Omröstning

Kör/samlar du på N-skala?

N-skala med Svensk förebild
N-skala med utländsk förebild. (Tysk och/eller Amerikansk förebild m.m...)
N-skala med Svensk och utländsk förebild.
Nej. Jag kör annan skala.

Författare Ämne: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?  (läst 2015 gånger)

Rickard95

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 544
    • HNoll
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #25 skrivet: tis 10 sep 2019, 16:31:20 »
4000 kr är mycket, men det kan vara säljbart om det är ljud i och kvalite som är bättre än det som idag finns på marknaden. (Som HNolls vagnar jämfört med Roco).

Men... det blir jäkligt många lok som ska säljas. Hoppas att marknaden finns till den volymen.

Hej Alexander :)
Vill man ha ljud i tillkommer minst 500:-.

Bättre än det som idag finns på marknaden??? Gladbyggen? Varken T44 eller T43 finns väl som färdigmodell med riktiga tryck? Det är väl byggsatser som finns? Om man inte kan bygga och måla själv så blir väl dessa byggsatser minst lika dyra om inte någon sysslar med välgörenhet.
Jag tänker att man tillverkar de mest gångbara färgerna och gör olika driftnummer, säg 50st av varje nummer. Jag vet inte hur viktigt detta är för N-skala rallare men nog är det användbart vid trafikspel.

Rc loken är begränsade till den kåpa som finns idag som alla inte är helt nöjda med. Här finns ju utrymme för en hel del modeller och målningar.
Såg på www.nskalan.se att där fanns en hel del kul. Riktigt snygga jobb på de loken. Målningen är utav mycket hög klass. Priser såg jag ej och man dras med att man kan se dekalernas kanter. Men åter igen. Riktig snygga byggen. Någon som vet vad Rc loken kostar där?

Priset återspeglas av antalet tillverkade lok. Man kan inte tillverka mera för att få ner priset. Osålda lok kostar mer än volymen.
Det blir en engångsserie som skall räknas hem på minst 70% sålda lok. Skulle det bli ett överskott kan man använda det till att göra fler modeller.

Mvh Rickard
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

kasoe

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.362
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #26 skrivet: tis 10 sep 2019, 18:56:57 »
Citera
Rc loken är begränsade till den kåpa som finns idag som alla inte är helt nöjda med.
Stämmer nog, man kan också notera som "vän av ordning" att Rc-loken från Fleischmann är lite för långa (om jag minns rätt).
Det blir en intressant avvägning om man ska göra ett Rc som är "exakt" i skala eller som är lika långt som "alla andra"...
Jag skulle slå ett slag för "exakt skala", men man måste då vara med på att det blir en skillnad som kanske stör lite.

Citera
Någon som vet vad Rc loken kostar där?
Inte en aning, men jag har för mig att vi (Nmodell) tog ca 2.500 - 2.700:- för omlackade storserielok. Vår bedömning när det begav sig var att det går inte att gå över 3.000:- om man vill hålla uppe volymerna.
Lite olika beroende på antal färger och hur komplicerade dekalerna var. Målningen skedde för det mesta av "konsult" men med gott resultat. Har tyvärr inga bilder, mina lok är stulna... :(
När detta gjordes kostade ett Rc-lok från Fleischmann mellan 1.700 och 1.900:-, dvs målningen lade på ca 6-700:- (det var rakt av merkostnaden, vi hade ingen vinst på målningsjobbet).

Citera
Det blir en engångsserie som skall räknas hem på minst 70% sålda lok.
Du får självklart göra dina egna riskbedömningar... Men i mina ögon är det väldigt högt... jättehögt...
Arnolds V5 tillverkades i 300 ex, 150 såldes ganska direkt, resterande 150 fanns i princip kvar orörda efter 3 år och fick reas ut (uppgifter jag fått direkt från de som gjorde projektet... )
Att sälja 350 lok inom ett år... Tuff plan, jag tror inte marknaden har ändrats så mycket utan det är väldigt optimistiskt, tyvärr...

Som jag tror jag skrev innan, inga av våra försök till RTR projekt (om än på mindre populära lok) har fått in mer än 50 förbokningar, det indikerar enligt de tumregler som jag har lärt mig (som visat sig stämma ganska bra) att totalt skulle man ha sålt ca 150 modeller inom ett år. Resten blir liggande som bundet kapital. Försöker vara realist och inte så mycket olyckskorp, det är där någonstans jag tror du kommer hamna... Noteras kan att inget av våra projekt har blivit av, vi har inte ansett risken i dom vara rimlig...

