.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 A4/MJ-fjärren

Rörradio

• Användare
« Svar #7 skrivet: ons 02 okt 2019, 14:55:45 »
En sån här? Annars hjälper ju en bild på rälsbiten ifråga en hel del... ;)

Länkad bild.

Ja, den liknar den, (tappade mobilen i verkstadsgolvet förut därför kan jag för närvarande inte ta bilder...).

Som jag nu tolkar av svaren så fyller den funktionen att generera en strömsignal när ett tåg (via hjulaxeln) leder över ström till den "tomma" skenan när det passerar (den andra kontakten antar jag bara är till för möjligheter till seriekoppling och liknande då den sitter på samma anslutning inuti rälsen).

Detta var mycket intressant, hade som sagt aldrig sett denna skena tidigare.

Det finns ju faktiskt en heldel riktigt intressanta saker man skulle kunna använde dessa till egentligen, mest fantasin som sätter gränser som jag ser det.

Rörradio

• Användare
« Svar #8 skrivet: tis 15 okt 2019, 18:44:25 »
Nu tror jag att jag fått hyggligt grepp, såg det en gång fanns elektromekaniska tidrelän som kunde styra signaler, bommar, mm.
Måste hålla utkik efter sådana längre fram när har mer tid och pengar att meka med H0 banan igen (just nu går den litet på kvartsfart på grund av 0 skala projekten som jag tänkte få alla loken och annan materiel körbara innan trettondagen, fast man blev ju onekligen litet sugen på H0 banan igen nu när fått hem det nya Brittiska 00 loket, kliar ju rejält i fingrarna att köra det litet mer... Testade det på Märklinbanan och det verkar ju passa med några mindre modifieringar av strömupptagningen (har inte lika mycket delar till DC systemen bara, annars tror jag Hornby loken går att köra ganska rakt av på Fleishmann banorna, det verkade i allafall fungera när jag testade, såg ut som att det klarade växlar och annat också hos både systemen (på grund av frakten från England är jag låst till Tyska system jag redan har också till 00 loken, var osäker på hur de skulle klara växlar och annat, men det verkar ju visst gå...)).

Rörradio

• Användare
« Svar #9 skrivet: ons 16 okt 2019, 16:13:20 »
"Det magiska verktyget" visade sig helt enkelt vara en bit tejp över mittskenans anslutningsbleck...
Nu förstår jag hur det är tänkt...

(Man ansluter signaler som skall fjärrstyras med ett bleck som sticks in under den övertejpade tungan, tänkte inte så långt då det lilla blecket ofta försvinner och jag fick inte ihop det när de var elektriskt förbundna med varandra... Men funktionen är nu alltså, med dendär retfulla lilla tejpbiten på plats så kan man få input för ljussignaler, reläfunktioner till bandelar som kontrollerar tågstopp, mm (vet jag önskade mig dessa prylar då jag var liten men hade aldrig råd att köpa dem då så lärde mig aldrig de automatiska systemen då, men man hade ju roligt i allafall med farsans gamla mekaniska övergångar och annat)).