Författare Ämne: Rätt lok till mina vagnar del två!  (läst 1337 gånger)

FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 690
Rätt lok till mina vagnar del två!
« skrivet: tis 03 sep 2019, 18:04:57 »
Hej på er igen  tågvänner! NU har jag köpt på mig fyra åttiotals bruna vagnar och vill då ha ett lok som passar som handen till handsken till detta set. Jag inser ju att det kommer att bli ett RC lok. Men fanns det inget alternativ ang lok. Nåväl, ge mig rätt modell och rätt tillverkare av dessa lok som drog dessa vagnar så blir jag tacksam! Inget treräls! Vill tacka för era fina svar i min förra "rätt lok fråga"!

MVH
Renato 

Rickard95

• Stammis
  • Antal inlägg: 544
    • HNoll
SV: Rätt lok till mina vagnar del två!
« Svar #1 skrivet: tis 03 sep 2019, 18:33:42 »
Ett orange Rc3 från Roco är väl det som passar allra bäst. Finns även begagnade Rc5 och Rc6 från Roco av äldre generation med betydligt lägre priser.
Jeco har ett par orangea Rc lok. Fyndläge på dessa kanske då det finns alternativ. Även Ma, Da och Du har en kortare tid kunnat ses som dragare till dessa. Roco har ett flertal Da lok. Undvik Da 936 för att få rätt tidsperiod. Jeco har Du lok men är inte i rätt tidsperiod. Ma lok från Jeco kan passa.
Mvh Rickard
(utgår ifrån att du köpt sittvagnar på rean från Roco.)

https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=060&pid=73394
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

FONTANA

• Stammis
« Svar #2 skrivet: ons 11 sep 2019, 15:55:08 »
Nu när jag vet vem du är så skall jag beställa ett Ma. Tack för svaret!

MVH

Rickard95

• Stammis
    • HNoll
« Svar #3 skrivet: ons 11 sep 2019, 16:39:26 »
Nu när jag vet vem du är så skall jag beställa ett Ma. Tack för svaret!

MVH

Hej Renato :)
Om du är noga med tidsperioder så får du akta dig för att välja den version av bruna Ma lok från Jeco som är nya för i Höst. De är i leveransutförande och version 2 efter leverans med stora strålkastare.
För att passa i hop med 80 tals vagnar behöver du ett Ma lok med Marshal-strålkastare. (De små)

Mvh Rickard
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Kristian

• Användare
  • Antal inlägg: 375
« Svar #4 skrivet: tor 12 sep 2019, 09:07:05 »
Även ellok F kunde ses med 80 talare i tidigt utförande utan IC-märkning. Men, det var ovanligt med tåg med enbart 80 talare. Vagnssammansättningarna var väldigt brokiga under "bruntiden"
Bygger svenskt i H0, epok V-VI
Medlem i Hässleholms Modelljärnvägsförening

FONTANA

• Stammis
« Svar #5 skrivet: tor 12 sep 2019, 17:35:23 »
Tack för svaren Rickard o Kristian! Tågsammansättningar, ja det är ett intressant ämne tycker jag. Jag har varit/är prenemurant av den tyska n-tidningen Nbahn-Magazin under många år, och dom har haft jättefina artiklar på många sidor i varje nr senaste två åren av olika tågsammansättningar. Senast var det om stora linjer i Italien och stora semestertåg ner till dom ifrån norra Europa. Det har handlat om olika typer av tåg ifrån Tyskland, express-godståg-lokaltåg, ja, "you name it" ifrån olika tidsperioder. Med fakta om exakta vagnar och lok och vilka tillverkare det har funnits och finns nu. Med utdragsida med dom olika sträckningarna och bilder på dom olika loken och vagnarna. Under bilden på varje vagn och lok står det tillverkarna i en liten skrift. Det vore väl ett exempel för Modelljärnvägsmagasinet att ta upp, olika epoker och sammansättningar med vilka modeller som finns och har funnits och som man kan söka begagnat på. Se där ett tips till dom, och som nog är lite mer intressant än art om skånska smalspårsbanor för oss läsare (lite ironi :approve:.

mvh

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 324
« Svar #6 skrivet: tor 12 sep 2019, 17:45:34 »
Tågsammansättningar, ja det är ett intressant ämne tycker jag.

Ja verkligen! Det är däremot lätt att man blir lite övernitisk, för i verkligheten har det i undantagsfall förekommit de mest märkliga kombinationer. I brunperioden har man ju blandat vilt mellan olika sammansättningar, för att inte tala om färgkaoset när tågen skulle vara blå  :D

Rent generellt är det nog så att man ska vara mer noga med loken när det gäller tidsperioden. I ditt 80-talståg kan det däremot gärna få förekomma lite 60-talsvagnar. Tågen har nog aldrig varit enhetliga när det gäller vagnsgenerationer.

The Tram Man

• Användare
  • Antal inlägg: 379
« Svar #7 skrivet: tor 12 sep 2019, 18:30:58 »
Tågsammansättningar, ja det är ett intressant ämne tycker jag.

Kan bara hålla med, och mera intressant blir det när man blandar in kursvagnar och internationella tåg.

Rent generellt är det nog så att man ska vara mer noga med loken när det gäller tidsperioden. I ditt 80-talståg kan det däremot gärna få förekomma lite 60-talsvagnar. Tågen har nog aldrig varit enhetliga när det gäller vagnsgenerationer.

Jo då, finns några fina videoklipp på YouTube som visar enhetliga IC tåg på 80-talet, bestående av enbart 80-tals vagnar. Bruna med gula pilar. Inte ens någon resgodsvagn som "förstör" den enhetligheten.

Spirit

• Användare
« Svar #8 skrivet: tor 12 sep 2019, 18:40:36 »

Jo då, finns några fina videoklipp på YouTube som visar enhetliga IC tåg på 80-talet, bestående av enbart 80-tals vagnar. Bruna med gula pilar. Inte ens någon resgodsvagn som "förstör" den enhetligheten.

Ja, det har förekommit såklart! Om du hakade upp dig på ordet "aldrig" så kanske det var starkt uttryckt av mig.  ;) Men även under denna period så drällde det av 60-talsvagnar mitt i IC-tågen. Undrar om inte till och med 40-talsrestaurangerna (R3) förekom i enstaka fall även då...?

The Tram Man

• Användare
« Svar #9 skrivet: tor 12 sep 2019, 19:59:39 »
Ja, det har förekommit såklart! Om du hakade upp dig på ordet "aldrig" så kanske det var starkt uttryckt av mig.  ;) Men även under denna period så drällde det av 60-talsvagnar mitt i IC-tågen. Undrar om inte till och med 40-talsrestaurangerna (R3) förekom i enstaka fall även då...?

Var precis det jag hakade upp mig på.  ;)
Enligt Järnväg.net gick R3 i City Express tågen 1983-1987, men jag är ganska säker på att RB4 förekom i vissa InterCity tåg, för att inte tala om alla R1 och R2.

Spirit

• Användare
« Svar #10 skrivet: tor 12 sep 2019, 20:44:55 »
Här är en R3... hittade fler bilder med IC-pilar, men tyvärr skitdåliga. Detta är en museivagn, men ändå... :) Jag tror detta illustrerar min poäng - det är lätt att bli övernitisk. Det vimlar av undantag när det gäller tågsammansättning. Jag tror att få kör sina modelltåg med samma oordning som förekommit i verkligheten.

Och vad gäller 40-talsvagnen RB4 så har du helt rätt! Hittar till och med bilder på en röd/svart som användes under blåvagnsepoken - med 80-talare på var sida! :)

« Senast ändrad: tor 12 sep 2019, 21:30:00 av Spirit »

FONTANA

• Stammis
« Svar #11 skrivet: fre 13 sep 2019, 17:51:22 »
Fina svar spirit och Tram! Ge mig då några ex på restaurant/bistro vagnar som kunde sätta krydda på ett set med åttiotals vagnar! Blanda en ordentlig grogg. :approve:

Rickard95

• Stammis
    • HNoll
« Svar #12 skrivet: fre 13 sep 2019, 19:15:52 »
Fina svar spirit och Tram! Ge mig då några ex på restaurant/bistro vagnar som kunde sätta krydda på ett set med åttiotals vagnar! Blanda en ordentlig grogg. :approve:

Det är lite svårt läge då du köpt bruna vagnar utan Inter City pilar. Det är inte mycket som funkar då eftersom första restaurangvagnen i 80-tals serien hade Inter City pilar. Det lutar mer åt en Lima vagn om det skall se rätt ut. Alternativet är ju att köpa några NMJ 60 talare med Inter City pilar eller försöka fynda några Roco med Inter City pilar.

(Eller har du köpt begagnade Roco vagnar med IC pilar på?)

Mvh Rickard
« Senast ändrad: fre 13 sep 2019, 19:17:53 av Rickard95 »
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Spirit

• Användare
« Svar #13 skrivet: fre 13 sep 2019, 19:22:08 »

Haha! Just nu finns det tyvärr inte mycket att välja på i restaurangväg. I alla fall som färdigmodell utan IC-pilar  :disapprove: Men du köpte väl en Lima? Det finns en sådan med IC-pilar också. NMJ hade en 60-talare också har jag för mig, men annars vete tusan vad som finns. Det jag ser fram emot är HNolls kommande bruna IC-vagn.

Edit, såg att Rickard svarade samtidigt, men ungefär samma bud. Din Lima funkar. Skaffa en NMJ 60-tals sittvagn och krydda anrättningen med  :D
« Senast ändrad: fre 13 sep 2019, 19:38:24 av Spirit »

FONTANA

• Stammis
« Svar #14 skrivet: fre 13 sep 2019, 20:28:25 »
He he! Tack för svaren och ha en trevlig helg!

Mvh

FONTANA

• Stammis
« Svar #15 skrivet: fre 13 sep 2019, 20:35:28 »
Ja Spirit, jag köpte en Lima och har köpt symoba koppel ifrån Habo för att göra den bra! Grejorna har inte kommit efter en hel vecka, hmmm! Ja, det går väl att köpa en till, men det är det enda alternativet? Trevlig helg på er! Så ni menar att dom med pilarna aldrig gick ihop med dom helt bruna?

mvh

Rickard95

• Stammis
    • HNoll
« Svar #16 skrivet: fre 13 sep 2019, 20:51:19 »
Ja Spirit, jag köpte en Lima och har köpt symoba koppel ifrån Habo för att göra den bra! Grejorna har inte kommit efter en hel vecka, hmmm! Ja, det går väl att köpa en till, men det är det enda alternativet? Trevlig helg på er! Så ni menar att dom med pilarna aldrig gick ihop med dom helt bruna?

mvh
Visst gick bruna passagerarvagnar blandat med bruna vagnar med Inter City pilar. Detta under perioden de målades om. Restaurangvagnen R4 kom först 1987 och då hade Inter City conceptet funnits i flera år. Frågan är om det fanns kvar några helt bruna vagnar då. Vi får kika i arkiven och hitta någon bild på detta.
Mvh Rickard
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Spirit

• Användare
« Svar #17 skrivet: fre 13 sep 2019, 21:05:53 »
Ja, i vanlig ordning så var det antal års kaos innan det satt pilar på alla. Åkte en del i slutet av 80-talet, och vill minnas att det fortfarande var en viss blandning. Minnet är dock betydligt klenare än ett arkiv, så jag tar också gärna del av eventuella arkivdykningar. Detta är ju i slutet av den epok även jag kör.

