Författare Ämne: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?  (läst 7658 gånger)

Utloggad Rickard95

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 588
    • HNoll
Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« skrivet: tor 05 sep 2019, 22:38:33 »
Hallå :)
Jag har fått frågan att se över möjligheten att ta fram Svenska modeller i N-skalan. Jag har sonderat terrängen och kan tyvärr inte se en röd tråd i de svar jag fått på en del frågeställningar som dykt upp. En sådan fråga är just hur stor del av de Mj-rallare i Sverige det är som kör N-skala. Det blir svårt att få ett rättvisande svar via en fråga på ett forum. Men i brist på andra möjligheter att göra en sådan undersökning får vi börja här.

Självklart kan tråden användas för att diskutera vilka modeller man gillar och önskar men även tekniska frågor.
Är ljud viktigt eller är det mer viktigt med ett driftsäkert lok o.s.v...
Mvh Rickard

www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Utloggad ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.773
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #1 skrivet: fre 06 sep 2019, 09:34:31 »
Jag saknar alternativet, kör annan skala men köper modeller i nskala.

Utloggad Spirit

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 446
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #2 skrivet: fre 06 sep 2019, 10:48:58 »
Kikar på möjligheten att även köra N, men har inte skaffat något rullande ännu.

När du säger modeller, menar du alltså även lok? I så fall tycker i alla fall jag att ljud är viktigt.

Sedan är det väl så i N-skalan, att vill man köra svenskt så är ju inte utbudet så stort. I H0 fungerar det ju att exempelvis enbart tillverka vagnar, finns ju alltid någon annan som gjort lämpliga lok. Men i svensk N-skala tror jag man åker på att skapa tågsätt för att det ska bli intressant. Med tex tyska modeller är det nog inga problem.

Jag skulle tillägga också att jag önskar svenska förebilder men hade nästan tänkt köra tyskt ändå. Orsaken är ju just utbudet. Jag undrar om det inte finns en hel del N-rallare som gärna skulle köra svenskt, men som valt att inte göra det på grund av den anledningen...?
« Senast ändrad: fre 06 sep 2019, 10:56:25 av Spirit »
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Utloggad Rickard95

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 588
    • HNoll
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #3 skrivet: fre 06 sep 2019, 11:12:25 »
Jag saknar alternativet, kör annan skala men köper modeller i nskala.
Har ändrat frågeställningen så även de som samlar på N-skalan kan klicka i de redan tillgängliga alternativen.
Mvh Rickard
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Utloggad AlfTm36

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.383
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #4 skrivet: fre 06 sep 2019, 12:34:02 »
Jag har inte kommit så långt att jag kör ännu med US N  skala.
Bara ett lite industrispår på gång som aldrig verkar komma igång!

Mvh

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Utloggad SweN

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 402
    • Westerbotten & Södra Lappland Jv
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #5 skrivet: fre 06 sep 2019, 14:07:15 »
Jag är inbiten N-rallare sedan urminnes...men sedan 80-talet så är fokus helt på svensk N-skala, detta tills för något år sedan då jag också började intressera mej för förebild från Ontario, tex Ontario Northland, Algoma Central, samt short line bolaget Genessee & Wyoming's bolag Huron Central och Ottawa Valley.

Svenska byggsatser har tagits fram från tex N-Modell, Frykmodell och Möllehems GP mfl med fina modeller av diesellok, ellok, motorvagnar och person-och godsvagnar.  Ånglok däremot är något man tydligen får bygga själv!  :)

Är främst intresserad utav modeller från 1950 till 2000 eller så, där nästan allt är av intresse!
Peter

- Med siktet på Westrobothnia & Södra Lappland Rallbana eller på utrikiska "With the aim on West Bothnia & Lapland South RR".  www.wsl.n.nu

Utloggad Spirit

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 446
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #6 skrivet: fre 06 sep 2019, 14:19:07 »
Svenska byggsatser har tagits fram från tex N-Modell, Frykmodell och Möllehems GP mfl med fina modeller av diesellok, ellok, motorvagnar och person-och godsvagnar.  Ånglok däremot är något man tydligen får bygga själv!  :)

Jo, de är fina, men du sade det just... byggsatser! Färdigmodeller finns det nästan ingenting av. Jag tror absolut det finns efterfrågan på svenska sådana. Själv har jag ingen lust att pilla med alltför många byggen, i synnerhet inte i N-skalan. Tycker det är rätt kämpigt redan i H0 att få till ljus och ljud och detaljer på ett bra sätt.
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Utloggad kasoe

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.407
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #7 skrivet: fre 06 sep 2019, 16:23:28 »
Citera
Färdigmodeller finns det nästan ingenting av.

Det är ju inte så att det inte har gjorts försök, N-modell försökte få intresse för ett svenskmålat MY något efter att Katos hade tagit slut, minns inte exakt.
Man var tvungen att få ihop 300 modeller, vi satte en gräns på 150 förbokningar för att köra igång har jag för mig, kom inte ens i närhheten av den siffran.

Lite senare så fanns en chans att sälja en Vectron målad som Snälltåget, samma där, det krävdes 300 modeller, vi satte en förbokningsgräns på 50 modeller för att köra serien. Samma igen, inte ens i närheten, tror vi precis nådde 25 bokningar, det var inte över 30...

Samma när Arnold kom med sin V5 på 80/90-talet. Man gjorde 300 modeller, 150 sålde då ganska snabbt (Då var Fleischmanns Rc och Du2 helt nya,en rejäl "boom" för N-skalan) medan resterande 150 inte sålde alls utan låg och samlade damm...

Jag kan, efter flera försök, med fog påstå att Nej, det finns ingen efterfrågan på svenska modeller i N-skala i landet som bär framtagning av en serietillverkad modell. Svensk N-skala är enligt min uppfattning "byggsatser".

Det har gjorts flera försöka genom tiderna, de flesta har det inte blivit något av. T.ex. så gjorde en större fabrikant en förfrågan på att ta fram Oms vagnar i N-skala som en stor serie, det blev inget. De hade minantal 3000 st och som sagt, det kom inte igång, vi beställde 300 st tror jag... Det var kanske alla bokningar som kom in...

Jag önskar Rickard95 lycka till, men du måste nog hitta ett sätt att leta intresserade även utanför forumen... Har tyvärr inga förslag där... ;)

/Anders Ö - N-modell...
Bygger främst N och (mest) smalspår i skala 0, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik

Utloggad Rickard95

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 588
    • HNoll
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #8 skrivet: fre 06 sep 2019, 21:34:39 »
Hallå :)
Tack Anders för din input. Mycket värdefull information för mig i ditt inlägg.

Vi behöver egentligen inte blanda in vad som funnits eller inte i byggsatsväg. Det är ointressant då vi inte pratar samma kvalité och utförande. Det jag tittar på är om det med lönsamhet går att tillverka Digitala färdigmodeller, fabriksmålade med ljusväxling rött/vitt med kondensator för driftsäkerhet.
Svenska lok är små jämfört med Amerikanska eller Tyska förebilder. Jag tror det blir svårt att klämma in ljud, men självklart kan man kika på vad som kan funka även på den punkten. Flera olika driftsnummer på loken för Trafikspel är också med i tankarna och så även 3-5 målningsalternativ.
En fråga som är aktuell är om man som N-skala rallare skulle köpa mer än ett lok av samma modell om det finns flera driftnummer och målnings alternativ?

Mvh Rickard
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Utloggad SweN

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 402
    • Westerbotten & Södra Lappland Jv
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #9 skrivet: fre 06 sep 2019, 21:48:41 »
Efter att börja intressera sig för nordamerikanskt och då främst Ontarianskt så blev det snabbt aktuellt precis det du nämner med flera driftsnummer och eller olika färgsättning av samma modell.  För mej så har det blivit viktigt och istället för att köpa en modell och en dubblett så kanske man istället köper en hel serie på tex 6-10 vagnar!  Eller 2-3st X2000!  :)
Peter

- Med siktet på Westrobothnia & Södra Lappland Rallbana eller på utrikiska "With the aim on West Bothnia & Lapland South RR".  www.wsl.n.nu

Utloggad Spirit

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 446
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #10 skrivet: fre 06 sep 2019, 23:10:29 »
Hallå :)
Tack Anders för din input. Mycket värdefull information för mig i ditt inlägg.

