Efter att ha skruvat litet mer och forskat i gamla papper så verkar det som ni säger helt enkelt tidigare ha varit som så att det ibland satt en termisk, som jag antar, bimetallsäkring i en del lok, troligen eftermontage då jag inte sett det i något av loken som de levererades från fabrik, i slutet av 40 talet(?) blev det mer vanligt med dedicerade, för ändamålet speciellt konstruerade köraggregat som innehöll riktiga vrid eller stegtappade transformatorer, såsom vi känner dem idag, då flyttades säkringsanordningen hos många tillverkare direkt till transformatorn (undantaget tex. Hornby som höll fast vid den externa säkringsboxen något längre, det var helt enkelt en backelitbox med en automatsäkring på lågvoltslinan, Vissa Amerikanska modelltåg hade också detta ganska länge (jag kan inte de lika bra, men vet tex Marx och Lionel använde samma system, de blev dock integrerade något tidigare vad det verkar då utrustningen jag har har integrerad automatsäkring på lågvoltsidan, det är en röd knapp på transformatorboxen för återställning i ställetför den tidigare lösa backelitboxen).
En del riktigt gamla lok kunde köras från radiobatterier, och andra strömkällor som inte från början var konstruerade att driva modelltåg, under en övergångsperiod fanns även lågvoltstransformatorer man kunde koppla till radiotransformatorer (tex Fleishmann hade detta system i början av 50 talet, jag har själv ett sådant set för H0 skalan (det satt en selenlikriktrare i eftertransformatorn till DC systemen om någon undrar hur det går ihop med Fleismann systemen), senare blev det integrerat).
Jag har tex ett gammalt Franskt lok som enbart går att (fram+)backa på DC (från externa batterier), men som endast kan köra rakt fram på AC vad det verkar, på Hornby loket jag har som kom något senare kan man på mekanisk väg ställa om själva motorn med en spak så att det går att backa på AC. (Diodlok kom strax efteråt när selenlikriktare blev tillgängliga, vilket gjorde det möjligt att fjärrkontrollera loket, föregångaren till Märklins elektromekaniska AC system).
Detta är min nuvarande teori. Hursom så är det som ni säger (och jag kom på strax efter att jag postat) att det ju räcker att varje strömenhet är avsäkrad någonstans.