Författare Ämne: Vardagsbilder.  (läst 475 gånger)

Kristian_K

• Användare
  • Antal inlägg: 29
Vardagsbilder.
« skrivet: ons 11 sep 2019, 11:55:09 »
Tre vardagsbilder från jobbet, tagna med plattan.

Tidig morgon på Älvsjö godsbangård under ett nattpass, ska klargöra min X60 och ta ett halvvarv Uppsala innan hemgång.

Ibland blir det tokigt. Ett tåg hade rivit kontaktledningen i Märsta och jag hann inte bli stoppad i Rosersberg, fick vända här i Brista istället. Fjärren ville backa mig till Rosersberg, men eftersom Brista är en driftplats föreslog jag att vända till ordinarie tåg för att spara tid, det godkändes. Till höger syns bangården där flygbränslet tappas från tankvagnar till rörledningen mot Arlanda.

I väntan på rätt grader ut från Älvsjödepån. Tågab passerar i bakgrunden.
« Senast ändrad: ons 11 sep 2019, 14:10:28 av Kristian_K »
Lokförare till yrket. Än så länge har jag dessvärre inget hobbyrum för MJ-utövande, men materiel i N och H0 finns i gömmorna.

Kristian_K

• Användare
SV: Vardagsbilder.
« Svar #1 skrivet: ons 11 sep 2019, 13:54:28 »
Hmm... märkligt vad oskarpa bilderna verkar, får nog se mig om efter en bättre bilduppladdningstjänst eller bara skippa plattans kamera.
« Senast ändrad: ons 11 sep 2019, 14:12:39 av Kristian_K »
Lokförare till yrket. Än så länge har jag dessvärre inget hobbyrum för MJ-utövande, men materiel i N och H0 finns i gömmorna.

BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 853
« Svar #2 skrivet: ons 11 sep 2019, 15:14:31 »
Hmm... märkligt vad oskarpa bilderna verkar, får nog se mig om efter en bättre bilduppladdningstjänst eller bara skippa plattans kamera.
Har upplevt att bilder som skalas om här på forumet blir riktigt oskarpa. Tror det är forumets bildtjänst som är boven i dramat.
BJ

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 990
« Svar #3 skrivet: ons 11 sep 2019, 16:00:01 »
Har upplevt att bilder som skalas om här på forumet blir riktigt oskarpa. Tror det är forumets bildtjänst som är boven i dramat.
BJ

Jag tror snarare att det är den använda "gratistjänsten" som använts för bildlagringen som ställer till hyss. Skall man storleksanpassa bilden för visning bör det göras i ett bildbehandlingsprogram över vilket man har full koll på vad det åstadkommer och med vilken kvalitet. Att låta okänd programvara, bildlagringstjänst eller forumets egen bilduppladdningstjänst svara för omsamplingen kan lätt leda till oangenäma överraskningar.
- o000oo -

Kristian_K

• Användare
« Svar #4 skrivet: ons 11 sep 2019, 16:20:59 »
Jag tror snarare att det är den använda "gratistjänsten" som använts för bildlagringen som ställer till hyss. Skall man storleksanpassa bilden för visning bör det göras i ett bildbehandlingsprogram över vilket man har full koll på vad det åstadkommer och med vilken kvalitet. Att låta okänd programvara, bildlagringstjänst eller forumets egen bilduppladdningstjänst svara för omsamplingen kan lätt leda till oangenäma överraskningar.
Så är det säkert. Lustigt nog så var de första uppladdade bilderna förminskade av mig, de blev än värre oskarpa än de nuvarande som är förminskade av bilduppladdningstjänsten. Något hyss är det... Det bästa är väl att skaffa en egen bildserver (eller vad det nu heter).

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 859
« Svar #5 skrivet: mån 16 sep 2019, 22:18:37 »
Så är det säkert. Lustigt nog så var de första uppladdade bilderna förminskade av mig, de blev än värre oskarpa än de nuvarande som är förminskade av bilduppladdningstjänsten. Något hyss är det... Det bästa är väl att skaffa en egen bildserver (eller vad det nu heter).
Annars finns det rätt gott om plats på forumets server. Fungerar bra och bilderna försvinner inte om bildtjänsten förändras...
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.