Författare Ämne: Spika och limma ramverk för bana?  (läst 1258 gånger)

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 886
Spika och limma ramverk för bana?
« skrivet: tis 24 sep 2019, 08:32:33 »
Jag tänkte använda plywood som är skuren i strimmor (ca 10 cm bredd, 12 mm tjocklek) som utgångspunkt för det ramverk som jag kommer att bygga min nya hemmabana på. Banan kommer att vara moduluppbyggd (egen standard) med tänkt "foot print" max 60x100 cm per modul. Målsättningen är att göra modulerna så lätta som möjligt.

Min tanke var att limma ramverket och fästa ihop med spikpistol. Någon som erfarenheter av ett sådant byggsätt? Funkar vanligt trälim eller bör man överväga epoxi eller något liknande?
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 413
SV: Spika och limma ramverk för bana?
« Svar #1 skrivet: tis 24 sep 2019, 09:09:39 »
Trälim fungerar utmärkt, troligen bättre än epoxy. Fundera på skruv i stället för spik, men efter 10 minuter är det ändå limmet som håller ihop klabbet. Min bana, också byggd i sektioner, 7 mm lock, 10-12mm gavlar och sidor, är på elfte året nu. Med vad jag vet idag, skulle jag satsat på björk i stället för furu, men det hade jag inget bra inköpsställe på då.

N_Rallaren

• Stammis
« Svar #2 skrivet: tis 24 sep 2019, 09:22:53 »
Tack PeO! Verkar som jag inte tänkt hel fel då. Kommer att använda skruv på delar som kan behöva justeras under bygget, men själva ramen tänkte jag spika. Vad är nackdelen med furu vs. björk?
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 378
« Svar #3 skrivet: tis 24 sep 2019, 09:37:18 »
Evert här i N-skala väst bygger sina N-RE-moduler med trälim och spikpistol.

Tunn MDF på längsgåendesidor, typ 7 mm? och 10mm MDF i gavlarna. Sen har han stavar av fyrkantig läkt/planslidad furu i hörnen och längs skravarna till locket.

Det blir otroligt lätta och stabila moduler.

N_Rallaren

• Stammis
« Svar #4 skrivet: tis 24 sep 2019, 13:13:34 »
Tack Alex! Det känns som man kan gå ner i dimension rätt rejält så länge som man har ett lock eller liknande som ger stadga och kan åstadkomma ett bra stabilt underlag för "tie plates" i skarvarna. Förmodligen glasklart för alla modulbyggare, men  moduler på en hemmabana kommer ju inte att utsättas för samma hantering och slitage som moduler som är tänkta att användas på modulträffar... 
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

x137abe

• Användare
  • Antal inlägg: 53
« Svar #5 skrivet: tis 24 sep 2019, 20:05:26 »
Jag står också inför arbetet att bygga ramverk. Jag funderar på att använda så kallat "planhyvlat" från byggvaruhus av bättre kvalitet. Det är så vitt jag vet av furu. Mycket bra kvalitet. Det används bl a för fönsternischer och dörrposter i husbygge. Finns stort antal dimensioner. Rakt och fint, inga flisor och inga kvistar. Minimalt med sågning eftersom man kan köpa de dimensioner man vill ha.

Lim plus skruv! Skruvar man fel är det bara att göra om.
Vänligen
Anders

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.211
« Svar #6 skrivet: tis 24 sep 2019, 23:40:24 »
Du kan bygga ännu lättare, jag tog 4mm plywood och 12mm fyrkantsstav samt tvärstag ala ladgårdsdörr, mycket stabilt.
Se mer på https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=21752.msg219060#msg219060
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

N_Rallaren

• Stammis
« Svar #7 skrivet: ons 25 sep 2019, 08:45:13 »
Jag funderar på att använda så kallat "planhyvlat" från byggvaruhus av bättre kvalitet. Det är så vitt jag vet av furu...
..Lim plus skruv! Skruvar man fel är det bara att göra om.
Tanken med tråden var att fråga efter erfarenheter av att inte använda massivt virke och skruv, utan plywood i mindre dimensioner och spikpistol. Det finns förresten massor av Youtubevideor om att bygga ramverk med lösvirke+skruv.

