Författare Ämne: Ang. Switch Pilot  (läst 750 gånger)

Utloggad mcerik

• Användare
  • Antal inlägg: 53
    • mcerik.blogg.se
Ang. Switch Pilot
« skrivet: fre 15 nov 2019, 20:57:49 »
Hej ikväll
Har en fråga ang. denna dekoder "Esu Switch Pilot Relä 4 st, med 8 utgångar, V4,0" eller ESU SwitchPilot, Extention Relä 4 st, med 8 utgångar om denna går att koppa till M83 och också  koppla för att använda för signaler o. d. det jag menar är alltså att jag kan koppla den samman till M83.

Utloggad usjkpas

• Användare
  • Antal inlägg: 477
  • Ingenting är omöjligt!
    • Habo Hobby
SV: Ang. Switch Pilot
« Svar #1 skrivet: sön 17 nov 2019, 20:27:35 »
Hur menar du "koppla ihop"? I samma digitalsystem menar du? JA i så fall
Numera modulägare och Tkl i Nättelund, svenskt 2R DCC, Epok III-VI
Driver också Habo Hobby

Utloggad mcerik

• Användare
    • mcerik.blogg.se
« Svar #2 skrivet: sön 17 nov 2019, 20:56:01 »
Ja, jag använder ju Märklins M83 idag och hade i så fall tänkt att koppla denna ESU ihop med M83 om det skulle funka

Inloggad Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.661
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #3 skrivet: sön 17 nov 2019, 20:56:43 »
Om du menar att koppla ihop den för att styra den via M83 så är svaret nej. Den är avsedd att kopplas ihop med en SwitchPilot. M83 har inte de anslutningar som krävs för att styra den.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B2/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

Utloggad mcerik

• Användare
    • mcerik.blogg.se
« Svar #4 skrivet: sön 17 nov 2019, 20:59:09 »
OK, men kan jag koppla ESU mot CS2

Inloggad Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #5 skrivet: sön 17 nov 2019, 21:02:32 »
OK, men kan jag koppla ESU mot CS2

Ja, det är inga problem SwitchPiloten kan styras via MM eller DCC.
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...

Utloggad mcerik

• Användare
    • mcerik.blogg.se
« Svar #6 skrivet: sön 17 nov 2019, 21:07:34 »
Tack Fredrik, då får jag nog inhandla denna, för denna ESU går väl också bra att koppla ihop med Märklins Signaler

Inloggad Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #7 skrivet: sön 17 nov 2019, 21:13:47 »
Tack Fredrik, då får jag nog inhandla denna, för denna ESU går väl också bra att koppla ihop med Märklins Signaler

Vilka signaler menar du? Och vad är det du vill göra?
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...

Utloggad mcerik

• Användare
    • mcerik.blogg.se
« Svar #8 skrivet: sön 17 nov 2019, 21:19:07 »
Jag hade tänkt mig att först börja med Märklin 74391, jag har inga signaler ännu på min anläggning, som efter hand styr mina lok

Inloggad Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #9 skrivet: sön 17 nov 2019, 22:15:51 »
Jag hade tänkt mig att först börja med Märklin 74391, jag har inga signaler ännu på min anläggning, som efter hand styr mina lok

Ok - har du läst punkten 1 i användarmanualen till signalen ifråga? Där står att den konstruerad enbart för användning med ställpult 72751. Säger därmed inte att det inte går att styra den på annat sätt men är inte insatt i hur. Men den är kort sagt inte tänkt för digital styrning. Vill du styra LED-signaler enkelt - men inte måste använda Märklins signaler finns andra alternativ (beroende på vilken typ av signaler du faktiskt vill ha).

Signaler med tågpåverkan är inte alltid problemfritt: Ibland/ofta behöver man kunna köra tåg i motsatt riktning fast signalen visar stopp...

Jag antar att du kör digitalt och egentligen inte behöver tågpåverkan för att kunna köra de olika tågen - mer än om de möjligen ska köra i någon form av automatik?
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...

Utloggad mcerik

• Användare
    • mcerik.blogg.se
« Svar #10 skrivet: mån 18 nov 2019, 08:36:23 »
Det var mycket intressant det du har tagit upp där Fredrik. Läste i manualen att där står att man kan använda Märklin M84, var på HMJF träff och prata lite med Märklins danska representant, vad jag förstod (det var svårt med danskan), så skulle man inte behöva M84:an. Då är min fråga om det är värt att satsa på signaler, utan endast för layoutens skull? Kanske satsa mera på automatikkörning? Har du mera ideer Fredrik om detta får du gärna skriva, eller några andra medlemmar som kan komma   med ideer hur dom gjort. Får fundera vidare annars.

