Författare Ämne: JEP 0 skala, total nybörjare...  (läst 585 gånger)

Rörradio

• Användare
  • Antal inlägg: 60
JEP 0 skala, total nybörjare...
« skrivet: ons 04 sep 2019, 21:21:28 »
Hej!

Detta är mitt första inlägg, så jag hoppas att ni har överseende om jag gör fel på forumet, bara att säga till i vänlig ton om så är fallet.
Jag har tidigare hållit på med Märklins H0 system så tror mig åtminstone besitta grundläggande kunskaper om de analoga systemen.

Jag håller på att göra i ordning ett Franskt JEP 222 lokomotiv, denna skala är helt ny för mig så, först och främst,

1. Har denna stora skala något särskilt namn (förutom skenbredden som ju är skala noll; 32 mm) man skall titta efter så att man ser att det stämmer om man vill komplettera med vagnar och annat?

2. Hittar väldigt litet information om dessa då jag försöker söka på det "på internet" men så när jag kan komma så verkar Hornby loken vilja ha 20V drivspänning, en gissning som även styrktes av att jag hittade en 20V glödlampa under frontkåpan när jag rengjorde motorn.

Hornbys mellantransformator för nollskalan verkar ha varit på 20VA, JEP hade en 60VA transformator i sortimentet, dock är ju dessa rätt svåra att få tag på i Sverige och i den lilla H0 skalan är ju 30VA ett monster som nära nog kan driva en mindre bangård med lok samtidigt så jag funderar om tex Märklins stora 30VA transformator (som jag redan har i gamla analoga versionen) borde fungera om man ritar ett sträck med en penna på skalan så att man vet var den ger 20V (och nedåt).

Som jag tolkar så verkar dessa lok också ha en sk "allströmsmotor" som, likt märklintågen, bör klara både AC och DC, tror jag, det är i allafall byggt för ett system med liknande mittskena, treskene system som Märklintågen.

(Har tyvärr bara en ensam växel med treskena, men det går kanske att bygga om gamla tvåskene räls, tex Hornby räls till treskena på något sätt om man tex monterar en kopparledning i mitten funderar jag, har ganska gott om äldre plåträls med tvåskenor för mekaniska tåg, de verkar i allafall passa med varandra... vore roligt att kunna nära nog fördubbla rälslängden om det gick, vet inte om det skulle gå att bygga om växlarna också så att de hade strömskena?)

Rörradio

• Användare
SV: JEP 0 skala, total nybörjare...
« Svar #1 skrivet: fre 06 sep 2019, 09:37:54 »
(I Fall någon mer undrar över samma saker..)

Det verkar gå att köra direkt mot Märklins större transformatorer, har inte hårdtestat ännu, men de verkar stämma hyggligt mot varandra då transformatorn ger (0)8-16V(-?) (hade för mig att den gav 0-24V-(35V) men jag måste ha blandat ihop det med något annat system (jag sysslar mycket vintage och där är det ju en del väldigt udda grejer ibland...))

(Om någon här har ett sådant, riktigt gammalt 220V lok (inte mitt lok, men jag har sett detta göras) så kan jag tipsa om att bland andra "Svenska fläktfabriken" tillverkade väldigt fina 48V AC aggregat, exakt till vad vet jag inte, men lådan innehåller i vart fall en stor EI transformator på inte mindre än 90VA, avsäkrad till över 4A... Jag köpte en för 30:- (till ett barnhem i Rumänien på någon välgörenhetsmarknad har jag för mig...) men går säkert att hitta gratis där någon river eller bygger om i gamla industrilokaler och liknande elelr om man känner vaktmästaren någonstans och kan ta med en påse biullar, loken verkar i allafall gå runt hyggligt på det (tillräckligt snabbt för att det skall vara roligt att köra) och kan dra flera vagnar även om det inte är lika starkt som med 220V. Vet inte om det gäller alla lok, men har själv bara sett ett litet fåtal tysktillverkade lok från, jag tror 1920-30 talet använda nätspänningen direkt eller över ett par glödlampor som resitansreglering... Undrar om detta skulle vara godkänt idag... ha ha. Men, som jag ser det så är så gamla lok ett stycke historia som bör bevaras så intakt som möjligt så länge de går att köra säkert, men det är ju tråkigt att bara kunna ha dem på hyllan menar jag.)

