Författare Ämne: Min ask för lokreparationer  (läst 329 gånger)

pege

• Användare
  • Antal inlägg: 130
Min ask för lokreparationer
« skrivet: fre 20 sep 2019, 17:13:49 »

Jag hittade en liten trälåda avsedd för diabilder men som nu inte längre tjänade sitt syfte. Jag tyckte att den var för fin för att kasseras och så kom jag på att den kunde bli en liten låda med det allra nödvändigaste som kan behövas för mindre reparation av lok och vagnar. Basen utgörs av skumgummi och insatsen till ett litet verktygsset från Kjell & company som passade perfekt i locket. Så här ser asken ut:

I lådan finns mejslar, tänger, pincetter, skalpell och filar. Där finns olja och plastlim plus en burk man kan ha isopropanol i. Det finns en liten ask utan lock att lägga lösa delar i och en uttagbar slaktad plastask med fack för förvaring av diverse småsaker. Jag har även några lösa skumgummibitar för att stödja loket vid behov. Skumgummiinsatsen kan lyftas ur vilket behövs när man jobbar med långa vagnar.

Hittills tycker jag asken med innehåll fungerar bra fast helst skulle den även rymma en skrivbordslampa med förstoringsglas.

Per

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.678
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: Min ask för lokreparationer
« Svar #1 skrivet: fre 20 sep 2019, 17:24:04 »
Snyggt! Såna där diabildsaskar har jag en hel hög efter min faster, ska ta fasta på din idé. :up:
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 990
SV: Min ask för lokreparationer
« Svar #2 skrivet: fre 20 sep 2019, 21:24:37 »

...
Hittills tycker jag asken med innehåll fungerar bra fast helst skulle den även rymma en skrivbordslampa med förstoringsglas.

Per

God idé att dela med sig av.
Lödattiralj får väl bli ett separat kolli? Inga särskilda felsökningshjälpmedel för elproblem? Kontrollhjälpmedel för spårvidd (A-mått)? Mall för höjdkontroll av koppelficka?
Man kan ju inte få med hela verkstaden, men hur ser strategin och planen för insatsområde ut? Vad kan man behöva göra utan att ha tillgång till full reservdelsförsörjning?
- o000oo -