Författare Ämne: Digitalisera LGB (kanske)  (läst 531 gånger)

Uffe R

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 4
Digitalisera LGB (kanske)
« skrivet: ons 04 sep 2019, 12:17:30 »
Har, på tyska ebay köpt en begagnad startsats i skala G.
Tänker att jag i en framtid ska göra något i trädgården.
Fundering: Hur är det att digitalisera LGB-grejor? Har Märklin H0 med C-räls hemma, och där är ju både kostnad och ansträngning ganska liten.
Hur ser det ut på LGB-fronten? Vad behöver man? Kan man digitalisera även de små startsatsloken (och är det ngn vits med det?)

/   Uffe

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.632
SV: Digitalisera LGB (kanske)
« Svar #1 skrivet: ons 04 sep 2019, 12:50:12 »
Jag har skruvat isär ett startsatslok, ångloket, och det verkar inte så enkelt som man kanske tror att digitalisera.
Om du söker på digitaliserung Stainz så hittar du en hel del.
Inte så mycket hjälp men kanske en början i alla fall.

En grej att tänka på är att digitala lok kräver bättre strömförsörjning över hela banan, känsligare för spänningsfall.
Där ett analogt lok bara saktar ned så stannar det digitala. Var i alla fall så för några år sedan när vi testade på min lgb-bana.

janaagersten

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 36
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
SV: Digitalisera LGB (kanske)
« Svar #2 skrivet: ons 04 sep 2019, 18:28:53 »
Hej
Javisst är det en bra ide att digitalisera dessa lok. De är lite knepiga att plocka isär men det är värt besväret.
Jag har monterat "ESU Lok Pilot XL V4.0" och de fungerar utmärkt. Då jag har en Märklin CS2 föll det sig naturligt för mig att använda Märklins 60882 S88 DC Decoder för detektering av tåg rörelser. Moduler till vändslingor är av fabrikat Littfinski Daten Technik. Övrig digital utrustning är av LGBs fabrikat.
Att använda en körkontroll som kan anslutas till det trådlösa hemmanätverket underlättar körningen då en Smartfone kan användas vid körning utomhus.
Jag och barnbarnen har hur kul som helst för det är robusta grejer som även tål lek.

Hälsningar Janne
Hälsningar
Janne

kasoe

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.359
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
SV: Digitalisera LGB (kanske)
« Svar #3 skrivet: tor 05 sep 2019, 08:14:37 »
Ett annat alternativ är att installera radio och köra loket på batteri. Inte helt ovanligt, finns flera system för det.
Ett par leverantörer av radiosystem som borde funka, Deltang har system ner till N-skala... ;)

http://www.brianjonesmodels.co.uk/

http://www.deltang.co.uk/

/Anders Ö
Bygger främst N och (mest) smalspår i skala 0, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik

Rörradio

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 60
SV: Digitalisera LGB (kanske)
« Svar #4 skrivet: sön 15 sep 2019, 13:07:00 »
Jag vet inte om det är samma, men som jag nämnde i en annan tråd så håller jag på med ett radiostyrt ånglok, även om det är litet mindre, det är bara två servon, ett till ångventilen (som jag antar man enkelt kan använda till en linjär reostat, tex för litet större racingmodellbilar,  i stället om man kör analog elektrisk drift), det andra är till en ångventil och ångvisslan, men det kanske man inte ens behöver här, alternativt kan man ju styra någonting annat, tex ljud eller ljussignaler med den lediga kanalen tror jag, då elloken inte behöver den (i allafall inte de jag har).
(använder du en flygplans sändare har du ju ännu fler kanaler att leka med till roliga effekter på lok och vagnar om man vill... Kostar inte mycket begagnat idag.)

Jag har bara lagt en lös mottagare och ett batteripack i koltendern, tänkte göra en atrapp som ser ut som en rågad kolhög över alltsammans så att det ser ut som att kolvagnen är lastad när batteripacket ligger på plats. (på ett elektriskt lok kanske man kan bygga om en vagn, dessa skalor är ju såpass stora att jag tror att mna kan gömma mycket i detaljer på själva vagnen och unde rkåpna på loken, etc (åtminstone på de äldre jag har finns det ganska mycket disponibelt utrymme).

