Författare Ämne: Växelmotor i rälsbädd - Bra eller dåligt?  (läst 348 gånger)

Per Lind

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.966
Växelmotor i rälsbädd - Bra eller dåligt?
« skrivet: tis 01 okt 2019, 10:13:16 »
En liten fundering:Det är väldigt snyggt att gömma växelmotorn i rälsbädden. Flera tillverkare har sådana växelmotorer, t.ex Viessmann, Märklin/Trix.Men hur praktiskt är det?
Om  (när) växelmotorn strular är det väl väldigt mycket arbete med att bryta upp banvall och lossa växeln för att kunna åtgärda felet gentemot om man har en växelmotor under byggplattan eller gömd bredvid?Vad är era erfarenheter?-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.664
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Växelmotor i rälsbädd - Bra eller dåligt?
« Svar #1 skrivet: tis 01 okt 2019, 10:36:58 »
Jag håller med dig att en växelmotor integrerad med banvallen ställer till problem på en permanent bana med rälsen monterad och om man dessutom kompletterat med ballastering.

Lösningen med en inbyggd växelmotor passar utmärkt för tillfälliga banor som enkelt skall ändras eller att banan har räls som inte är alltför fast monterad.

Själv bygger jag permanenta banor med flexräls och växlar med separat växelmotor och testbanor med sektionsräls / banvall där växlar med inbyggd motor är praktiskt.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 / N-skalerallare / Traincontroller
Min hemsida
Min Youtube kanal

janaagersten

• Användare
  • Antal inlägg: 36
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
« Svar #2 skrivet: tis 01 okt 2019, 11:58:45 »
Hej
Jag har för min del tagit upp ett hål motsvarande växelns storlek, det är bara banvallen som vilar mot underlaget. Det fungerar mycket bra vid ev. fel på växelmotorn.
Hälsningar
Janne

Fredrik

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 1.336
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #3 skrivet: tis 01 okt 2019, 12:21:35 »
Som nämndes ovan så blir det klart mycket enklare vid en fast anläggning med hål i rälsbäraren för växelmotorn. Illustreras nedan med länkad bild från en av Brimas anläggningar under konstruktion:

Inte alltid så att det är enkelt att komma åt dem (det kan ju ligga flera plan ovanför varandra), men i alla fall inte omöjligt.

Den stora fördelen med de integrerade motorerna är ju dock när man ofta bygger upp och om.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 A4/MJ-fjärren