Författare Ämne: Symoba koppel till Lima vagn  (läst 1233 gånger)

FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 702
Symoba koppel till Lima vagn
« skrivet: fre 06 sep 2019, 16:52:52 »
Hej på er! Jag har köpt en Lima restaurang vagn och vill ju då byta koppel. Är det Symoba, kortkoppelkuliss kantig och Nem-schakt (koppelficka) normal som jag skall köpa? Roco kortkoppel eller standard? Och hjulen är ju förskräckliga, dom är ju silverglänsande. Har Roco något utbyteshjul som kan användas? Hoppas och är tacksam för svar! :disapprove:

MVH

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 345
SV: Symoba koppel till Lima vagn
« Svar #1 skrivet: fre 06 sep 2019, 18:23:40 »
Hej på er! Jag har köpt en Lima restaurang vagn och vill ju då byta koppel. Är det Symoba, kortkoppelkuliss kantig och Nem-schakt (koppelficka) normal som jag skall köpa? Roco kortkoppel eller standard? Och hjulen är ju förskräckliga, dom är ju silverglänsande. Har Roco något utbyteshjul som kan användas? Hoppas och är tacksam för svar! :disapprove:

Jag köpte en sådan på Tradera eftersom jag anade något med kopplen på den. Och mycket riktigt, någon hade roat sig med ombyggnad.  :up: Men jag vet inte vad det är för koppel. Kanske någon som vet, för dessa funkar riktigt bra. (Och ja jag vet, har inte städat hjulen på den)  :D

sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 985
« Svar #2 skrivet: fre 06 sep 2019, 18:57:03 »
Kan det vara en Roco 40343?
Sådan har jag monterat på ett antal vagnar under åren. Funkat bra.

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 912
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #3 skrivet: fre 06 sep 2019, 20:04:19 »
Troligen Roco 40343!
Jag använde dessa när jag modifierade Limas flisvagnar: https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=20172.0
---
Mvh Peter

FONTANA

• Stammis
« Svar #4 skrivet: lör 07 sep 2019, 16:21:54 »
Stämmer höjden på kopplet med andra vagnar, går det att ändra i höjdläge? Det kan man väl göra med Symoba. Har ni något tips om hjulen?

Mvh

Spirit

• Användare
« Svar #5 skrivet: sön 08 sep 2019, 13:11:16 »
Jag skulle säga att det stämmer någorlunda i höjd, men jag kommer att sänka det någon millimeter. Det går inte att justera på annat sätt än att ändra montagehöjden. Men justering åt det här hållet borde inte bli något problem, bara lägga brickor eller något mellan golvet och kulissen. Också nyfiken på Symoba, är det någon som testat?

Sedan kan man av denna bild nog konstatera att kopplet stämmer bättre med andra vagnar än vad vagnen själv gör!  :D Men detta är typiskt för Lima-vagnarna, det ser bättre ut när man inte blandar fabrikat. (Vagnen till vänster är en NMJ).

The Tram Man

• Användare
  • Antal inlägg: 384
« Svar #6 skrivet: sön 08 sep 2019, 18:30:55 »
Har testat med Symoba kulisser på tre Lima vagnar med blandade resultat. Andra försöket blev bra, med kulisserna placerade så att koppelfickan är precis kant i kant med buffertbalken. Gäller bara att man lyckas centrera dem.

Skulle dock inte rekommendera Roco's kortkoppel då jag bara har dåliga erfarenheter av dem. Min rekommendation skulle bli Fleischmanns Profikoppel.

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.807
« Svar #7 skrivet: sön 08 sep 2019, 19:54:24 »
Själva kopplen som syns på bilden är väl just Fleischmann Profi även om koppelfickan kommer från Roco. (Vad heter Felischmann Profi idag??)
Bengt W
H0 2R DCC

Spirit

• Användare
« Svar #8 skrivet: sön 08 sep 2019, 19:59:34 »
Själva kopplen som syns på bilden är väl just Fleischmann Profi även om koppelfickan kommer från Roco. (Vad heter Felischmann Profi idag??)

Japp, det är Profikoppel, säljs fortfarande som Fleischmann Profi tror jag. Har gått över till dessa med tiden, då jag tycker att de funkar mycket bättre än Rocos vid av/påkoppling och dessutom inte sticker ut så väldigt.

The Tram Man

• Användare
« Svar #9 skrivet: sön 08 sep 2019, 22:28:21 »

Jo då, kopplen på bilderna är Fleischmanns Profikoppel. Men trådskaparen, Fontana, frågade om "Roco kortkoppel eller standard?"

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.744
« Svar #10 skrivet: ons 11 sep 2019, 23:17:22 »
Limas SJ-resgodsvagn F5 / F6 omlackad i Banverkets gula färg, med Symoba kortkoppelkuliss, limmad med smältlim.

H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

FONTANA

• Stammis
« Svar #11 skrivet: lör 14 sep 2019, 18:02:27 »
Vad har du för mått Leo med Symoba plattan till vagnänden? Så att det blir rätt avstånd till nästa vagn, eller får man "höfta lite"?

FONTANA

• Stammis
« Svar #12 skrivet: fre 20 sep 2019, 15:07:15 »
Fick inget svar av lejonet ang min fråga om avstånd och varför han poängterade att det var limmat med smältlim (någon fördel?). För Rocos koppel får du fyra st för 64 spänn, F-manns kostar ca 30 spänn styck. Har fått hem bägge koppeltyperna och ska testa på min Lima vagn, återkommer! Trevlig helg alla! :lol:

Mvh

The Tram Man

• Användare
« Svar #13 skrivet: fre 20 sep 2019, 15:38:01 »
När det gäller avstånd har iaf jag placerat dem så att yttre delen på koppelfickan ligger kant i kant med buffertbalken. Det tycker jag har gett ett ganska bra resultat.

Själv använde jag däremot superlim, på gott och ont, för att hålla kulisserna på plats.

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 993
« Svar #14 skrivet: fre 20 sep 2019, 21:45:05 »
Vad har du för mått Leo med Symoba plattan till vagnänden? Så att det blir rätt avstånd till nästa vagn, eller får man "höfta lite"?

Varför inte utgå från NEM-standard för placering av koppelfickan? I NEM 362 finns ett mått med generös tolerans för koppelfickans avstånd från buffertplanet när fickan styrs av en kuliss.
Fungerar inte den bra med de aktuella kopplhuvudena (Fleischmann Profi, Roco KK eller andra)?
- o000oo -