Du kan bygga ännu lättare, jag tog 4mm plywood och 12mm fyrkantsstav samt tvärstag ala ladgårdsdörr, mycket stabilt.
Se mer på https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=21752.msg219060#msg219060
Bra erfarenheter. Tack! Smart med snedstagen även om det blir lite inpassningsjobb (väl?). Mina moduler kommer att vara kortare ha stöd med max 80 cm mellanrum, så frågan är om snedstagen behövs.
« Senast ändrad: ons 25 sep 2019, 09:05:58 av N_Rallaren »
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

SOL

• Användare
  • Antal inlägg: 160
« Svar #8 skrivet: tor 26 sep 2019, 11:59:45 »
Du har ju faktiskt en ytterligare fördel av att använda tunn plyfa. Ibland går ju ramverket precis där man vill ha t ex en växelmotor och om du laminerar tunn plyfa kan du forma dina stag vid behov. Det blir starkt och du slipper de skarvar man kan få på annat sätt. Det är inte en lösning jag funderat på innan, utan den dök upp när jag läste tråden andra gången. Man skulle ju ha en sökbar "gilla"-knapp, så man kan hitta tillbaka till inlägg man markerat av någon anledning :)

SOL

x137abe

• Användare
  • Antal inlägg: 53
« Svar #9 skrivet: tor 26 sep 2019, 23:43:13 »
Densiteten för plywood och massivt virke är jämförbara, ca 500 gram per kubikdecimeter. Detta kämpar man mot när man vill bygga lätt nästan oavsett val av trä.
Vänligen
Anders

N_Rallaren

• Stammis
« Svar #10 skrivet: fre 27 sep 2019, 06:31:15 »
Spontant tror jag plywood med sina många krysslimmade skikt är både starkare och styvare är massivt trä per viktenhet. Plywood är ju också lätt tillgängligt i mindre dimensioner (3-4 mm) jämfört med massivt trä (om man nu inte har tillgång till eget snickeri).
« Senast ändrad: fre 27 sep 2019, 07:17:46 av N_Rallaren »
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

N_Rallaren

• Stammis
« Svar #11 skrivet: fre 27 sep 2019, 06:39:16 »
Du har ju faktiskt en ytterligare fördel av att använda tunn plyfa. Ibland går ju ramverket precis där man vill ha t ex en växelmotor och om du laminerar tunn plyfa kan du forma dina stag vid behov. Det blir starkt och du slipper de skarvar man kan få på annat sätt. Det är inte en lösning jag funderat på innan, utan den dök upp när jag läste tråden andra gången. Man skulle ju ha en sökbar "gilla"-knapp, så man kan hitta tillbaka till inlägg man markerat av någon anledning :)

SOL
Tänker du att man ska ha böjda stag? Håller helt med om att laminering av plywood är att föredra framför att laska lösvirke.

OT: Om du klickar på "Totalt antal gillamarkeringar" under din (eller någon annans) avatar i något inlägg, kommer du till en kompakt lista på både mottagna och utdelade gillamakeringar.