blid

• Användare
  • Antal inlägg: 95
« Svar #2 skrivet: mån 09 sep 2019, 10:41:13 »
Jag kör också lite 3-räls ”nollan”, men modernt utomhus. Vad jag förstår är nollan i huvudsak 3 skalor.
1:45 är den som ligger närmast normalspår. Enstaka tillverkare och egenbyggen.
1:43,5 är vanligast i Europa (2-spår)
1:48 gäller i USA (3-spår och 2-spår)
Detta är min egen (miss?)uppfattning och inte hugget i sten.

Den räls jag har, och som tål att vara utomhus, ser lite ut som de gamla och kommer från GarGraves, http://www.gargraves.com/.

Vintage vet jag i stort sett inget om. Numera anses inte 30VA vara särskilt mycket. Med digitalt kan ju många tåg vara igång och dessutom växlar, signaler m m.
1:32 Märklin/MTH CS1 Reloaded. LGB-räls. 1:48 3-räls MTH DCS, GarGraves. 1:87 Märklin CS2 4x60174 C-räls, LDT HSI-88, TC Gold.

Rörradio

• Användare
« Svar #3 skrivet: mån 09 sep 2019, 19:51:08 »
Stort tack för svar!

Det vore oerhört roligt med en bana utomhus, då axelavståndet skall vara detsamma för all nollskala borde de passa rakt av tycker man.

Jo, den Europeiska nollskalan fasades ju i praktiken nästan ut på 50 talet till förmån för moderna pressgjutna skalamodeller i den Amerikanska 1:48 som du säger, då de nya metoderna möjliggjorde serietillverkning av fina, detaljerade lok som dessutom kunde göra skalariktiga betydligt enklare.

Jag *tror* att den stora nollskalan på vintage loken är besläktad med skala 1 då loken är ungefär lika stora men använder smalare spårbredd, det gjordes till och med motsvarande G lok för skala noll räls i början av 1900 talet även om de var sällsynta.

Tror denna stora skala fasades ut till förmån för skala 1 (och G) redan på 50 talet antagligen för att loken som var tillverkade med äldre metoder blev nästan lika dyra att tillverka som ett lok i de större skalorna men de var fortfarande för små för att medge konstruktion av lok som medgav att man faktiskt kunde åka efter dem (Det gjordes väldigt fina "live steam" lok för nollskalan en tid, jag har själv ett Basset lok med riktiga dubbelverkande cylindrar (vanligast var dock två pendelcylindrar så det är det man normalt hittar på "livesteam" loken i skala 0, boxmaskinerna var väldigt ovanliga på de mindre skalorna, mitt är nästan det enda jag sett so far som haft dubbelverkande cylindrar, men vet de gjordes i serie, köpte mitt i England så just den modellen kanske inte exporterades så mycket, antagligen var den avsevärt dyrare då det är minst tre-fyra gånger mer jobb att göra den typen av lok då de dessutom kräver en förbättring av ångpannan, jämfört med pendelmaskiner som däremot är enkla att tillverka.)) som med de större loken, utöver att de inte såg lika realistiska ut i dioramor som de moderna 1:48 pressgods gjutna loken.

Jag har själv jobbat som smed tidigare så jag är fullt införstådd med de tillverkningstekniska svårigheter det med äldre teknik bjuder att göra tex djupa och detaljerade kåpor som är sänksmidda i stål med äldre typer av "plankhejare" och liknande maskiner man enkelt hade tillgång till på 1920-30 talet.

