Författare Ämne: Jag tycker det ballar ur!!  (läst 2550 gånger)

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.738
SV: Jag tycker det ballar ur!!
« Svar #25 skrivet: tis 17 sep 2019, 21:06:13 »
Svenska kronan har tappat i värde de senaste åren, med över 10%. Det kommer tyvärr påverka priserna uppåt i kronor räknat. Inte minst på nyproduktion.

När det gäller höga priser på auktioner så kan jag bara hålla med de svar som postats. Många som bjuder verkar inte ha koll på nypriserna. När det gäller sånt som inte tillverkas längre, så är det som sagt tillgång och efterfrågan som styr priserna.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 323
« Svar #26 skrivet: tis 17 sep 2019, 21:18:57 »
När det gäller höga priser på auktioner så kan jag bara hålla med de svar som postats. Många som bjuder verkar inte ha koll på nypriserna. När det gäller sånt som inte tillverkas längre, så är det som sagt tillgång och efterfrågan som styr priserna.

Ja, just nu ligger det exempelvis en Roco SJ B7 ute på Tradera av den senaste generationen (den med svarta takventiler i båda ändar) för 444 kronor. Exakt samma vagn säljs just nu sprillans på MJ-hobby för 399 på deras webshop. Jag håller ögonen på den auktionen för att se hur mycket den säljs för. :)

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.786
« Svar #27 skrivet: tis 17 sep 2019, 23:43:50 »
Är det ett återfall i "Märklinsjukan" när deras  modeller inbringade sagolika priser och det blev en allmän men inte helt riktig uppfattning att allt sm hade med Modelljärnväg att göra var eller snart skulle bli ovärderliga rariteter. Obs att min benämning inte har det minsta att göra med kvaliteten på deras modeller, utan bara en något ironiserande beskrivning av vad förhoppningar kan leda till.
Bengt W
H0 2R DCC

Turbocab

• Användare
  • Antal inlägg: 463
« Svar #28 skrivet: ons 18 sep 2019, 23:41:35 »
Hej hopp,

Jag tycker aldrig det vart så billigt som just nu, om man gillar Märklin och lite äldre grejor. Ebay fullständigt dröser av material och jag har fått köpt på mig en hel del av det som jag missade då det begav sig så att säga. Man märker tydligt att det är mkt dödsbon ute, stora samlingar dyker upp titt som tätt. Men det gäller absolut inte allting, och vissa grejor är alltjämt svåra att hitta och dyra. Framförallt det riktigt gamla märklin, första åren när produktion kom igång igen efter kriget är ju riktigt dyra idag. Sen är det ju en tydlig tendens nu att nya grejor snabbt drar iväg. Idag är ju volymerna rätt små och många lok och satser som knappt är ett år gamla finns på Ebay för dubbla pengen helt plötsligt. Det verkar som att en del av det sjunker sen igen, men det är många som försöker att tjäna en slant..... Märklins franska ånglok för ett år sen var ju ett exempel, det verkar ju närmast ha köpts upp av flertal proffsäljare som sen lade på 50% på nypriset bara några månader efter att loket släppts. Så går det när Märklin bara gör lok mot beställning. Det blir lite stressigt, drömmandet i MÄrklin-katalogen är ju historia för alltid! Okey, vissa lok är ju permanenta i deras utbud nu men det är ju bara några få.

Material som inte är digitalt har ju stört-dykt i pris rent allmänt. Sen har ju Euron gjort allting 15% dyare å andra sidan, men det varar väl inte evigt.

Gillar man svenskt är det ju Tradera som gäller, men även där kan det löna sig att jämföra med Ebay innan man slår till. Ibland häpnar man ju när folk försöker, det finns väl trådar om det här.... Men ibland kan Tradera vara mkt billigare på nånting än Ebay, tyska Ebay menar jag såklart då - det är ju där volymen av MJ finns.

Tålamod brukar vara bra, det dyker upp grejor med tiden har jag lärt mig.

Gillar man italienskt så är det ju en hel del italienska säljare av MJ på tyska ebay, där kan man ju klicka på deras "andere angebote" och hitta vad dom har uppe, mkt udda och kul grejor där kan det vara! Kan bli hur dyrt som helst. :)

/Martin.

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.738
« Svar #29 skrivet: tor 19 sep 2019, 21:03:24 »
Hej hopp,

...
Material som inte är digitalt har ju stört-dykt i pris rent allmänt. Sen har ju Euron gjort allting 15% dyrare å andra sidan, men det varar väl inte evigt.

...

Tålamod brukar vara bra, det dyker upp grejor med tiden har jag lärt mig.
...
/Martin.
Jag är orolig för att det kommer bli mycket värre. 15% till på 1-2 år är i farans riktning, men jag hoppas givetvis inte det.

Tålamod kan vara en riktigt bra egenskap när det gäller mj. Både vad gäller inköp, bygge och väntan på den där efterlängtade modellen eller korsningsväxeln!  :)
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.204
« Svar #30 skrivet: tor 19 sep 2019, 21:20:52 »
Svenska kronans värde har ju verkligen inte gått åt rätt håll, sen vi fick ny regering 2014 har exvis Amerikanska dollarn ökat från 7kr till 9kr och Euron från 9kr till nästan 11kr.
Som ni andra är inne på känns det heller inte som det kommer vända, tråkigt då MJ beror mycket på en allt dyrare import.
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

SOL

• Användare
  • Antal inlägg: 157
« Svar #31 skrivet: mån 23 sep 2019, 07:49:52 »
Det är faktiskt så att det kan ge effekter även om kronan återställs. Den höjda kronkursen gör att vi handlar mindre och det bör göra att tillverkare inte ser ekonomin i att ta fram svenska modeller. Lite tråkigt är det allt......