Författare Ämne: Gilla! Vavå gilla?  (läst 544 gånger)

FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 687
Gilla! Vavå gilla?
« skrivet: tis 24 sep 2019, 17:12:34 »
Det här nya med att gilla, gilla vadå? Vad är det för något, va fan är poängen med det? Är det något för inbördes beundran att man ska gilla någon eller att inte gilla någon annans inlägg? Vi är vänner då gillar jag dig och du mig, den dära hen den gillar vi inte du och jag, så hens inlägg får aldrig "gilla" av oss! Luktar pennalism!! Ge mig ett konstruktivt svar moderator om varför "gilla" ska existera!!

MVH
Renato Fontana

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.664
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Gilla! Vavå gilla?
« Svar #1 skrivet: tis 24 sep 2019, 17:28:40 »
Jag är inte för denna "Gillaknapp" och skulle helst se att den försvann.

"Gilla" i forumsammanhang är ju inte avsett att vara riktat för/mot person utan innehållet i ett inlägg.
Ändå finns ju en koppling mellan person och innehåll så jag håller med dig att knappen borde tas bort.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 / N-skalerallare / Traincontroller
Min hemsida
Min Youtube kanal

Per Lind

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.966
« Svar #2 skrivet: tis 24 sep 2019, 17:34:26 »
Jag tycker "Gilla"-knappen är väldigt bra. Den finns i SJK forum och funkar bra där.
"Gilla"-knappen klickar jag på när jag håller med om något någon skriver eller när jag tycker om en bild.
Skulle jag skriva ett eget inlägg typ "Fantastiskt" blir det många nästan tomma inlägg.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Fredrik

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 1.336
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #3 skrivet: tis 24 sep 2019, 18:09:04 »
Min åsikt är att Gilla-knappen har en stor fördel och Per Lind har redan gett utlopp för den.

Genom att klicka "Gilla" - istället för att skriva ett svar i tråden som t.ex. "Detta blir intressant att följa" - blir tråden mer intressant för dem som faktiskt är mer intresserade av trådinnehållet än av att någon/några tycker det var ett bra inlägg. D.v.s. tråden innehåller (förhoppningsvis) relevanta inlägg i ämnet (vilket jag tycker t.ex. inlägget "Intressant" inte är).

Medans skaparen av inlägget via Gilla-klicken kan få en uppfattning om hur många som faktiskt är intresserade av inlägget - eller t.o.m. är hjälpta av det - utan att de behöver skriva något ytterligare (för tråden orelevant).

För ytterligare en skillnad är ju att "Gilla" inte dyker upp som nytt inlägg i tråden vilket ett "Intressant" gör. Och jag läser hellre fler för tråden intressanta inlägg än det som kan uttryckas med ett "Gilla"! Därmed inte sagt att det skulle vara förbjudet att skriva "Intressant" som svar/kommentar - men jag personligen föredrar att slippa lägga tid på att läsa sådana inlägg när jag kanske hoppas det är något intressantare...

Jag måste också (tyvärr) be TS att beakta §7.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 A4/MJ-fjärren

FONTANA

• Stammis
« Svar #4 skrivet: tis 24 sep 2019, 18:26:45 »
För mig liknar denna funktion trams! Även under beaktande av positiva svar. Trams funktion!!!

Railroader

• Stammis
  • Antal inlägg: 997
« Svar #5 skrivet: tis 24 sep 2019, 19:04:13 »
Det bara är så att alla inte tycker likadant. Bara för att någon inte gillar knappen så behöver den väl inte tas bort? Låt de som gillar den klicka på den. Du som inte gillar den är inte tvungen att använda den.

cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 252
« Svar #6 skrivet: tis 24 sep 2019, 22:58:08 »
Det finns mycket trams i världen så för att överleva rekommenderas filter. Skit i det som inte är kul - jobba desto mer med resten. Svårt? Nähhh.... www.hakul-i-livet-du-lever-inte-så-länge.com
Mvh /CGN

FONTANA

• Stammis
« Svar #7 skrivet: ons 25 sep 2019, 17:25:20 »
Ni har så rätt, jag överreagerade!  :approve: