Författare Ämne: signal  (läst 604 gånger)

Mär64klin

• Användare
  • Antal inlägg: 206
signal
« skrivet: ons 14 aug 2019, 15:15:38 »
Hej!. Finns det en lösning att sätta dit nåt elektriska grejer för att lok ska köra in långsammare i spåret som är inte ström i framför signalen visar röd och när det ska bli grön då ska lok köra ökad i fart..

usjkpas

• Användare
  • Antal inlägg: 409
  • Ingenting är omöjligt!
    • Habo Hobby
SV: signal
« Svar #1 skrivet: ons 14 aug 2019, 22:44:58 »
Låter som du behöver en bromsmodul
Numera modulägare och Tkl i Nättelund, svenskt 2R DCC, Epok III-VI
Driver också Habo Hobby

Mär64klin

• Användare
« Svar #2 skrivet: tor 15 aug 2019, 10:17:34 »
Låter som du behöver en bromsmodul

Ja jag tror det att jag behöver en bromsmodul och tack att du svarar.

sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 973
« Svar #3 skrivet: tor 15 aug 2019, 13:04:22 »
Du behöver säkerligen en bromsmodul ja, frågan är nog också vilket digitalsystem du använder (förutsätter att du inte kör analogt) eftersom det skiljer lite mellan olika leverantörer.
Själv använder jag ESU i huvudsak och de har något som kallas för ABC-bromsning. Det kräver nog för de flesta system också lite handpåläggning i själva lokdekodern.

Mär64klin

• Användare
« Svar #4 skrivet: tor 15 aug 2019, 13:57:13 »
Du behöver säkerligen en bromsmodul ja, frågan är nog också vilket digitalsystem du använder (förutsätter att du inte kör analogt) eftersom det skiljer lite mellan olika leverantörer.
Själv använder jag ESU i huvudsak och de har något som kallas för ABC-bromsning. Det kräver nog för de flesta system också lite handpåläggning i själva lokdekodern.

Ja jag insåg att jag behöver bromsmodul men frågan är att om jag ska ha i digitalsystem eller analogsystem för jag kör två lok från Kato som är väldigt bra igång o är i driftsäker som är analogt men är färdiga inbyggt digital dekoder i både lok. Varför skriver jag här jo därför ville jag leta efter en billig lösning elgrej eftersom den anläggningen som jag har nu är inte så stor o är flyttbar om jag ska flytta. Jag kan kolla ESU.

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.191
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #5 skrivet: fre 04 okt 2019, 05:32:34 »
En bromsmodul är ett antal dioder på ett litet mönsterkort.
Om du vill köpa färdigt:
Exempel: https://www.aandhmodels.co.uk/lenz-automatic-braking-control-189-c.asp

Om du vill bygga själv:
https://tonystrains.com/news/lenz-asymmetrical-dcc-and-abc/
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg