Författare Ämne: ESU ECoS 50200 och frigöra block  (läst 628 gånger)

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.286
ESU ECoS 50200 och frigöra block
« skrivet: tor 14 feb 2019, 19:55:29 »
Har en ECoS enligt rubrik som jag är nöjd med, tänker inte skaffa någon övrig utrustning som PC för att styra tågen.
Nu bygger jag om min järnväg och tänker använda semaforer (servostyrda) för styra ett antal block så att tågen inte kör in i varandra bakifrån.
Det låter kanske inte så märkligt men jag tycker mig ändå stöta på ett problem.

När man låter ett tåg åka in på ett block så har jag ECoS Detector som känner detta och kan sätta "Stopp" i semaforen som sitter före blocket. Alla semaforer styrs med ESU SwitchPilot.
Så långt är det inga problem
Men när tåget (lok och alla vagnar) lämnat blocket, det vill säga ECoS Detector tappar då signalen, så ska samma semafor sättas till "Kör" och det är detta som jag inte kan läsa mig till hur man gör.

Alltså,
* Tåg på spåret = semaforen visar "Stopp"
* Inget tåg på spåret = semaforen visar "Kör"

Någon som lösning på detta i en ECoS körcentral?
Jag kan förvisso bygga upp en krets utanför detta med hjälp av SwitchPilot och ingångar på ECoS Detector, men det vore ju nog enklare om det fanns en färdig funktion i min körcentral.

Utloggad sintra

• Stammis
SV: ESU ECoS 50200 och frigöra block
« Svar #1 skrivet: lör 17 aug 2019, 17:06:51 »
Uppenbarligen ingen som kunnat ge mig en lösning på detta.
Tur då att jag hittade den själv.

När man skapar en ”Route” i Ecos så kan man länka in en ”Feedback” från tex en Ecos Detector, denna signal kan man välja om den ska verka då spåret blir upptaget eller ledigt.
Alltså skapar jag nu två ”Routes”, där den ena sätter semafor till ”Stopp” när tåget rullar in på spåret efter semaforen. Den andra sätter semafor till ”Kör” då samma tåg lämnat blocket.
Sen är det bara att skapa ”Routes” för de efterföljande blocken på samma sätt.

Enkel funktionell lösning!

Utloggad LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.714
« Svar #2 skrivet: sön 18 aug 2019, 13:25:24 »
En fundering, hade det inte varit enklare att göra som i verkligheten, dvs tåg inom blocket så sätts signalen bakom tåget till stopp?

/Lars

Utloggad sintra

• Stammis
« Svar #3 skrivet: sön 18 aug 2019, 17:40:47 »
Det är väl precis det som det blir nu. Problemet som jag hade var att få semaforen att visa kör när tåget lämnat blocket.