FONTANA

• Stammis
« Svar #18 skrivet: fre 13 sep 2019, 21:18:03 »
 :D :hug: :beer:

FONTANA

• Stammis
« Svar #19 skrivet: fre 13 sep 2019, 21:34:49 »
Då är det väl så Rickard att jag kan köpa den bruna restaurangvagnen med pilar och kunna placerad den i ett skönt kaos med mina andra 80 tals vagnar?

The Tram Man

• Användare
« Svar #20 skrivet: fre 13 sep 2019, 22:19:53 »
Men du köpte väl en Lima? Det finns en sådan med IC-pilar också. NMJ hade en 60-talare också har jag för mig, men annars vete tusan vad som finns.

Lima har mycket riktigt två stycken restaurangvagnar av 40-talsgenerationen, en utan och en med IC pilar. Men om man "kan" använda den med IC pilar i ett IC tåg beror på hur petig man är då den är märkt som en konferensvagn littera S2R.

NMJ planerade att släppa restaurangvagnar av 60-talsgenerationen, men det skrotades. Vet inte varför, men jag har hört att det inte fanns tillräckligt med intresse, vilket låter lite mysko. Har även hört att det skulle vara för kostsamt och komplicerat att producera dem, vilket också låter mysko då man ju faktiskt kan göra gjutformarna i utbytbara delar. Jaja...

A4 4468 The Mallard

• Användare
  • Antal inlägg: 312
« Svar #21 skrivet: lör 14 sep 2019, 12:27:53 »
1) Jag har på en tysk sida sett en bild från 1986 av ett IC-tåg på Västra Stambanan som bestod av 80-tals sittvagnar med pilar och en R3 med pilar.

2) Planeringen av 60-tals restaurangvagnar från NMJ gick så långt att man var ute och mätte upp både R1 och R2. Sedan annonserade man R3 istället, men den har vi heller inte sett.

The Tram Man

• Användare
« Svar #22 skrivet: lör 14 sep 2019, 14:14:30 »
1) Jag har på en tysk sida sett en bild från 1986 av ett IC-tåg på Västra Stambanan som bestod av 80-tals sittvagnar med pilar och en R3 med pilar.

Trevligt, den bilden skulle jag gärna vilja se.
Min kommentar om Lima modellen var dock mera som en guide till de lite petigare rallarna som kanske sitter och läser denna tråd, men som inte har den modellen.

2) Planeringen av 60-tals restaurangvagnar från NMJ gick så långt att man var ute och mätte upp både R1 och R2. Sedan annonserade man R3 istället, men den har vi heller inte sett.

Vilket är väldigt synd. Tror faktiskt att restaurangvagnar skulle sälja ganska bra, även om man bara behöver en per tåg.

A4 4468 The Mallard

• Användare
  • Antal inlägg: 312
« Svar #23 skrivet: lör 14 sep 2019, 17:40:27 »

Trevligt, den bilden skulle jag gärna vilja se.

Bilden finns på bahnen-im-norden.de ===> Schweden ===> Schweden 1982-2000.

The Tram Man

• Användare
« Svar #24 skrivet: lör 14 sep 2019, 23:37:06 »
Har försökt öppna den, upprepade gånger, utan att lyckas. Alla andra bilder i galleriet laddar in, men inte den. Varken på datorn eller mobilen. Jag kan dock, på mobilen, zooma in på miniatyrbilden, och tycker mig inte se några pilar. Men det kan vara för att bilden minst sagt är grynig.

Hur som helst så är Lima modellen med pilar fortfarande märkt som en konferensvagn när det gäller litteran. Det är inte en R3, utom en S2R. Om man bortser från det så kan man mycket väl använda den i ett ordinarie IC tåg, men äe man petig så får man nog antingen byta littera eller leta efter en annan vagn.