Författare Ämne: Kontaktledningsbrygga  (läst 872 gånger)

HåkanE

• Stammis
  • Antal inlägg: 671
Kontaktledningsbrygga
« skrivet: mån 02 sep 2019, 10:14:22 »
Hej!

Jag har länge funderat kring möjligheterna att bygga kontaktledningsbryggor själv. Mest för att de färdiga som finns på marknaden har standardmått som inte alltid passar in där de behövs på min anläggning (https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=8812.0). Det går att specialbeställa bryggor som skulle passa in, det känner jag till, men de passar inte min plånbok.

Det har dock känts för mig, att det här med att göra egna bryggor, är för svårt. Jag har helt enkelt inte trott på min förmåga att få till något som skulle bli bra. Nu har jag ändå gett mig på detta och tänker här och nu försöka delge forumet hur jag har tagit mig an utmaningen.

Först ville jag försöka hitta material att bygga i. Efter en del trevande försök så använde jag mig av Evergreen 292 (2,0 mm vinkelprofil). Det är polystyrenstripes. De väger inte mycket, de går att klippa av, böja, borra i, forma lite som man vill, så de passade mitt syfte. Dessutom tog jag fram den tunnaste ståltråden jag hade liggandes här hemma.

Annars har jag bara använt mig av Fallers lim för byggsatser och sprayfärg från Biltema för att få ihop min kontaktledningsbrygga.

Först gjorde jag en ritning eller jigg kanske den kan kallas. Från de tre av fyra sidor som behövdes. Ovan- och underifrån är lite olika, fram- och baksidan är de samma. Där behövdes bara en skiss. Här på bilden har jag börjat med framsidan. Ståltråd vertikalt mellan två stripes.

Här är framsidan med de diagonalt gående trådarna monterade. Samt stripes monterade diagonalt längst ut på var sida.

När jag gjort fram och baksidan av bryggan så gällde det att montera ihop de här två. Det var ett knixigt moment där jag testade mig fram på ett flertal sätt. Det som blev min väg framåt till slut var att ställa trådarna mot varandra som på bilden. Limma ihop trådarna, låt torka som två separata bryggdelar innan de båda delarna sammanfogas till en brygga. En del bildar bryggans ovandel, den andra bryggans underdel.

Här är bryggan klar och jag provar hur jag ska kunna fästa utliggare och stolpar till bryggan.
Jag använde mig av spillmaterial från stripesen till att fästa utliggarna mot. Stolparna har jag köpt från Jeco, modern design.
Det går bra att borra hål i stripesen (1,5 mm hål) och klippa ut små skåror för att "hänga upp" utliggarna i bryggan.

Jag klippte bort "knoppen" vid utliggarnas fästen mot stolparna för att kunna trycka in dem i de 1,5 mm´s hål jag borrade i stripesen.
Kanske onödigt, men den här gången blev det så.

Dags för sprutmålning. Jag började med en primer för säkerhets skull. Har ingen aning om det är nödvändigt men jag tänkte främst på att ståltråden nog kunde behöva få sig en omgång så att färgen inte flagnar.

Här har jag sprutmålat bryggan med zinkfärg från Biltema. Lättarbetat med sprutfärg och med ett OK resultat. Med OK menar jag att det duger åt mig. Kan se skit ut för andra, det förstår jag. Bryggans stolpar är på plats och för en gångs skull har jag kommit ihåg att ta ut avståndet mellan stolparna så att Rocos 80-talsvagnar inte tar i när de hänger ut över rälsen i innerkurvorna! :cool:
(Vilket man måste ha med sig beräkningarna redan från början när man ritar jiggen för att veta hur lång just aktuell brygga ska vara).

Här är bryggan på plats ovanpå stolparna. Den är inte limmad, för att jag lätt ska kunna lyfta av den om det behövs. Den sitter bara fast ovanifrån med ett par vinkelrätt ditsatta ståltrådsbitar som vilar på stolparna. Avstånd mellan trådarna är 3 mm. Då lägger sig bryggan bra på stolparna och resultatet blir som på bilden.

Som sista touch skruvade jag dit en masttopp på den ena bryggstolpen.

Nu har jag utvecklat en teknik för att producera egna kontaktledningsbryggor till min anläggning för en billig peng och med ett resultat som jag är nöjd med.  :)
Hoppas den här byggtråden på forumet kan inspirera någon annan till att göra bryggor och om det finns fler än jag som tvekat inför det här projektet så ser ni att det här är en framkomlig väg.

//HåkanE

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.105
SV: Kontaktledningsbrygga
« Svar #1 skrivet: mån 02 sep 2019, 12:27:16 »
Hej Håkan.

Tack för att du delar med dig och jag tycker att du knåpat och funderat ut en bra metod
som fungerar. Verkar pillrigt att göra så det gäller att vara fingerfärdig.
Kanon tycker jag!
 :up: :up: :up:

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Railroader

• Stammis
  • Antal inlägg: 997
SV: Kontaktledningsbrygga
« Svar #2 skrivet: mån 02 sep 2019, 20:59:51 »
Härligt, Håkan! Det behöver inte vara bättre än att det ser bra ut som helhet. Det här inspirerar mig och jag ska banne mig provbygga en modern brygga jag också. Hade tänkt mig den äldre modellen men nu har jag tänkt om. Och billigt är det!  :clap: