Författare Ämne: Automatsäkring för lok?  (läst 518 gånger)

Rörradio

• Användare
  • Antal inlägg: 60
Automatsäkring för lok?
« skrivet: mån 16 sep 2019, 14:04:40 »
Jag funderar över automatsäkringar man kan eftermontera i gamla 20V lok utan att göra ingrepp i konstruktionen.
(Hur får man fram effekt vid belastning?)

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 990
SV: Automatsäkring för lok?
« Svar #1 skrivet: mån 16 sep 2019, 14:59:36 »
Jag funderar över automatsäkringar man kan eftermontera i gamla 20V lok utan att göra ingrepp i konstruktionen.
(Hur får man fram effekt vid belastning?)

Hur nyttigt kan det vara att knö in en automatsäkring i ett modellok?
Nyfiken på hur tanken gick som landade i denna fråga.

Beträffande tidigare fråga om "circuit breaker" kan jag komplettera med tips om att båtbranschens eltillbehörssortiment kan vara användbart som ersättning för rätt kostsamma museala originaldelar från Hornby. Kolla t.ex. Watski.

Dimensioneringen kan väl om inte annat bygga på att man mäter spänning över och ström genom lasten i normal driftsituation. Om man inte klarar det är det ingen större idé att fippla med el på egen hand. Anlita i så fall sakkunnig lokal konsult.
- o000oo -

Rörradio

• Användare
« Svar #2 skrivet: mån 16 sep 2019, 16:03:48 »
Jag kanske använder felaktiga översättningar...

Anledningen till dessa frågor är att jag försöker tolka saker från Amerikanska texter och filmer, som jag förstått är det alltså någonting som skall skydda motorn och vad det nu skall vara så stod det att det var monterat inuti loket (hittade inga bilder heller som kunde förklara).

Jag har bara hållit på med Märklins H0 tidigare och där sitter det bara en stor thermosäkring inuti transformatorn, de H0 lok jag har verkar bara innehålla förutom motorn och reläet, en zenerdiod till reläet, samt vad jag tror är en kondensator för avstörning av motorn hos de nyare loken, jag hittar ingenting där som korresponderar mot vad jag läst om och sett på bilder relaterade kring äldre nollskala (typ 30-40 talet), i original innehåller de ju bara en motor med kolborstar, ingenting mer.

Tänkte det vore roligt att få igång loken, men jag vill inte riskera att de går sönder om det skulle vara någonting jag inte känner till men borde ha vetat innan man startar, då det inte längre går att få tag på reservdelar till motorerna.

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 990
« Svar #3 skrivet: mån 16 sep 2019, 16:27:48 »
Jag kanske använder felaktiga översättningar...

Anledningen till dessa frågor är att jag försöker tolka saker från Amerikanska texter och filmer, som jag förstått är det alltså någonting som skall skydda motorn och vad det nu skall vara så stod det att det var monterat inuti loket (hittade inga bilder heller som kunde förklara).

Jag har bara hållit på med Märklins H0 tidigare och där sitter det bara en stor thermosäkring inuti transformatorn, de H0 lok jag har verkar bara innehålla förutom motorn och reläet, en zenerdiod till reläet, samt vad jag tror är en kondensator för avstörning av motorn hos de nyare loken, jag hittar ingenting där som korresponderar mot vad jag läst om och sett på bilder relaterade kring äldre nollskala (typ 30-40 talet), i original innehåller de ju bara en motor med kolborstar, ingenting mer.

Tänkte det vore roligt att få igång loken, men jag vill inte riskera att de går sönder om det skulle vara någonting jag inte känner till men borde ha vetat innan man startar, då det inte längre går att få tag på reservdelar till motorerna.

Klassisk metod för att skydda motorn i modellok från sådant som med enkla medel kan förebyggas är att hålla lokets adhesionsvikt under den gräns där man riskerar att motorn inte förmår få drivhjulen att slira. Stallar man motorn helt brinner den ofelbart förr eller senare. Om överbelastning på hela eller delar av motorn beror på defekter i kollektor, lindningar eller lagringar är det väl redan kört och knappast värt att skadebegränsa mot med ett överströmsskydd. Vill man ändå borde en enkel smältsäkring duga.
Är inte motorer till sådana gamla klenoder omlindningsbara om det skulle krävas?
- o000oo -

plzeta

• Användare
  • Antal inlägg: 136
« Svar #4 skrivet: tis 17 sep 2019, 00:19:26 »
Hej hopp.  :handshake:
För att lägga mig i debatten och resonerandet så tycker jag följande.

Varför ha säkringen i loket ?
Om du kör analogt så spelar det ingen roll var i strömkretsen säkringen/överlastskyddet sitter rent fysiskt.
Kör du med någon form dekoder (det finns AC-varianter förutom DC) så sköter den kretsen frågan.

En vanligt reglerbar elektronisk säkringskrets bör duga om det ska vara "modernt".

Annars ta en vanlig gammal hederlig rörsäkring på lämplig strömstyrka.
Eller ha det som jag har på min riktigt gamla Märklinbana. En bilglödlampa typ 5W   :lamp: (blinker/bromsljus) i SERIE med kretsen.
Blir det kortis så tänds lampan och den tar strömmen s a s.

M a o krångla inte till det.

m vh

PZ  :beer:

MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

Rörradio

• Användare
« Svar #5 skrivet: ons 25 sep 2019, 16:45:01 »
Efter att ha skruvat litet mer och forskat i gamla papper så verkar det som ni säger helt enkelt tidigare ha varit som så att det ibland satt en termisk, som jag antar, bimetallsäkring i en del lok, troligen eftermontage då jag inte sett det i något av loken som de levererades från fabrik, i slutet av 40 talet(?) blev det mer vanligt med dedicerade, för ändamålet speciellt konstruerade köraggregat som innehöll riktiga vrid eller stegtappade transformatorer, såsom vi känner dem idag, då flyttades säkringsanordningen hos många tillverkare direkt till transformatorn (undantaget tex. Hornby som höll fast vid den externa säkringsboxen något längre, det var helt enkelt en backelitbox med en automatsäkring på lågvoltslinan, Vissa Amerikanska modelltåg hade också detta ganska länge (jag kan inte de lika bra, men vet tex Marx och Lionel använde samma system, de blev dock integrerade något tidigare vad det verkar då utrustningen jag har har integrerad automatsäkring på lågvoltsidan, det är en röd knapp på transformatorboxen för återställning i ställetför den tidigare lösa backelitboxen).

En del riktigt gamla lok kunde köras från radiobatterier, och andra strömkällor som inte från början var konstruerade att driva modelltåg, under en övergångsperiod fanns även lågvoltstransformatorer man kunde koppla till radiotransformatorer (tex Fleishmann hade detta system i början av 50 talet, jag har själv ett sådant set för H0 skalan (det satt en selenlikriktrare i eftertransformatorn till DC systemen om någon undrar hur det går ihop med Fleismann systemen), senare blev det integrerat).

Jag har tex ett gammalt Franskt lok som enbart går att (fram+)backa på DC (från externa batterier), men som endast kan köra rakt fram på AC vad det verkar, på Hornby loket jag har som kom något senare kan man på mekanisk väg ställa om själva motorn med en spak så att det går att backa på AC. (Diodlok kom strax efteråt när selenlikriktare blev tillgängliga, vilket gjorde det möjligt att fjärrkontrollera loket, föregångaren till Märklins elektromekaniska AC system).

Detta är min nuvarande teori. Hursom så är det som ni säger (och jag kom på strax efter att jag postat) att det ju räcker att varje strömenhet är avsäkrad någonstans.