Författare Ämne: Cirquitbreaker?  (läst 522 gånger)

Rörradio

• Användare
  • Antal inlägg: 73
Cirquitbreaker?
« skrivet: tor 12 sep 2019, 15:59:02 »
Antar det betyder nollspänningsbrytare, funktionen skall alltså vara att bryta strömmen från transformatorn om loket kortsluter om det spårar ur så att motorn stannar.

Vet någon vad som fungerar för (litet större) gamla 20V lok och plåträls?
(loken vill nog ha relativt mycket effekt då de skall dra riktigt gamla dubbelboggi vagnar av plåt och trä)

Söker någonting i stil med det som tex Hornby hade på 40 talet.

Tanken är alltså att minska risken att loket faller i backen om det spårar ur på banans högre belägna delar.
Loken är gjorda i stålplåt så jag tror att det fungerar.

« Senast ändrad: tor 12 sep 2019, 16:02:43 av Rörradio »

sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 974
SV: Cirquitbreaker?
« Svar #1 skrivet: tor 12 sep 2019, 18:34:31 »
...Tanken är alltså att minska risken att loket faller i backen om det spårar ur på banans högre belägna delar.
Nu blev jag lite fundersam. Hur tänker du att en komponent som bryter en elektrisk krets (strömmen alltså) ska hindra loket från att falla i backen om det spårar ur?
Komponenten, eller kanske vi ska kalla den för överströs skyddet, kan väl knappast mer än bryta strömmen vid en kortslutning? Urspårningen i sig kan dock förstås förorsaka att loket faller i backen.

Rörradio

• Användare
« Svar #2 skrivet: tor 12 sep 2019, 20:55:07 »
Tanken är att motorn skall stanna och transformatorn inte längre kortsluts, vad jag läst på Amerikanska forum kan det eventuellt minska risken att de gör det; tex om motorn fortfarande har ström men loket fortsätter en liten bit (tror massan hos vintage loken är ganska likvärdig de äldre Amerikanska 1:48 loken), men det är ju bra om loket inte kortsluter matningen i vilket fall tänkte jag, blixtrar ju rätt bra när det gör det ibland...

Men H0 loken har jag inte haft problem med detta (måhända för att de är ganska lätta och inte använder lika hög effekt gissar jag...), men när det gäller nollskalan och därutöver verkar de flesta rekommendera det på Amerikanska och Brittiska forum.

sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 974
« Svar #3 skrivet: fre 13 sep 2019, 06:53:49 »
Tanken är att motorn skall stanna och transformatorn inte längre kortsluts, vad jag läst på Amerikanska forum kan det eventuellt minska risken att de gör det; tex om motorn fortfarande har ström men loket fortsätter en liten bit....
Här blir det en motsats. Om transformatorn kortsluts (och det vill du förstås inte att den ska göra heller) så blir det ju ingen ström genom motorn, då kan inte loket köra vidare heller.
Nåja, många konstiga situationer kan uppstå.
Oavsett så finns det säkert en del olika komponenter att välja på vad gäller skydd mot kortslutning/överström till en modelljärnväg. De flesta är förstås redan inbyggda i färdiga "köraggregat". Vad du ska välja för skydd kan inte jag säga eftersom du först måste bestämma vilken den tillåtna max.strömmen ska vara. Din spänning på ca. 20 Volt är i sammanhanget relativt oväsentlig.

janaagersten

• Användare
  • Antal inlägg: 36
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
« Svar #4 skrivet: fre 13 sep 2019, 07:38:16 »
Hej
Jag tror att jag förstår vad du menar, då stora lok eller stora anläggningar har köraggregat som levererar stora strömmar.
En urspårning orsakar inte alltid en distinkt kortslutning som gör att köraggregatets inbyggda överbelastningsskydd bryter strömmen.
Min tanke är att du sektionerar banan och säkrar varje sektion med en automatsäkring med ett brytvärde som motsvarar lokets max förbrukning plus lite marginal.
Jag vill minnas att " Conrad " har automatsäkringar för bil el som klarar upp till 28V.

Hälsningar
Janne
Hälsningar
Janne

Rörradio

• Användare
« Svar #5 skrivet: lör 14 sep 2019, 21:42:28 »
Hej
Jag tror att jag förstår vad du menar, då stora lok eller stora anläggningar har köraggregat som levererar stora strömmar.
En urspårning orsakar inte alltid en distinkt kortslutning som gör att köraggregatets inbyggda överbelastningsskydd bryter strömmen.
Min tanke är att du sektionerar banan och säkrar varje sektion med en automatsäkring med ett brytvärde som motsvarar lokets max förbrukning plus lite marginal.
Jag vill minnas att " Conrad " har automatsäkringar för bil el som klarar upp till 28V.

Hälsningar
Janne

Tackar, här tror jag att vi är inne på vad som skulle fungera.
Skall experimentera litet med detdär.