Författare Ämne: Funderar över trädgårdsbana 0  (läst 383 gånger)

Rörradio

• Användare
  • Antal inlägg: 92
Funderar över trädgårdsbana 0
« skrivet: ons 11 sep 2019, 11:33:51 »
Blev väldigt sugen på att bygga en utomhusbana i skala 0 nu, efter att ha läst inlägg från en person här som vänligt nog svarade på mina dryga frågor.
Skalan blir 0 därför att jag redan har lok till denna skala.

Vad jag tolkar som så skall det idag finnas rostfri räls som klarar att stå ute hela året även i vårt klimat.

Är det någon mer här som funderat i liknande banor?

blid

• Användare
  • Antal inlägg: 97
SV: Funderar över trädgårdsbana 0
« Svar #1 skrivet: ons 11 sep 2019, 16:04:18 »
Jag har just skickat dig ett meddelande - innan jag såg detta inlägg.
1:32 Märklin/MTH CS1 Reloaded. LGB-räls. 1:48 3-räls MTH DCS, GarGraves. 1:87 Märklin CS2 4x60174 C-räls, LDT HSI-88, TC Gold.

Rörradio

• Användare
« Svar #2 skrivet: ons 11 sep 2019, 16:27:01 »
Tackar!

Jo, som jag nämnde i förbigående i den andra tråden så är den tänkt att befolkas av ellok samt något äkta ånglok, ångloket är då tänkt att bli radiostyrt (av praktiska skäl) de andra har jag inte bestämt ännu, men jag skall absolut kolla upp de digitala alternativen. Vintage elsystemen använder jag ändå nästan bara till Hornby/JEP systemet, de är ju ofta ganska grovt gjorda och bränner ibland bort mycket effekt i onödan tex om man använder riktigt gamla reostater till supplementkontroller och liknande (tor detta system fasades ut redan i början av 50 talet, tex Märklin och Fleishmann gick tidigt över till vridtransformatorer, vilka även medgav äkta dynamisk drift även av många äldre lok (Fleismann systemen hade en selenlikriktare inbyggd i eftertransformatorn till DC loken, Märklin gick i stället över från diodstyrda lok (Diodstyrda lok var en kort parentes har för mig början på 50 talet (eller var de ännu tidigare)? Fanns även någon Fransk tillverkare jag inte kommer på just nu (men de hade i allafall gjutna kåpor i metall på loken i ställetför de gamla sänksmidda typerna, har letat dem länge men de verkar vara dyra samlarojekt, så antagligen gjordes inte så många.) som använde diodstyrda lok i en experimentserie för nollskalan) med separat kontroll till det nya reläsystemet som medgav full automatisering av loken.)).

blid

• Användare
  • Antal inlägg: 97
« Svar #3 skrivet: ons 11 sep 2019, 16:41:17 »
Det finns de som bygger om digitala lok i Spår1 till att få sin ström från batteri i efterföljande vagn i stället för från rälsen. Olika typer av radiostyrning. Borde gå även för nollan tycker jag - som egentligen inte kan något om detta. Med äkta ånglok lär väl rälsen bli rejält smutsig.
1:32 Märklin/MTH CS1 Reloaded. LGB-räls. 1:48 3-räls MTH DCS, GarGraves. 1:87 Märklin CS2 4x60174 C-räls, LDT HSI-88, TC Gold.

Rörradio

• Användare
« Svar #4 skrivet: ons 11 sep 2019, 18:45:33 »
Det finns de som bygger om digitala lok i Spår1 till att få sin ström från batteri i efterföljande vagn i stället för från rälsen. Olika typer av radiostyrning. Borde gå även för nollan tycker jag - som egentligen inte kan något om detta. Med äkta ånglok lär väl rälsen bli rejält smutsig.

Mmm...

Skulle kanske gå om man matar ström från ett 20V batteri till skenans anslutnings skruvar samt någon jordpunkt på motorboggin, tex tror jag...
Sedan kunde man ju ha någon form av elektronisk reglering emellan om man vill.

De riktigt gamla loken har ändå manuell omkopplare för fram back och N (N fyller dock ingen riktig funktion på dem, den brukar vara tom från fabrik, men det var populärt att använda den för ljussignaler genom att montera en stiftkontakt på alla tre utgångar (samt jord) någonting jag tänkt göra om man kan få till matchande stoppljus och annat till dem.)).