Vi behöver egentligen inte blanda in vad som funnits eller inte i byggsatsväg. Det är ointressant då vi inte pratar samma kvalité och utförande. Det jag tittar på är om det med lönsamhet går att tillverka Digitala färdigmodeller, fabriksmålade med ljusväxling rött/vitt med kondensator för driftsäkerhet.
Svenska lok är små jämfört med Amerikanska eller Tyska förebilder. Jag tror det blir svårt att klämma in ljud, men självklart kan man kika på vad som kan funka även på den punkten. Flera olika driftsnummer på loken för Trafikspel är också med i tankarna och så även 3-5 målningsalternativ.
En fråga som är aktuell är om man som N-skala rallare skulle köpa mer än ett lok av samma modell om det finns flera driftnummer och målnings alternativ?

Mvh Rickard

Om det är som Anders säger så ser det inte så rackarns bra ut marknadsmässigt. Jag vet nu inte om du kikar på svenskt, men i så fall så ser jag inget annat än Rc som skulle kunna ge bra omsättning med diverse olika målningar och driftsnummer. Dessa behöver i så fall kompletteras med passande vagnar i en rad utföranden för att få ruljans. Känns inte väldigt positivt att få vinstmarginal så här långt...
« Senast ändrad: fre 06 sep 2019, 23:12:38 av Spirit »
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Utloggad trumpetaren

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 94
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #11 skrivet: lör 07 sep 2019, 00:17:25 »
Det finns ju en annan aspekt, och det är alla presumtiva mj-rallare där ute (fåtöljrallare eller som idag rallar andra skalor) som kanske skulle ta steget till N-skalan om bara utbudet vore lite bättre. Jag tror att det finns åtskilliga inom hobbyn som sneglar på vår skala men som tvekar inför de vanligaste invändningarna: "det finns ju så lite svenskt" och "tågen stannar ofta".

Ett X2-set, en T44, 80-talsvagnar eller ett snyggt ånglok kanske är det som skulle få många att ta steget. Färdigmodeller av modern standard och bra gångegenskaper, tunga lok som drar ordentligt och inte hackar ( självklarheter idag, men inte för dem som tror att det är Lima S1 som fortfarande sätter standarden).

Samtidigt måste ju folk förstå att n-skalan har sina egna fördelar och kvaliteter, man kan inte utgå från att det ska vara "H0 i miniformat". Superdetaljering och ljud är enligt min mening inte prio 1 för standard N-skala, "värstingbyggarna" kommer ändå att kunna fixa till det i efterhand.
« Senast ändrad: lör 07 sep 2019, 00:19:02 av trumpetaren »

Utloggad kasoe

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.407
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #12 skrivet: lör 07 sep 2019, 08:38:08 »
Citera
Det finns ju en annan aspekt, och det är alla presumtiva mj-rallare där ute (fåtöljrallare eller som idag rallar andra skalor) som kanske skulle ta steget till N-skalan om bara utbudet vore lite bättre.

Det är en skön tanke, ungefär som att "om alla röstar fram goda ledare i världen skulle alla problem lösas snabbt"... Det vet vi att det inte funkar, inte så 100% blir nöjda... ;)

En teori vi jobbade med, när det gäller lok, är att få fram ett lok som kan sälja till "alla", dvs stämmer ganska bra med de lok som redan finns, Rc, Du, My och några till och dessutom kan locka var och en att köpa flera modeller, 2-3 stycken. Och som jag ser det finns bara ett sådant lok, T44... Vill man så kan man också kika på T43, tror det är en hel del möjligt gemensamma delar i båda dessa, man kan ha samma eller liknande driv t.ex. "bara" göra olika kåpor.

Så, det blir min definitiva rekommendation om du funderar på ett lok.

Ska man röra sig lite utanför "lok" så är den modell (byggsats, om det tillåts en jämförelse... ;) ) som sålt absolut bäst, för Nmodell och även "en annan N tillverkare jag känner till" rälsbussar Y6. Där finns en kombo i att man kan göra Y6 och Y7 och kanske X16 (säljer nog rätt mediokert, man köper nog en X16 men många Y6 som utövare) och vill man kan man på samma driv/underreden också få till X21, där finns då också flera målningar. Och som det inte vore nog, i N-skalan kan man på samma driv troligen också bygga X9.
En hel bukett "typiskt svenska" motorvagnar på väldigt många gemensamma delar... Och Y6 säljer, är det någon modell som även icke N-rallare kan tänka sig att köpa tror jag Y6 ligger bra till...

Om N-modell hade lyckats bättre med sina satsningar, då var dessa två ovan våra stora tankeprojekt som med stor sannolikhet hade blivit av. Ett av dom hade vi redan investerat till och jag har en gjuten metallkåpa liggande, ett prov som var på håret att bli realiserat... ;)

Hälsar,
Anders Ö igen.
Bygger främst N och (mest) smalspår i skala 0, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik

Utloggad kasoe

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.407
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #13 skrivet: lör 07 sep 2019, 08:52:05 »
Citera
Om det är som Anders säger så ser det inte så rackarns bra ut marknadsmässigt. Jag vet nu inte om du kikar på svenskt, men i så fall så ser jag inget annat än Rc som skulle kunna ge bra omsättning med diverse olika målningar och driftsnummer. Dessa behöver i så fall kompletteras med passande vagnar i en rad utföranden för att få ruljans. Känns inte väldigt positivt att få vinstmarginal så här långt...

Det är inte "om", jag kan med bestämdhet säga att det är så det ser ut, även om det är en ny generation N-rallare igång just nu.

Nmodell startade som resultat av precis en sådan här forumtråd, "Det vore väl rätt enkelt att göra modeller i N-skala, någon borde...". Det ganska omedelbara resultatet var att vi importerade Togdillens "Y6" kåpa och att vi (Magnus) såg till att Modellproduktion tog fram T44. Modellproduktions T44 hade inte sett dagens ljus om inte Magnus personligen hade gått in och beställt tillräckligt antal lok för att modellen skulle tas fram, så egentligen är det hans förtjänst och inte Nmodells.

Det som krävs är sådana initiativ tror jag, Magnus köpte ur egen ficka 15 byggsatser till T44.

Ska det bli av något så MÅSTE man som fabrikant eller säljare få in tillräckligt med förbokningar...

Man bör också räkna "break-even" på låga serier, jag vet inte hur många du ser du kan tillverka men räds inte att dra upp priserna, min gissning är att break-even bör nås inom något år om investeringen ska hålla. Sen kanske man kan stå ut med att "vinsten" i projektet (dvs de pengar som ska bekosta nästa projekt) kommer under följande år i småskvättar.

Rent krasst, man får använda lite annorlunda marknadsekonomiska principer när man räknar på sådant här... ;)

Och en sak till jag har lärt mig, en som möjligen nära kostade mig min mentala hälsa, är: Forma din affärsidé och håll dig till den... Jag vill inte skrämma bort dig från N-skalan, tvärt om, det vore OERHÖRT kul om det blev ett rejält lyft för N! Men som sagt, den är väldigt liten.

När jag idag jobbar med något som kan släppas som en "Nmodell-produkt" (vilket faktiskt händer) så räknar jag med att det finns ca 300 personer som kör svenskt, och av dessa når jag ca 150 st och av dessa så är det kanske hälften som köper modellerna... Det är resultatet av flera års jobbande med N-skala...

Om vi (tänkte främst på Rickard, men jag kan snacka med vem som helst... ;) ) råkar träffas någon dag så kan vi säkert diskutera detta i några timmar, vore rätt kul, jag kan bjussa på kaffe i så fall... ;)
Jag tror jag kliver av forumdiskussionen om detta här och nu, jag börjar känna mig lite som en upphakad grammofonskiva med detta... :D

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst N och (mest) smalspår i skala 0, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik

Utloggad Spirit

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 446
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #14 skrivet: lör 07 sep 2019, 10:45:49 »
...massor av intressanta saker...

Rationella resonemang, kombinerat med stora kunskaper om hur marknaden ser ut! Ökar i alla fall min insikt. Mycket intressant!  :up:

Affärsidén är alltid A och O, det är direkt ohälsosamt att försöka få till en vinstdrivande verksamhet baserat på idealistiska tankar. Exempelvis att folk plötsligt skulle ändra beteende på grund av den produkt man säljer. För nej, det händer förstås inte. Ungefär samma tankefälla som att grunda sin verksamhet på att man kan sälja någonting mycket billigare än andra... den affärsidén är om möjligt ännu sämre! Men det vete tusan hur många gånger jag har hört att någon vill försöka sig på just det...  :emm:

Hur som helst, jag hoppas det kan bli något av detta.
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Utloggad AlexEhn

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 462
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #15 skrivet: lör 07 sep 2019, 15:07:28 »
Den modell jag tror har störst chans att sälja volym i n-skala i Sverige nu är Ucs, kupolvgnar.

Den har funnits under lång tid, många olika målningar, och som MJ-rallare behöver men ett par tio stycken.

Det finns överhuvudtaget ingen motsvarande modell i N-skala.

Exempelvis ett tre-pack med cementa-målning och tre olika driftsnummer, 1000-1500 kr

Utloggad AlexEhn

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 462
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #16 skrivet: lör 07 sep 2019, 15:09:54 »
Själv kör jag modernt & västsvenskt.

Vilket inte nödvändigtvis behöver vara ”svenskt” utan kan mycket väl vara europeiskt som rullar här.

Utloggad PerH

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.298
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #17 skrivet: lör 07 sep 2019, 15:48:07 »
Är inte en fördel med just N-skalan att, man så mycket enklare kan köra långa tåg? Om man för H0 kör 3-4 moderna personvagnar i snitt så kör man kanske 6-7 i Nskala. Det ger ju i sig själv ett större kundunderlag. Så lite förenklat kanske man kan säga att kunderna är klart färre men de kunderna har större behov.
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Utloggad N_Rallaren

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.085
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #18 skrivet: lör 07 sep 2019, 15:58:44 »
Med tanke på att majoriteten här på forumet utgörs av icke-inloggade gäster (just nu går det 3 gäster per inloggad medlem) så kanske det är svårt att få en rättvisande bild...
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Utloggad Skärgårdsbo

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 720
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #19 skrivet: lör 07 sep 2019, 19:15:16 »
Hej,
Högt på min önskelista står ett knippe T44, en modell jag verkligen vill ha!

S-Bo

Utloggad Cosinus

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 129
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #20 skrivet: lör 07 sep 2019, 20:35:49 »
Intressant tråd det här. Jag började själv med N-skala för drygt två år sedan och bygger och kör med svensk förebild. När jag började gick det att få tag på både RC-lok och bruna personvagnar hos flera handlare och det var en förutsättning för att jag skulle våga satsa på N-skalan. Det blir en hög tröskel om man ska bygga sina första fordon själv. Samtidigt var jag fullt medveten om att jag skulle behöva bygga egna modeller om jag ville fortsätta köra svenskt. Utmaningen med att bygga själv var till och med ett argument när jag valde skala. Hade jag valt H0 hade jag lätt kunnat köpa ”alldeles för många” svenska lok och vagnar vilket hade blivit dyrt i längden. ;)

Sedan starten har jag testat att bygga några vagnar och försvenskat ett lok genom ommålning. Nu börjar jag snart känna mig redo att prova på att bygga ett fordon med drivning.

Även om jag vill bygga själv skulle jag som etablerad N-rallare vara redo att betala ganska mycket för en fin färdigmodell. Jag tror dock att det är svårt att locka in nya svenska N-rallare med en dyr modell. Ett lok som blir mycket dyrare än några tusen känns ju inte riktigt som en instegsmodell.

Några personliga drömmodeller som jag skulle beställa direkt om de dök upp som färdigmodeller är Ra, T43/T44, Z65, Y1 och personvagnar av 80-talsmodell. En del av dessa finns eller har funnits som byggsatser men det är ju som sagt en annan sak.

Utloggad ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.773
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #21 skrivet: mån 09 sep 2019, 09:01:04 »
Om man kan hitta ett bra sätt att marknadsföra och sälja modeller i Tyskland och USA så kanske man säljer lika många svenska modeller där som här.
Jag har fått intrycket att N-skalan är större i USA och Tyskland än i Sverige.

Utloggad Sunesson

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 288
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #22 skrivet: mån 09 sep 2019, 18:43:00 »
Jag har både tyskt och svenskt och danskt. MY-loken är mina favoriter, Green Cargo tankvagnar gillar jag, och även RE-loken.
Är dock ingen samlare, jag kör med mina grejer därför har jag inte så mycket.
På en vagn i N-skalan spelar det ingen större roll vad det är för land, tycker jag.
Tompa

Utloggad Rickard95

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 588
    • HNoll
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #23 skrivet: mån 09 sep 2019, 23:18:01 »
Hej :)

Jag skall väl försöka vara så uppriktig jag kan. Självklart vet jag att de siffror som omröstningen på forumet visar inte kan återspegla rätt antal N-skala rallare i Sverige. Men det skapar ändå ett intresse och diskussion.
Anders (Kasoe) värdefulla erfarenhet och input i tråden är information som jag tar med mig i eventuella beslut i frågan. Stort tack Anders.

Generellt kan det ses som korkat att tala/prata om de modeller man kan tänkas vilja sätta i produktion med hänsyn till konkurrens. Men i detta fallet med de siffror jag räknat på kan jag inte se någon annan aktör som överhuvud taget skulle ge sig in i ett så riskfyllt projekt. Jag skall vara helt ärlig och säga att intresset är ljummet för min del också. Men som alltid är det svårt att låta bli. Man vill så gärna ställa upp för de personer som delar mitt hobbyintresse och som alltid ställer upp och är kamratliga på alla de träffar vi träffas på.

I första hand tittade jag på T43 och T44. Samma hjulbas vilket då borde räcka med 1 driv. 3 målningar på T43, Tricolor, orange och banverket.
På T44 finns där ju 3 (5) målningar, Orange, blå och Green Cargo. Green cargo dekal kan appliceras på de orangea och blå loken också.
Loken kan delas upp i 2-4 driftnummer per färgval bortsett från Banverket T43. Upplagan begränsas till totalt 1000 lok. 500st T43 och 500st T44.
Där uppstår dock ett problem. Priset per lok till kund. 3995:- är ett minimum. Är man beredda att betala det?

Ett andra lok är hela Rc loks serien. Vi pratar utbytbara verktyg för att kunna göra alla versioner Från Rc1-6 inkl. Rm.
Alla målningar och flera driftnummer per färg. SJ orange, SJ blå, SJ Svart, SSRT, Greencargo, Tågab, Hectorrail m.m... Hur ser intresset ut här.
Diskutera gärna priser och intresse men håll er till modellerna ovan. Kommer aldrig någonsin tillverka ett ånglok :O

Mvh Rickard
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Utloggad AlexEhn

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 462
SV: Hur många N-skala rallare finns det i Sverige?
« Svar #24 skrivet: tis 10 sep 2019, 09:24:18 »
... Jag skall vara helt ärlig och säga att intresset är ljummet för min del också. Men som alltid är det svårt att låta bli. Man vill så gärna ställa upp för de personer som delar mitt hobbyintresse och som alltid ställer upp och är kamratliga på alla de träffar vi träffas på.

I första hand tittade jag på T43 och T44. Samma hjulbas vilket då borde räcka med 1 driv. 3 målningar på T43, Tricolor, orange och banverket.
På T44 finns där ju 3 (5) målningar, Orange, blå och Green Cargo. Green cargo dekal kan appliceras på de orangea och blå loken också.
Loken kan delas upp i 2-4 driftnummer per färgval bortsett från Banverket T43. Upplagan begränsas till totalt 1000 lok. 500st T43 och 500st T44.
Där uppstår dock ett problem. Priset per lok till kund. 3995:- är ett minimum. Är man beredda att betala det?
...

4000 kr är mycket, men det kan vara säljbart om det är ljud i och kvalite som är bättre än det som idag finns på marknaden. (Som HNolls vagnar jämfört med Roco).

Men... det blir jäkligt många lok som ska säljas. Hoppas att marknaden finns till den volymen.
« Senast ändrad: tis 10 sep 2019, 09:27:06 av AlexEhn »