Kan för övrigt meddela från rätt säker källa att gillaknappen på forumet har en "statistikmodul" som innehåller ännu fler finesser. Tyvärr är den lite klumpigt utformad och kombinerar olika texter på ett sätt som vid översättning till svenska blir lätt obegripligt, så den är helt enkelt inte aktiverad.
« Senast ändrad: fre 27 sep 2019, 12:44:15 av N_Rallaren »
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 306
« Svar #12 skrivet: tis 01 okt 2019, 12:51:11 »
Jag använder 10 mm spånplatta i botten och mot väggen har jag en 120 cm hög kant. i framkanten under skivan har jag en trälist. På bottenplattan limmar jag ett lager liggunderlag men innan jag limmar fast liggunderlaget fräser jag upp spår i liggunderlaget. Så på var tionde cm finns det ett spår som är ca 7 mm djupt och 15 mm bred. Innan jag limmar fast liggunderlaget markerar jag på ovansidan var de utfrästa spåren finns. När jag sedan ska lägga ut rälsen och fixa belysningspunkter vet jag var de utfrästa spåren finns. Bara att ta en vass kniv och gräva upp ett hål och dra kablarna genom kanalerna. Jätteskönt att slippa kablar under skivan och eftersom alla kablar till växlar, belysning och spårmatning kommer upp på framsidan är det bara att ta bort täcklisten på kabellisten och dra genom kablarna genom den 16x25 mm breda kabellisten av plast.
Tycker att spånplatta i botten ger en plan yta och har inga problem med att lyfta och byta ut mina moduler som håller måtten 60 x 240 cm
På undersidan har jag Artikelnummer   21-1354-1 Snäpplås till låda och case från samma företag. inga problem att en varm sommardag knäppa loss en modul och hiva ut den på altanen om man vill bygga på en modul en varm och solig sommardag.   

N_Rallaren

• Stammis
« Svar #13 skrivet: tis 01 okt 2019, 17:37:05 »
Jag använder 10 mm spånplatta i botten och mot väggen har jag en 120 cm hög kant....
Visa gärna bilder på hur du gjort.
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Boris

• Användare
  • Antal inlägg: 215
« Svar #14 skrivet: mån 07 okt 2019, 21:10:43 »
Jag använder 10 mm spånplatta i botten och mot väggen har jag en 120 cm hög kant. i framkanten under skivan har jag en trälist. På bottenplattan limmar jag ett lager liggunderlag men innan jag limmar fast liggunderlaget fräser jag upp spår i liggunderlaget. Så på var tionde cm finns det ett spår som är ca 7 mm djupt och 15 mm bred. Innan jag limmar fast liggunderlaget markerar jag på ovansidan var de utfrästa spåren finns. När jag sedan ska lägga ut rälsen och fixa belysningspunkter vet jag var de utfrästa spåren finns. Bara att ta en vass kniv och gräva upp ett hål och dra kablarna genom kanalerna. Jätteskönt att slippa kablar under skivan och eftersom alla kablar till växlar, belysning och spårmatning kommer upp på framsidan är det bara att ta bort täcklisten på kabellisten och dra genom kablarna genom den 16x25 mm breda kabellisten av plast.
Tycker att spånplatta i botten ger en plan yta och har inga problem med att lyfta och byta ut mina moduler som håller måtten 60 x 240 cm
På undersidan har jag Artikelnummer   21-1354-1 Snäpplås till låda och case från samma företag. inga problem att en varm sommardag knäppa loss en modul och hiva ut den på altanen om man vill bygga på en modul en varm och solig sommardag.

120 cm hög bakkant alltså?

Du fräser i liggunderlaget? Handöverfräs? Blir det inte … mycket "bôs"? Men fyndig idé.

Har du några bilder?
Tågtokig typograf.

Bygge pågår av hemmabana.

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.677
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #15 skrivet: mån 07 okt 2019, 22:22:08 »
Jag hade behov av flytt av en bana. Redan då den planerades för flytt och så har blivit fallet 3 ggr.

Därför byggdes stommen med AL-profiler (SAPA) på hjul och anläggning på plyfaskiva fällbart över Al-stommen.

https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=20037.msg203070#msg203070
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 / N-skalerallare / Traincontroller
Min hemsida
Min Youtube kanal

Beeblebrox

• Stammis
  • Antal inlägg: 568
« Svar #16 skrivet: sön 13 okt 2019, 19:58:51 »
För bygge av ramverk och hur man kan bygga för att minska ljud i banan, allt till vettiga pengar utan att ge avkall på kvalitet finns att finna i ett par artiklar jag skrev i MJ-magasinet för några år sedan.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
HO 2R DCC