Författare Ämne: Vad skiljer egentligen Rocrail från TC funktionalitetsmässigt?  (läst 489 gånger)

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 322
Vad skiljer egentligen Rocrail från TC funktionalitetsmässigt?
« skrivet: tor 05 sep 2019, 12:44:34 »
Naturligtvis dräller det av skillnader, men jag ställer frågan ur ett större perspektiv. Jag vet att Rocrail är gratis, TC är det inte. Båda programmen är kompetenta och kan djävulskt mycket. Gränssnitten är ganska olika samt att det finns olika sätt att göra saker på. Eftersom jag är hyggligt tekniskt lagd så är inte bra gränssnitt och eventuell enkelhet något som jag måste betala för.

Men jag lyckas inte hitta några avgörande skillnader i funktionalitet som kan vara dealbreakers åt det ena eller andra hållet. Finns det något viktigt man kan göra med TC men som man helt enkelt inte kan göra med Rocrail? Eller för all del tvärtom?

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.664
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Vad skiljer egentligen Rocrail från TC funktionalitetsmässigt?
« Svar #1 skrivet: tor 05 sep 2019, 13:12:01 »
Utan att känna till Rocrail så utgår jag ifrån att supporten vid olika frågeställningar när det gäller komplex programvara är till Traincontrollers fördel. Man får vad man betalar för.

Traincontrollers Forum som för övrigt är världens största MJ-forum räknat till antalet medlemmar kan man räkna med svar på frågor mycket snabbt. Freiwald (chef TC) själv besvarar ofta knepiga frågor där jag fick ett svar från honom nyligen.

Beträffande funktionalitet i jämförelse med TC Gold och Rocrail misstänker jag att det finns mer att hämta från TC.
Detta får dock andra bedöma som känner till båda programvarorna.

Ändå några frågor.

Hur många olika system (centraler) kan Rocrail hantera transparent /simultant.
Vilka av marknadens system (centraler) stödjer Rocrail?
Jag kör samtidigt Lenz, Roco och Loconet (Digitrax) mot TC

Kan man i Rocrail anpassa programmets olika funktioner till lokens olika gångegenskaper.
Tänker då i första hand på exakt stoppunkt vid stationer.

Kan Rocrail ha flera sensorer per block?

Har Rocrail automatisk körning med flera tåg samtidigt där tågen anpassar sig inbördes av respektive
tågs läge? Detta utan speciell programmering av användaren. Endast definition av körsträckor och starttid för tågen.

Är blocksignaler från början integrerade i blocksymbolens Funktion?

Effektiv kontroll i TC med varningar av syntax och logiska definitions fel av användaren.

Intressant att få svar på detta.

Även om följande finns att läsa från Traincontroller själva  så vågar man verkligen sticka ut hakan och sannolikt har en del på fötterna.

""In TrainController™ Gold virtually all essential requirements are considered, that have been collected from users of earlier versions of TrainController™ in the recent years. TrainController™ Gold is not only ahead of similar programs by several years, we even claim that currently there is no comparable program on the market!""
« Senast ändrad: tor 05 sep 2019, 15:56:25 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 / N-skalerallare / Traincontroller
Min hemsida
Min Youtube kanal

PeFu

• Användare
  • Antal inlägg: 133
« Svar #2 skrivet: tor 05 sep 2019, 13:45:18 »
För de flesta behov fungerar säkert både Rocrail och TC. Som vid många andra köp väljer man en lösning, blir nöjd och håller stenhårt på den i olika forum!  ;)

Men jag gjorde ett testskott på en funktion jag gillar i TC: På våra hemmabanor har vi ju tyvärr begränsningar i mötesspårlängd m.m., och därmed block- och tåglängd. Ändå vill man ibland köra dedär riktigt långa tågen. Det kanke inte är prototypiskt (än), men TC Gold hanterar detta automatiskt genom att fortsätta reservera redan passerade block och växlar, tills att hela tåget har passerat. Detta verkar möjligtvis vara svårare att få till i Rocrail?

https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=trains-en

Naturligtvis går detta att lösa med fysisk feedback control från aktuella spår- och växelavsnitt.

