Författare Ämne: Hybridkörning?  (läst 373 gånger)

Patjo

• Användare
  • Antal inlägg: 156
Hybridkörning?
« skrivet: tis 13 aug 2019, 22:52:08 »
Precis där jag svänger av riksvägen hem till mig löper järnvägen paralellt med densamma. Några gånger har jag där sett V5 176 från Märklins startsats och några V5-syskon men idag passerar istället ett tåg med ett RC och ett T44 i täten. Kombinationen gör mig lite paff och jag kan inte dra mig till minnes att jag sett något sådant tidigare. Är det vanligt att man dubbelkör diesel och el? Räknar man med strömavbrott uppmed vägen? Eller var ena loket bara under transport själv? RC-loket gick först.

Gyllis

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 14
SV: Hybridkörning?
« Svar #1 skrivet: tis 13 aug 2019, 23:44:18 »
Högst sannolikt gick T44:an i transport. Rc och T44 är inte samkörbara. Ombyggda Rc2 och T44, med nya littera Rd resp Td, är däremot samkörbara men det utnyttjas inte ofta. Ska en Td transporteras i godståg läggs den i regel i transport även om det skulle råka vara en Rd som dragande lok eftersom det inte är säkert att de som ska framföra tåget har utbildning på Td vilket krävs om loket ska vara verksamt.
Ett lok som ligger i transport är helt inaktivt förutom bromsarna som i transportläge fungerar som på en vanlig vagn.

Kristian_K

• Användare
  • Antal inlägg: 29
« Svar #2 skrivet: ons 14 aug 2019, 00:57:18 »
En möjlig anledning till detta arrangemang är att någon/några vagnar i tågsättet ska växlas in på ett oelektrifierat spår där annan dieseldriven dragkraft saknas.
Lokförare till yrket. Än så länge har jag dessvärre inget hobbyrum för MJ-utövande, men materiel i N och H0 finns i gömmorna.

Patjo

• Användare
  • Antal inlägg: 156
« Svar #3 skrivet: ons 14 aug 2019, 19:33:15 »
Exakt littera är jag för dåligt påläst för att kunna avgöra med mindre än att jag varit nära nog att kunna läsa märkningen, nu förvann de ur sikt innan jag hann notera detaljer. Intressant dock att det ändå är tekniskt möjligt att samköra dem.