Har du pengar över och vill testa eller utmana svenska N-rallare, kör på!
Men är det pengar du behöver till nya projekt som ska investeras, tänk igen... Mitt råd...

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst N och (mest) smalspår i skala 0, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik

Rickard95

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 544
    • HNoll
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #27 skrivet: tis 10 sep 2019, 20:05:11 »
Hej Anders :)
Jag har väl lite andra tankar kring de projekt jag sitter med. Sett till HNoll så har fokus varit att göra många målningar och vagnsnummer.
Den gamla trenden med 1 nummer i stor upplaga tillhör det förflutna. Man måste tänka i nya banor för att råda bot på lagerhylla döden :dead:
Det finns alltid dom som skall ha allt och lite där får man nog hoppas att det smittar av sig på N-skala utövare. Jag har flera kunder som köpt alla vagnar från sovvagnsserien och de väntar ivrigt på fler nummer och de andra vagnstyperna. Men absolut viktigast är ju att göra rätt modell och rätt målning. Det är inte heller fel att våga ta betalt. Jag kan hålla med om att 4000:- för ett N-skala lok är bra i överkant. Men åter igen. Vilket företag i den hårt ekonomiskt drabbade Mj branschen skulle tillverka ett helt nytt lok med den dystra prognosen vi har i denna tråd?

Med informationen som framkommit i denna tråden återspeglas ju inte N-skalan som en skala med många utövare men dom som finns där är ju väldigt aktiva. Jag har inte fått kläm på hur N-skala rallarna tänker kring modellerna. Just att man valt N-skalan hänger i många fall ihop med att man får plats med fler och längre tåg på bekostnad av detaljnivån. Man accepterar gladmålningar (Med gladmålning avses en icke svensk modell målad i svenska färger.) och hemmabyggen och frågan är ju vart brytgränsen går för huruvida man väljer att köpa nya fabrikstillverkade modeller eller håller till godo med sitt gladbygge.

Mvh Rickard
« Senast ändrad: tis 10 sep 2019, 20:07:43 av Rickard95 »
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Fredrik

  • Global Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 1.340
    • SaFre Modelrailroading
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #28 skrivet: tis 10 sep 2019, 20:11:52 »
Jag skulle nog kunna tänka mig både ett och två ex. av såväl T44 som Rc (fler av Rc) - och helst med ljud då.  :up: Det svåra blir ju om flera lok ska betalas inom en kort tidsperiod...  :emm: Skulle mycket väl kunna tänka mig ett ånglok också!  ;)

Egentligen vill jag ju ha H0 - men har inte plats för det just nu. Så tyvärr har mina önskade inköp av HNoll vagnar än så länge inte blivit av...  :( Betyder dock inte att jag inte "villhöver" några!  ;)
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 A4/MJ-fjärren

N_Rallaren

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 864
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #29 skrivet: tis 10 sep 2019, 20:45:51 »
Jag hade gärna sett en T43/44 men projektet har ju ett exklusivt pris och samtidigt en förhoppning om en stor volym/kundgrupp. Jag tror att 4000 förmodligen laborerar med maxgräns för många och förmodligen gör flerköp till ett motsvarande större beslut.
« Senast ändrad: tis 10 sep 2019, 22:08:25 av N_Rallaren »
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Spirit

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 323
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #30 skrivet: tis 10 sep 2019, 21:19:20 »
4000 är ett pris jag skulle kunna betala för ett färdigt lok av hög klass, och jag misstänker att det är precis vad du avser att prestera. Kanske jag tom skulle kunna lägga på 500 för ljud.

Däremot har jag, liksom många andra, en viss benägenhet att köpa fler än ett lok när något nytt kommer. :D Och då är jag rätt säker på min vilja att "ta två" kommer att minska betydligt när priset ligger på den nivån. Jag tror att även den aspekten ska tas i beaktande när man funderar över pris vs volym. Att de som gärna skulle köpa fler, köper något färre.

Cosinus

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 105
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #31 skrivet: tis 10 sep 2019, 22:25:02 »
T43 och T44 är nog helt rätt modeller att satsa på. Jag tycker att 4000 kr låter fullt rimligt för en fabrikstillverkad digital T43 eller T44. Jag skulle beställa en direkt och sedan överväga att beställa en alternativ målning.  Som N-rallare med strikt svensk förebild är det normalt sett kämpigt att göra av med årets fordonsbudget.😉 Sen kan jag omöjligt sia om hur många andra som tycker likadant men som jämförelse går begagnade analoga rc-lok för en bra bit över 2000 kr på Tradera just nu. Å andra sidan handlar det ju inte om så stora volymer där.

Mitt val av N-skala handlar inte så mycket om möjligheten till många och långa tåg utan mer om att kunna skapa en realistisk helhet  med ”tåg i landskap”.

AlexEhn

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 373
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #32 skrivet: ons 11 sep 2019, 00:37:19 »

Bättre än det som idag finns på marknaden??? Gladbyggen? Varken T44 eller T43 finns väl som färdigmodell med riktiga tryck? Det är väl byggsatser som finns? Om man inte kan bygga och måla själv så blir väl dessa byggsatser minst lika dyra om inte någon sysslar med välgörenhet.

Nja, menade "högre kvalitet än vad ett lok med ljud från Fleishmann för 2700 kr har".


Jag tänker att man tillverkar de mest gångbara färgerna och gör olika driftnummer, säg 50st av varje nummer. Jag vet inte hur viktigt detta är för N-skala rallare men nog är det användbart vid trafikspel.

Ja, du har rätt i sak. Driftsnummer i N-skala är ruggigt svårt att läsa pga väldigt smått. Vanligen brukar trafiksplen, eller trafikspelarna snarare, nöja sig med att, om inte vagnen går att identifiera baserat på bilden på vagnskortet, så tas den vagn av rätt typ som är lämpligast/enklast/närmast.


Rc loken är begränsade till den kåpa som finns idag som alla inte är helt nöjda med. Här finns ju utrymme för en hel del modeller och målningar.
Såg på www.nskalan.se att där fanns en hel del kul. Riktigt snygga jobb på de loken. Målningen är utav mycket hög klass. Priser såg jag ej och man dras med att man kan se dekalernas kanter. Men åter igen. Riktig snygga byggen. Någon som vet vad Rc loken kostar där?

Vet inte vad Reine tog för sina lok. Går inte att köpa längre då han har avslutat den verksamheten. Dekalerna kom oftast från Swed-N / Fredrik W om jag förstått det rätt.


AlexEhn

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 373
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #33 skrivet: ons 11 sep 2019, 00:55:27 »

Med informationen som framkommit i denna tråden återspeglas ju inte N-skalan som en skala med många utövare men dom som finns där är ju väldigt aktiva. Jag har inte fått kläm på hur N-skala rallarna tänker kring modellerna. Just att man valt N-skalan hänger i många fall ihop med att man får plats med fler och längre tåg på bekostnad av detaljnivån. Man accepterar gladmålningar (Med gladmålning avses en icke svensk modell målad i svenska färger.) och hemmabyggen och frågan är ju vart brytgränsen går för huruvida man väljer att köpa nya fabrikstillverkade modeller eller håller till godo med sitt gladbygge.

Mvh Rickard

Jag ser väldigt lite gladmålningar i N-skala enligt den definitionen. Tror inte att det är fler N-skalerallare som accepterar gladmålningar än vad det är H0-rallare som accepterar detsamma. Dock finns det nog många som nöjer sig med sina egna prestationer med de byggsatser som finns.

De som kan acceptera gladmålningar (icke svensk modell målad i svenska färger) gissar jag inte är samma kundgrupp som de som skulle vara beredda att köpa ett svenskt fabrikslok för 4000 kr.


Jag antar att du med gladbyggen inte syftar på byggen av byggsatser från exempelvis Frykmodell, MGP, N-modell, Modellproduktion eller Entec.

AlexEhn

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 373
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #34 skrivet: ons 11 sep 2019, 00:58:46 »
Med informationen som framkommit i denna tråden återspeglas ju inte N-skalan som en skala med många utövare men dom som finns där är ju väldigt aktiva.


Tror "mörkertalet" är relativt stort, alltså de som rallar själva i källaren utan att hänga på forum.

Men det har nog Anders rätt bra koll på.

AlexEhn

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 373
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #35 skrivet: ons 11 sep 2019, 08:17:18 »
Och jag ber om ursäkt om jag framstår som negativ och sur. Det är jag verkligen inte, precis tvärtom!

Är bara så försiktig och mån om att alla initiativ som främjar N-skala verkligen lyckas, vi behöver all framgång vi kan få.

kasoe

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.362
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #36 skrivet: ons 11 sep 2019, 08:38:30 »
Citera
Vilket företag i den hårt ekonomiskt drabbade Mj branschen skulle tillverka ett helt nytt lok med den dystra prognosen vi har i denna tråd?

Deta är ju knäckfrågan, jag kämpade i över 10 år, sitter back med ca 500.000:- och en "nära väggen upplevelse" med kraschat privatliv på projektet leka hobbyaffär, då har jag ändå försökt på allvar att uppnå precis det som du syftar på. Kan säga att det var det inte värt.
Man blir ivrigt påhejad i trådar som denna och det är värt det, men ekonomiskt är det att likna vid självmord. Som jag har sagt innan, om än med andra ord, vore det möjligt att göra vinst på Rc-loket, hur kommer det sig i så fall att Fleischmann inte släpper modeller vartannat eller vart tredje år? Jag vet (inte ens anar, jag VET) varför...

När det gäller N-skalan är det INTE en fråga om att våga ta betalt, man MÅSTE ta betalt om man ens ska ha en chans. Jag tror priset du indikerar är rätt, helt rimligt. Däremot så tror jag också att priset tyvärr gör att många backar på att köpa fler än en, kanske två, modeller...

Och jag vill ännu en gång poängtera att varken pessimistisk eller dyster, jag berättar EXAKT hur jag efter många års jobb med N-skalan har format min bild av den marknad som finns. Det är helt enkelt så här det ser ut. Att tro att det skulle ha ändrats i positiv riktning under de senaste ca 5-7 åren då det inte har funnits så många lok tillgängliga i annat än korta perioder är lite naivt tycker jag. När Nmodell drog igång så fanns både Rc och Du2 i princip som lagervara hos Fleischmann, det gav en bra grund för svenskt rallande. Idag är det annorlunda...

Sen tror jag du har missat att Svensk N-skala idag är INTE "Gladmålningar", de förkommer säkert men det gör de nog i H0 också. Antaler möjliga modeller av hög kvalitet (om än avhängigt byggarens kunnande) som går att få fram är större än någonsin. MGP, Frykmo och Nmodell har lyft nivån, jag vill ändå tro det, men även andra som bygger/gjuter kåpor och gör målningar och dekaler har bidragit till detta (ingen nämnd ingen glömd).
Dina "fördomar" ;) om N-skala lyser även igenom med "1 drifts nummer", det stämmer inte heller, N-skalerallare är nog lika måna om det som H0. Ett bra säljande dekalark var det som man kunde märka om Du2 till andra nummer, ett litet enkelt ark som sålde massor. Så även här är N-skalerallarna i stort sett på samma nivå som sina H0 kollegor.
Möjligen kan man som N-rallare acceptera anpassningar i längd för att kunna använda befintliga drivningar, jag hoppas det i alla fall... (Har en sak på gång som förutsätter detta... ;) )

Jag vill påstå att, trots brister på tillgängligt material, så är Svensk N-skala idag "på riktigt" och inget annat...

Jag tror stenhårt på ditt upplägg, "exakta" T44/T43 till ett pris på 4 000:- vore helt fantiastiskt, men jag tror inte du säljer 70% av de 500 loken inom rimlig framtid.
Jag ger dig (och alla andra) ganska rakt av Nmodells innersta företagshemligheter, den "data" vi har lyckats få fram genom 10+ års arbete med N-skala, gar vad du vill med det.
Mina orsaker till öppenheten är ren omtanke, ingen i MJ-sverige tjänar på dåliga projekt, och jag är ännu helt övertygad om att en dag kommer det kanske att gå, men jag tror inte det är "just nu".

Själv jobbar jag vidare med småprojekten som kanske ger 30 sålda modeller i lugnt tempo, jag tror ännu att de har störst chans att bli lyckade även ekonomiskt, och då i avseendet att de går runt inom rimlig tid med "normala" företagsekonimiska principer.


Du får göra vad du vill med den inforamtion jag ger här. Nmodell har erbjudit flera olika målningar av Rc och en mängd andra modeller genom åren. En lyckad serie var när vi sålde ca 30 lok, jag tror aldrig vi var över 50 st och emellanåt var vi nere på ett tiotal. Det är målningar av Rc i flera varianter, Hector Rail 142, X420, TMY och andra projekt, även byggen, som vi körde när det begav sig. Jag har själv byggt 15-20 st T44 och ett trettiotal Y6 när jag hade tid till det. Vi har köpt, målat/byggt och sålt massor med lok genom åren...