Jag vet inte så mycket om moderna RC batterier, men vad jag sett "på internet" så verkar nya generationerna RC batterier ha våldsamt mycket mer prestanda i förhållande till vikt jämfört med äldre typer. (Jag tänkte i allafall beställa ett mindre pack att experimentera med för att driva mottagaren och servona samt kanske någon lampa).

Så kanske det skulle gå med dagens teknik att få in tillräcklig batterikapacitet för att kunna köra en tid i ett par vagnar utan att det ser fult ut.
Man kan nog göra kablaget så att det tex ser ut som bromsledningar, eller signalkablar på de synliga delarna i och med storleken på denna skala tillåter relativt realistiskt utseende tror jag.

(Den största vagnen jag för närvarande har till mina vintage 0 skala lok är ju nästan 40 cm lång (37, någonting för att vara mer exakt...) så där får man ju lätt plats med ganska mycket om man tex skulle utforma den som en godsvagn i ställetför passagerarvagn så att man inte behöver ha genomsynliga rutor, kan lägga till breda serviceportar så att man kommer åt kontakter och annat, osv )







 
« Senast ändrad: sön 15 sep 2019, 13:11:10 av Rörradio »

Turbocab

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 463
SV: Digitalisera LGB (kanske)
« Svar #5 skrivet: ons 18 sep 2019, 23:49:05 »
Jag har nyligen digitaliserat flera 25-30 år gamla LGB lok, med ESU XL. Funkar hur bra som helst!

Digitalt på LGB blir ju så otroligt mer stabilt. Man behöver inte putsa rälsen alls lika mkt, 24VDC bränner igenom bra. Detta är ju eg precis tvärtom vad någon skrev, jag kan bara tala för min upplevelse ute i trädgården på västkusten i sommar.

I somras så gjorde jag Spreewald, 99 6001 och det vart hur bra som helst. Har också ett Stainz jag tänkte jag skulle ta tag i snart.

Nyare LGB har ju separata motoranslutningar men äldre har gemensam pol med ena rälen. Det går ju inte med dekodern men är ofta lätt att separera.

Jag kör PIKOs handkontroller, som ju eg är en Massoth. Funkar kanon!

/Martin.

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.632
SV: Digitalisera LGB (kanske)
« Svar #6 skrivet: tor 19 sep 2019, 08:28:56 »
Hur tätt matar du ström, jag har en slinga på 25 meter med bara en strömmatning, så längst bort är det ca 12 meter.
Det jag har testat med är ett Lenz-system, minns inte hur många volt.

blid

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 95
SV: Digitalisera LGB (kanske)
« Svar #7 skrivet: tor 19 sep 2019, 09:42:07 »
Det där med strömmatning finns det tyvärr inga exakta svar på. När jag testade min nuvarande Spår1-anläggning första gången hade jag bara en matning. Det är dubbelspår vardera c:a 95 m. Jag förväntade mig inte att det skulle funka varvet runt men det gjorde det! Rälsen är LGB och den hade redan då varit med några år och satts ihop och plockats isär. Slingorna separerades och försågs med 3 matningar var. Det funkar fortfarande men det började bli lite tjurigt för ett par år sedan. När jag lägger rälsen på försommaren använder jag strömledande fett och försöker knipa ihop skarvarna så gott jag kan. Verkar funka.
Jag har även rostfri nollan-räls ute. Den tycks inte leda ström lika bra. Har matning efter 5 skarvar så det blev en del.
Slutsats. Det beror mycket på typ av räls. Material och hur bra strömmen överförs i skarvarna.

Angående Piko fjärrkontroll. Den är väl till förvillelse lika ESUs som jag har. Märklins kommande bygger på Massoth vad jag har hört.
1:32 Märklin/MTH CS1 Reloaded. LGB-räls. 1:48 3-räls MTH DCS, GarGraves. 1:87 Märklin CS2 4x60174 C-räls, LDT HSI-88, TC Gold.