Andra styrkor med TC som jag uppskattar:

- Support, Tutorials och Forum: Man får alltid hjälp nånstans.
- Smidigt att designa spårplan och komplexa körregler, med bibehållen struktur och översikt.
- Smart system som tillåter att antalet feedbacksträckor i blocken kan vara få (en kan räcka) och korta.
- Stödjer flera samtidiga lokförare, både individer och virtuella, som kan styra tågen manuellt, halvautomatiskt (TC förhindrar krockar och väljer körväg) eller automatiskt (TC styr allt).

:)

Inspirerad av schweiziska järnvägar (SBB/BLS/SOB), Märklin C- och K-räls, Märklin CS2, TrainController Gold V9

Spirit

• Användare
« Svar #3 skrivet: tor 05 sep 2019, 15:39:29 »
Ändå några frågor...

Som är mycket bra frågor att studera vidare!  :up: Dock är det väl kanske flera av dem som (även om  Rocrail inte klarar dessa) man ändå kan lösa genom att göra saker på andra sätt... Några av sakerna vet jag att Rocrail kan, som tex automatisk körning. Däremot inte vilken grad av konfigurering detta kräver.

För de flesta behov fungerar säkert både Rocrail och TC. Som vid många andra köp väljer man en lösning, blir nöjd och håller stenhårt på den i olika forum!  ;)

Men jag gjorde ett testskott på en funktion jag gillar i TC: På våra hemmabanor har vi ju tyvärr begränsningar i mötesspårlängd m.m., och därmed block- och tåglängd. Ändå vill man ibland köra dedär riktigt långa tågen. Det kanke inte är prototypiskt (än), men TC Gold hanterar detta automatiskt genom att fortsätta reservera redan passerade block och växlar, tills att hela tåget har passerat. Detta verkar möjligtvis vara svårare att få till i Rocrail?

https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=trains-en

Naturligtvis går detta att lösa med fysisk feedback control från aktuella spår- och växelavsnitt.

Andra styrkor med TC som jag uppskattar:

- Support, Tutorials och Forum: Man får alltid hjälp nånstans.
- Smidigt att designa spårplan och komplexa körregler, med bibehållen struktur och översikt.
- Smart system som tillåter att antalet feedbacksträckor i blocken kan vara få (en kan räcka) och korta.
- Stödjer flera samtidiga lokförare, både individer och virtuella, som kan styra tågen manuellt, halvautomatiskt (TC förhindrar krockar och väljer körväg) eller automatiskt (TC styr allt).

:)

Tack! Någonting kom fram som jag får grotta i kring de långa tågen och samtidiga lokförare.  :up: Men i övrigt var vi direkt inne på mer mjuka frågor som support och smidighet, och det var precis dessa jag ville undvika.  ;) Bland annat eftersom de flesta pratar sig varma för "sitt" system.

Skulle varit kul om det fanns någon "matris" med gröna och röda bockar som säger kan/kan inte om olika funktioner. Tyvärr tycks ingen ha gjort en sådan jämförelse...
« Senast ändrad: tor 05 sep 2019, 15:59:04 av Spirit »

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.192
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #4 skrivet: tor 05 sep 2019, 23:14:39 »
Utan att känna till Rocrail så utgår jag ifrån att supporten vid olika frågeställningar när det gäller komplex programvara är till Traincontrollers fördel. Man får vad man betalar för.

Traincontrollers Forum som för övrigt är världens största MJ-forum räknat till antalet medlemmar kan man räkna med svar på frågor mycket snabbt. Freiwald (chef TC) själv besvarar ofta knepiga frågor där jag fick ett svar från honom nyligen.
Rob som är utvecklaren av RocRail släpper varje natt en ny uppdatering av Rocrail och han är aktiv i forumet så att vi som ställer en fråga som ingen annan hinner svara på så har du troligen ett svar från honom.

Beträffande funktionalitet i jämförelse med TC Gold och Rocrail misstänker jag att det finns mer att hämta från TC.
Detta får dock andra bedöma som känner till båda programvarorna.

Ändå några frågor.

Hur många olika system (centraler) kan Rocrail hantera transparent /simultant.
Vilka av marknadens system (centraler) stödjer Rocrail?

Jag kör samtidigt Lenz, Roco och Loconet (Digitrax) mot TC

Kan man i Rocrail anpassa programmets olika funktioner till lokens olika gångegenskaper.
Tänker då i första hand på exakt stoppunkt vid stationer.

Visserligen är RocRail på denna backup dator rätt gammal, men bilden visar alla system jag kan sätta upp i just denna version av programmet.
Angående exakt stoppunkt vid stationer, så jag jag inte labbat med det, men var hem till en lokal rallar som kör RocRail och där fungerade det mycket fint när tåget skulle stanna vid en station.

Kan Rocrail ha flera sensorer per block?
Troligen då jag _tror_ att TC och RocRail har lite olika sätt att beskriva detta. OBS har inte kommit till att sätta upp feedback i RocRail ännu, så svaret är teoretiskt än så länge.

Har Rocrail automatisk körning med flera tåg samtidigt där tågen anpassar sig inbördes av respektive
tågs läge? Detta utan speciell programmering av användaren. Endast definition av körsträckor och starttid för tågen.
Jepp, även ett halv-automatiskt där RocRail tar hänsyn till de tåg du själv står och kör.

Är blocksignaler från början integrerade i blocksymbolens Funktion?
Jepp, som jag förstår det.

Effektiv kontroll i TC med varningar av syntax och logiska definitions fel av användaren.
Gör du fel, så kommer det felmeddelande i statusrutan.

Intressant att få svar på detta.

Även om följande finns att läsa från Traincontroller själva  så vågar man verkligen sticka ut hakan och sannolikt har en del på fötterna.

""In TrainController™ Gold virtually all essential requirements are considered, that have been collected from users of earlier versions of TrainController™ in the recent years. TrainController™ Gold is not only ahead of similar programs by several years, we even claim that currently there is no comparable program on the market!""

RocRail är gratis i sitt grund utförande, men sponsrar men med ~100Kr så får man tillgång till mobil/web-app körning av RocRail.
Att RocRail går att köra på Mac, Windows & Linux är riktigt trevligt.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.664
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #5 skrivet: fre 06 sep 2019, 09:33:07 »
Tackar!  Det var ju verkligen ett komplett svar.

Mycket avancerat för ett gratisprogram.  Det var nytt för en "TC-rallare".
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 / N-skalerallare / Traincontroller
Min hemsida
Min Youtube kanal

lgrfbs

• Stammis
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #6 skrivet: fre 06 sep 2019, 09:46:01 »
Lite friskrivning nu, jag har inte provat TC överhuvudtaget.
Om man sponsrar så får man en licensnyckel som räcker i 1år och låser upp vissa saker, som mobil-app styrning ,dekoder programmering + lite annat
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Spirit

• Användare
« Svar #7 skrivet: fre 06 sep 2019, 11:07:46 »
...massor av bra information.

Tackar!  Det var ju verkligen ett komplett svar.

Mycket avancerat för ett gratisprogram.  Det var nytt för en "TC-rallare".

Exakt, ja! Mycket bra svar! Tack även för dina frågor, det är sådana som jag själv inte har kompetens att ställa.  :up: :D

Jo, jag tror att detta är precis dilemmat. De som kör TC vet ofta inte om hur avancerat Rocrail faktiskt är. Att TC Gold verkar kunna allt man önskar känns redan klarlagt, det är egentligen Rocrail som jag funderar över - dvs finns det något viktigt som saknas.

Har bekanta som kör TC och andra som kör Rocrail, men som inte är riktigt på den tekniska nivån att de klarar av att beskriva skillnaderna. När jag hör dem diskutera enstaka frågor så brukar det alltid låta "ja, fast det kan man i mitt system också". Och vad de visar mig på skärmarna är ungefär motsvarande nivå av funktionalitet men det ser väldigt annorlunda ut när man jämför på vilket sätt man åstadkommer saker.

Det där med sponsringen kände jag till, så på det viset kan inte Rocrail fullt ut beskrivas som gratis. Man kommer att vilja betala den där årliga summan, tror det är ca 100 spänn (försumbart).
« Senast ändrad: fre 06 sep 2019, 11:32:37 av Spirit »

lgrfbs

• Stammis
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #8 skrivet: fre 06 sep 2019, 11:33:39 »
Fabrikat/tillverkare som hjälper till med Rocrail projektet:
https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=supportedby-de

Engelska forumet:
https://forum.rocrail.net/viewforum.php?f=95

Information om licensnyckeln:
https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=donate-en

Rocrail på youtube:
https://www.youtube.com/user/rocrail
« Senast ändrad: fre 06 sep 2019, 11:59:01 av lgrfbs »