Författare Ämne: TGOJ V 803 och 805  (läst 633 gånger)

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 344
TGOJ V 803 och 805
« skrivet: tis 27 aug 2019, 21:37:54 »
Jag behövde ett rangerlok med digitalkoppel för att leka med. Nu råkade det bli så att jag skaffade ett Brawa V36 med alla de önskade egenskaperna inklusive ljud och digitala koppel.  :)

SJ V3 är ju alls inte samma lok, men jag känner däremot till storyn om de två LKAB-loken från Deutz som sedan hamnade i TGOJ's ägo. Dessa är oerhört lika V36, om det inte rentav ÄR V36 med några smärre modifikationer...? De fick littera V och loknummer 803 och 805 hos TGOJ. 805 finns (om jag förstår det rätt) kvar ännu idag, målat i TGOJ's olivgröna skrud.

Jag tänkte nu ge mig på ett "gladbygge" och måla om mitt lok till TGOJ-orange (eftersom det passar min epok) och låtsas som om det funnits i den färgen. Något säger mig att det faktiskt har gjort det under en kort period, men jag går helt bet på bilder. Märklin har gjort en sådan modell vet jag, men vad jag förstår så är den modellen också ett riktigt "gladbygge" trots att den kommer från Märklin.  :D

Är det någon som har fakta? Hade dessa lok någonsin orange TGOJ-skrud? Google verkar INTE vilja vara min vän i detta ärende...
« Senast ändrad: tis 27 aug 2019, 21:49:30 av Spirit »

To1973

• Användare
  • Antal inlägg: 126

Spirit

• Användare
SV: DE: TGOJ V 803 und 805
« Svar #2 skrivet: ons 28 aug 2019, 04:37:43 »
http://www.tog-billeder.dk/fotos/europa/tgoj/749_v805_eskilstuna.jpg

Men helt suveränt, TACK!!  :up: :)

Finns det mer fakta kring dessa två lok och hur nära släktskapet med V36 egentligen är? I mina ögon skiljer det i en mängd detaljer som fönster, stege på fel sida etc, men på det stora hela känns det... likadant.

Här är tyska V36

Och den modell från Brawa som jag valt att utgå ifrån, då den detaljmässigt stämmer bäst och redan har svart underrede.

alsum

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.041
  • alsum
SV: TGOJ V 803 och 805
« Svar #3 skrivet: ons 28 aug 2019, 07:18:27 »
Man kan måla på kåpan brun som TGOJ lok. Trevligt modell lok

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.113
« Svar #4 skrivet: ons 28 aug 2019, 12:31:12 »
Kör på du och det viktiga är hur du känner för det.
I mina ögon ser det helt ok ut fast jag inte har några
riktiga referenser att hänvisa till.
 :) :) :)

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Spirit

• Användare
« Svar #5 skrivet: sön 08 sep 2019, 18:33:04 »
Google är inte så bra på TGOJ, men jag lyckades hitta lite ytterligare fakta i boken "TGOJ lok och vagnar", det fanns tydligen hela 8 stycken av dessa lok i Sverige. Utöver TGOJ's 5 lok (801-805) så gick 2 till LKAB och ett till SKF. De två LKAB-loken gick som sagt över till TGOJ som 806-807. Och det är 803:an som tycks vara bevarad som musielok, dock i grön målning. Boken bekräftar också att detta mycket riktigt är V36, om än vidareutvecklat i någon mån.

Är det någon som har fler bilder på den röda målningen? Skulle främst vilja se hur det såg ut i B-änden...