Författare Ämne: Intressekoll: etsplåt/scratch aid till B-lok med a-tender  (läst 2284 gånger)

trumpetaren

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 94
Intressekoll: etsplåt/scratch aid till B-lok med a-tender
« skrivet: mån 25 dec 2017, 12:39:19 »
Hej!

Jag har varit i kontakt med tillverkaren av nedanstående etsplåt och frågat om han kan tänka sig att skala ned den till N. Det verkar som att det skulle kunna bli av och därför vill jag kolla intresset bland alla n-byggare där ute. Skriv något i denna tråden så får vi en uppfattning om hur stor serie det skulle kunna bli fråga om!

Tanken är inte att skapa en komplett byggsats till ett B-lok i N, utan att till rimlig kostnad och arbete skapa ett stöd för ett lokbygge utifrån en befintlig plåt. N-plåten blir än mer förenklad, de minsta delarna stryks t ex. Delar som skorsten, dom och sotskåpsfront saknas också, de är tänkta att köpas separat i H0. Men vem vet, någon kanske kan erbjuda dessa som 3D framöver?

Som donatorlok finns flera alternativ: främst Fleischmanns BR38 men även dito från Minitrix. Ev är motorbyte nödvändigt på Fleischmannloket för att den ska få plats i tendern.

Det har ju av och till talats om svenska ånglok från de etablerade tillverkarna men det verkar ju aldrig bli av. Så detta är kanske den bästa chansen vi får?

https://www.tradera.com/item/298095831

tufftuffen

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 93
SV: Intressekoll: etsplåt/scratch aid till B-lok med a-tender
« Svar #1 skrivet: mån 25 dec 2017, 13:44:56 »
skriver upp på önskelistan 2019 bra initiativ
N så klart lenz TC silver

P Ekstrand

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 916
    • http://www.mech.kth.se/~pe
SV: Intressekoll: etsplåt/scratch aid till B-lok med a-tender
« Svar #2 skrivet: mån 25 dec 2017, 14:59:53 »
Hej !

Det skulle kunna vara intresant, men ännu intresantare för mig skulle vara ett mindre lok som
tex Sb som jag såg från samma tillverkare på Tradera.

MvH
Pär

N_Rallaren

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 863
SV: Intressekoll: etsplåt/scratch aid till B-lok med a-tender
« Svar #3 skrivet: mån 25 dec 2017, 16:38:12 »
Klart intressant om det inte kräver alltför stora ombyggnader av donatorn och det finns lämpliga detaljer att tillgå...
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

trumpetaren

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 94
SV: Intressekoll: etsplåt/scratch aid till B-lok med a-tender
« Svar #4 skrivet: mån 25 dec 2017, 16:57:30 »
Hej !

Det skulle kunna vara intresant, men ännu intresantare för mig skulle vara ett mindre lok som
tex Sb som jag såg från samma tillverkare på Tradera.

MvH
Pär

Jag tänker så här: Det är ju på ånglokssidan som utbudet i N är allra klenast. Det som finns att tillgå idag är just två S-lok (Limas S1 och Sa på Shapeways) samt Ga, som dock har begränsad användning eftersom det är ett renodlat godstågslok (och inte särskilt svenskt heller). Så den mest akuta bristen är ju på stora tenderlok för allroundbruk så jag valde att föreslå detta till att börja med.

Faller det hela väl ut kanske fler H0-etsare får upp ögonen för N-rallarna som en hungrig kundkrets och bearbetar fler plåtar åt oss. 3D-print utvecklas ju snabbt och den tekniken är väl bättre lämpad för tanklok med sammanhängande kåpa, medan öppna konstruktioner som tenderlok är svårare.

P Ekstrand

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 916
    • http://www.mech.kth.se/~pe
SV: Intressekoll: etsplåt/scratch aid till B-lok med a-tender
« Svar #5 skrivet: mån 25 dec 2017, 20:48:19 »
Hej !


Jag tänker så här: Det är ju på ånglokssidan som utbudet i N är allra klenast. Det som finns att tillgå idag är just två S-lok (Limas S1 och Sa på Shapeways) samt Ga, som dock har begränsad användning eftersom det är ett renodlat godstågslok (och inte särskilt svenskt heller). Så den mest akuta bristen är ju på stora tenderlok för allroundbruk så jag valde att föreslå detta till att börja med.

Faller det hela väl ut kanske fler H0-etsare får upp ögonen för N-rallarna som en hungrig kundkrets och bearbetar fler plåtar åt oss. 3D-print utvecklas ju snabbt och den tekniken är väl bättre lämpad för tanklok med sammanhängande kåpa, medan öppna konstruktioner som tenderlok är svårare.

Ja visst stämmer det, jag förstår dig  :-)
Har haft ett litet öga på Sa loket men jag gillar att bygga etsmodeller mer, även fast jag inte testat så jätte många.
Jag bygger mycket för byggandets egen skull för det är roligt, jag skulle hellre bygga ett lok än att köpa ett färdigt.
Sa loket som Karner visat upp här såg jätte bra ut.

Ett B lok eller ett E lok skulle vara toppen i N-skala  :up:

Jag håller på att bygga ett lokstall med en 15m vändskiva och då skulle ett B-lok vara lite för stort, men jag skulle
nog kanske bygga ett B lok ändå.

MvH
Pär


Actros

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Går det att modda bör man nog göra det...
SV: Intressekoll: etsplåt/scratch aid till B-lok med a-tender
« Svar #6 skrivet: tis 26 dec 2017, 02:13:33 »
Absolut av intresse :D
MVH//Anders
Europeiskt och amerikanskt i N-skala, tidigare svenskt H0 3R
Peco C55, ESU ECoS, Digikeijs DR5033 boosters, 4xMS1, L.Net converter, Digitrax UT4 och MGP banstyrning.
Admin på www.rclastbilar.se

SweN

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 393
    • Westerbotten & Södra Lappland Jv
SV: Intressekoll: etsplåt/scratch aid till B-lok med a-tender
« Svar #7 skrivet: ons 27 dec 2017, 15:47:52 »
Nu har denna plåt detaljer för en A tender, som gör att loket totala längd blir 19.49m.  Om man nu vill ha ett kortare B lok så finns ju möjligheten att bygga själv en C tender som är 3 axlig.  Enligt min upskattning så skulle B loket med en sådan C-tender bli ganska precis 15m (mellan 1a och 8e hjulparen)!

En 3-axlig drivtender som i så fall passar bra är Fleischmanns Br53.  Den tendern har slirskydd på 1a och 3e hjulparen.
Peter

- Med siktet på Westrobothnia & Södra Lappland Rallbana eller på utrikiska "With the aim on West Bothnia & Lapland South RR".  www.wsl.n.nu

Anders_W

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 120
    • http://homepage.mac.com/anders_wallen/
SV: Intressekoll: etsplåt/scratch aid till B-lok med a-tender
« Svar #8 skrivet: mån 29 jan 2018, 12:37:47 »
Klart intressant om det inte kräver alltför stora ombyggnader av donatorn och det finns lämpliga detaljer att tillgå...

Dito!
För övrigt anser jag att höghastighetsbanorna bör byggas.

trumpetaren

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 94
SV: Intressekoll: etsplåt/scratch aid till B-lok med a-tender
« Svar #9 skrivet: lör 03 feb 2018, 18:50:32 »
Senaste nytt om projektet:

Provplåtar är nu tillverkade och testbyggen ska snart inledas. Tillverkaren arbetar även med att 3D-printade detaljer som skorsten, dom, sotskåpsfront mm ska levereras tillsammans med den färdiga etsplåten.

Fortsättning följer!

Meccanopojken

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 218
SV: Intressekoll: etsplåt/scratch aid till B-lok med a-tender
« Svar #10 skrivet: lör 03 feb 2018, 21:29:01 »
Spännande!!

SweN

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 393
    • Westerbotten & Södra Lappland Jv
SV: Intressekoll: etsplåt/scratch aid till B-lok med a-tender
« Svar #11 skrivet: tor 03 okt 2019, 19:43:52 »
Det är ett tag sedan jag påbörjade mitt B-loksbygge baserat på denna provplåt.  Körde fast då jag saknade några delar så projektet fick bero.  Hur som helst så finns nu möjlighet att beställa B-loksplåtar med A-tender i paket för 625 kr inklusive moms plus frakt.  Det rör sig om HO plåtar som är nedskalade till N-skala vilket i sin tur betyder att man får själv göra vissa modifieringar för att få det hela att passa ihop med valda chassin.  Tex så utgick jag ifrån begagnade Fleischmann Br38 lok chassi samt Fleischmann Br51 tender chassi.  Detaljer får man ordna själv.  Det är alltså inte tänkt för en nybörjare, men ändå inte speciellt krångligt.  Plåtar beställs direkt från Johan Wikestedt,   johan@wikestedt.se, men han bygger alltså inte själv utan han hänvisar till oss som byggt modellen tidigare angående bygge och rådgivning.  Jag har tagit fram en modifierad beskrivning som jag i så fall renskriver och gör tillgänglig för de som är intresserade.  Johan hade tänkt lägga beställning på plåtar redan i början på nästa vecka (2019-10-07) så passa på!

B-loks plåt


A-tender plåt


Här följer några bilder från mitt projekt.
Flm Br38 lok chassi och Flm Br51 tender chassi.  B-loksritning som skalats om till 1/160.


Här har den spetsiga sotskåpsfronten lötts fast (som man får forma själv).


Saknar fn handräckeshållare, lejdare, taklucka, vindavvisare, vissla mm.  Jag valde att bygga loket med oisolerad hytt.

Peter

- Med siktet på Westrobothnia & Södra Lappland Rallbana eller på utrikiska "With the aim on West Bothnia & Lapland South RR".  www.wsl.n.nu

lgrfbs

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.193
  • Gävleborg
    • Mitt CV
SV: Intressekoll: etsplåt/scratch aid till B-lok med a-tender
« Svar #12 skrivet: fre 04 okt 2019, 05:17:56 »
Mycket väl utfört arbete med det där loket.  :clap:
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Anders_W

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 120
    • http://homepage.mac.com/anders_wallen/
SV: Intressekoll: etsplåt/scratch aid till B-lok med a-tender
« Svar #13 skrivet: sön 06 okt 2019, 19:53:29 »
B-lok vore intressant!

Hej !

Det skulle kunna vara intresant, men ännu intresantare för mig skulle vara ett mindre lok som
tex Sb som jag såg från samma tillverkare på Tradera.

MvH
Pär

För Sa och Sb kan man använda japanska statsbanorna JNRs C12 resp. C11 - de är mycket lika de svenska loken.
För övrigt anser jag att höghastighetsbanorna bör byggas.