Författare Ämne: Jeco Du  (läst 1500 gånger)

Du618

• Användare
  • Antal inlägg: 41
Jeco Du
« skrivet: lör 28 sep 2019, 22:38:57 »
Hejsan  :???:

Jag startade denna tråd för att förstöra den andra. Det måste vara motorn som är för liten i Jecos Du lok. Motorn som sitter i håller måtten 15x12 och 30mm lång cirka. Drivhjulen är 18mm och det talar sitt klara förklaring.

Ett exempel, jag satte 18mm drivhjul på ett Märklin Da chassi och vad hände. Jo motorn orkade inte driva hjulen runt, den minsta motorn sitter i Da loket. Märklin har 3 olika storlekar på de gamla ankaren.

Ett exempel till är Fleischmanns fantastika lok och med ett stort ankare som driver loken tyst och fint.

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.552
  • On the foothills of the Headlines...
SV: Jeco Du
« Svar #1 skrivet: lör 28 sep 2019, 23:13:26 »
Skulle nog hellre vilja skylla på utväxlingen i både Jeco och Märklinfallen.
Båda har en topphastighet långt över skalenligt och nedväxlade till skalenligt 90 km/h tror jag inte något av dem skulle ha problem.

Mina båda Jeco D-chassier av senaste generationen har jag försett med ESU kondensatorenhet vilket nästan helt eliminerat driftsproblemen. Så skulle jag få frågan om varför dessa lok är ryckiga skulle jag enbart svara att det beror på dålig strömupptagning.
Jämför med ett Märklin/Trix Ub... den går i minimihastighet hela dagen lång utan att ens hicka. Vid ett flertal tillfällen har mina Ub-lok "smitit" när jag stannat men lyckats få loket på körläge 1.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Du618

• Användare
  • Antal inlägg: 41
« Svar #2 skrivet: sön 29 sep 2019, 07:39:23 »
Tack Svante Andersson

Jo jag tror snäckdrevet är för litet, axeln på motorn är bara 1.5mm. De påminner om Roco V60, som har samma problem. Ryckig gång och går illa.

Ett ska gå att krypköra, det ligger ju en frid över att kunna de. Svårt sätta i en större motor med 2mm axel, då måste man ha ett annat snäckdrev.
Jeco Du chassi är stort och tungt, de skulle ha en större motor.

MvH Du 618

janaagersten

• Användare
  • Antal inlägg: 39
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
« Svar #3 skrivet: sön 29 sep 2019, 08:29:00 »
Hej
De problem som du beskriver är för mig helt okända, det enda jag har behövt att göra på två av mina
Jeco Du är att justera plogarna i övrigt så stannar och startar loken mjukt o fint vid signalerna.
Vad gäller Märklins Da så har det loket erkänt bra dragkraft. Den enda tveksamheten är förebildstrogenheten.
Jeco Du har blivit några av mina favoriter och körs mycket och länge.

Svaret på dina problem kan knappast vara felaktig o undermålig konstruktion, utan kan ex. vara översmorda lager samt för ändamålet felaktig olja. Olja på fel plats ger kontaktproblem och för mycket olja i lager får motsatt effekt. Lagren beckar igen och hjul o drev går trögt. 
Hälsningar
Janne

Anders B

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 16
« Svar #4 skrivet: lör 26 okt 2019, 19:56:30 »
Svante ! Din lösning att sätta in en kondensatorenhet tycker jag verkar intressant. Det borde vara den bästa lösningen. Men några frågor. Vilken ESU-enhet satte du in. Och var det lätt, dvs. fanns det en bra beskrivning om hur den skulle monteras in ?

Anders

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.552
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #5 skrivet: lör 26 okt 2019, 22:36:20 »
Jag använde ESU #54671, Power Pack Mini.

Men även denna är lite för stor för att gå in som den är. Man får sprätta upp krympslangen som den är inkorvad i, löda loss kondingen och skarva på ledningarna till den så att kretskort och konding kan monteras var för sig på vardera sidan vid svänghjulet.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Anders B

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 16
« Svar #6 skrivet: mån 04 nov 2019, 18:10:11 »
Tack Svante ! Då ska jag se om jag också kan få dit Power Packen / Anders

stam

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 4
« Svar #7 skrivet: tis 05 nov 2019, 08:33:05 »
Man bör också se upp med strömupptagning. "Stiften" som sitter på insidan drivhjulen trycks ut mot drivhjulen med små fjädrar dom kan kärva och når dom inte ut till hjulen t.e.x i kurva  tar dom inte upp nån ström.

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 361
« Svar #8 skrivet: tis 05 nov 2019, 10:41:18 »
Mitt Jeco har inga som helst problem med drivningen. Det gick ryckigt i början, men jag fick det att gå bra genom att dels köra in det omständligt enligt instruktion och sedan mickla med CV-värdena för lastregleringen och köregenskaperna. Kommer inte ihåg i huvudet vad jag ändrade, men det finns en annan tråd kring det här på forumet där tips kring detta delades av flera. Loket går idag toppen!

Så jag sällar mig till kören, det är strömupptagningen som orsakar problem med detta lok, motorn är det inget fel på som jag ser det. Har en powerpack liggande, så jag ska testa Svantes tips ovan.  :up:

Acjko

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 3
« Svar #9 skrivet: tis 05 nov 2019, 17:27:43 »
Har haft stora problem med tjuvstopp på mitt jeco Du. Har kompletterat med strömupptagning på löphjulen, vilket löste problemet. Nu går det mycket bra över mina gamla Fleischmann växlar.