Författare Ämne: Rökeffekt (till ånglok) av E-cigarett?  (läst 522 gånger)

Rörradio

• Användare
  • Antal inlägg: 74
Rökeffekt (till ånglok) av E-cigarett?
« skrivet: ons 11 sep 2019, 11:43:55 »

Jag undrar om någon mer här tänkt samma tanke, E-cigaretter verkar bestå av ett batteri, någon form av reglering samt en spole som fungerar som resistor när den kortsluts, varpå bomull indränkt med glycerol(?) värms upp så att rök avges.

Min fundering är om det inte borde gå att modifiera en billig E-cigarett till rökgenerator för ett ånglok så att det ser mer realistiskt ut?

(Som jag skrivit om i en annan tråd så har jag ett gammalt franskt vintage lok men det går på elektricitet dock är skorstenen redan borrad och klar på det i original och som det är nu lyser glödlampan till frontlyset ut där så min fundering är om man kunde göra om själva rökhylsan så att den gick att skjuta ned i skorstenen och man sedan laddar den som vanligt men med ren glycerin tex i ställetför rökarom.

Jag undrar om det skulle fungera eller om man behöver på något sätt dra upp röken för att det skall bli rök, eller?

Vidare behöver man nog någonting som samlar upp kondensat från röksubstansen så att det inte kletar ned insidan på loket.

Bara en tanke, finns ju riktigt billiga E-cigaretter som innehåller prisvärda batterier och annat idag.
Har inte hittat rökgeneratorer som passar de större loken, om det nu finns färdiga så lär de nog kosta rätt mycket att göra i jämförelse.

T 44

• Användare
  • Antal inlägg: 210
SV: Rökeffekt (till ånglok) av E-cigarett?
« Svar #1 skrivet: ons 11 sep 2019, 17:24:59 »
Hej !

Märklin presenterade för ca ett år sedan ett rökaggregat som avger Vattenånga !

Är det någon som vet hur detta fungerar och om det kommer fler lok med Vattenånga?

Hälsningar
Lennart
 :(

Rörradio

• Användare
  • Antal inlägg: 74
« Svar #2 skrivet: ons 11 sep 2019, 18:39:51 »
Hej !

Är det någon som vet hur detta fungerar och om det kommer fler lok med Vattenånga?

Hälsningar
Lennart

De för olja är väl i princip en liten kopparskål som värms av en elslinga (och som jag tror är en liten bimetallthermostat eller ett NTC motstånd som håller koll på att det hela inte blir överhettat), tror det är samma för vattenånga men en kraftigare slinga, alternativt skulle man kunna tänka sig en liten pump som ger högt tryck och ett munstycke som ger väldigt fin dimma, tex som vissa effekter för trädgårdsfontäne roch liknande.

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.786
« Svar #3 skrivet: ons 11 sep 2019, 22:44:53 »
Hej !

Hälsningar
Lennart

De för olja är väl i princip en liten kopparskål som värms av en elslinga (och som jag tror är en liten bimetallthermostat eller ett NTC motstånd som håller koll på att det hela inte blir överhettat), tror det är samma för vattenånga men en kraftigare slinga, alternativt skulle man kunna tänka sig en liten pump som ger högt tryck och ett munstycke som ger väldigt fin dimma, tex som vissa effekter för trädgårdsfontäne roch liknande.
Vattenröken har såvitt jag läst ett piezoelektriskt instrument sokm finfördelar vattnet till vattenrök.
Bengt W
H0 2R DCC

UffeS

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Jag på pappas Panhard
« Svar #4 skrivet: tis 24 sep 2019, 11:35:35 »
Då jag själv använt e-cigaretter för att lättare kunna sluta röka så har jag även lärt mig hur dom fungerar. Är nu sedan flera år fri från både vanlig tobak och e-cigaretter.
Medlet i en e-cigarett består av vegetabiliskt glycerin och / eller propylenglykol plus smakämnen och om man så vill flytande nikotin, man kan även ersätta nikotinet med andra ämnen som ger liknande smakupplevelse men inte påverkar kroppen.
Så till saken, som jag inte provat själv, men borde kunna fungera, men man bör nog vara lite kunnigare inom elektronik än vad jag är. Vegetabiliskt glycerin som ger mest rök hittar man lätt om man söker lite på internat. 1 liter kostar ca. 150:- I loket placerar man en liten tank som rymmer någon cl. vegetabiliskt glycerin. ( Propylenglykolen som normalt används i mat, ger ingen rök, utan förmedlar bara smak-ämnena.)
”Kom precis att tänka på att man kanske kan ha ett Vatten-torn längs banan fylld med vegetabiliskt glycerin där man kan stanna och tanka upp loken.” :lol:
Sedan lindar man en liten bit kantaltråd med diameter på 0.2 -0.4mm några varv så att man får en liten spole. Diameter på 3-4mm och 5-10 varv, bör fungera. Viktigt att det finns lite luft mellan varje varv så det inte blir kortslutning. Spolar finns även att köpa färdiga, det är bara ett välja det ohm-tal man vill ha. Se tex. Danska Pink Mule https://pink-mule.com/da/almindelig-coils/ud-pre-viklet-kanthal-coils.html  där kan man hitta mycket. Det finns även motsvarande Svenska butiker.
Sedan tar man en bit bomull eller liknande (vi behöver ju inte bry oss om smaken så det är inte så noga) som man tvinnar till en tunn tråd så att man kan stoppa den genom spolen. Det viktiga är att den är tillräckligt lång så att man kan stoppa ned ändarna i tanken. Gärna båda ändarna och så att dom når tankens botten. Det kan även vara bra om bomullen fyller utrymmet inne i spolen. Bomullen skall ju suga upp det vegetabiliska glycerinet från tanken och till spolen och värmas där, så att rök bildas.
En normal e- cig värmer spolen med hjälp av ett laddningsbart batteri. 18650 modellen är mycket vanlig och ett sådant är märkt med 3,7 volt. Fungerade mellan 3,3 och 4,2 Volt om jag minns rätt. Det finns även 18350 och 14500, siffrorna står för diameter x längd i mm. Sen skall det vara någon speciell säkerhetsklass också, kommer dock inte riktigt ihåg. Men spänningen kan ju inte vara så noga och man kan säkert ta strömmen från rälsen. Vitsen är ju bara att man får kantaltråden lagom varm och det kan säkert den elektronik-kunnige trolla fram med några motstånd och lite annat jox. Eventuell justering av ström eller spännings-styrkan kan säkert ordnas via DCC och man vill variera rök-utveklingen.
Sedan kan säkert en liten fläkt se till att röken transporteras till lokets skorsten. Antagligen det svåraste, att hitta en tillräckligt liten fläkt.
Om man söker lite på begreppen (atomizer och clearomizers) så hittar man massor med olika varianter som man säkert kan använda att experimentera med.
RTA har tank. RDA saknar tank. R = Rebuildable T = Tank D = Dripper A = Atomizer. Tänk bara på att dom ofta har en speciell anslutning för strömmen, kallas ofta 510. (Sök på: Spring Loaded 510 Connector)
Och att man skall suga luft i munstycket och att ingångs-hålet för luften, är bara någon mm stort.  Vissa har även flera och / eller justerbara ingångshål. Men man kanske kan ha en liten fläkt som går ”baklänges” så att den suger luft från Kantal-spolen.
Det finns även lösa kretskort för justering av watt styrkan att köpa om man vill köra med batteri.
Vore kul om någon lyckades knåpa ihop något som fungerar.