Jag ska inte påstå att jag har "koll" på exakt hur det är, jag kan bara dela mina egna erfarenheter efter många år med att försöka få fram precis det du är ute efter. Nmodells drömprojekt var hela tiden att få fram "Svenska storserie modeller i N-skala", det skulle göras genom att "skapa en marknad" med ommålningar och byggsatser som ökade nivån på "svensk N-skala". Vi och våra kollegor tror jag lyckades, men när ingen(!!!) jag känner till har sålt fler än 100 modeller av annat än Y6, Tja, då är i alla fall min slutsats klar...

Har inte mycket mer att säga om detta, kan vända och vrida på det några gånger till, men slutsatsen är ändå samma. Jag ska inte hindra någon att försöka, snarare tvärt om, så länge det inte är mina pengar... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst N och (mest) smalspår i skala 0, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik

AlexEhn

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 373
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #37 skrivet: ons 11 sep 2019, 15:47:52 »
En färdig fabriksbyggd Y6'a (med syskon) skulle kunna bli en storsäljare också.
Just nu är det inte helt enkelt att få tar på driv/chassin till byggsatserna, och inte heller byggsatserna växer på träd.

Fredrik

  • Global Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 1.340
    • SaFre Modelrailroading
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #38 skrivet: ons 11 sep 2019, 16:42:12 »
Det absolut svåraste för mig som kund - är att jag ofta vill köpa mer än jag kan lova (förbinda) mig att göra.

Jag vill, med all säkerhet, ha tre T44:or, en T43:a, Rc av både blå, svart, grön och orange färg, samt något ånglok. Men kommer alla T-loken t.ex. samtidigt - så kan jag ju inte garantera nu, att jag kan köpa fyra den dag de kommer...

Så mycket kan hända under tiden... Även om jag idag faktiskt kanske har pengarna till det så är de kanske inte kvar då. Just nu, ligger jag nämligen och är väldigt glad att jag inte beställt något för leverans resten av året, då jag helt plötsligt råkade ut för en olycka i jobbet och därmed nu ligger med gipsad arm i fem veckor till. Om jag är tillbaka i arbete före jul så har det gått extremt bra - men hade jag haft ett beställt lok på ingående hade det blivit problem. Än värre med fyra! Jag kanske inte hade kunnat lösa det inom det närmsta halvåret nu...
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 A4/MJ-fjärren

Sunesson

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 281
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #39 skrivet: tor 12 sep 2019, 06:53:30 »
Det vore väl fantastiskt om du började ta fram fina lok i N-skalan, och ja, svenska lok är väl attraktivt för många givetvis. Även om en dansk diesel skulle sitta fint, MY är mina favoriter.
Men jag tänker på en annan sak; Om du (Hnoll alltså) kommer att ta fram lok, hur ser det ut på service-sidan, eller som det heter, "eftermarknaden"?

Jag tänker då närmast på ev reklamationer, reparationer, reservdelsbehov mm som ju alltid kan uppstå. Man vill ju kunna få hjälp vid något problem. Hnoll-vagnarna är fantastiskt fina och är ju en succe :clap: men trots allt så har dom inte mycket som kan krångla, jämfört med ett lok.

Där är jag lite nyfiken, och inte bara nyfiken, för mig är det viktigt att veta att hjälp finns att få om problem uppstår. Den vetskapen kan innebära skillnaden mellan att köpa eller inte för min del.
Som jag känner dig så är jag övertygad att om du tänkt igenom det mesta, och jag frågar inte av misstro eller tillit till dig, utan jag frågar för min egen osäkerhet.

Lycka till framledes med vad det nu blir :up:
Tompa

SweN

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 393
    • Westerbotten & Södra Lappland Jv
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #40 skrivet: fre 13 sep 2019, 16:25:59 »
Om man tar hänsyn till utländska marknader som ev. skull vara intresserade utav svenska lok, vilka skulle de då vara?

För Rc loken kanske: Norge, Österrike, USA, Iran (!) där man då kan ta fram varianter på kåpor och märkning mm.

För T44: Norge, Israel ?

T43: Ett lok finns i alla fall i Quebec!

Men om man kikar på populära svenska modeller i HO som säljs så verkar Dm3 vara gångbar tex i Tyskland.

X2000: Kina och USA

Sedan finns det en del Y1'or som exporterats begagnade till olika länder.
Peter

- Med siktet på Westrobothnia & Södra Lappland Rallbana eller på utrikiska "With the aim on West Bothnia & Lapland South RR".  www.wsl.n.nu