Därför är dessa tidiga lok ofta ganska förenklade och mer fantasifulla, standarden för vintage loken bestämdes ursprungligen av en standard (har för mig det kan ha varit Märklin som först fastslog den på 1920 talet? Nollslakalan bör då således kanske ha varit en standardisering av brittiska 1 1/4" spår? (eftersom det bara skiljer ca 0,25mm och gamla brittiska lok således fortfarande passade, min teori är att det var det som blev gamla nollskalans födelse, denna togs har jag för mig fram redan på 1800 talet.)) som var baserad på riktigt gamla urverksdrivna lok (dock tillverkades urverksdrivna lok parallellt, bland annat av Hornby och JEP långt in på 1930 talet, kanske ännu längre...)

(En notering angående 220V loken är att dessa egentligen går på 50V men med barlast, så om loket spårar ur eller barlasten försvinner i andra änden fick man följaktligen 220V direkt på rälsen... Idag kan man köra dem på 48V med hyggligt bibehållen styrka, dessa lok slutade dock att tillverkas år 1926 pga de uppenbara säkerhetsriskerna... De ersattes då helt av 20V lok. (i England fanns även ett 6V system, jag vet inte riktigt varför men antagligen så att det skulle stämma med deras standard för fordons el tror jag, det brukar dock stå stämplat på motorgondolen vilket det är om man tex vill damma av farfars gamla Hornby lok, tror dock man bör kunna klämma in en modern stepdown konverter under skalet på dem utan att göra ingrepp på originalkonstruktionen så att de kan köra på samma system.))
.

(Ursäkta om jag skriver obegripligt, men jag gör mitt bästa efter förmåga, är inte så bra på att uttrycka mig begripligt på forum som jag skulle vilja... Skall försöka ta några bilder sedan, elloket är ett JEP 222 (egentligen är just den modellen ett 4-4-4 lok då det har äkta dubbelboggi utöver drivhjulsparen men modellen verkar heta 222(?) Detta lok var JEPS flaggskepp år 1935 har jag för mig, men det tillverkades några år efter det också, de senare ser likadana ut men har några små förbättringar såsom dubbla strömupptagare för att klara växlar bättre, de äldsta hade endast en rund strömplatta i fören.)

JEP tillverkade en del lok i samarbete med Hornby senare, vet dock inte om de bara var för den Franska marknaden , eller om de också såldes i England (Hornbys lok är ju annars gjorda i Storbritannien, Hornby loken har samma system (Jag har ett Hornby lok också av senare tillverkning men har det inte här just nu, Hornby loken gjordes dock i betydligt större serier och är litet enklare gjorda (och ja, Hornbys nollskala lok går fint att köra på gammal meccanoräls... man kan till och med skarva ihop dem, jag vet för jag har provat... ha ha (dock saknar ju den egen strömskena och man kan behöva förbättra kontaktpunkter till jord mellan sektionerna, annars verkar det gå fint... Är ju om inte annat en bra källa till relativt billig vintage räls om mina experiment faller väl ut sedan också.).).

Rörradio

• Användare
« Svar #4 skrivet: mån 09 sep 2019, 20:00:23 »
Var inne på att bygga egna strömförsörjnings aggregat till dem man styrde med en liten vridtransformator, men min bror berättade för mig om de moderna digitala systemen och att det gick att konvertera äldre lok och annat, dock kan jag inte så mycket om detta, men det vore onekligen roligt att digitalisera delar av anläggningen.

blid

• Användare
« Svar #5 skrivet: tis 10 sep 2019, 11:13:46 »
Angående 4-4-4 resp. 222. Olika länder har ju olika system för klassificering. Ett sätt är att räkna hjul och typ; 4-4-4 (USA bl a). Ett annat är att räkna axlar; 222 (Frankrike m fl). Om ditt ellok är franskt är det 222. D v s två löpaxlar före de 2 drivhjulen och två löpaxlar efter.

