Författare Ämne: Inkörning  (läst 962 gånger)

tobbepostis

• Användare
  • Antal inlägg: 178
Inkörning
« skrivet: lör 10 aug 2019, 13:56:22 »
Måste man köra in nya lok
Analogt?
tobbepostis

janaagersten

• Användare
  • Antal inlägg: 38
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
SV: Inkörning
« Svar #1 skrivet: lör 10 aug 2019, 15:34:05 »
Nej!
Hälsningar
Janne

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 345
« Svar #2 skrivet: lör 10 aug 2019, 19:30:17 »
"Nej" var ju ett lite kort svar, dock alldeles korrekt!  :up: :D Man måste inte iaktta några särskilda mått och steg. Det som jag skulle vilja utveckla är att vissa lok behöver "nötas in" lite för att få bra gångegenskaper, dvs de går inte 100% bra förrän du kört med dem ett litet tag. Därmed inte sagt att du behöver göra det på något särskilt sätt - kör bara! :)

tobbepostis

• Användare
inkörning
« Svar #3 skrivet: sön 11 aug 2019, 10:58:13 »
Läser i AOH att dom kör in loken analogt.Är det nödvändigt undra jag.Har bara digital anläggning
MVH
Tobbe :hug:
tobbepostis

Administratör

• Administrator
  • Antal inlägg: 692
    • https://www.svensktmjforum.se
« Svar #4 skrivet: sön 11 aug 2019, 11:06:42 »
Sammanfogat två trådar om samma sak.

Vänliga hälsningar

/Admin

usjkpas

• Användare
  • Antal inlägg: 412
  • Ingenting är omöjligt!
    • Habo Hobby
« Svar #5 skrivet: sön 11 aug 2019, 11:07:21 »
Du kan köra in dina lok digitalt också, poängen med inkörning är att "slita in" kugghjul osv.

Jag kör in ALLA mina lok före användning på rullbänk i 1 timme, 15 min åt varje håll på halvfart sedan kontroll om något ev behöver smörjas, därefter 15 min åt varje håll på maxfart, sedan kontroll om något ev behöver smörjas. Efter detta hastighetskalibrering så att lokets topphastighet motsvarar förebildens.

Under denna inkörning noterar jag också om loket vaggar, låter konstigt, att alla ljus och ljud funkar som de ska osv osv.

Sedan är loket klart för körning
Numera modulägare och Tkl i Nättelund, svenskt 2R DCC, Epok III-VI
Driver också Habo Hobby

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 913
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #6 skrivet: sön 11 aug 2019, 11:18:18 »
Så här står det i många Roco-manualer till lok:
"Modellen bör köras in utan belastning (dvs. utan vagnar) i 30 minuter i vardera körriktning (total 60 minuters in-körning) för att erhålla bäst smygkörningsegenskap och maximal dragkraft."

Det framgår inte om detta gäller digitalt och/eller analogt, men manualerna verkar vara generella för båda typerna.
---
Mvh Peter

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.213
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #7 skrivet: sön 11 aug 2019, 11:26:17 »
Som jag ser det: Det är motor och kugghjul som vinner av inkörning och motorn bryr sig inte om vad som driver den.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

tobbepostis

• Användare
« Svar #8 skrivet: sön 11 aug 2019, 11:39:08 »
Man undrar då varför AOH envisas med att skriva att den ska köras in analogt?
Tobbe :handshake:
tobbepostis

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 897
« Svar #9 skrivet: sön 11 aug 2019, 11:45:29 »
Man undrar då varför AOH envisas med att skriva att den ska köras in analogt?
Tobbe :handshake:

Det kan ju vara en felskrivning eller en enskild skribents uppfattning (det finns ju minst lika många uppfattningar som MJ-intresserade  :lol:).

Kan du ge en referens till det (alla de) ställen där de envisats med det? Det vore bra att förstå i vilket sammanhang de rekommenderat det.
« Senast ändrad: sön 11 aug 2019, 13:38:27 av N_Rallaren »
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

tobbepostis

• Användare
« Svar #10 skrivet: sön 11 aug 2019, 14:50:49 »
Har gått igenom AOH och där skriver Jocke Sannagård att det ska köras i analogt enl tillverkas rekomendatioer
tobbepostis

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.123
  • Lindome
« Svar #11 skrivet: sön 11 aug 2019, 15:12:11 »
Men jag tror inte att det spelar nån större roll ifall loket körs in analogt eller digitalt det handlar ju om att nöta in kugghjul o ev kolen mm

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 345
« Svar #12 skrivet: sön 11 aug 2019, 15:24:47 »
Men jag tror inte att det spelar nån större roll ifall loket körs in analogt eller digitalt det handlar ju om att nöta in kugghjul o ev kolen mm

Varma mj-hälsn Stefan

Japp! Och kugghjulen och kolen bryr sig inte om ifall man kör in loket på något särskilt sätt eller om man helt enkelt bara kör. Det nöts in på ett bra sätt ändå. Det är liksom inte en äldre förbränningsmotor eller höga varvtal vi pratar om, utan ett antal kuggdrev. Verkligen ingen rocket science. Analogt/digitalt lär heller inte ha minsta betydelse.

Jag är starkt av åsikten att tillverkarna rekommenderar inkörning endast av den anledningen att man inte omedelbart ska lämna tillbaka loket pga dåliga gångegenskaper. En del lok behöver nämligen köras lite innan gångegenskaperna är på topp. Jag minns exempelvis Jecos Du som definitivt var ett sådant lok, det hade usel krypkörningsförmåga i början men efter ett antal timmars körning så fungerade det utmärkt.

Med det sagt, om man nu VILL köra in enligt något speciellt schema som tillverkaren beskriver, så gör det för all del!  :up: :handshake: Loket lär ju inte precis ta skada av det!  :)
« Senast ändrad: sön 11 aug 2019, 15:37:46 av Spirit »

Patjo

• Användare
  • Antal inlägg: 157
« Svar #13 skrivet: sön 11 aug 2019, 17:05:00 »
Enligt en artikel jag läste på 90-talet, förmodligen också i AoH, så skulle motorer med kol köras in i vatten. Motorn skulle startas och omedelard doppas i vatten i 3 sekunder. Det skulle vara bra för kolen. I sammanhanget gällde det motorer i RC-bilar så det kanske rörde sig om större strömmar än vad som är relevant här. Minns inte om jag provade detta själv men när jag funderar på det så kan det ju vara en variant av gnistande bearbetning.

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.581
« Svar #14 skrivet: sön 11 aug 2019, 17:44:17 »
Kommer ihåg när jag köpte de första Athearn loken av den svenske importören så rådde han en att köra in loken med tandkräm i dreven och sedan smörja in dom med olja efter det. Kommer ihåg när jag provkörde loken hemma, loken som kostade 250:- hade gångegenskaper helt överlägsna Märklinloken som jag var van vid :up:

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.123
  • Lindome
« Svar #15 skrivet: sön 11 aug 2019, 17:51:49 »
Men doppas i vatten är väl inte så värst bra det är väl så att vatten o el hör inte riktigt ihop men jag antar att dom menar att kolen skulle tas ur först från sina hållare i motorn  ;)

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

usjkpas

• Användare
  • Antal inlägg: 412
  • Ingenting är omöjligt!
    • Habo Hobby
« Svar #16 skrivet: sön 11 aug 2019, 18:16:33 »
Men doppas i vatten är väl inte så värst bra det är väl så att vatten o el hör inte riktigt ihop men jag antar att dom menar att kolen skulle tas ur först från sina hållare i motorn  ;)

Varma mj-hälsn Stefan

För RC-motor är detta helt korrekt, den kyls då av vattnet och tar ingen skada av detta
Numera modulägare och Tkl i Nättelund, svenskt 2R DCC, Epok III-VI
Driver också Habo Hobby

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 417
« Svar #17 skrivet: mån 12 aug 2019, 01:10:37 »
Kommer ihåg när jag köpte de första Athearn loken av den svenske importören så rådde han en att köra in loken med tandkräm i dreven och sedan smörja in dom med olja efter det. Kommer ihåg när jag provkörde loken hemma, loken som kostade 250:- hade gångegenskaper helt överlägsna Märklinloken som jag var van vid :up:

Stefan
Samma gällde miniracingbilar runt -70. Tandkrämen hade på den tiden ofta slipmedel, det hjälpte till att slita in dreven. Det hjälpte ibland också till att slita ut tänderna, idag tror jag inte de tandkrämer som säljs (här) innehåller något starkt slipmedel.

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.213
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #18 skrivet: mån 12 aug 2019, 06:52:13 »
De vit-görande tandkrämen ska visst ha slipmedel i sig fortfarande.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Eke

• Stammis
  • Antal inlägg: 983
« Svar #19 skrivet: tis 13 aug 2019, 17:17:11 »
Faktiskt så påverkas även motorn med sina kol av drifttiden (inkörning)!
Testa att ställa in motorparametrarna på ett helt nytt lok med ESU:s automatiska inläsning, kör några gånger och åt båda hållen och anteckna dom värden som skrivs in automatiskt i dekodern. Gör sedan om proceduren efter några timmars drift, när jag har kollat så blir det helt andra värden när allt slitit in sig lite grand.
Så ska man vara noga borde man inte justera in dom slutliga motorparametrarna på helt nya lok.

Mvh. Peter
Med glada gashydrauliska hälsningar!
Peter som även är Citroëntokig!

Medlem i modulsyd samt numera även hobbyhandlare.
https://modellcentralen.se/index.html

(EkeBus Loconet-Xpressnet1-Xpressnet2)
http://ekebus.se/
H0-2R  DCC, men det händer att jag kör 3R också.