Författare Ämne: Tågmagasin Anternativ  (läst 718 gånger)

Utloggad T 44

• Användare
  • Antal inlägg: 300
Tågmagasin Anternativ
« skrivet: ons 02 okt 2019, 18:00:27 »
Hej !

När man hållit på en tid med modelljärnväg, så blir ofta alla uppställningsspår upptagna .

Har man då inte möjlighet att bygga ett tågmagasin så kanske TrainSafe kan var ett alternativ.
Trainsafe är ett system med fyrkant rör i transparant akryl, 0,3 -3 m.
En del varianter är försedda med räls ( finns för bäde 2 och 3R ).
Via en adapter så kan haka på dessa rör efter t.ex ett stickspår.

Man kan sedan förvara dessa rör i hyllställ på en vägg attraktivt synliga.
Om man vill kan ansluta ström till rälsen och ha ev. personvagnar med belysning tänd.

Se  länken: 

Min fråga till er :

Har någon av er erfarenhet av detta system?  Fördelar ? Nackdelar?

Det finns även en variant som " resväska " vid t.ex modulkörningar.

Se länk:

Sytemet är ganska dyrt, men ack så elegant !

PS att bygga ett tågmagasin kostar också en del

Erfarenheter ?

Hälsningar
Lennart
 ;)

Utloggad andreasevo

• Användare
  • Antal inlägg: 402
SV: Tågmagasin Anternativ
« Svar #1 skrivet: ons 02 okt 2019, 18:36:44 »
Har köpt och ha rören uppsatta på väggen hemma.
Mkt praktiskt system.
Ska köpa någon fällbar "rör" med för kunna transportera enkelt

Utloggad blid

• Användare
  • Antal inlägg: 120
« Svar #2 skrivet: tor 03 okt 2019, 13:19:50 »
När jag först fick kännedom om TrainSafe, det var väl ett eller ett par år sedan, var första reaktionen: synd att jag inte kände till dem när jag skulle bygga nuvarande anläggning. Nästa tanke var: hur dyrt hade det blivit jämför med det ”parkeringsplan” jag har? 55 tågset med olika längder, fixa platser. Med priserna då, men eurokursen när jag byggde, blev det något lägre kostnad för TrainSafe än för vad jag betalat för räls, alla växlar och elektronik! Dessutom hade jag sluppit trilskande Märklin C-växelmotorer och haft tågseten synliga.

Jag har precis startat med Z och har köpt ett TrainSafe Basic-rör och två anslutningar för att testa. Tveksamt om det kommet att gå att backa in eller köra ut ett tågset. Z-vagnar spårar ju ur så lätt när rälsen inte ligger perfekt. I större skalor tror jag inte att det är ett problem utan att det ska fungera. Anledningen till två anslutningar är att jag har väldigt lite plats för Z! Låter konstigt. Bara rundbana - inga vändslingor. Förhoppningen var att kunna välja körriktning via TrainSafe och två växlar. Vi får se.
1:32 Märklin/MTH CS1 Reloaded. LGB-räls. 1:48 3-räls MTH DCS, GarGraves. 1:87 Märklin CS2 4x60174 C-räls, LDT HSI-88, TC Gold. 1:220: Analogt/Digitalt TC, Rokuhan-räls.

Utloggad T 44

• Användare
  • Antal inlägg: 300
« Svar #3 skrivet: tor 03 okt 2019, 17:28:28 »
Hej andreasevo och blid !

Tack för era synpunkter och erfarenhet !

Beställt  och klart !

Hälsningar
Lennart
 :)