Författare Ämne: Äldre kontaktledningsbryggor  (läst 320 gånger)

KES

• Användare
  • Antal inlägg: 68
Äldre kontaktledningsbryggor
« skrivet: tis 03 sep 2019, 15:01:27 »
Inspirerad av HåkanE:s mycket fina bygge av moderna sk. "Mora-bryggor", https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=22219.msg223772#msg223772, tänkte jag visa mina bryggor av äldre typ.
Fördelen med att bygga egna bryggor är att anpassningen blir helt till den egna bangården. För att underlätta monteringen tillverkas några enkla byggjiggar.

Balkarna i bryggan är trälist, fackverket är vikt kartong. Trycksträvor/bryggvertikaler är av MS U- och plattprofiler. Konsoler för utliggare är av MS-plattprofil, konsoler för bärlina och utliggare är MS-tråd.
Jag har byggt lite grövre än exakt H0-skala, tanken var att bygga så stabilt att bryggorna skulle kunna bära upp fungerande kontaktledning.

Om du vill testa, gör så här eller på ett helt eget sätt;
Börja med att ta fram en enkel skiss/ritning över de bryggor du behöver, därefter går det relativt enkelt att beräkna materialet. Det är en fördel att tillverka alla ingående delar till samtliga bryggor som ska byggas vid ett och samma tillfälle. På så vis får du snabbt upp en rutin, misstagen minimeras och jobbet går relativt fort(!?!).
Några exempel på skisser/ritningar:

« Senast ändrad: ons 04 sep 2019, 08:09:27 av KES »