Om det är som Anders säger så ser det inte så rackarns bra ut marknadsmässigt. Jag vet nu inte om du kikar på svenskt, men i så fall så ser jag inget annat än Rc som skulle kunna ge bra omsättning med diverse olika målningar och driftsnummer. Dessa behöver i så fall kompletteras med passande vagnar i en rad utföranden för att få ruljans. Känns inte väldigt positivt att få vinstmarginal så här långt...
Det är inte "om", jag kan med bestämdhet säga att det är så det ser ut, även om det är en ny generation N-rallare igång just nu.
Nmodell startade som resultat av precis en sådan här forumtråd, "Det vore väl rätt enkelt att göra modeller i N-skala, någon borde...". Det ganska omedelbara resultatet var att vi importerade Togdillens "Y6" kåpa och att vi (Magnus) såg till att Modellproduktion tog fram T44. Modellproduktions T44 hade inte sett dagens ljus om inte Magnus personligen hade gått in och beställt tillräckligt antal lok för att modellen skulle tas fram, så egentligen är det hans förtjänst och inte Nmodells.
Det som krävs är sådana initiativ tror jag, Magnus köpte ur egen ficka 15 byggsatser till T44.
Ska det bli av något så MÅSTE man som fabrikant eller säljare få in tillräckligt med förbokningar...
Man bör också räkna "break-even" på låga serier, jag vet inte hur många du ser du kan tillverka men räds inte att dra upp priserna, min gissning är att break-even bör nås inom något år om investeringen ska hålla. Sen kanske man kan stå ut med att "vinsten" i projektet (dvs de pengar som ska bekosta nästa projekt) kommer under följande år i småskvättar.
Rent krasst, man får använda lite annorlunda marknadsekonomiska principer när man räknar på sådant här...

Och en sak till jag har lärt mig, en som möjligen nära kostade mig min mentala hälsa, är: Forma din affärsidé och håll dig till den... Jag vill inte skrämma bort dig från N-skalan, tvärt om, det vore OERHÖRT kul om det blev ett rejält lyft för N! Men som sagt, den är väldigt liten.
När jag idag jobbar med något som kan släppas som en "Nmodell-produkt" (vilket faktiskt händer) så räknar jag med att det finns ca 300 personer som kör svenskt, och av dessa når jag ca 150 st och av dessa så är det kanske hälften som köper modellerna... Det är resultatet av flera års jobbande med N-skala...
Om vi (tänkte främst på Rickard, men jag kan snacka med vem som helst...

) råkar träffas någon dag så kan vi säkert diskutera detta i några timmar, vore rätt kul, jag kan bjussa på kaffe i så fall...

Jag tror jag kliver av forumdiskussionen om detta här och nu, jag börjar känna mig lite som en upphakad grammofonskiva med detta...

Hälsar,
Anders Ö