Inloggad Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #11 skrivet: mån 18 nov 2019, 13:09:35 »
Det var mycket intressant det du har tagit upp där Fredrik. Läste i manualen att där står att man kan använda Märklin M84, var på HMJF träff och prata lite med Märklins danska representant, vad jag förstod (det var svårt med danskan), så skulle man inte behöva M84:an. Då är min fråga om det är värt att satsa på signaler, utan endast för layoutens skull? Kanske satsa mera på automatikkörning? Har du mera ideer Fredrik om detta får du gärna skriva, eller några andra medlemmar som kan komma   med ideer hur dom gjort. Får fundera vidare annars.

Det där finns det faktiskt inget kort svar på...

Allt beror på vilken läggning man har inom MJ...  :???:

Min anläggning under byggnation, ska få signaler, men initialt sätts inga upp. När de kommer är de endast för syns skull - vilket är en halvsanning - för redan nu finns de definierade i mitt ställverksprogram i datorn. Så här är det dator som styr, startar och bromsar tågen beroende på signalers och växlars lägen.

Min roll är då mer tågklarerare, även om jag kan agera förare också om jag vill. Men de fysiska signalerna på banan är alltså enbart för syns skull - för att den som tittar på banan ska förstå varför tågen stannar. Någon direkt tågpåverkan har de inte. Kör jag själv, utan dator inkopplad, kan jag alltså utan problem köra förbi alla signaler oavsett signalbesked.

Nu vet jag inte vart i MJ-rallandet du befinner dig, men det är inte omöjligt att du hamnar på datorstyrning till slut. Då är signaler egentligen inte viktiga, utan då är det återkoppling (datorns ögon) från banan som är viktigt!

Med det sagt, så beror det på vilken väg du är på väg att gå för att ge ett lämpligt svar... Jag har på vägen hit naturligtvis haft ett (stort) antal signaler med tågpåverkan, men det var längesedan nu.
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...

Utloggad mcerik

• Användare
    • mcerik.blogg.se
« Svar #12 skrivet: mån 18 nov 2019, 18:25:43 »
Jag kan ju börja med att säga att du lagt upp din anläggning på ett bra sätt med ritning och diverse, imponerad.

Jag kan väl börja att säga, jag har byggt om min anläggning 3 ggr, men har haft lite för bråttom varje gång. Som du kan se på bilderna har jag satsat mera på omkringliggande byggnader som jag tycker är nästan lite roligare än att köra loken. Detta går i vågor för mig.

Jag kör CS2,1 mobilestation, 28 växlar och använder S88Link, där jag har satt kontakter på olika ställen som slår om växlar, men det är svårt att få automatik enbart med CS2.
Jag antar att du använder TC för autokörning.

Inloggad Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #13 skrivet: mån 18 nov 2019, 20:22:46 »
Jag kan ju börja med att säga att du lagt upp din anläggning på ett bra sätt med ritning och diverse, imponerad.

Tack!  ;) Den nu pågående anläggningen är ju bara en test-/demoanläggning. Har just nu tyvärr inte plats för mer. Märklin H0 är min normala inriktning.

Jag kan väl börja att säga, jag har byggt om min anläggning 3 ggr, men har haft lite för bråttom varje gång.

Du är varken den förste eller den siste...  :wacko: Mitt råd är: Nästa gång - ha inte så bråttom! ;) Som det ser ut nu - kör med det du har och planera för nr. 4. Gör då rätt från början - det blir enklare då!

Som du kan se på bilderna har jag satsat mera på omkringliggande byggnader som jag tycker är nästan lite roligare än att köra loken. Detta går i vågor för mig.

Det mesta brukar gå i vågor vad gäller MJ...  :oops:

Jag kör CS2,1 mobilestation, 28 växlar och använder S88Link, där jag har satt kontakter på olika ställen som slår om växlar, men det är svårt att få automatik enbart med CS2.
Jag antar att du använder TC för autokörning.

TC - både ja och nej (se min hemsida för vidare förklaring).
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...

Utloggad mcerik

• Användare
    • mcerik.blogg.se
« Svar #14 skrivet: mån 18 nov 2019, 21:30:50 »
Ja du Fredrik detta var ett trevligt s. k forumsamråd.

Det är ju samtidigt trevligt att få lite nya ideer och lite nytt tänk.

Får fortsätta att tänka till och se vad som skall inköpas framöver.

:handshake: