Om du vill kunna köra med "det mesta rullande" i N-skala så undvik R1, även på R2 finns modeller som får problem.
Jag har haft en runda med Fleischmann (Piccolo) räls i R2 och där kryper US dieslar, även korta som t.ex. Kato F3, gärna ur i kurvorna, man ser hur loken lyfter lite i svängarna.
Jag hade Fleischmanns 15-gradersväxlar, vet inte vilken radie de har men även där blev det lite problem med F3-loken i kurvspår.
Samma med större ånglok, de funkar inte bra på radier under 25 cm, tror ett "standardmått" för modeller som behöver stora radier är på 11 3/4 eller 12 tum, dvs uppåt 30 cm.
Jag skulle personligen undvikit kortaste växlarna även om jag ville göra en liten bana, för mig begränsar det för mycket då många av mina lok är US-modeller. Jag har satt "min" till 30 cm på vad jag än bygger i N...
Nu vet jag inte hur liten "liten" är när du skissar på din bana, men jag skulle kikat på Katos Unitrack, har en rundbana med det idag (den ersatte Fleischmann rundan) och den är väldigt trevlig tycker jag. Växlarna är långa men deras #4 är bara aningen längre än Fleischmanns 15 graders...
Jag är en av de 54 men tänkte att jag avvaktar lite innan jag skriver om mina erfarenheter och slutsatser i frågan...

Hoppas det jag kunde bidra med hjälpte lite...
Hälsar,
Anders Ö