Om du digitaliserar delar av anläggningen så se till att det inte kan bli kontakt till det analoga för det tål inte det digitala. I teorin går gemensam jord bra.

Tyvärr har det ju blivit mycket dyrt att köpa från USA. Dollarn är nästan dubbelt så dyr nu jämfört när jag köpte mitt spår1. Dessutom har fraktkostnaden stigit rejält. Nästan så det skulle löna sig att åka dit och kånka hem själv. Fast nu har ju flygbolagen halverat bagagevikten.
1:32 Märklin/MTH CS1 Reloaded. LGB-räls. 1:48 3-räls MTH DCS, GarGraves. 1:87 Märklin CS2 4x60174 C-räls, LDT HSI-88, TC Gold.

Rörradio

• Användare
« Svar #6 skrivet: tis 10 sep 2019, 19:27:43 »
Ah, var nog insnöad på Amerikansk standard... :)
Jo, hittade ett riktigt fint Amerikanskt lok som låg ute ganska billigt, men frakten verkar gå på nästan 500:- Så blir nog inget av den. Amerikanska lok av senare tillverkning är i mitt tycke väldigt prisvärda just nu annars tycker jag, till och med på Ebay verkar man kunna hitta riktigt fina Amerikanska lok i metall för under tusenlappen vad det verkar, de äldre loken av metall sliter man ju knappast ut under en livstid om man sköter dem och de gamla brukar ju vara relativt lätta att laga så tror det är rätt säkert att köpa begagnat.

Tror du att man kan göra en skarv av plast mellan skenorna om man kör olika system?

(Har några gamla vridtransformatorer och annat från 40-50 talet tror jag (som jag naturligtvis skruvat isär och kontrollerat på starkströmsdelarna, men det mesta är lågvolt) jag skulle vilja använda till de riktigt gamla loken ibland).
Tyckte Fleishmanns plåtknappar passade bra stilmässigt ihop med de gamla loken., men det är ju bara mekaniska knappar så borde gå att ha till växlar och annat annars.

Bilder kommer som sagt så snart jag lärt mig interfacet mellan mobilen och datorn...
(Då jag är totalt ointresserad av mobiltelefoner använde jag en gammal hajfena tills nyligen då brorsan gav mig en modern "smartphone" som jag fortfarande försöker begripa mig på...)

blid

• Användare
« Svar #7 skrivet: tis 10 sep 2019, 21:43:20 »
Skarv av plast ska fungera. Om du inte redan vet det så fungerar de flesta digitala lok även på analoga anläggningar – om spänningen är inom toleranserna. Det är ju olika för olika skalor och möjligen även för olika tillverkare. AC eller DC och upp till 20V verkar vanligt för nollan. Står säkert i manualen som kanske medföljer vid köp av begagnat. Hur man byter körriktning för de digitaliserade loken vid AC begriper jag inte.

Rörradio

• Användare
« Svar #8 skrivet: ons 11 sep 2019, 10:56:00 »
Tror de gamla loken fungerar även med DC, ser ut som att de har "allström"motorer (undantagen är kanske de diodstyrda loken som kom på 50 talet men de är ganska sällsynta, Märklin ersatte tidigt detta system med det moderna reläsystemet (idag är det kanske någonting modernare).).

En sak som slog mig nu är att loken jag har verkar stämma hyggligt mot 1:48 skalan, vilket får mig att fundera om de trots allt faktiskt passar mot Amerikansk nollskala, får (förhoppningsvis) snart hem en Amerikansk vagn i en batch med franska vagnar så måste kolla det, det vore onekligen roligt med ett Amerikanskt lok i samlingen.

Just nu håller jag på med ett projekt som går ut på att radiostyra ett ånglok (skala 0, nothing fancy, tippar på att det är något Brittiskt kitbygge från Basset Lowke, antagligen blev man rejält blåst när man köpte det på tiden det begav sig, men den modellen gjordes långt in på 60 talet, har för mig att kitbyggena fanns en period på 50 talet. Hursomhaver så är det ju ett fint lok i allafall och det är lätt att meka med, tänkte man kunde göra någonting skoj med det.).
Tänkte sätta ett servo till ångventilspaken (om jag hittar ett som är tillräckligt starkt... Just denna modell hade faktiskt äkta reversering av cylindrarna med en vridventil, vilket gör att det går att backa med loket enbart genom att ändra spaken.) och ett för visslan/ventilen. :)

Rörradio

• Användare
« Svar #9 skrivet: lör 14 sep 2019, 12:33:15 »
Efter en del forskande med diverse modellfigurer och morfars gamla tumstock kom jag igår fram till att denna udda skala verkar vara 1:43,5, tror jag?
1:43 skalafigurer varkar i allafall passa hyggligt till dem.

När löningen kommer funderar jag i allafall på att beställa hem en ask armé figurer och testa, det var ju smidigt i så fall, finns ju set till skala 1 med tågresenärer, markpersonal och annat i så fall som skulle passa, samt att vanliga standard skala 1:43 modeller passar tillräckligt bra för att det skall se bra ut tyckte jag.
(om nu inte gubbarna skall vara ännu en centimeter högre, tro... De har ett par riktiga lokhjul bevarade som en staty i staden här, måste passa på att mäta dem för att få fram ett riktmärke på skalan nästa gång jag har vägarna förbi där... Men har för mig att drivhjulen var mycket större på snabbtågsloken jämfört med de industrilok jag tittade på tidigare, har ju att göra med utväxlingsförhållandet, hos ånglok styr man ju delvis detta med drivhjulens diameter; mindre hjul ger således ett starkare lok men också lägre hastighet (vad jag minns från farfars tid så byggdes kopplestångslok långt in på 40-50 talet för vissa industrilok om jag inte har helt fel här... Dock med dieselmotor i ställetför ångpannan på de efter 1930 talet, även om de ånglok som redan fanns var i drift långt in på 50 talet, har för mig att något industriånglok var i aktiv drift fram till slutet på 70 talet, minns inte var dock, vad jag också tror styrde ånglokens praktiska tjänstgöringstid var hur länge ångpannan höll innan den behövde nitas om, det var nog inte lönt efter 1950 talet att helserva ångloken, de som var i bra skick hamnade nog i krigsberedskapsförråden, noga inplastade, verkligen synd att de skrotades ut på 80 talet.).)

1:48 figurer så litet för små ut, men stämmer till den Amerikanska 1:48 vagnen jag har.
(Även JEP/Hornby av senare tillverkning verkar vara ett litet nummer mindre, de nyare JEP vagnarna jag har, tror de möjligen är från 1950 talet, är lägre och kopplen når precis inte upp till kopplet på det gamla loket (däremot går det att haka på bygel på Bassetlokens fjäderkrok, vet itne om det också går med Hornby vagnar, men jag tror det så jag har för mig att senare JEP och Hornby är samma då JEP tillverkade lok och vagnar i samarbete med Hornby, osäker på när men bör ha varit på 40-50 talet?).

Således tror jag för närvarande utan att ha ritningar för förebilderna (till loken på mitt skrivbord) tillgängliga just nu att en "gubbe" bör vara ca 4,5-5 cm hög för att det skall stämma, vilket är litet större än 1:48 men således stämmer hyggligt med 1:43.

Hittade en grupp ryssar igår som jag tror är till någon transportbil som borde gå att göra om, men det hat hade ju varit roligare med Svenska soldater, skall se om det finns något kit som går att göra om... Civila gubbar spelar ju dock mindre roll, de brukar passa ändå, Nya gubbar som inte är vintage brukar jag måla själv så att man kan få dem korrekta till Svenska järnvägar och flygplan.

(Tänkte mest ha några som blickfång för att göra vagnarna mer intressanta att titta på).

« Senast ändrad: lör 14 sep 2019, 12:37:40 av Rörradio »